Ga naar inhoud

Tweedehands Porsche 718 Cayman, 2 liter, 299pk, PDK

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

De midlife crisis gaat verder en na het bekijken van wat Youtube filmpjes (specifiek een video van Leo 'Mr. Blik' de Haas over een witte Porsche 996), ben ik eens random beginnen surfen op het net en heel wat moois tegengekomen.

Altijd al een Porsche willen hebben (wie niet, eigenlijk) en blijkt dat er met een 'redelijk' budget (in mijn geval, max. 50k), toch wel het één en ander te vinden is.
Natuurlijk, ik ben van nature argwanend, ken zelf weinig van techniek dus veel kans dat ik er dubbel en dik word 'opgelegd'...

Nu, toch maar eens een poging wagen.
Heb een 718 Cayman gevonden, met bouwjaar 9/2017, PDK bak, Euro 6, 1998 cc met 299 pk, net geen 125000 km en correcte onderhoudshistoriek, keuring geldig tot 7/2025, verkocht door een particulier, 39k euro. Ziet er op de foto's heel keurig uit maar dan kijk je verder en zie je nog meer van deze modellen die toch al gauw richting 50K gaan, weliswaar met een (veel) lagere kilometerstand.

Net gekeken op de site van de Vlaamse belastingsdienst en een simulatie gedaan voor de BIV en jaarlijkse rijtaks : komt op 506 euro aan jaarlijkse verkeersbelasting, BIV niet van toepassing. Had ik toch wel een flink stuk hoger verwacht... net als de prijs van de auto, eigenlijk. Waar zit het addertje ?

Iemand ervaring met dit type auto en dan meer bepaald van dit bouwjaar ? Die kilometerstand lijkt me niet zo overdreven voor een auto van 7 jaar oud. Zijn er, behalve de normale onderhouds- en slijtagekosten, zaken waar ik specifiek zou moeten op letten of voor op mijn hoede zijn ?

Alle tips zijn welkom !

aangepast door Kaneda
Geplaatst:

BIV niet van toepassing klopt alvast niet. Wat is de CO2-uitstoot?

Geplaatst:

Er is BIV, maar fiscaal was het sowieso een aantrekkelijke auto.

Ik heb een Boxster S van 2018 met een gelijkaardige km-stand. Beperkte kosten aan gehad, riemspanner die olie lekte, nu een dichting aan de distributie die miniem lekt en de stofhoezen voor de cardan te vervangen. Al bij al kleine ongemakken die altijd wel kunnen voorvallen.

Elementen voor die 39K:

• Particuliere verkoper
  • Zit er verlengde garantie op?
  • Welke opties zitten erop? (opties krijg je niet altijd terug bij herverkoop, maar nieuw is er al een groot verschil nieuwprijs afhankelijk van het aantal opties)
  • km-stand, 125K km is inderdaad geen abnormale km-stand, maar voor velen was een 718 ook een 2e auto.

Je kan een checkup laten doen en achteraf nog verlengde garantie nemen denkik, maar daar weten @Jeltovic of @Alexanderr misschien meer over.

Zou verder ook eens kijken op https://www.718forum.com/ en bij de problemen-sectie.

Geplaatst:

+ Rijdt echt zeer leuk.

- 39k/ particulier en 125.000km. 

Ik zou eentje zoeken met een lagere km-stand en in een garage. 

Geplaatst:
55 minuten geleden, toere zei:

+ Rijdt echt zeer leuk.

- 39k/ particulier en 125.000km. 

Ik zou eentje zoeken met een lagere km-stand en in een garage. 

Alé, we leven inderdaad in België waar een auto na de symbolische 100.000km perto is 😄 

Particulier of garage maakt bij Porsche weinig uit wanneer er verlengde garantie op de wagen zit.

Geplaatst:
29 minuten geleden, dragonfly zei:

Alé, we leven inderdaad in België waar een auto na de symbolische 100.000km perto is 😄 

Particulier of garage maakt bij Porsche weinig uit wanneer er verlengde garantie op de wagen zit.

Dat niet maar er zit toch geen verlengde garantie op??

En voor 39k + 125.000 km/7j oud zou ik inderdaad graag garantie hebben of toch weten van waar de auto komt😀

Geplaatst:

Doet er mij plots aan denken dat mijn Cayman ook particulier was aangekocht🤣

• Vind ik leuk 1
Geplaatst: (aangepast)

Verlengde garantie niet vermeld bij de advertentie, heb ze gewoon bekeken, nog geen contact gehad met de verkoper. Uitstoot stond er niet bij (Autoscoot), zelf specs opgezocht en per vergissing de NEDC waarde opgegeven van 158 g, zie het nu pas. WLTP is 201 g...

Qua opties redelijk standaard, denk ik tenzij airco, bandendruksensoren, Apple Carplay, lederen sportstoelen, bi-xenon, parkeercamera, etc. op een Porsche in 2017 al een optie waren... Voor de rest geen exotische dingen.

Nog eens opnieuw BIV gesimuleerd en kom nu op 572 euro jaarlijkse belasting en ongeveer 1600 euro BIV (foutje de eerste keer).

aangepast door Kaneda
Geplaatst:
20 minuten geleden, Kaneda zei:

Verlengde garantie niet vermeld bij de advertentie, heb ze gewoon bekeken, nog geen contact gehad met de verkoper. Uitstoot stond er niet bij (Autoscoot), zelf specs opgezocht en per vergissing de NEDC waarde opgegeven van 158 g, zie het nu pas. WLTP is 201 g...

Qua opties redelijk standaard, denk ik tenzij airco, bandendruksensoren, Apple Carplay, lederen sportstoelen, bi-xenon, parkeercamera, etc. op een Porsche in 2017 al een optie waren... Voor de rest geen exotische dingen.

Nog eens opnieuw BIV gesimuleerd en kom nu op 572 euro jaarlijkse belasting en ongeveer 1600 euro BIV (foutje de eerste keer).

Neen, je uitstoot is 158 gram, WLTP is pas vanaf +/- september 2018.

Automatische airco, carplay en parkeercamera waren idd een optie.

Geplaatst:

Is deze :

https://www.autoscout24.be/nl/aanbod/porsche-718-718-cayman-pdk-benzine-grijs-0420946a-f893-4719-8a7b-508e24179b24?sort=standard&desc=0&lastSeenGuidPresent=true&cldtidx=3&position=3&search_id=oheonhtr33&source_otp=t10&ap_tier=t10&source=listpage_search-results&order_bucket=2

Om een idee te geven van de uitrusting... Niet zeker wat standaard was op dat model en wat een optie was. Rijdt inderdaad goed, want mijn schoonbroer had er in 2017 net zo één nieuw gekocht, dan een dagje of twee mee gereden. Daarom zoek ik ook specifiek naar een Cayman, 911 lijkt me niet echt haalbaar van die leeftijd en met mijn budget...

Uitrusting

Comfort en gemak
  • Airconditioning
  • Armsteun
  • Elektrisch verstelbare buitenspiegels
  • Elektrische ruiten
  • Elektrische zetelverstelling
  • Getinte ramen
  • Lederen bekleding
  • Lederen stuurwiel
  • Lichtsensor
  • Multifunctioneel stuur
  • Parkeerhulp
  • Parkeerhulp achter
  • Parkeerhulp met camera
  • Parkeerhulp voor
  • Start/Stop systeem
  • Voorruitverwarming
  • Zetelverwarming
Entertainment en Media
  • Apple CarPlay
  • Bluetooth
  • Boordcomputer
  • CD
  • MP3
  • Radio
  • Sound system
  • USB
Veiligheid
  • ABS
  • Airbag bestuurder
  • Airbag passagier
  • Alarm
  • Automatische Tractie Controle
  • Bandenspanningscontrolesysteem
  • Bi-Xenon koplampen
  • Centrale deurvergrendeling met afstandsbediening
  • Electronic Stability Program
  • Hoofd airbag
  • LED dagrijverlichting
  • Mistlampen
  • Startonderbreker
  • Stuurbekrachtiging
  • Zij-airbags
Extra
  • Aanraakscherm
  • Elektronische parkeerrem
  • Lichtmetalen velgen
  • Schakelpaddles
  • Spoiler
  • Sportzetels
  • Wassysteem voor koplampen
Geplaatst:

Kijk ik er over, of staat er niet bij vermeld hoeveel vorige eigenaren er zijn? 

Dat kan ook invloed hebben op de prijs, lijkt me. 

• 3 weken later...
Geplaatst:

Laat gewoon een 111 punten check doen bij een Porsche dealer, dan weet je of die auto in aanmerking komt voor een Approved garantie.

Verkoper moet daar normaal in mee gaan als er geen verborgen gebreken zijn. Indien niet, laten staan en op naar de volgende.

Geplaatst:
Op 3/10/2024 om 12:15, Kaneda zei:

De midlife crisis gaat verder en na het bekijken van wat Youtube filmpjes (specifiek een video van Leo 'Mr. Blik' de Haas over een witte Porsche 996), ben ik eens random beginnen surfen op het net en heel wat moois tegengekomen.

Altijd al een Porsche willen hebben (wie niet, eigenlijk) en blijkt dat er met een 'redelijk' budget (in mijn geval, max. 50k), toch wel het één en ander te vinden is.
Natuurlijk, ik ben van nature argwanend, ken zelf weinig van techniek dus veel kans dat ik er dubbel en dik word 'opgelegd'...

Nu, toch maar eens een poging wagen.
Heb een 718 Cayman gevonden, met bouwjaar 9/2017, PDK bak, Euro 6, 1998 cc met 299 pk, net geen 125000 km en correcte onderhoudshistoriek, keuring geldig tot 7/2025, verkocht door een particulier, 39k euro. Ziet er op de foto's heel keurig uit maar dan kijk je verder en zie je nog meer van deze modellen die toch al gauw richting 50K gaan, weliswaar met een (veel) lagere kilometerstand.

Net gekeken op de site van de Vlaamse belastingsdienst en een simulatie gedaan voor de BIV en jaarlijkse rijtaks : komt op 506 euro aan jaarlijkse verkeersbelasting, BIV niet van toepassing. Had ik toch wel een flink stuk hoger verwacht... net als de prijs van de auto, eigenlijk. Waar zit het addertje ?

Iemand ervaring met dit type auto en dan meer bepaald van dit bouwjaar ? Die kilometerstand lijkt me niet zo overdreven voor een auto van 7 jaar oud. Zijn er, behalve de normale onderhouds- en slijtagekosten, zaken waar ik specifiek zou moeten op letten of voor op mijn hoede zijn ?

Alle tips zijn welkom !

Een 718 is gewoon een relatief dure auto.
Om een vergelijking qua prijs te geven. Mijn 718 GTS met 30000km uit 2019 kostte 75000€.

Voor hetzelfde geld heb je een veel recentere (en beter uitgeruste) Z4 bvb ook, maar dat is geen Porsche, en hij rijdt ook helemaal anders.

Maar qua taks en onderhoud valt dat relatief mee. Als is 125000km natuurlijk ook niet niks.

Geplaatst:

Ik heb mijn 911 gekocht bij een Porsche filiaal en enkel gezocht met Approved garantie. Ik riskeerde het niet om bij een particulier te kopen. Kost allemaal veel geld en dan wou ik toch wat zekerheid. Een merk als Porsche kan het zich niet permitteren denk ik om brol te verkopen in hun filialen. 

Kijk ook eens in Duitsland. Daar is een groter aanbod en prijzen liggen iets lager. 

Geplaatst:

Een hele tijd geleden kocht ik mijn 993 bij een particulier op voorwaarde van gunstige 111 controle bij Porsche. JE kan dus wel particulier overwegen imo.

Geplaatst:

Mijn Cayman 718 ook particulier gekocht. 

Had ook wel die Porsche controle gehad bij Porsche Centre Oost-Vlaanderen. 

Geplaatst:

Hier ook identiek verhaal als bovenstaande bijdragen. Particulier gekocht met Porsche 111-punten check. 

• 3 weken later...
Geplaatst:

Zoals al eerder geschreven, laat een 111 punten check doen bij Porsche (zal wel iets op te merken zijn want ze zijn strikt en de wagen heeft tenslotte al wat km’s)

verder is de Cayman een heel leuke wagen en als 2 liter met beperkte (fiscale) kosten.

Geplaatst:

Je wil een Porsche… maar wil dan een 4 cilinder kopen met automaat? 😵‍💫

En we moeten advies geven? 

Waar moet ik beginnen? 

Geplaatst:
4 uren geleden, The Swede zei:

Waar moet ik beginnen? 

En toch rijdt die verrassend wel zeer leuk hoor. 

Geplaatst:
5 uren geleden, The Swede zei:

Waar moet ik beginnen? 

Heb je er al ooit mee gereden? Ik dus wel, en moet zeggen dat ik onder de indruk was. Heel krachtig, en klinkt echt wel cool. De sportuitlaat pruttelt ook veel meer dan die ik onder de 992 had. 

Geplaatst:

Jawel, maar bij een Porsche hoort het flat six geluid en het mechanische gevoel de auto echt te rijden.

Voor dit geld, koop je een 997 of een Boxster van de vorige generatie mét flat 6. 

Geplaatst:
45 minuten geleden, The Swede zei:

Jawel, maar bij een Porsche hoort het flat six geluid en het mechanische gevoel de auto echt te rijden.

Voor dit geld, koop je een 997 of een Boxster van de vorige generatie mét flat 6. 

914, 924, 944, 968, 928, 718

Allemaal zonder 6 cilinder. Allemaal Porsches.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid