DRIVER-W 1.753 Geplaatst: 16 november 2011 Geplaatst: 16 november 2011 Gij hebt teveel bij carglass gezeten "ik gooide er een emmer warm water op en KRAK zei de ruit..." Het blijft een merde iig. Dit jaar toch ook zo eens iets aanschaffen om op de ruit te leggen 's nachts Ja, het is maar omdat ik reeds een ruit kapot gedaan heb door te grote temperatuurverschillen. Quote
massy 26 Geplaatst: 16 november 2011 Geplaatst: 16 november 2011 Why the fuck legt ge dat in de auto? :unknown: Bij een oproep van de brandweer telt elke seconde, daarom ga ik niet terug naar binnen lopen om dat karton weg te leggen. 1) gewekt worden door de pager 2) uit bed, sokken en schoenen aan (pyjama aan om te slapen) 3) naar voordeur lopen, sleutels zitten klaar op't slot 4) naar auto lopen, karton van de voorruit, starten en als een gek naar de kazerne rijden (koop daarom nooit een occasie van een brandweerman) Quote
tato 1.906 Geplaatst: 16 november 2011 Geplaatst: 16 november 2011 Ijskrabben terwijl de auto draait met de voorruitverwarming actief. Als het snel moet gaan met een de-icer-spuitbus. Over een weekje kan hij gelukkig terug binnen slapen in een garage. Tot een jaar of 2-3 geleden hadden we ook een Ford Mondeo (vorige generatie FL), die had dus ook die Quickclear technologie. Mijn vader mist het ook nog elke koude ochtend. Weet trouwens iemand of dat bij dat model tot de standaarduitrusting behoorde of een betalende optie was? Quote
abtler 4.511 Geplaatst: 16 november 2011 Geplaatst: 16 november 2011 Bij een oproep van de brandweer telt elke seconde, daarom ga ik niet terug naar binnen lopen om dat karton weg te leggen. 1) gewekt worden door de pager 2) uit bed, sokken en schoenen aan (pyjama aan om te slapen) 3) naar voordeur lopen, sleutels zitten klaar op't slot 4) naar auto lopen, karton van de voorruit, starten en als een gek naar de kazerne rijden (koop daarom nooit een occasie van een brandweerman) ..offtopic Dan sta je dus in je pyjama in de kazerne ?!? ... Dan moet je er inderdaad wel aan denken, dat je op de dienstavonden in pyjama slaapt:D ..ontopic Quote
tuscani 11.795 Geplaatst: 17 november 2011 Geplaatst: 17 november 2011 Ik beaam!Da's het enige wat ik mis uit m'n Galaxy Al moet ik zeggen dat de heating and ventilation unit in m'n zweudse cargo het bijna benadert, voor zover het rond de nul tot max -5 gaat. Eens kouder, doet m'n blazer ook niet veel meer uit. Waar de voorruiverwarming van Ford dannet op z'n best begint te komen! raar toch dat andere merken daar niet in volgen? Quote
ir_fuel 58.282 Geplaatst: 17 november 2011 Geplaatst: 17 november 2011 Is mssch een patent op? Mijn Renault heeft zo bv een superhandige tankdop. Die zit gewoon vast aan de klep, dus niet meer knoeien om die dop ergens aan te hangen, of nog erger dat die daar gewoon wat bungelt. Klep open is dop open. Heb dat ook nog nooit bij een andere fabrikant gezien. Quote
ICM 24.869 Geplaatst: 17 november 2011 Geplaatst: 17 november 2011 Omdat warm water sneller zou aanvriezen(?) dan lauw Dat is zo. Quote
tuscani 11.795 Geplaatst: 17 november 2011 Geplaatst: 17 november 2011 Is mssch een patent op?Mijn Renault heeft zo bv een superhandige tankdop. Die zit gewoon vast aan de klep, dus niet meer knoeien om die dop ergens aan te hangen, of nog erger dat die daar gewoon wat bungelt. Klep open is dop open. Heb dat ook nog nooit bij een andere fabrikant gezien. mijn ford heeft dat ook;) Quote
ICM 24.869 Geplaatst: 17 november 2011 Geplaatst: 17 november 2011 http://en.wikipedia.org/wiki/Mpemba_effect Idd. De delta van de afkoeling (bvb in °/minuut) is afhankelijk van de temperatuur van het object, die van de omgeving en de geleiding. Plaats iets van 20° in een omgeving van -10°, en dat zal bvb aan 5° per minuut afkoelen. Plaats iets van 10° in een omgeving van -10°, en dat zal aan 3° per minuut afkoelen. Omdat het verschil zo groot niet is, gaat dat dus geleidelijker. Dat is makkelijk in te zien. Het fascinerende is echter, dat die delta behouden blijft. Op het moment dat het object wat initiëel 20° had, à rato van 5° per minuut afkoelt tot het 10° bereikt, zal het toch blijven aan 5° per minuut afkoelen, en zo eerder -10° bereiken dan het andere object, wat aan 3° per minuut afkoelt. Quote
ICM 24.869 Geplaatst: 17 november 2011 Geplaatst: 17 november 2011 Dat lijkt me een beetje te kort door de bocht. Afkoeling gebeurt niet lineair, dat volgt een curve die asymptotisch naar de omgevingstemperatuur gaat.Edit: zoiets Ja hey, uiteraard. Ik probeer het concept te schetsen. Er zitten wel meer abstracties in dan dat. Wat gaan we doen? Open University op AM of een concept toelichten? Het gaat over die delta die zich doorzet. Dat tracht ik te illusteren. Ik denk dat het vrij verstaanbaar is voor leken, nee? Het is niet bedoeld voor ingenieurs of fysici. Quote
massy 26 Geplaatst: 17 november 2011 Geplaatst: 17 november 2011 ..offtopicDan sta je dus in je pyjama in de kazerne ?!? ... Dan moet je er inderdaad wel aan denken, dat je op de dienstavonden in pyjama slaapt:D ..ontopic Klopt volledig, ik draag een pyjama als ik dienst heb, anders niet. Komt soms raar over als ik dan halverwege de voormiddag terug thuiskom en in pyjama over straat loop. Zelfs in de winter, korte broek + korte mouwen Quote
Yoda007 1.700 Geplaatst: 17 november 2011 Geplaatst: 17 november 2011 Ik gebruik daar een platgevouwen kartonnen doos voor, geklemd onder de ruitenwisser. Oproep => karton vliegt op passagierstoel en kan daar rustig ontdooien ( = vlekken op zetel ) ik smijt het gewoon op de grond, fuck it, adrenalinerush idd want een deken kan ook vastvriezen aan de ruitenwissers, met alle gevolgen van dien. meeeh ..offtopicDan sta je dus in je pyjama in de kazerne ?!? ... Dan moet je er inderdaad wel aan denken, dat je op de dienstavonden in pyjama slaapt:D ..ontopic ik heb een Nomex overall (brandvertragend) naast m'n bed liggen: BEEP BEEP BEEP licht aan, lakens weg, vrouw is wakker, vrouw gaat al naar beneden om deur te openen en sleutels klaar te houden, ondertussen ben ik al in kousen en overall gevlogen, slippers aan, en dan gaaaas Quote
massy 26 Geplaatst: 17 november 2011 Geplaatst: 17 november 2011 slippers aan, en dan gaaaas Ik draag steeds schoenen. Heel wat collega's beschikken over een paar 'brandweerschoenen'. Skateschoenen met de linten net hard genoeg vast om niet van je voeten te vallen maar ook los genoeg om aan en van de voet te gaan zonder moeite / tijdsverlies. Quote
ir_fuel 58.282 Geplaatst: 17 november 2011 Geplaatst: 17 november 2011 Ik heb ook brandweerschoenen 1 Quote
abtler 4.511 Geplaatst: 17 november 2011 Geplaatst: 17 november 2011 Ik heb ook brandweerschoenen ... en een brandweerauto Nu nog een zwaailicht, maar dat is een ander topic hier Quote
ir_fuel 58.282 Geplaatst: 17 november 2011 Geplaatst: 17 november 2011 Hij gaat in elk geval als de brandweer Quote
tuscani 11.795 Geplaatst: 17 november 2011 Geplaatst: 17 november 2011 die schoenen heb ik ook in de zomer. veters komen toch steeds los, dus rijg ik ze zo dat ze aan en uit kunnen zonder los te maken. Quote
toere 16.927 Geplaatst: 17 november 2011 Geplaatst: 17 november 2011 (aangepast) Als ik eraan denk steek ik ofwel een stuk karton , ofwel zo een stuk iso thermisch scherm voor de ruiten ... maar aangezien ik dit meestal toch vergeet ... ijskrabber !!! 17 november 2011 aangepast door toere Quote
F40fan 96 Geplaatst: 17 november 2011 Geplaatst: 17 november 2011 spuitbus met zo'n ontdooivloeistof + trekkertje zodat de kans niet heeft om opnieuw aan te vriezen Quote
Kakker Scheef 2.512 Geplaatst: 17 november 2011 Geplaatst: 17 november 2011 Zo'n zilverkleurig isothermisch ding van denaldi voor de ruit en de zijruiten met een spuitbus en microvezeldoekje dat ik vanaf nu constant in een gereedschapskistje in de koffer heb liggen tesamen met wat ander emergency cleaning-gerei :$ Quote
Avantus 8.093 Geplaatst: 17 november 2011 Geplaatst: 17 november 2011 Ik leg een groot laken over mijn auto. Vriest niet aan, en is 's ochtends gewoon eraf gooien en klaar! Quote
Miss wax-it 1.265 Geplaatst: 17 november 2011 Geplaatst: 17 november 2011 Zo een krabber maakt toch fijne krasjes in het glas?! Gewoon de auto starten, iets speciaals op de ruit spuiten en wachten tot ijzel allemaal weg is. Moet je wel 5 min vroeger voor opstaan hé. Quote
Kakker Scheef 2.512 Geplaatst: 17 november 2011 Geplaatst: 17 november 2011 Zo een krabber maakt toch fijne krasjes in het glas?! Gewoon de auto starten, iets speciaals op de ruit spuiten en wachten tot ijzel allemaal weg is. Moet je wel 5 min vroeger voor opstaan hé. Alles heb zijn voor- en zijn nadelen. Die spuitbussen maken de ruiten zo vettig als iets en een krabber maakt krasjes. De beste remedie is zoals eerder gezegd een garage. Quote
JanC 7.873 Geplaatst: 17 november 2011 Geplaatst: 17 november 2011 Een fiets is goedkoper dan een garage. 8) Quote
Phil 12.492 Geplaatst: 17 november 2011 Geplaatst: 17 november 2011 Zo'n isothermisch ding als de kakker ligt normaal op m'n voorruit, instappen, starten, chauffage volle gas, voorruitonwaseming, achterruitverwarming en zijspiegelverwarmingop, zijruiten en achterruit inspuiten met product en klaar. 5-10 min voor ik startensklaar ben als ik snel ben. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.