Ga naar inhoud

Welke auto voor een 21-jarige?


BMWMB

Aanbevolen berichten

Onze zoon is ondertussen 21, en heeft al 3 jaar zijn rijbewijs. Toen 'm 17 werd hebben we hem een jong tweedehands VW Golf 7 gekocht met 86pk. Onze dochter is een jaar jonger, dus die heeft ook met de Golf leren rijden, en samen hebben ze er al goed 80k km mee gedaan. Ze delen de auto zoveel als mogelijk, maar moesten ze beiden een eigen auto hebben zou toch gemakkelijker zijn. Daarom zouden we voor onze zoon een andere auto willen kopen.

Hij heeft ondertussen dus al ervaring, en heeft met de Golf al gans Europa doorkruist. Ook laat ik 'm regelmatig met de etron GT rijden, en ook met de 992 hebben we samen meerdere ritten gedaan. Ik weet dus hoe 'm rijdt, en ook door z'n kartervaring durf ik wel te zeggen dat 'm goed rijgevoel heeft.

We hebben 'm uiteraard gevraagd wat hij graag zou willen, en hij wil terug een hatchback met manuele bak. Zijn droom is een Hyundai i30N in het lichtblauw.

Is zo'n krachtige auto, 280pk, wel iets voor zo'n jonge snaak. Ik ben niet 100% gerust om 'm dat te kopen.

Wat denken jullie?

Link naar reactie
Delen op andere sites

31 minuten geleden, BMWMB zei:

Is zo'n krachtige auto, 280pk, wel iets voor zo'n jonge snaak. Ik ben niet 100% gerust om 'm dat te kopen.

Ik herinner mij een jonge snaak met een 528i (als mijn geheugen me niet in de steek laat) die hij na een paar weken geplooit heeft. Of wat was jouw eerste wagen weer? 😛 

  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

14 minuten geleden, Super95 zei:

Krijg je zoiets verzekerd?

Dat was bij mij indertijd onmogelijk op mijn eigen naam. De meesten die zoiets kochten toen was op de naam van hun ouders.

Of het te vroeg is voor zoonlief moet jij toch vooral weten imo. Alleen jij kan beoordelen of hij matuur genoeg is om met zo'n wagen te rijden en zijn verantwoordelijk kan nemen. Sommigen hebben dat al op hun leeftijd, anderen zullen het dan weer nooit hebben. Maar dat is moeilijk te beoordelen door iemand op een online forum 🙂

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat, ja. Is toch wel zeer verschillend van persoon tot persoon? Kan alleen jij inschatten. 

Ik weet niet of er in onze vriendengroep op die leeftijd meer ongelukken gebeurd zouden zijn met snellere wagens. Er werd 9/10 vlot gereden, maar wel met zin voor verantwoordelijkheid. Tegenwoordig zijn de auto's zo veilig dat ik mijn kind liever een hot hatch mee zou geven dan de Seat Ibiza / Cordoba 110pk TDI van indertijd. Zonder twijfel. Daar hebben wij ook wel eens stunts mee uitgehaald qua tempo waarvan ik het als ouder liever niet wist...

  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

En de weginfrastructuur laat het nu veel minder toe ook (flits / traject). 25 minuten Hasselt / Versuz tot Bree zou nu niet meer lukken, om maar iets te zeggen. 😄

  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uren geleden, BMWMB zei:

Hij heeft ondertussen dus al ervaring, en heeft met de Golf al gans Europa doorkruist. Ook laat ik 'm regelmatig met de etron GT rijden, en ook met de 992 hebben we samen meerdere ritten gedaan. Ik weet dus hoe 'm rijdt, en ook door z'n kartervaring durf ik wel te zeggen dat 'm goed rijgevoel heeft.

Uw antwoord staat hier al grotendeels in.

Rijdt goed en veilig en is al wat PK's gewoon zodus😉

Link naar reactie
Delen op andere sites

Benoit rijdt inderdaad best wel goed, heb ik gezien op de rondritten.   Het mocht zelfs wat rapper van mijn dochter toen ze achter jullie aan reeds in de ZLC😂.


Probleem zal hem vooral liggen in de verzekering.  
1) Doet dat niet op jouw naam (als hoofdbestuurder) om de premie te drukken!  De gevolgen kunnen desastreus zijn.

2) Gooi heel jullie relatie met de verzekeringsmaatschappij/makelaar in de strijd om aan een deftig tarief te geraken: privé, maar ook het bedrijf.

3) Dat babyblauw is verschrikkelijk 

 

 

  • Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uren geleden, BMWMB zei:

Onze zoon is ondertussen 21, en heeft al 3 jaar zijn rijbewijs. Toen 'm 17 werd hebben we hem een jong tweedehands VW Golf 7 gekocht met 86pk. Onze dochter is een jaar jonger, dus die heeft ook met de Golf leren rijden, en samen hebben ze er al goed 80k km mee gedaan. Ze delen de auto zoveel als mogelijk, maar moesten ze beiden een eigen auto hebben zou toch gemakkelijker zijn. Daarom zouden we voor onze zoon een andere auto willen kopen.

Hij heeft ondertussen dus al ervaring, en heeft met de Golf al gans Europa doorkruist. Ook laat ik 'm regelmatig met de etron GT rijden, en ook met de 992 hebben we samen meerdere ritten gedaan. Ik weet dus hoe 'm rijdt, en ook door z'n kartervaring durf ik wel te zeggen dat 'm goed rijgevoel heeft.

We hebben 'm uiteraard gevraagd wat hij graag zou willen, en hij wil terug een hatchback met manuele bak. Zijn droom is een Hyundai i30N in het lichtblauw.

Is zo'n krachtige auto, 280pk, wel iets voor zo'n jonge snaak. Ik ben niet 100% gerust om 'm dat te kopen.

Wat denken jullie?

Ik heb mijn i30N gekocht toen ik 29 was. Qua verzekering viel dat nog wel redelijk mee (is nog iets anders dan een 21-jarige).

Maar het blijft natuurlijk een FWD hot hatch waar onderstuur altijd een gevaar blijft, maar dat is uiteindelijk niet anders bij een Golf 7 met 86PK...

Qua auto is dat gewoon een goeie auto, rijdt vlot, voelt sportief aan, kan ook rustig mee gereden worden, nog niet overdreven duur, ... Dat babyblauw is even wennen in het begin, maar nadien vond ik dat eigenlijk super.

 

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, ex-Mooseman zei:

3) Dat babyblauw is verschrikkelijk 

Daar moet vader nog even ingrijpen, ja. 😄

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uren geleden, Polygoon zei:

Ik herinner mij een jonge snaak met een 528i (als mijn geheugen me niet in de steek laat) die hij na een paar weken geplooit heeft. Of wat was jouw eerste wagen weer? 😛 

GeplooiT?!

  • Vind ik leuk 1
  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, ex-Mooseman zei:

 Dat babyblauw is verschrikkelijk 

 

 

Staat hier elke dag eentje iets verderop in de straat. Ik vind dat wel nog mooi maar ben eens gaan kijken naar eentje in rood exterieur en die was😍

 

😁

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden, Geertt zei:

Daar moet vader nog even ingrijpen, ja. 😄

Voelt een topic van 20 pagina's komen ...

Kleur, sportzetels of kuipzetels, handgeschakeld... of misschien toch automaat, zilveren of zwarte velgen, verlaagd / tuning of niet ..

Tja, en of hij er klaar voor is ? Dat kun je alleen zelf proberen in te schatten (en dan nog weet je niet wat ze uitspoken als je er zelf niet bij bent). Wat hebben we zelf vroeger niet uitgestoken met onze eerste auto's 🙈. Mijn 2de auto was, de hothatch van die tijd, een 110pk Mk1 GTI. Onverantwoord 😅

Automaat 🙁

Hyundai I30N Performance DCT / Pano / Schalen / Rotiform
€ 35.500,00
https://link.2dehands.be/m2050830318?utm_source=android_social&utm_content=vip&utm_medium=android_social&utm_campaign=socialbuttons

Hyundai i30 2.0T-GDi N Performance Pack
€ 27.950,00
https://link.2dehands.be/m2097580848?utm_source=android_social&utm_content=vip&utm_medium=android_social&utm_campaign=socialbuttons

  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

9 minuten geleden, abtler zei:

Voelt een topic van 20 pagina's komen ...

Kleur, sportzetels of kuipzetels, handgeschakeld... of misschien toch automaat, zilveren of zwarte velgen, verlaagd / tuning of niet ..

Tja, en of hij er klaar voor is ? Dat kun je alleen zelf proberen in te schatten (en dan nog weet je niet wat ze uitspoken als je er zelf niet bij bent). Wat hebben we zelf vroeger niet uitgestoken met onze eerste auto's 🙈. Mijn 2de auto was, de hothatch van die tijd, een 110pk Mk1 GTI. Onverantwoord 😅

Automaat 🙁

Hyundai I30N Performance DCT / Pano / Schalen / Rotiform
€ 35.500,00
https://link.2dehands.be/m2050830318?utm_source=android_social&utm_content=vip&utm_medium=android_social&utm_campaign=socialbuttons

Hyundai i30 2.0T-GDi N Performance Pack
€ 27.950,00
https://link.2dehands.be/m2097580848?utm_source=android_social&utm_content=vip&utm_medium=android_social&utm_campaign=socialbuttons

Die 2e is eigenlijk een absurde prijs als je ziet wat ik er destijds voor betaald heb 😛 Exact dezelfde spec, stockwagen met 1000km op teller, 26200€ betaald...

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan je met elke auto doodrijden. 

Ik had kennissen die reden als een zwijn en eigenlijk niet konden rijden, die hebben auto's geplooid ja, maar die zouden dat met eender welke auto voorgehad hebben.

Psychologisch is het misschien zelfs gevaarlijker met een goedkope auto te rijden. Je hebt dan toch altijd in uw achterhoofd, dat het geen financiële ramp zou zijn moest je daarmee in de decor vliegen. Bij een nieuwere duurdere kar denk je al eens twee keer na.

Zo een I30N is natuurlijk een zeer vlotte auto, maar anderzijds ook wel een moderne kar met genoeg rijhulpmiddelen. Ik zie eerlijk gezegd niet zo hard het verschil qua 'gevaar' met bijvoorbeeld een GOLF GTE, en toch is de perceptie daarover heel anders.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, Ambi zei:

Je kan je met elke auto doodrijden. 

Ik had kennissen die reden als een zwijn en eigenlijk niet konden rijden, die hebben auto's geplooid ja, maar die zouden dat met eender welke auto voorgehad hebben.

Psychologisch is het misschien zelfs gevaarlijker met een goedkope auto te rijden. Je hebt dan toch altijd in uw achterhoofd, dat het geen financiële ramp zou zijn moest je daarmee in de decor vliegen. Bij een nieuwere duurdere kar denk je al eens twee keer na.

Zo een I30N is natuurlijk een zeer vlotte auto, maar anderzijds ook wel een moderne kar met genoeg rijhulpmiddelen. Ik zie eerlijk gezegd niet zo hard het verschil qua 'gevaar' met bijvoorbeeld een GOLF GTE, en toch is de perceptie daarover heel anders.

Klopt, de rijhulpsystemen zijn ook vrij goed uitgewerkt trouwens.

Het is natuurlijk een auto met 275PK waardoor hij in 6s naar 100 trekt, maar er zijn ondertussen 100'en EV's te koop die dit sneller doen waarbij niemand raar zou kijken als uw kind ermee rond rijdt. Toen ik 21 was, had ik een Clio met 75PK, maar die had van die rommel chinese banden erop liggen, en dat was véél gevaarlijker dan mijn i30N in elk geval.

Link naar reactie
Delen op andere sites

53 minuten geleden, Ambi zei:

Je hebt dan toch altijd in uw achterhoofd, dat het geen financiële ramp zou zijn moest je daarmee in de decor vliegen. Bij een nieuwere duurdere kar denk je al eens twee keer na.

Als papa betaalt zijn dat beide geen financiële rampen voor de kleine hè 🙂 

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, ex-Mooseman zei:

Benoit rijdt inderdaad best wel goed, heb ik gezien op de rondritten.   Het mocht zelfs wat rapper van mijn dochter toen ze achter jullie aan reeds in de ZLC😂.


Probleem zal hem vooral liggen in de verzekering.  
1) Doet dat niet op jouw naam (als hoofdbestuurder) om de premie te drukken!  De gevolgen kunnen desastreus zijn.

2) Gooi heel jullie relatie met de verzekeringsmaatschappij/makelaar in de strijd om aan een deftig tarief te geraken: privé, maar ook het bedrijf.

3) Dat babyblauw is verschrikkelijk 

 

 

Ik vind dat blauw ook wel knap, en zeker ook omdat het een typische Hyundai N-kleur is.  

1 uur geleden, Geertt zei:

Daar moet vader nog even ingrijpen, ja. 😄

Ga ik niet doen. 

1 uur terug, Jokke_vlo zei:

Mijn kinderen rijden allebei met een afgedankte Touran (ex bedrijf) met meer dan 200.000 km op de teller 🙂  Als ze iets beter willen moeten ze er zelf voor werken. 

Op zich is dat al te veel verwennerij (ik wou vooral dat ze in niets te "klein" zaten). 

Zo kan je inderdaad ook redeneren, en ze mogen idd al blij zijn dat ze een auto krijgen. Onze kinderen studeren nog, maar doen studentenwerk al van toen ze 15 waren, ze helpen goed in het huishouden, zijn braaf, en studeren goed, dus ik heb er geen moeite mee om ze zo'n leukere auto te kopen. Ik weet dat ze dit enorm waarderen, en ik geniet er zelf ook van.  

Langs de andere kant vragen ze ook nooit zakgeld om op stap te gaan en betalen ze bijvoorbeeld hun plezierreizen met vrienden volledig zelf met de centen die ze verdienen met hun studentenjob. Ze verdienen dan ook echt goed hun kost als student.

4 minuten geleden, Polygoon zei:

Als papa betaalt zijn dat beide geen financiële rampen voor de kleine hè 🙂 

Omnium hé. De regel hier is wel, potje breken is potje betalen. Ze hebben al eens een bumper moeten laten herlakken, en nu zijn de velgen binnen voor het herstellen van borduurschade, maar dat betalen ze volledig zelf, net als de verkeersboetes.  

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoeveel per jaar gaat een premium voor een 21-jarige verschillen tussen een VW Golf van 86pk en een i30N van 280pk? Voor de Golf betalen we nu €1.900,- BA + Omnium.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Persoonlijk vind ik 21 jaar nog wat vroeg voor een wagen met zo'n vermogen, vanaf 25-26 jaar zou ik het wel toestaan. Ik gebruik mezelf als voorbeeld, toen ik 21 was reed ik nog goed door ook op de nurburgring en ritjes in de streek. Veel verstand was er nog niet bij. Tegen dat ik mijn Octavia RS kocht met 230 pk op mijn 26ste kon ik daar al veel verstandiger mee omgaan.  

Link naar reactie
Delen op andere sites

23 minuten geleden, Polygoon zei:

Als papa betaalt zijn dat beide geen financiële rampen voor de kleine hè 🙂 

Als je moet terugbetalen wanneer het kapot is wel... En ik neem aan dat er toch ook iets van schuldgevoel aanwezig is, moest dat niet het geval zijn :D 

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 uren geleden, BMWMB zei:

Is zo'n krachtige auto, 280pk, wel iets voor zo'n jonge snaak. Ik ben niet 100% gerust om 'm dat te kopen.

Wat denken jullie?

de vraag stellen is ze beantwoorden......

Het is nu niet dat er sprake is van ervaren rijders. Ikzelf zou mij waarschijnlijk verongelukt hebben met een krachtige wagen aan mijn 21 jaar....

  • Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dan altijd "wat is de volgende?", je wil jezelf altijd verbeteren. Wanneer je als jonge snaak met de steun van de ouders in een mooie/dure wagen terechtkomt geeft dat een enorme druk naar later.

Ik zie daar in mijn omgeving mensen mee worstelen wanneer ze zich gaan settelen en uit eigen portemonnee het moeten betalen. Wanneer je opgroeit met een levensstandaard die je jezelf niet zomaar kan permitteren wanneer je op je eigen benen staat kan dat veel druk geven.

Er is nog zoveel leuks tussen een simpele Golf en een wagen met dergelijke vermogens.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

27 minuten geleden, josenjef zei:

Ik denk dan altijd "wat is de volgende?", je wil jezelf altijd verbeteren. Wanneer je als jonge snaak met de steun van de ouders in een mooie/dure wagen terechtkomt geeft dat een enorme druk naar later.

Ik zie daar in mijn omgeving mensen mee worstelen wanneer ze zich gaan settelen en uit eigen portemonnee het moeten betalen. Wanneer je opgroeit met een levensstandaard die je jezelf niet zomaar kan permitteren wanneer je op je eigen benen staat kan dat veel druk geven.

Er is nog zoveel leuks tussen een simpele Golf en een wagen met dergelijke vermogens.

Zo heel veel nu ook weer niet he? Naar mijn mening starten de "leuke auto's" vooral bij de Fiesta ST (en consoorten) en MX5. Die gaan allebei nu niet bepaald zoveel veiliger zijn dan een i30N he.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid