Ga naar inhoud

Nieuwe velgen


kefkie

Aanbevolen berichten

14 minuten geleden, kefkie zei:

De HRE’s zoals hierboven komen op 865/velg.

Verrast me sterk positief, ik dacht dat HRE altijd 2-3-4k / velg waren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb me ooit eens laten vangen aan de “perfecte velg” offsets enzo klopten allemaal, mooi concaaf, subtiel en aan een goeie prijs. Ik had nog nooit van het merk gehoord, maar die velg moest ik hebben. Uiteindelijk bleek dat het transport bijna zoveel koste als de velg zelf waard was. Niets anders dan miserie mee gehad. Iedere keer dat het wiel eraf ging zat ik weer met trillingen. En niet een klein beetje. Kwaliteit was gewoon niet goed. Als je afstapt van de oem velgen, dan moet je kritisch zijn over de kwaliteit, zeker in zo’n grote formaten. Er zo’n genoeg merken met bewezen kwaliteiten, zoek het vooral niet te ver 

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden, -Fred- zei:

Ik heb me ooit eens laten vangen aan de “perfecte velg” offsets enzo klopten allemaal, mooi concaaf, subtiel en aan een goeie prijs. Ik had nog nooit van het merk gehoord, maar die velg moest ik hebben. Uiteindelijk bleek dat het transport bijna zoveel koste als de velg zelf waard was. Niets anders dan miserie mee gehad. Iedere keer dat het wiel eraf ging zat ik weer met trillingen. En niet een klein beetje. Kwaliteit was gewoon niet goed. Als je afstapt van de oem velgen, dan moet je kritisch zijn over de kwaliteit, zeker in zo’n grote formaten. Er zo’n genoeg merken met bewezen kwaliteiten, zoek het vooral niet te ver 

Heb je zelfs steeds vaker met OEM-velgen ook (van BMW).

De Styling 152 (Individual) was notoir 'brol' in 19" en 20", vooral de achterste (10 inch breed). Die gingen bij de vleet stuk, mijn ma heeft er op haar '6 twee keer ene moeten laten vernieuwen en als ze 'm kocht hadden ze die net op nieuwe achtervelgen gezet...
De Styling 436 die std op de M135i/M140i zit is ook zo'n brol, die lopen van de minste klap een slag op of gaan ovaal lopen aan de binnenkant, vreselijk.

(Toevallig of niet allebei gemaakt bij een Italiaanse OEM-velgengieterij...)

Ik las ook gelijkaardige berichten over de 20" velg die std op de M550d (F10/F11) zat, maar da's quasi identiek hetzelfde design als de mijne dus mogelijks is dat gewoon 'hetzelfde' van bij dezelfde fabrikant.

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uren geleden, ir_fuel zei:

En dat is gehomologeerd?

Komt met garantiebewijs dat het 100% aluminium is!

...maar gebruiken op eigen risico . Zal gegoten zijn ook, maar het is goed mogelijk dat ze daar een structurele analyse op gedaan met software.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, Le Capri Mauve zei:

Komt met garantiebewijs dat het 100% aluminium is!

...maar gebruiken op eigen risico . Zal gegoten zijn ook, maar het is goed mogelijk dat ze daar een structurele analyse op gedaan met software.

Zou me verwonderen dat dat gegoten is, als je een design 'op maat' kan krijgen. Om te gieten moet je mallen hebben en die vervaardigen kost stukken van mensen. Afaik zijn die custom gesmede velgen effectief gefreesd uit een blok metaal (legeringen allerhande helaas en bij de "duistere" merken heb je daar weinig zicht, laat staan controle op). Of ze ook volgens de regels van de kunst gesmeed zijn, weet ik niet. Voldoende voorbeelden van gesmede velgen die belabberde kwaliteit blijken, en zo eigenlijk de vroegere zekerheid dat je met een gesmede velg per definitie een lichtere en sterkere velg had, teniet doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 uren geleden, gTa zei:

Zou me verwonderen dat dat gegoten is, als je een design 'op maat' kan krijgen. Om te gieten moet je mallen hebben en die vervaardigen kost stukken van mensen. Afaik zijn die custom gesmede velgen effectief gefreesd uit een blok metaal (legeringen allerhande helaas en bij de "duistere" merken heb je daar weinig zicht, laat staan controle op). Of ze ook volgens de regels van de kunst gesmeed zijn, weet ik niet. Voldoende voorbeelden van gesmede velgen die belabberde kwaliteit blijken, en zo eigenlijk de vroegere zekerheid dat je met een gesmede velg per definitie een lichtere en sterkere velg had, teniet doen.

Zelfs dan nog. Een gesmede blok machineren en er dan scherpe hoeken en randen in machineren, dat is vragen om breuken. 

Als je licht en sterk wil gaan. Closed forging en nabewerking op freesbank. Zo doen ze het ook met drijfstangen en krukassen.

Gieten is een pak goedkoper dan forging billet inkopen en machineren. Houten/plastieken mallen (die laatste print je gewoon 3d en hergebruim je 4x) en zandcasting. 

 

Maar welk basismateriaal gebruiken ze? Smelten ze ramen en deuren om velgen te gieten? Gebruiken ze cola blikjes? Het juiste aluminium is echt van belang om het goede product te krijgen. Geen van de bovenstaande alu-reeksen is geschikt voor casting en al zeker niet voor dat soort castings. Zelfs al kopen ze ingots in, zonder correct mill certificaat heb je geen idee wat daar inzit. Kan troep zijn.

Welke nabehandelingen doen ze erop om een sterk product te krijgen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uren geleden, gewoon ik zei:

Zelfs dan nog. Een gesmede blok machineren en er dan scherpe hoeken en randen in machineren, dat is vragen om breuken. 

Als je licht en sterk wil gaan. Closed forging en nabewerking op freesbank. Zo doen ze het ook met drijfstangen en krukassen.

Gieten is een pak goedkoper dan forging billet inkopen en machineren. Houten/plastieken mallen (die laatste print je gewoon 3d en hergebruim je 4x) en zandcasting. 

 

Maar welk basismateriaal gebruiken ze? Smelten ze ramen en deuren om velgen te gieten? Gebruiken ze cola blikjes? Het juiste aluminium is echt van belang om het goede product te krijgen. Geen van de bovenstaande alu-reeksen is geschikt voor casting en al zeker niet voor dat soort castings. Zelfs al kopen ze ingots in, zonder correct mill certificaat heb je geen idee wat daar inzit. Kan troep zijn.

Welke nabehandelingen doen ze erop om een sterk product te krijgen?

Ja.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 23/12/2023 om 09:48, The Swede zei:

Deze ooit overwogen? Voor mijn part één van de mooiste designs van de lastste jaren bij BMW

IMG_4431.jpeg

Zeker,

Maar net zoals de individuals in de eerste post niet meer nieuw te krijgen volgens de dealer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 26/12/2023 om 11:22, 3000 zei:

742M in zilver 

/topic

Heb je daar foto's van? Ik ken enkel de zwarte versie, en de zwarte versie met gepolierde (helft van de) spaken. Net daarom valt die bij mij altijd af, maar in 't full zilve (of grijs al dan niet met gepolierde frontjes) moet dat wel nice zijn.

Edit: fotootje gevonden van een gechromeerde versie (of knock-off kan ook):

image.png.34aa61eca1607ebb0477de9887a4cae9.png

Simpel/eerlijk zilver moet dan idd wel nice zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geen idee of dit de OEM versie is (zwart), zo ja dan is de foto serieus lichter gemaakt, maar 't geeft alvast wat te kennen:

image.png.78e6caa65989d13f96e3f1388684f3fc.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 29/12/2023 om 18:20, gTa zei:

Heb je daar foto's van? Ik ken enkel de zwarte versie, en de zwarte versie met gepolierde (helft van de) spaken. Net daarom valt die bij mij altijd af, maar in 't full zilve (of grijs al dan niet met gepolierde frontjes) moet dat wel nice zijn.

Nee moet je dan zelf laten doen maar kost de wereld niet (ik betaalde een 400 euro voor set 18") en dan heb je wel iets uniek.

aangepast door 3000
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

één van de dagen de keuze toch eens maken.

Er is een set van de individual wielen beschikbaar maar die zijn "licht gebruikt":

image.png.228326a6ace2a1fc7a178ad73344975b.png

image.png.8bfaa0e49ef78d4ee4c285057f353ddf.png

 

Die zijn dan wel € 1.500 goedkoper dan nieuwe HRE.

 

 

Naamloos.jpg
 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Moeilijk.

Dat licht gebruikt zijn, zou mij niks deren.

De HRE zijn overduidelijk aftermarket, het doet wat met de uitstraling van de auto...
...maar 't is ook wel dikkevet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Neem de Individual-velgen maar, met die HRE's maak je er direct een minder klassevolle auto van.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die “individual” velgen zie je wel erg veel imo. Als ik mijn dochter aan school afzet staan er zo 3 x5’s op de parking… Als je iets anders wil, dan zou ik afstappen van de oem keuzes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, -Fred- zei:

Die “individual” velgen zie je wel erg veel imo. Als ik mijn dochter aan school afzet staan er zo 3 x5’s op de parking… Als je iets anders wil, dan zou ik afstappen van de oem keuzes.

Zeker dat je het over dezelfde velgen hebt, want die 22" Individuals (746) zie je quasi nooit op een X5

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Jazeker. Ik heb weinig moeite om een velg te herkennen 😉

Kan ook aan ons schooltje liggen hoor. Mss niet de beste referentie

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, vince522 zei:

Zeker dat je het over dezelfde velgen hebt, want die 22" Individuals (746) zie je quasi nooit op een X5

Wij hebben ze bv. nog maar 6 keer verkocht op +- 200 G05's. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid