Ga naar inhoud

Hoe de Europese Unie kleine sportauto’s doodt


frankzagato

Aanbevolen berichten

Eén voor één slaat de Europese Unie spijkers in de doodskist van kleine sportwagens. Dit niet-agressieve autotype zal eenvoudig verdwijnen door nieuwe veiligheidsregels. Subaru en Toyota gooien nu al de handdoek in de ring.

David LeclercqDavid Leclercq|Gepubliceerd op 16 feb. 2024| Leestijd: 6 min

  •  
1920_gt86-dyn-01-dpl-2012-135366-1.jpg?w

We wisten al dat het voortbestaan van kleine sportauto’s in gevaar was. Want als we het over sportwagens hebben, hebben we het nog steeds over verbrandingsmotoren en dus over CO2-uitstoot. In een context van drastisch verminderde uitstoot is de link snel gelegd: het is de schuld van de motoren omdat ze niet extreem zuinig of geëlektrificeerd zijn. Maar er spelen ook andere factoren mee, zoals de veiligheidsnormen. En dat is precies wat de Toyota GR86 en de Subaru BRZ de das omdoet.

Onze collega’s van Motor1 hebben informatie opgevraagd bij zowel Toyota als Subaru, die beide hebben bevestigd dat het einde van deze twee modellen – toch in Europa – nabij is. De reden: General Safety Regulations 2 (GSR2). Na 2024 besloten deze twee merken – die ongeveer identieke voertuigen produceren – om de verkoop stop te zetten, omdat de fabrikanten simpelweg niet van plan waren hun betaalbare sportwagens aan te passen om aan de eisen van de nieuwe wetgeving te voldoen. Dit zou namelijk betekend hebben dat deze auto’s volledig opnieuw moesten worden ontworpen. Ondenkbaar en onbetaalbaar.

Advertentie – lees hieronder verder

 

De inhoud

Maar wat houdt deze beruchte Europese GSR2-richtlijn in? Deze voorziet dat alle auto’s moeten worden uitgerust met een geavanceerd remsysteem, een camera of sensor die slaperigheid detecteert, een datarecorder (zwarte doos), een rijstrookassistentiesysteem en een snelheidslimietindicatie.

 

Volgens Toyota zouden deze auto’s volledig opnieuw ontworpen moeten worden. Onhaalbaar en onbetaalbaar dus. Dit toont aan hoe moeilijk het is voor fabrikanten om op de lange termijn een levensvatbaar businessplan op te stellen voor kleine sportwagens. Dit geldt ook voor de Supra, die haar technische basis deelt met de BMW Z4.

Toyota geeft toe dat de vereiste wijzigingen van de Europese Unie de auto volledig zouden hebben veranderd, waardoor het dynamische karakter ervan ondermijnd zou zijn geweest. Op die manier zou niemand meer interesse hebben gehad in de GT86 en de BRZ. Zo komt er dus een einde aan de GT86 en BRZ op 31 december 2024. En er is geen hoop om begin 2025 nog een voorraadauto te kopen, aangezien Europa deze zal verbieden. Wie er eentje wil, moet dus snel handelen, want we vermoeden dat noch Toyota noch Mazda voorraden zullen aanleggen.

Mazda verzet zich 

In deze context hangt er boven veel andere kleine sportwagens een zwaard van Damocles. En dat geldt ook voor de Mazda MX-5, hoewel Mazda geruststellend wil zijn. De MX-5 dateert al van 2014. Het model heeft verschillende updates gekregen en Mazda verzekert dat het model in de race blijft, en dus beschikbaar blijft voor verkoop.

 

Hoewel het een Europees merk is, voldoet Alpine ook niet helemaal aan de normen, met de A110 die niet aan de nieuwe goedkeuringsnormen op het gebied van actieve veiligheid voldoet. En dat zal ook niet gebeuren, aangezien Alpine bevestigt dat de kosten van de vereiste aanpassingen te hoog zouden zijn. Het model heeft echter een vrijstelling van 2 jaar gekregen, waardoor Alpine 1.500 A110’s per jaar kan produceren. Maar het aanbod zal dus beperkt zijn. En de prijzen waarschijnlijk hoog.

Het zijn dus moeilijke tijden voor kleine sportwagens. Ze zijn zelfs moordend, zoals onlangs bleek bij de Porsche Macan, waarvan de verkoop werd stopgezet omdat het model niet voldeed aan de cybersecurity-eisen vastgelegd in de EGS2-norm.

Met haar regelgevend dictatuur maakt Europa de auto-industrie kapot – net als andere dingen. De eerste fase van de GSR2-regelgeving werd van kracht op 6 juli 2022 en de geplande maatregelen zullen vanaf juli 2024 van toepassing zijn op alle nieuwe voertuigen. Het is niet te vermijden. In totaal zullen fabrikanten meer dan 25 nieuwe regels moeten naleven. En dit zijn niet de laatste, want er zullen nog meer aanpassingen komen tot juli 2029, zoals geoptimaliseerde ruiten, een nieuw geavanceerd waarschuwingssysteem voor afleiding van de bestuurder (waarschijnlijk nog ondraaglijker dan de huidige systemen), duurzamere banden en “verbeterd direct zicht om fietsers en voetgangers beter te zien”. Dit alles zal onze auto’s alleen maar complexer en duurder maken. En het is zeer waarschijnlijk dat dit niet alleen fataal zal zijn voor sportwagens. Kleine auto’s die nu nog betaalbaar zijn, zullen dat binnenkort waarschijnlijk niet meer zijn…

  • Verdrietig 6
Link naar reactie
Delen op andere sites

On 2/17/2024 at 9:44 AM, frankzagato said:

“verbeterd direct zicht om fietsers en voetgangers beter te zien”.

Gaan ze verbieden dat mensen hun gigantische smartphone in het midden van de voorruit kleven?

  • Verdrietig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden, ir_fuel zei:

Gaan ze verbieden dat mensen hun gigantische smartphone in het midden van de voorruit kleven?

... waarop ze dan "aja.. handsfree hé" aan het facetimen zijn! Dat zou al een enorme vooruitgang zijn in combinatie met verplichte correcte stoelinsteĺling, zodat de helft van de bevolking hier ook eens over het dashboard heen kan kijken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, ir_fuel zei:

Weet je wat "haptic feedback" wil zeggen?

Ja is eigenlijk nog erger in die auto's, het vibreert zelfs niet. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

42 minutes ago, 3000 said:

Ja is eigenlijk nog erger in die auto's, het vibreert zelfs niet. 

Ik ben nog nooit een auto tegen gekomen met haptic feedback in. Weet dus niet wat je bedoelt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij bedoelt van die knoppen die aanraakgevoelig zijn, maar die je niet kan indrukken.
Dat waar VW van afgestapt is voor de facelift van de Golf.

Link naar reactie
Delen op andere sites

34 minutes ago, JanC said:

Hij bedoelt van die knoppen die aanraakgevoelig zijn, maar die je niet kan indrukken.
Dat waar VW van afgestapt is voor de facelift van de Golf.

Dat is dus het omgekeerde van haptic feedback :D 

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uren geleden, 3000 zei:

Beter eens haptic feedback 'knoppen' in een auto verbieden

 

En een touchscreen waar alles in zit, en wat voor veel mensen puur afleiding is van de essentie: autorijden en opletten op de weg. 😠

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ze al die technologie moeten inbouwen in al hun modellen, waarom is dat dan de doodsteek voor hun sportieve modellen? Ze hebben toch alles voorhanden. Voor mij is dit weer zo´n boehoe uitvlucht om te kunnen stoppen met een model, zonder te moeten toegeven dat ze te weinig verkopen of geflopt zijn. Want zeg nu eerlijk, hoeveel Subaru´s rijden er rond? Zelfs de Toyota is een unicum.  Vooral Toyota is daar een krak in. Met hun uitleg over ev´s hetzelfde.  Ze kunnen niet mee, dus verkondigen ze maar dat ze aan een superbatterij bezig zijn....

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

11 minuten geleden, tuscani zei:

Want zeg nu eerlijk, hoeveel Subaru´s rijden er rond? Zelfs de Toyota is een unicum.

Euh, ik weet niet waar jij woont maar ik kom toch heel regelmatig GT86, GR86, BRZ, GR Yaris en MX-5 tegen

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minutes ago, Balleke said:

Euh, ik weet niet waar jij woont maar ik kom toch heel regelmatig GT86, GR86, BRZ, GR Yaris en MX-5 tegen

De enige van die ganse lijst die ik regelmatig zie rijden is de MX-5.

Sowieso is een GR Yaris een zeldzame verschijning wegens zeer beperkt verkocht, een BRZ zie je al helemaal nooit. Een GT86 heel af en toe.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit lijkt me inderdaad weer iets raars te zijn:  alle opgesomde zaken zitten standaard of als optie op de vernoemde Z4 (die de basis (en nog veel meer deelt met hun Supra):

Datarecorder/zwarte doos:

image.png.5eb52cb0a1f686d46ca9e436044ef422.png

een geavanceerd remsysteem, , een rijstrookassistentiesysteem en een snelheidslimietindicatie:

image.png.aab200f943c86b3e5bfec19febf8d03a.png

 

Vermoeidheidsdetectie zal daar vermoedelijk ook wel opzitten.

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

21 minuten geleden, Balleke zei:

Euh, ik weet niet waar jij woont maar ik kom toch heel regelmatig GT86, GR86, BRZ, GR Yaris en MX-5 tegen

dat is altijd @mrbbs die je tegenkomt, met telkens een ander kleurtje van auto.

  • Grappig 7
Link naar reactie
Delen op andere sites

42 minuten geleden, Balleke zei:

Euh, ik weet niet waar jij woont maar ik kom toch heel regelmatig GT86, GR86, BRZ, GR Yaris en MX-5 tegen

Dan woon ik in een verkeerde streek en rij ik ook veel te weinig rond. want een BRZ heb ik nog nooit gezien. de GT86 heel af en toe (waarschijnlijk gewoon steeds dezelfde  :D ) en een GR85 misschien al 1 keer gezien. MX-5 kom ik veel tegen, maar die zie ik dan ook niet direct stoppen of uitvluchten zoeken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Balleke zei:

Euh, ik weet niet waar jij woont maar ik kom toch heel regelmatig GT86, GR86, BRZ, GR Yaris en MX-5 tegen

Ik van die lijst enkel mx-5 en redelijk frequent, wekelijks wel een andere. Heel zelden een gt86, de rest nooit.

De verkoopcijfers geven dat ook wat aan.

Mochten die verkopen als zoete broodjes, dan deden ze dat gewoon. 

Het is jammer dat hun zeldzaamheid afgestrafd wordt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, ex-Mooseman zei:

Dit lijkt me inderdaad weer iets raars te zijn:  alle opgesomde zaken zitten standaard of als optie op de vernoemde Z4 (die de basis (en nog veel meer deelt met hun Supra):

Datarecorder/zwarte doos:

image.png.5eb52cb0a1f686d46ca9e436044ef422.png

een geavanceerd remsysteem, , een rijstrookassistentiesysteem en een snelheidslimietindicatie:

image.png.aab200f943c86b3e5bfec19febf8d03a.png

 

Vermoeidheidsdetectie zal daar vermoedelijk ook wel opzitten.

 

 

 

 

 

Ik moet zeggen dat al die dingen die ze opnoemen( buiten die zwarte doos) nu al reeds op mijn MX-5 zitten ja.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wellicht dat bij de GR86 deze zaken meespelen in het effect bij de berekeningen van de business case. Maar de basis ligt simpelweg bij de CO2 belasting op de verkochte vloot van een fabrikant en op de inschrijvingstaksen in diverse landen.

In Frankrijk, Nederland en Denemarken zijn de 'GTI' en 'RS' modellen onverkoopbaar door deze maatregelen. Dat is ook meteen de reden waarom er geen sportieve varianten meer zijn van een 308, Clio, etc. meer zijn.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

een GR86 of BRZ heb ik toch al meer zien rijden dan een Supra moet ik zeggen. 

Maar Belgie is ook niet het land voor Subaru. Ik weet nog vroeger dat in NL een Subaru vaak trekauto van het jaar was. En ook in bergachtig gebied, en al zeker in Amerika, zie je veel Subaru rijden.

Wat betreft sportieve wagens, Belgie is daar niet echt het land voor met hun taksen, dure verzekeringen etc

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 uren geleden, Liquid Li0n zei:

een GR86 of BRZ heb ik toch al meer zien rijden dan een Supra moet ik zeggen. 

Maar Belgie is ook niet het land voor Subaru. Ik weet nog vroeger dat in NL een Subaru vaak trekauto van het jaar was. En ook in bergachtig gebied, en al zeker in Amerika, zie je veel Subaru rijden.

Wat betreft sportieve wagens, Belgie is daar niet echt het land voor met hun taksen, dure verzekeringen etc

Zonde wel eigenlijk want dat Subaru nooit echt hier van de grond is geraakt. In Nieuw Zeeland is dat na Toyota de populairste constructeur. Het rijd daar vol met Impreza's, Legacy's en uiteraard de zalige Outback. 

Blijft jammer dat de constructeurs zo weinig vrij spel hebben tegenwoordig en hierdoor bepaalde modellen verdwijnen. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

De GR86 wordt nu ook pas uitgeleverd, vrij logisch ook dat je ze amper ziet.

Was ook vrij snel uitverkocht hier in België, tot daar het "geen markt hiervoor" verhaaltje 🙂

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minutes ago, Dimitri said:

Was ook vrij snel uitverkocht hier in België, tot daar het "geen markt hiervoor" verhaaltje 🙂

Omdat er amper naar hier komen, en het na dit jaar gedaan is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 20/2/2024 om 22:49, Bjorno zei:

Zonde wel eigenlijk want dat Subaru nooit echt hier van de grond is geraakt. In Nieuw Zeeland is dat na Toyota de populairste constructeur. Het rijd daar vol met Impreza's, Legacy's en uiteraard de zalige Outback. 

Blijft jammer dat de constructeurs zo weinig vrij spel hebben tegenwoordig en hierdoor bepaalde modellen verdwijnen. 

Goh, zonde zou ik dat toch niet noemen. Lelijk design, bijzonder matig interieur, zeer onbetrouwbare motoren die dan ook nog eens een pak uitstoten...zo onlogisch vindt ik het dan toch niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid