Maxime S 2.848 Geplaatst: 9 september 2024 Geplaatst: 9 september 2024 Kennis vroeg me deze ochtend of het klopt dat als je een oldtimer aankoopt op je vennootschap, je hem dan niet kan inschrijven op O-platen. Klopt dat? Zijn er nog voor- of nadelen om een oldtimer al dan niet op je vennootschap te kopen? Quote
ICM 24.869 Geplaatst: 9 september 2024 Geplaatst: 9 september 2024 19 minuten geleden, Maxime S zei: Kennis vroeg me deze ochtend of het klopt dat als je een oldtimer aankoopt op je vennootschap, je hem dan niet kan inschrijven op O-platen. Klopt dat? Zijn er nog voor- of nadelen om een oldtimer al dan niet op je vennootschap te kopen? Het eerste dat ik van hoor. Wie de eigenaar is en op wiens naam die is ingeschreven staat los van elkaar. Quote
PJH 21.017 Geplaatst: 9 september 2024 Geplaatst: 9 september 2024 Zever gezever. Je kunt een oldtimer echter niet gebruiken voor commerciële doeleinden. Dus die beste man mag hem niet verhuren / mee naar zijn werk rijden / ... op O platen, dan moet het op normale platen en val je buiten de LEZ regels. Quote
Naish 9.562 Geplaatst: 9 september 2024 Geplaatst: 9 september 2024 Klopt niet... Onze T1 staat op de firma van madam en is ook ingeschreven op die naam als oldtimer. Wel bij de nieuw controle gebleken dat ze gemist waren bij de DIV en de aanvraag voor lichte vracht is ingeschreven als personenauto. Quote
Balleke 455 Geplaatst: 9 september 2024 Geplaatst: 9 september 2024 19 minuten geleden, Maxime S zei: Zijn er nog voor- of nadelen om een oldtimer al dan niet op je vennootschap te kopen? Je kan die wel op O-platen zetten. Kennis van me heeft er wel nog problemen mee gekregen met de fiscus. Hij begon er eens een paar te verkopen van de collectie die +400k waard was en ze hadden dat door dat die nogal gestegen waren in waarde. Uiteindelijk de hele collectie van de hand gedaan uit miserie en een heel gedoe met advocaten.. 1 Quote
Fr79 506 Geplaatst: 9 september 2024 Geplaatst: 9 september 2024 Inschrijving is geen enkel probleem. Naar aftrekbaarheid toe ga je wel een sluitend verhaaltje moeten kunnen fabriceren. Is uiteraard afhankelijk van wat er in je statuten staat als doelomschrijving. Quote
Fr79 506 Geplaatst: 9 september 2024 Geplaatst: 9 september 2024 4 minuten geleden, Balleke zei: Je kan die wel op O-platen zetten. Kennis van me heeft er wel nog problemen mee gekregen met de fiscus. Hij begon er eens een paar te verkopen van de collectie die +400k waard was en ze hadden dat door dat die nogal gestegen waren in waarde. Uiteindelijk de hele collectie van de hand gedaan uit miserie en een heel gedoe met advocaten.. Lijkt me ook redelijk normaal dat ze gaan belasten als die verkoopprijs massa's boven de boekwaarde ligt. Probleem nr.1, op hoeveel jaar ga je die karren afschrijven? Ik zou het niet weten. De ene oldtimer is ook de andere niet. Quote
Simoni 6.174 Geplaatst: 9 september 2024 Geplaatst: 9 september 2024 Een ouder artikel dus misschien is er wel al iets veranderd maar 't heeft toch een beeld: https://www.moore.be/nl/nieuws/oldtimers-een-interessante-investering-fiscaal-gezien 1 Quote
ir_fuel 58.276 Geplaatst: 9 september 2024 Geplaatst: 9 september 2024 32 minutes ago, Fr79 said: Probleem nr.1, op hoeveel jaar ga je die karren afschrijven? Ik zou het niet weten. De ene oldtimer is ook de andere niet. Niet. Kopen van de winst en als niet-aftrekbare investering in de boeken steken. Beetje alsof je aandelen ofzo zou kopen. 5 2 Quote
Balleke 455 Geplaatst: 9 september 2024 Geplaatst: 9 september 2024 42 minuten geleden, Fr79 zei: Probleem nr.1, op hoeveel jaar ga je die karren afschrijven? Ik zou het niet weten. De ene oldtimer is ook de andere niet. Ja dat was een beetje het probleem denk ik Quote
josenjef 435 Geplaatst: 9 september 2024 Geplaatst: 9 september 2024 (aangepast) Zoals ik het begrijp kan het als investering maar niet te gebruiken voor commercële doeleinden. Wil dat dan per definitie zeggen dat van zodra je er gebruikt van maakt dat het dan onderhevig is aan VAA? En wanneer je restauratiekosten maakt kan je ze inbrengen, kosten om het voertuig te gebruiken kan je niet inbrengen? 9 september 2024 aangepast door josenjef Quote
ex-Mooseman 14.565 Geplaatst: 9 september 2024 Geplaatst: 9 september 2024 VAA is een belasting op je privé-gebruik. Gebruik je die enkel beroepsgerelateerd (en woonwerk is privé) is er geen VAA. Er zijn genoeg bedrijven die een oldtimer(vrachtwagen) als promo voertuig gebruiken. Echter, valt niet onder de oldtimerwetgeving, en de grootste miserie zal dus vooral over de keuring gaan. Quote
josenjef 435 Geplaatst: 9 september 2024 Geplaatst: 9 september 2024 6 minuten geleden, ex-Mooseman zei: VAA is een belasting op je privé-gebruik. Gebruik je die enkel beroepsgerelateerd (en woonwerk is privé) is er geen VAA. Er zijn genoeg bedrijven die een oldtimer(vrachtwagen) als promo voertuig gebruiken. Echter, valt niet onder de oldtimerwetgeving, en de grootste miserie zal dus vooral over de keuring gaan. Maar met een O-plaat mag je geen beroepsgerelateerde activiteit doen? Marketing zou je dan kunnen zeggen dat mag, dus een sticker van de firma erop en alles wat je er mee doet is marketing? Want naar een oldtimermeeting rijden is anders privé en dus VAA toch? Het zal uiteindelijk zoals met zoveel zijn in onze fiscaliteit, dat je het kan proberen en als je pech hebt dat ze gaan moeilijk doen Quote
ICM 24.869 Geplaatst: 9 september 2024 Geplaatst: 9 september 2024 38 minuten geleden, josenjef zei: Zoals ik het begrijp kan het als investering maar niet te gebruiken voor commercële doeleinden. Wil dat dan per definitie zeggen dat van zodra je er gebruikt van maakt dat het dan onderhevig is aan VAA? En wanneer je restauratiekosten maakt kan je ze inbrengen, kosten om het voertuig te gebruiken kan je niet inbrengen? Waarom zou dat als investering niet kunnen? Wat dan met vastgoed dat in waarde stijgt? Wat met liquide middelen die je op een termijnrekening zet? 't Is dat het ook geld opbrengt hé. Quote
ex-Mooseman 14.565 Geplaatst: 9 september 2024 Geplaatst: 9 september 2024 is een oldtimer-meeting per definitie een privé-aangelegenheid ? Als je vennootschap toevallig een brandstoffenhandel zou zijn... dan kan dit ook als een marketing-inspanning/networking worden gezien ? Je vennootschap moet zelfs nog niet automotive-gerelateerd zijn., om als networking te dienen. Quote
SpeedExceed 262 Geplaatst: 9 september 2024 Geplaatst: 9 september 2024 2 uren geleden, ir_fuel zei: Niet. Kopen van de winst en als niet-aftrekbare investering in de boeken steken. Beetje alsof je aandelen ofzo zou kopen. Je schrijft het zoals ik het wou schrijven! En dan heb je ook geen VAA. Quote
josenjef 435 Geplaatst: 9 september 2024 Geplaatst: 9 september 2024 24 minuten geleden, ICM zei: Waarom zou dat als investering niet kunnen? Wat dan met vastgoed dat in waarde stijgt? Wat met liquide middelen die je op een termijnrekening zet? 't Is dat het ook geld opbrengt hé. Het verschil met die zaken is dat de O-plaat wetgeving dat niet toelaat. Quote
ICM 24.869 Geplaatst: 9 september 2024 Geplaatst: 9 september 2024 11 minuten geleden, josenjef zei: Het verschil met die zaken is dat de O-plaat wetgeving dat niet toelaat. Eigendom vennootschap, ingeschreven O-plaat privé naam kan zeker. Eigendom vennootschap, ingeschreven O-plaat vennootschap volgens mij ook, maar dat zou ik nog geloven moest ik het tegendeel in tekst zien. Quote
gewoon ik 8.348 Geplaatst: 9 september 2024 Geplaatst: 9 september 2024 Je oldtimer moet toch niet op O-plaat staan? O-plaat laat commercieel gebruik niet toe. Een gewone plaat wel. Verschil is dat je met die laatste jaarlijks naar de keuring moet. Taksen maakt geen ruk uit, auto ouder dan 30j is 100 euro/jaar. 1 Quote
gewoon ik 8.348 Geplaatst: 9 september 2024 Geplaatst: 9 september 2024 Zojuist, ICM zei: Eigendom vennootschap, ingeschreven O-plaat privé naam kan zeker. Eigendom vennootschap, ingeschreven O-plaat vennootschap volgens mij ook, maar dat zou ik nog geloven moest ik het tegendeel in tekst zien. je mag niet commercieel zijn. Dat is zo grijs als het maar groot is. Promovoertuig is dat commercieel? Ijscremekar is dat commercieel? Koffiebar erin is dat commercieel? Buiten de verhuurclubs (en dan nog) heb ik die al allemaal op O-platen zien staan. Quote
Naish 9.562 Geplaatst: 9 september 2024 Geplaatst: 9 september 2024 Interessante discussie en goed artikel @Simoni Ik zit namelijk ook met wat plannen daarrond. Mijn 356 is nu privé, maar onlangs vernomen dat in kader van successie ook dergelijke dingen worden meegerekend. Aangezien het idee van mijn vennootschap is om daarin wat investeringen te steken zo door te laten gaan naar de kinderen inclusief oldtimers zou het misschien wel interessant zijn om die daarin te steken. Plus zit ik wel met plannen om daar ooit wel eens wat investering instandhoudingswerken aan te doen. Maar ik speel ook meer en meer met het idee om toch eens te kijken om hem te vervangen door een 356 cabrio... Quote
josenjef 435 Geplaatst: 9 september 2024 Geplaatst: 9 september 2024 27 minuten geleden, ICM zei: Eigendom vennootschap, ingeschreven O-plaat privé naam kan zeker. Eigendom vennootschap, ingeschreven O-plaat vennootschap volgens mij ook, maar dat zou ik nog geloven moest ik het tegendeel in tekst zien. Het kan beiden, maar wat je er mee mag doen in het tweede geval, tenzij je VAA betaalt, is grijze zone voor mij. Maar dat is natuurlijk wanneer de redenering klopt dat wanneer de O-plaat wetgeving het gebruik uitsluit dat het dan ook fiscaal zo moet volgen. Quote
ICM 24.869 Geplaatst: 9 september 2024 Geplaatst: 9 september 2024 2 minuten geleden, josenjef zei: Het kan beiden, maar wat je er mee mag doen in het tweede geval, tenzij je VAA betaalt, is grijze zone voor mij. Maar dat is natuurlijk wanneer de redenering klopt dat wanneer de O-plaat wetgeving het gebruik uitsluit dat het dan ook fiscaal zo moet volgen. Het gebruik van de O-platen staat helemaal los van de vennootschapskwestie hier. Die beperkingen blijven evengoed. Ik zie geen grijze zone. Privé gebruik -> VAA betalen. Geen privé gebruik (kunnen bewijzen; niet-rijklaar, niet-ingeschreven) -> geen VAA. Professioneel of commercieel gebruik niet toegelaten. Dus @Naishdat VW busje met reclame mag niet. 1 Quote
josenjef 435 Geplaatst: 9 september 2024 Geplaatst: 9 september 2024 38 minuten geleden, Naish zei: Interessante discussie en goed artikel @Simoni Ik zit namelijk ook met wat plannen daarrond. Mijn 356 is nu privé, maar onlangs vernomen dat in kader van successie ook dergelijke dingen worden meegerekend. Aangezien het idee van mijn vennootschap is om daarin wat investeringen te steken zo door te laten gaan naar de kinderen inclusief oldtimers zou het misschien wel interessant zijn om die daarin te steken. Plus zit ik wel met plannen om daar ooit wel eens wat investering instandhoudingswerken aan te doen. Maar ik speel ook meer en meer met het idee om toch eens te kijken om hem te vervangen door een 356 cabrio... Moet je dan hier niet voor opletten? https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/08/29/privevastgoed-schenken-aan-nultarief-moet-vlaamse-gunstregeling/ Quote
vince522 2.493 Geplaatst: 9 september 2024 Geplaatst: 9 september 2024 7 uren geleden, ICM zei: Het gebruik van de O-platen staat helemaal los van de vennootschapskwestie hier. Die beperkingen blijven evengoed. Ik zie geen grijze zone. Privé gebruik -> VAA betalen. Geen privé gebruik (kunnen bewijzen; niet-rijklaar, niet-ingeschreven) -> geen VAA. Professioneel of commercieel gebruik niet toegelaten. Dus @Naishdat VW busje met reclame mag niet. In W-Vl mag alles, als je het maar kan uitleggen. Bovenstaande redenering gaat dan ook op voor een trackday kist, op de vennootschap, kosten inbrengen en niet inschrijven. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.