Ga naar inhoud

Kleine wagen, 40000km per jaar.


WimBo

Aanbevolen berichten

Graag jullie advies...
Jaarlijks rij ik net geen 40000km dit vooral op de snelweg.
Mijn budget is ongeveer 17000euro.
Een grote wagen is zeker geen noodzaak maar tja... voldoet de 1000cc uit de Focus of Golf? Of de 900cc uit een Clio of Kia Ceed....
Keuze genoeg, maar wat raden jullie aan? BMW 1-reeks die een iets zwaardere motor heeft?
Wat denken jullie... Shoot! (Thx!)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je snelweg rijdt, dan heeft de omvang van de wagen geen echt grote invloed op het verbruik. Wel de aerodynamica (en je rijstijl uiteraard). Een zwaardere motor kan vaak zelfs wat minder verbruiken daar omdat ie minder moeite doet.

Vraag 1: Is er een andere reden om een "kleine" wagen (in omvang) te hebben (bvb je woont in de stad en parkeren is een nachtmerrie, of je garage is te klein?

Indien niet, kijk dan als tweedehands ook naar grotere wagens. Die zijn vaak goedkoper dan een gelijkaardige compacte (vraag en aanbod...).

Vraag 2: wat is het maximum budget dat je ziet qua taksen etc. Wat dat is in België de echte nachtmerrie: je kan een kleine wagen kopen met een 2.0L motor en een hoge CO2 uitstoot en die gaat je meer kosten in gebruik dan een grotere met een CO2-arme 1600cc motor.

Welke andere criteria zijn belangrijk? Met een budget alleen en 40000km, kan ik aan 1000'en permutaties denken. De ene zal aankomen met een Golf van 3 jaar oud, terwijl de andere zal zeggen dat je beter af bent met een Mercedes E200 van 2010 of met een Honda Accord van 2012. De vraag is wat te open.

En hoe lang wil je dat ding houden? Want als je 40000km per jaar rijdt, dan ga je bij de ene tweedehands al sneller aan "kosten" komen en bij de andere minder. 

Tenslotte: hoe belangrijk is imago? Zuiver rationeel ben je nl een stuk beter af met een Jap' van enkele jaren oud en dan ga je zorgeloos rijden. Anderzijds wil 90% van het volk hier voor de dood niet gezien worden in bvb een Mazda 6 ... behalve Karel @Mazdastruction en ondergetekende waarschijnlijk :D 

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb dit gehad: https://www.2ememain.be/v/autos/mercedes-benz/m2056188488-c180d-business-solution?type=Part

Dat is enorm zuinig, (genre 4.5L/100 als je normaal rijdt) goedkoop in onderhoud en niet kapot te krijgen (believe me, I tried). Het is wel moeilijk om een C180d te vinden gezien die quasi enkel in Belgie voorkomen en de meeste nog net niet oud genoeg zijn om op de 2ehandsmarkt te verschijnen. De prefacelift is nog met de renaultmotoren denk ik, dus die wil je in principe niet. Dat betekend wel dat je naar auto's zit te kijken uit 2019 en jonger -> relatief nieuw, alles wat je wil qua connectiviteit, nog doenbaar qua taksen en uitstootzever, enz enz. Alleen zit je wel iets over budget. Ik gok dat als je nog even kunt wachten zo iets wel in beeld zal komen voor dat budget.

Ik vond het persoonlijk een enorme kutbak om mee te rijden, maar voor iemand die andere prioriteiten heeft als ik zijn dat volgens mij wel auto's die dagelijks hun werk doen en zorgen voor tevreden eigenaars. 

Edit: dit is gewoon een voorbeeld uit eigen ervaring. Ik denk dat je voor uw usecase heel wat leuke diesels kunt vinden die voldoende zullen zijn. Als het een kleine auto moet zijn, kan een VW Polo ofzo zeker voldoende zijn 🙂 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor je reactie.

Ik dacht vooral aan een kleinere wagen om twee redenen, een ruime break is geen noodzaak meer gezien de kinderen uit huis zijn en ik vooral alleen in de wagen zit.
En de hoop om een recentere tweedehandswagen te kunnen kopen voor dit budget. Uiteraard rij ik liever met een Passat, Insignia,, Talisman...
Bedoeling is om de wagen ook effectief 'op' te rijden.

En tja imago... een ster of 4 ringen hoeven niet, 😉



 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou ook eerder kijken naar opties zoals Adaptive Cruise Control e.d. die een échte meerwaarde bieden op Belgische snelwegen (en fileverkeer) dan bv. het merk etc.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok, geldige argumenten. Heb je een voorkeur naar brandstoftype? 

Ik kwam bvb af met die Mercedes omdat in dat type wagens diesel makkelijker te vinden zou moeten zijn. Modernere VW Polo's enz worden vandaag de dag allemaal verkocht als benzines, wat ik persoonlijk minder prettig vind in een dagelijkse auto (verbruik, range, enz). 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist, Polygoon zei:

Ik zou ook eerder kijken naar opties zoals Adaptive Cruise Control e.d. die een échte meerwaarde bieden op Belgische snelwegen (en fileverkeer) dan bv. het merk etc.

Eum, ik heb acc en ik doe meer kms en ik heb nog altijd de meerwaarde ervan niet ontdekt.

Tenzij je graag slaapt in je auto ipv ermee rijdt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, gewoon ik zei:

Tenzij je graag slaapt in je auto ipv ermee rijdt.

99% van de Vlamingen dus :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

32 minuten geleden, gewoon ik zei:

Eum, ik heb acc en ik doe meer kms en ik heb nog altijd de meerwaarde ervan niet ontdekt.

Tenzij je graag slaapt in je auto ipv ermee rijdt.

Ik ben graag hypergefocust als ik tegen 7 per uur over de ring van BXL vlieg!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

44 minuten geleden, Polygoon zei:

Ik ben graag hypergefocust als ik tegen 7 per uur over de ring van BXL vlieg!!!

Kom niet klagen als ze je uit het verkeer halen omdat je op je gsm zit te prutsen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb mijn full option passat b8 (190pk) met 160k km's, 4 jaar geleden overgelaten aan de garage voor 17k. Ofwel heb ik die veels te goedkoop laten gaan, ofwel zijn die sedertdien niet meer gezakt 😀. Daar krijg je imo wel veel auto voor terug

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, WimBo zei:

en grote wagen is zeker geen noodzaak maar tja... voldoet de 1000cc uit de Focus of Golf? Of de 900cc uit een Clio of Kia Ceed....

Ik zou dan eerder voor de 1.4 T-GDI 4-cilinder gaan ipv de 1.0 3-cilinder (binnen de Kia en Hyundai groep, rest nog niet gereden dus kan niet vergelijken).
Eens op kruissnelheid op de autostrade maakt dat niet uit, en die 1 liter heeft wel een leuke roffel.. Maar ik denk op termijn als je die auto 'op' wil rijden zou ik toch naar de 1.4 kijken. 

Mijn ma heeft zo'n Hyundai i30 (sportswagon) gekocht drietal jaar geleden. 1.4 T-GDI gekoppeld aan hun eigen 7-traps automaat, ik was daar erg positief over verrast. 
Enkel op autostrade als je aan (in meeste landen) niet legale snelheden zit mist dat wat oomph. Verder voor de doorsnee rijder meer dan voldoende. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, WimBo zei:

Bedankt voor je reactie.

Ik dacht vooral aan een kleinere wagen om twee redenen, een ruime break is geen noodzaak meer gezien de kinderen uit huis zijn en ik vooral alleen in de wagen zit.
En de hoop om een recentere tweedehandswagen te kunnen kopen voor dit budget. Uiteraard rij ik liever met een Passat, Insignia,, Talisman...
Bedoeling is om de wagen ook effectief 'op' te rijden.

En tja imago... een ster of 4 ringen hoeven niet, 😉



 

Formaat doet ook iets aan comfort. Een grotere auto van een merk is bijna altijd comfortabeler dan een kleiner model. (geluid/afwerking) Voor een groot deel kan je dit ook doortrekken over merken heen.
Idem met een motor: Hoe meer vermogen hoe rustiger hij draait op de snelweg (stiller). Het gaat niet enkel om snel rijden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor mij zijn er 2 opties die valabel zijn in zo een geval, ofwel ga je voor de garantietoppers van Hyundai, Kia, Toyota, ...
ofwel ga je voor een "klein" model met het nodige comfort. Mijn zus heeft zo al een paar jaar een goed uitgeruste V40, daar zou ik nog wel 40K per jaar in rijden. Een Polo zou voor mij te weinig comfort hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, PJH zei:

Ik heb dit gehad: https://www.2ememain.be/v/autos/mercedes-benz/m2056188488-c180d-business-solution?type=Part

Dat is enorm zuinig, (genre 4.5L/100 als je normaal rijdt) goedkoop in onderhoud en niet kapot te krijgen (believe me, I tried). Het is wel moeilijk om een C180d te vinden gezien die quasi enkel in Belgie voorkomen en de meeste nog net niet oud genoeg zijn om op de 2ehandsmarkt te verschijnen. De prefacelift is nog met de renaultmotoren denk ik, dus die wil je in principe niet. Dat betekend wel dat je naar auto's zit te kijken uit 2019 en jonger -> relatief nieuw, alles wat je wil qua connectiviteit, nog doenbaar qua taksen en uitstootzever, enz enz. Alleen zit je wel iets over budget. Ik gok dat als je nog even kunt wachten zo iets wel in beeld zal komen voor dat budget.

Ik vond het persoonlijk een enorme kutbak om mee te rijden, maar voor iemand die andere prioriteiten heeft als ik zijn dat volgens mij wel auto's die dagelijks hun werk doen en zorgen voor tevreden eigenaars. 

Edit: dit is gewoon een voorbeeld uit eigen ervaring. Ik denk dat je voor uw usecase heel wat leuke diesels kunt vinden die voldoende zullen zijn. Als het een kleine auto moet zijn, kan een VW Polo ofzo zeker voldoende zijn 🙂 

En ik reed daar dan wel graag mee, weliswaar in 200d en 220d (automaat), beide préPFL-breaks.

 

Mijn ervaring met kleinere motoren in een grotere kas, of bij intensief autosnelwegverbruik is dat die 1) hoger in toeren draaien, waardoor het verbruik omhoog schiet, en het geluidsniveau in de auto heel hoog is, 2) ze koppel missen om veilig/smooth een inhaalmanoeuvre of herneming te doen (zonder te veel te moeten schakelen) en 3) dat ze rapper kosten gaan hebben doordat ze zo uitgewrongen worden  

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aangezien de topic opener geen zak om imago geeft, de auto wilt oprijden en geen sportieve chauffeur is aangezien hij een 1000cc overweegt is het antwoord redelijk simpel: een Japanner nemen.

Honda Civic 1400 cc Benzine + Trekhaak .

€ 14.850,00

https://link.2dehands.be/m2077863690?utm_source=android_social&utm_content=vip&utm_medium=android_social&utm_campaign=socialbuttons

Lexus CT 200h +Leder/Slechts 50.000km!!

€ 16.499,00

https://link.2dehands.be/m2089431458?utm_source=android_social&utm_content=vip&utm_medium=android_social&utm_campaign=socialbuttons

(1WQP221) Toyota COROLLA HATCHBA

€ 16.790,00

https://link.2dehands.be/m2083861337?utm_source=android_social&utm_content=vip&utm_medium=android_social&utm_campaign=socialbuttons

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ohja, blijf zo ver mogelijk vandaan van de Ford 1.0 motoren, die staan erom bekend gigantisch onbetrouwbaar te zijn.

Het zou me verbazen moesten de 1.0's van andere merken betrouwbaar zijn maar daar heb ik zelf te weinig ervaring in.

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, Dimitri zei:

Ohja, blijf zo ver mogelijk vandaan van de Ford 1.0 motoren, die staan erom bekend gigantisch onbetrouwbaar te zijn.

Het zou me verbazen moesten de 1.0's van andere merken betrouwbaar zijn maar daar heb ik zelf te weinig ervaring in.

En bij uitbreiding alles van de 1.2 van Stellantis heeft.

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Dimitri zei:

Ohja, blijf zo ver mogelijk vandaan van de Ford 1.0 motoren, die staan erom bekend gigantisch onbetrouwbaar te zijn.

Het zou me verbazen moesten de 1.0's van andere merken betrouwbaar zijn maar daar heb ik zelf te weinig ervaring in.

Is dat nog steeds zo? Ik dacht dat @SB-01 laatst ergens neerpende dat het vanaf een bepaald bouwjaar wel ok is?

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden, Jochen zei:

Is dat nog steeds zo? Ik dacht dat @SB-01 laatst ergens neerpende dat het vanaf een bepaald bouwjaar wel ok is?

Die heeft een speciale Ford-bril met roze glas

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat kan, maar er zijn ook nog mensen die geloven dat de VAG naftjes problemen hebben met oliezuipen (olieschraapveer) terwijl dat 10j geleden al is verholpen.

Er wordt veel info herhaald op tinternet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou trouwens voor een Golf MK7 5 diesel DSG met ergozetels gaan.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

21 minuten geleden, ex-Mooseman zei:

Die heeft een speciale Ford-bril met roze glas

Mijn ouders hebben beide eentje en daar gaat niet meer aan kapot dan aan hun vorige. De focus 125 heeft 150.000 km nu denk ik. Mijn ma haar BMax met de 100pk zit ook aan 70 ofzo. Motorisch geen probleem

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid