Ga naar inhoud

Kleine wagen, 40000km per jaar.


WimBo

Aanbevolen berichten

37 minuten geleden, Jochen zei:

Is dat nog steeds zo? Ik dacht dat @SB-01 laatst ergens neerpende dat het vanaf een bepaald bouwjaar wel ok is?

Ik heb er geen data van. Maar de Ford groepen op FB staan er vol van, mijn garagist zei het, de twee familieleden hier hebben problemen ermee gehad, er is nog dit jaar een reportage over geweest op de BBC over de problemen met Ford's 1.0 en ze hebben ondertussen al liefkozend de naam "ecoboom" gekregen.

Ik zou het alleszins nooit aanraden aan iemand.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, Dimitri zei:

Aangezien de topic opener geen zak om imago geeft, de auto wilt oprijden en geen sportieve chauffeur is aangezien hij een 1000cc overweegt is het antwoord redelijk simpel: een Japanner nemen.

Het ene heeft niets met het andere te maken eerlijk gezegd. 

4 uren geleden, Dimitri zei:

Ohja, blijf zo ver mogelijk vandaan van de Ford 1.0 motoren, die staan erom bekend gigantisch onbetrouwbaar te zijn.

Dat is info die deels juist is, als je er voor waarschuwt dan moet je het hele verhaal meegeven. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Dimitri zei:

Ik heb er geen data van. Maar de Ford groepen op FB staan er vol van, mijn garagist zei het, de twee familieleden hier hebben problemen ermee gehad, er is nog dit jaar een reportage over geweest op de BBC over de problemen met Ford's 1.0 en ze hebben ondertussen al liefkozend de naam "ecoboom" gekregen.

Ik zou het alleszins nooit aanraden aan iemand.

Voila, nu zijn we er: Ik heb er geen data van maar doe wel uitspraken 😉
Die met de distributieriem in olie (wet-belt) zijn te mijden omdat het ontwerp niet schitterend is EN ze vaak (en dan bedoel ik als ze al wat op leeftijd zijn) niet het correcte onderhoud gehad hebben door niet-dealers. Absoluut cruciaal is de gebruikte olie, niet geschikte olie zal de distributieriem aanvreten met alle gevolgen van dien. Die met de distributieketting (weet niet vanbuiten vanaf wanneer per model) kan je gerust kopen. Uiteindelijk zijn ze ook masaal verkocht doorheen de jaren, en zijn ze meermaals engine of the year geweest. Dus compleet afraden is nergens voor nodig, de aandacht op vestigen dan weer wel.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

En datzelfde verhaaltje geldt voor de 1.2 van Stellantis. Juiste olie en correct onderhoud, dan gaan die ook nie kapot. Mijne papa zaliger zijn laatste 308 1.2 heeft nu bijna 200.000km op de klok bij de nieuwe eigenaar zonder noemenswaardige problemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 uren geleden, SB-01 zei:

Voila, nu zijn we er: Ik heb er geen data van maar doe wel uitspraken 😉
Die met de distributieriem in olie (wet-belt) zijn te mijden omdat het ontwerp niet schitterend is EN ze vaak (en dan bedoel ik als ze al wat op leeftijd zijn) niet het correcte onderhoud gehad hebben door niet-dealers. Absoluut cruciaal is de gebruikte olie, niet geschikte olie zal de distributieriem aanvreten met alle gevolgen van dien. Die met de distributieketting (weet niet vanbuiten vanaf wanneer per model) kan je gerust kopen. Uiteindelijk zijn ze ook masaal verkocht doorheen de jaren, en zijn ze meermaals engine of the year geweest. Dus compleet afraden is nergens voor nodig, de aandacht op vestigen dan weer wel.

 

2 uren geleden, Joske zei:

En datzelfde verhaaltje geldt voor de 1.2 van Stellantis. Juiste olie en correct onderhoud, dan gaan die ook nie kapot. Mijne papa zaliger zijn laatste 308 1.2 heeft nu bijna 200.000km op de klok bij de nieuwe eigenaar zonder noemenswaardige problemen.

Allemaal goed en wel, maar je weet niet hoe het onderhoud door de vorige is gebeurd hé 🙂 
Te vermijden als tweedehands dus.

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 minuten geleden, Polygoon zei:

 

Allemaal goed en wel, maar je weet niet hoe het onderhoud door de vorige is gebeurd hé 🙂 
Te vermijden als tweedehands dus.

Zit hier in Harelbeke een Ford dealer en die verkoopt enkel 2de hands bij hem die hij nieuw heeft verkocht en bij hem op onderhoud gingen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Joske zei:

En datzelfde verhaaltje geldt voor de 1.2 van Stellantis. Juiste olie en correct onderhoud, dan gaan die ook nie kapot. Mijne papa zaliger zijn laatste 308 1.2 heeft nu bijna 200.000km op de klok bij de nieuwe eigenaar zonder noemenswaardige problemen.

onzin, ik weet van 3 gevallen in mijn kenniskring. Die distributieriemen schieten gewoon af voor het interval dat je ze moet vervangen, het is een slecht ontwerp. Het is ook geen cadeau om die riemen preventief te vervangen. 

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Polygoon zei:

 

Allemaal goed en wel, maar je weet niet hoe het onderhoud door de vorige is gebeurd hé 🙂 
Te vermijden als tweedehands dus.

Ja en neen, een wagen die een OHB heeft van bij een dealer zou geen probleem mogen geven.
Eentje die onderhouden is bij Auto 5, Midas of een lokale garagist zou ik mijden.
Wil je op zeker spelen dan moet je jong genoeg kopen zodat je de ketting ipv de riem hebt.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dag iedereen, heel hard bedankt voor jullie reacties.
Na me wat meer te verdiepen in het 'Stellantis' verhaal, dankzij jullie reacties, snap ik ook waarom er zoveel wagens te koop worden aangeboden.
Voorbije weekend gaan testrijden met een tweedehands CX-3 benzine lijkt, niet zo heel groot, maar verbaasde me enorm qua rijgedrag, ook op de snelweg.

Daarnaast ga ik deze week ook nog kijken naar Renault Megane Break 1.3 en probeer ik ook nog een afspraak te maken voor deze:
https://www.garagelavens.be/NL/stock/detail/BMW/216/201?p=2

Groeten!

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou met dat budget en 40k/jaar autostrade km voor een middenklasse diesel gaan met goede zetels of zelfs een D segmenter als een Volvo V60 met de D2 of D3. Zeker geen A of B segmenter met kleine motor die er 20 seconden over doet van 100 naar 130 (mss. overdreven maar you get the picture). 

Indien diesel om woke of andere redenen echt geen optie is, dan die Lexus CT200h. Verbruikt geen hol en houdt extreem goed zijn waarde.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou toch ook eerder een iets grotere kiezen om zoveel km te doen

Ik heb deze advertentie op AutoScout24 gevonden.

https://www.autoscout24.be/nl/aanbod/volvo-s60-2-0-t3-kinetic-benzine-beige-acb3106c-f855-4692-a186-be3736e5af88?utm_source=ios-share&utm_medium=copy_link&utm_campaign=share

Verkoopprijs: € 15.999,-
Kilometerstand: 94.000 km
Bouwjaar: 11/2017

 

of een vergelijkbare diesel, enkel zorgen dat je minstens de 2.0 hebt en niet de 1.5 of 1.6

Ik heb deze advertentie op AutoScout24 gevonden.

https://www.autoscout24.be/nl/aanbod/volvo-s60-d2-dynamic-edition-adaptive-cruise-blis-navi-diesel-grijs-a509d9a2-ff7f-4fa5-bea2-6461df30fc7a?utm_source=ios-share&utm_medium=copy_link&utm_campaign=share

Verkoopprijs: € 15.995,-
Kilometerstand: 87.657 km
Bouwjaar: 05/2017

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden, Bjoxx zei:

Ik zou toch ook eerder een iets grotere kiezen om zoveel km te doen

Ik heb deze advertentie op AutoScout24 gevonden.

https://www.autoscout24.be/nl/aanbod/volvo-s60-2-0-t3-kinetic-benzine-beige-acb3106c-f855-4692-a186-be3736e5af88?utm_source=ios-share&utm_medium=copy_link&utm_campaign=share

Verkoopprijs: € 15.999,-
Kilometerstand: 94.000 km
Bouwjaar: 11/2017

 

of een vergelijkbare diesel, enkel zorgen dat je minstens de 2.0 hebt en niet de 1.5 of 1.6

Ik heb deze advertentie op AutoScout24 gevonden.

https://www.autoscout24.be/nl/aanbod/volvo-s60-d2-dynamic-edition-adaptive-cruise-blis-navi-diesel-grijs-a509d9a2-ff7f-4fa5-bea2-6461df30fc7a?utm_source=ios-share&utm_medium=copy_link&utm_campaign=share

Verkoopprijs: € 15.995,-
Kilometerstand: 87.657 km
Bouwjaar: 05/2017

de D2 met de 1.6 PSA-motor blijf je inderdaad beter van weg.  Ik heb die gehad in mijn V60, en dat was echt een astmatisch ding.  Heel kleine bruikbare powerband, waardoor er heel veel geschakeld moest worden.  Na 180.000 was het dubbelmassavliegwiel gaar, en niet alleen van mijn auto, maar bij verschillende van mijn collega's (sommigen zelfs al een stukje vroeger).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist, Fr79 zei:

Er is ook een 2 liter D2

inderdaad, die kwam met de facelift, denk ik (en die herken je het gemakkelijkst op de neus:  de gesplitste koplamp (aparte DRL en koplamp) werd vervangen door 1 unit.

@Bompa  heeft beide gehad, als ik me niet vergis ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan mis zijn maar dacht dat D2 gewoon een van 150 naar 120pk teruggetunede D3 was.

D4/D5 is wel andere hardware.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 9/3/2024 om 07:17, Joske zei:

En datzelfde verhaaltje geldt voor de 1.2 van Stellantis. Juiste olie en correct onderhoud, dan gaan die ook nie kapot. Mijne papa zaliger zijn laatste 308 1.2 heeft nu bijna 200.000km op de klok bij de nieuwe eigenaar zonder noemenswaardige problemen.

Die van mijn vrouw had het na 70k kilometer ook. Leasekist, altijd onderhouden zoals het moest ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uren geleden, ex-Mooseman zei:

inderdaad, die kwam met de facelift, denk ik (en die herken je het gemakkelijkst op de neus:  de gesplitste koplamp (aparte DRL en koplamp) werd vervangen door 1 unit.

@Bompa  heeft beide gehad, als ik me niet vergis ?

Klopt

9 uren geleden, Fr79 zei:

Ik kan mis zijn maar dacht dat D2 gewoon een van 150 naar 120pk teruggetunede D3 was.

D4/D5 is wel andere hardware.

Je had bij de préfacelift de PSA-D2; basis 1.6 en optioneel 2.0. Beiden waren niet al te bijzonder. Kort samengevat: veel herrie, geen emotie. Of toch geen positieve. Als niet-autoliefhebber vind je dat een best ok motor, maar als je een beetje met autorijden bezig bent, is dit niet de keuze die je spontaan maakt. Qua betrouwbaarheid: problemen met loskomende luchtslangen, noodloop als gevolg, idd de koppeling heel vaak een probleem, en olie durft ook al eens je vriend te worden. Naast de D2 met beide varianten had je dan de D3 (2.0 5cil diesel van Volvo, wel ok), D4 en D5 (2.4 5cil).

Vanaf de facelift had je de Volvo-motor. D2, D3, D4 en D5 waren allemaal dezelfde basis de 2.0 van Volvo, 4cil. De ene dichtgeknepen, de andere standaard, de D5 lichtjes extra zaken. Deze 4-cilinders vind ik allemaal wat "gevoelloos", maar zijn wel een pak beter dan die D2 PSA-varianten.  De Volvo-D2 was gewoon een ecomotor, met een normaal karakter, de PSA was echt niet ok. De D3, D4, D5 zijn even gevoelloos tov hun 5-cil varianten voorheen. Ik heb in m'n V70 de D4 met 5 cil (2.0), en die rijdt met meer karakter en meer "happiness" dan zijn 4-cil broer van de laatste generatie. De D5 2.4 van destijds ging daar nog een tik boven, dat vind je helaas al helemaal niet meer met de D5 4 cil. In de huidige reeks heb je gewoon wat meer power, maar imo niks wauws. Het karakter is er dus wat uit.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 8/3/2024 om 12:52, WimBo zei:

Bedankt voor je reactie.

Ik dacht vooral aan een kleinere wagen om twee redenen, een ruime break is geen noodzaak meer gezien de kinderen uit huis zijn en ik vooral alleen in de wagen zit.
En de hoop om een recentere tweedehandswagen te kunnen kopen voor dit budget. Uiteraard rij ik liever met een Passat, Insignia,, Talisman...
Bedoeling is om de wagen ook effectief 'op' te rijden.

En tja imago... een ster of 4 ringen hoeven niet, 😉
 

Je zit op het verkeerde forum :D 

Nu, als je de auto wil "op" rijden... hoe rap is dat dan? Als je graag regelmatig verandert, neem dan een Duitse diesel. Krijgt ge rap genoeg grote kosten mee dat 'em weg mag. 
Ben je zinnens lang te leven, ga voor een Jap*. 

*Note: vermijdt Lexus want die gaat jou eerder op rijden dan jij de auto. 😉 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 8/3/2024 om 14:41, Polygoon zei:

Is dat een fancy versie van Cardoen?

Best goede 'garage' hoor, heb er mijn eerste M140i gekocht, wel allemaal Duitse import, maar wat maakt dat uit, kon niet klagen over de service.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 8/3/2024 om 17:25, Jochen zei:

Is dat nog steeds zo? Ik dacht dat @SB-01 laatst ergens neerpende dat het vanaf een bepaald bouwjaar wel ok is?

Onlangs met een Ford technieker gesproken, die was er geen fan van, maar zei wel als hij stipt of zelfs vroeger zijn olieverversingen krijgt als voorgeschreven ze toch 150k km kunnen halen met dezelfde motor :D doe je dat niet en/of niet met de juiste olie dan breekt de distributieriem wel eens omdat die opgegeten wordt door de olie.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 10/3/2024 om 22:12, Fr79 zei:

Er is ook een 2 liter D2

Ik heb die 5 jaar in een V40 gereden en ik was daar best wel tevreden over. En gezien er over een kleine auto gesproken wordt, zo'n V40 maalt met alle plezier massa's comfortabele kilometers af.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 11/3/2024 om 22:43, Astraatje zei:

Ik heb die 5 jaar in een V40 gereden en ik was daar best wel tevreden over. En gezien er over een kleine auto gesproken wordt, zo'n V40 maalt met alle plezier massa's comfortabele kilometers af.

Wat is klein nog tegenwoordig? Een huidige Fiesta zal niet veel schelen met een Focus van vroeger bij wijze van spreken 🙂 

 

Op 11/3/2024 om 16:53, Krikkie zei:

Onlangs met een Ford technieker gesproken, die was er geen fan van, maar zei wel als hij stipt of zelfs vroeger zijn olieverversingen krijgt als voorgeschreven ze toch 150k km kunnen halen met dezelfde motor :D doe je dat niet en/of niet met de juiste olie dan breekt de distributieriem wel eens omdat die opgegeten wordt door de olie.

 

+ riem snel genoeg vervangen en dan komt dat wel goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid