Ga naar inhoud

Hoe de Europese Unie kleine sportauto’s doodt


frankzagato

Aanbevolen berichten

Zojuist, ir_fuel zei:

Omdat er amper naar hier komen, en het na dit jaar gedaan is.

Klopt, maar de vraag oversteeg duidelijk het aanbod. In de UK was het ding al na 9 uur op de markt te zijn al uitverkocht als ik het me goed herinner.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minute ago, Dimitri said:

Klopt, maar de vraag oversteeg duidelijk het aanbod. In de UK was het ding al na 9 uur op de markt te zijn al uitverkocht als ik het me goed herinner.

t is niet omdat je 10 man hebt die eentje wil, en je kan er maar 9 leveren, dat het "populair" is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist, ir_fuel zei:

t is niet omdat je 10 man hebt die eentje wil, en je kan er maar 9 leveren, dat het "populair" is.

En jij hebt dan de data om dat te staven of?

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

't Is dat je de GT86 op elke hoek van de straat ziet staan ...

Een vriend van me heeft zo een GR86 gekocht. Dat is nogal een gedoe geweest, en veel onzekerheid ook over of die wel naar België zou komen, en wanneer was helemaal een raadsel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

23 minuten geleden, Dimitri zei:

Goh, zonde zou ik dat toch niet noemen. Lelijk design, bijzonder matig interieur, zeer onbetrouwbare motoren die dan ook nog eens een pak uitstoten...zo onlogisch vindt ik het dan toch niet.

Lelijk design, er zijn toch veel lelijker japanners die makkelijk verkocht geraken. 

Moet wel zeggen ik heb 3 maanden in een garage in Nieuw Zeeland gewerkt, daar is dus Subaru 1 van de meest populairste constructeurs.
Daar verschoot ik ook wel van de kwaliteit van Subaru. Stonden ook meeste in de garage. Constant rubbers van de ophanging vervangen en stofkappen van de voorste cardan mits deze te dicht bij de motor zit. Motor geen problemen mee geweten maar wel ondervonden hoe goedkoop het interieur is, ook kwa montage. 
Ook 1 keer eens de bougies mogen vervangen van een Subaru Outback 2.5....dagje werk. Zitten dus echt tussen cilinderkop en chassisbalk.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een kennis van mij zijn GR86 is ook onlangs geleverd nadat de leveringsdatum tig keer veranderd is geweest. Daarmee dat ze nu ook pas op de markt komen.

En je kan toch niet met een GT86 vergelijken? Toen was er veel meer concurrentie van andere betaalbare sportwagens, nu kan je die op 1 hand tellen.

Bij mij stond die GT ook even op het verlanglijstje, maar was er ook snel vanaf. Was veel duurder in belastingen dan de concurrentie, en in de ruil daarvoor kreeg je een motor die dan nog eens een stuk slechter was dan dezelfde concurrentie. Keuze was hier rap gemaakt toen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nieuws heet van de naald: Hyundai heeft net aangekondigd dat de I30N en I20N niet meer gaan verkocht worden in Europa. En het is nu niet dat die kisten slecht over de toonbank gingen, al zeker niet de eerste.

Eerder deze maand werd ook al bekend dat de Puma ST ook alleen nog maar bestaat in naam, want het ding is rebranded naar een 1.0 hybride met 155PK in plaats van de 1.5 met 200PK 🤦‍♂️ en alweer een "sportauto" die je echt wel vaak ziet rondrijden. De Fiesta ST was nog populairder maar die hebben ze vorig jaar al naar de eeuwige jachtvelden gestuurd.

Echt alles moet eraan van Europa wat een beetje ICE vermogen heeft en betaalbaar is 🤮

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden, Dimitri zei:

30N en I20N niet meer gaan verkocht worden in Europa.

Echt alles moet eraan van Europa wat een beetje ICE vermogen heeft en betaalbaar is 🤮

Gelukkig is er een vervanger!

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 minutes ago, Dimitri said:

En je kan toch niet met een GT86 vergelijken? Toen was er veel meer concurrentie van andere betaalbare sportwagens, nu kan je die op 1 hand tellen.

Welke waren dat dan wel ten tijde van de GT86, in dezelfde prijsklasse?

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, PJH zei:

Gelukkig is er een vervanger!

 

En dat voor maar slechts 78K, ha! Bijna 3x zo duur als de I30N die op mijn offerte stond in 2020 :lolz:

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, ir_fuel zei:

Welke waren dat dan wel ten tijde van de GT86, in dezelfde prijsklasse?

Hangt ervan af wat je zocht natuurlijk. Als je puur RWD wou was het alleen maar de MX-5 en de Fiat variant daarvan. De Nissan Z ook maar was al helemaal onbetaalbaar met de belastingen hier.

Wou je gewoon een "goedkope" sportwagen rond de 200 a 250PK rond of onder de 33K wat toen een GT86 kostte? Clio RS, Megane RS, Fiesta ST, Focus ST, I30N, Civic Type R, Corsa OPC, Astra OPC, Mini, Leon Cupra, ....

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minutes ago, Dimitri said:

Hangt ervan af wat je zocht natuurlijk. Als je puur RWD wou was het alleen maar de MX-5 en de Fiat variant daarvan. De Nissan Z ook maar was al helemaal onbetaalbaar met de belastingen hier.

Wou je gewoon een "goedkope" sportwagen rond de 200 a 250PK rond of onder de 33K wat toen een GT86 kostte? Clio RS, Megane RS, Fiesta ST, Focus ST, I30N, Civic Type R, Corsa OPC, Astra OPC, Mini, Leon Cupra, ....

Die onderste lijst van je is toch compleet niet vergelijkbaar? Die zijn allemaal pakken praktischer dan een GT86. Je gaat toch niet twijfelen tussen een Focus ST en een GT86?

En je bovenste lijst bestaat vandaag ook nog. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, ir_fuel zei:

Die onderste lijst van je is toch compleet niet vergelijkbaar? Die zijn allemaal pakken praktischer dan een GT86. Je gaat toch niet twijfelen tussen een Focus ST en een GT86?

Waarom niet? Ik heb dat ook gedaan. Mij ging het er toen om dat ik een sportwagen wou, liefst zo plezant mogelijk. Of dat nu een GT was of een ST, praktisch of niet: don't care. 

Van de lijst zijn trouwens de Fiesta ST, Corsa OPC, Astra OPC en de Clio RS verdwenen. I30N verdwijnt dit jaar, net zoals de Focus ST.

De Civic heeft een nieuw model gekregen, en is van een betaalbare sportwagen van 35K gegaan naar een kist die je pas kan krijgen vanaf 60K, en die verdwijnt trouwens ook dit jaar. Megane ook enorm in prijs gestegen, en aangezien ze een tijd terug de ultime variant hebben gepresenteerd zal die ook geen lang leven meer beschoren zijn.

Dan blijven er nog alleen de Cupra (bweuk) en de Mini over. Geen idee hoeveel die kosten momenteel wegens geen interesse daarin, maar die zullen ook wel het label van betaalbare sportwagen al een tijdje geleden gepasseerd zijn geweest.

Link naar reactie
Delen op andere sites

39 minuten geleden, Dimitri zei:

Dan blijven er nog alleen de Cupra (bweuk) en de Mini over. Geen idee hoeveel die kosten momenteel wegens geen interesse daarin, maar die zullen ook wel het label van betaalbare sportwagen al een tijdje geleden gepasseerd zijn geweest.

De nieuwe Cooper S heeft zelfs geen (dubbele) uitlaat meer *snif*

Qua design vind ik de GR86 wel knap, veel beter dan de GT86 (die ik toen vrij underpowered vond t.o.v. Fiesta ST, Clio RS, e.a. vanuit het lijstje. Toen was, als je puur RWD wou, een tweedehands S2000 nog de interessantere optie vond ik. 

Ben trouwens wel benieuwd wat een GR86 nieuw geleverd in 2024 wel niet aan BIV moet kosten... ☹️

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid