darkie 10 Geplaatst: 17 december 2011 Geplaatst: 17 december 2011 http://www.dekamer.be/FLWB/PDF/53/1952/53K1952004.pdf Pagina 24 onderaan tot pagina 26. Dit is blijkbaar wat gister besproken is. In het kort: catalogusprijs = factuurprijs inclusief opties en taxen zonder korting. Zelfde regeling voor 2de hands en lease bakken. Er staat nergens iets vermeld over maatregel bestaande wagens dus ik vermoed dat deze hier onder vallen. Voor mensen die zonder btw in het buitenland kochten is er mss hoop dat de btw niet mee telt? Op factuur staat prijs including tax die 0 is :-) factuurprijs is factuurprijs he ;-) Betaald in andere munt -> dagprijs munt op factuurdatum. Geen idee in hoe verre dit nog gaat wijzigen. Quote
darkie 10 Geplaatst: 17 december 2011 Geplaatst: 17 december 2011 Blijkbaar is het nog steeds een voorstel en gaan ze er de 22ste verder over vergaderen. Positief is alleszinds factuurwaarde voor 2de hands wagens. Dit brengt al enkele mogelijkheden. Quote
galhund 11 Geplaatst: 17 december 2011 Geplaatst: 17 december 2011 (aangepast) Blijkbaar is het nog steeds een voorstel en gaan ze er de 22ste verder over vergaderen.Positief is alleszinds factuurwaarde voor 2de hands wagens. Dit brengt al enkele mogelijkheden. Wat ik me nu realiseer bij nalezing tekst: aangezien het aantal privé-km irrelevant is geworden kan je het VAA deels verminderen via de 0,15 EUR/km voor woon/werk verkeer (voor mensen die hun reële kosten bewijzen). Vroeger ging dat niet, want dan werd je VAA berekend op de reële km en dat was niet interessant, uiteraard. Vb: BMW 530d van 2006 komt op ongeveer 8.250 EUR/jaar. Stel ong. 35.000 km/jaar (woon/werk) x 0,15 = 5.250 EUR. Blijft over als VIN: 3.000 EUR (dus quasi hetzelfde als het huidige VAA). Het voorstel Di Rupo zegt wel dat het totaal bedrag dat via die 0,15 EUR/km wordt verkregen, nooit hoger mag zijn dan de VAA (vrij logisch, of dan zou je "winst" maken). Klopt mijn stelling of zie ik iets over het hoofd? Indien ja, dan kunnen heel wat mensen toch goed wegkomen? 17 december 2011 aangepast door galhund Quote
Carlito 6.297 Geplaatst: 17 december 2011 Geplaatst: 17 december 2011 Iedereen gaat een manier gaan zoeken dus om zijn teller vooruit te draaien ipv achteruit Quote
galhund 11 Geplaatst: 17 december 2011 Geplaatst: 17 december 2011 :rofl: Wil wel eens het gezicht zien van die garagist aan wie je het vraagt! Quote
darkie 10 Geplaatst: 17 december 2011 Geplaatst: 17 december 2011 Klopt mijn stelling of zie ik iets over het hoofd? Indien ja, dan kunnen heel wat mensen toch goed wegkomen? Er staat duidelijk in vermeld dat je de woon werk km's met de bedrijfswagen niet mag inbrengen voor die 0,15€/km vergoeding. rtikel 66bis, WIB 92 laat toe dat een belastingplichtige voor zijn verplaatsingen woon-werkverkeer met een ander dan artikel 66, § 5, WIB 92 vermeld voertuig, een forfaitair bepaalde beroepskost van 0,15 EUR per kilometer inbrengt. Meer en meer vennootschappen voeren een loonpolitiek waarbij werknemers kunnen opteren voor een bedrijfswagen, ook al zullen ze die niet zelf voor hun beroepsgebonden ver- plaatsingen gebruiken. Desgevallend kunnen de partner of de kinderen van deze belastingplichtigen deze bedrijfswagen gebruiken voor hun woon-werkverkeer. Om te vermijden dat voor deze woon-werkverplaatsingen beroepskosten worden ingebracht tegen 0,15 EUR per kilometer, worden alle verplaat- singen met een in artikel 65, WIB 92 bedoeld voertuig uit de toepassing van artikel 66bis, WIB 92 uitgesloten. Dus bij deze is je stelling uitgesloten helaas... Quote
Lefty 19.511 Geplaatst: 17 december 2011 Geplaatst: 17 december 2011 Zoveel mogelijk proberen bij te lezen, snelgroeiend topic! De staat gaat aan 1 belangrijke vraag voorbij, namelijk of deze maatregel meer geld in het laatje gaat brengen. Ik vrees dat het antwoord daarop njet zal zijn. Ze houden geen rekening met een pakweg wabe die geen M5 koopt, de dealer die daardoor minder winstbelasting betaalt, de accijnzen op zijn tankinhoud, etc Om nog maar te zwijgen van de ondernemers die het land ontvluchten. Quote
ir_fuel 58.282 Geplaatst: 17 december 2011 Auteur Geplaatst: 17 december 2011 De Koning bepaalt jaarlijks de referentie-CO2-uitstoot in functie van de gemiddelde CO2-uitstoot van het jaar voorafgaand aan het belastbaar tijdperk ten opzichte van de gemiddelde CO2-uitstoot van het referentiejaar 2011 volgens de modaliteiten die hij vastlegt. De ge- middelde CO2-uitstoot wordt berekend op basis van de CO2-uitstoot van de voertuigen als bedoeld in artikel 65 die als nieuw zijn ingeschreven. Wat men hier bedoelt is dat indien je in 2012 niet gekloot bent je dat wel zult zijn tegen 2015. :stupid: Quote
ir_fuel 58.282 Geplaatst: 17 december 2011 Auteur Geplaatst: 17 december 2011 Als ik hier trouwens lees: Onder cataloguswaarde wordt verstaan de gefac- tureerde waarde inclusief opties en belasting over de toegevoegde waarde, zonder rekening te houden met enige korting, vermindering, rabat of restorno. Dat wil dus zeggen dat als mijn garagist mij 15% korting geeft ik daar wel VAA op moet betalen. Koop ik echter een tweedehandswagen waar er dus geen korting op de factuur staat wordt het VAA op het factuurbedrag berekend. Met andere woorden, ik kan best mijn wagens voor de boekwaarde die ze nu hebben verkopen aan mijn garagist en ze terugkopen voor pakweg 100 euro meer. Dan zakt mijn VAA namelijk gevoelig. Leuk systeem :? Quote
ir_fuel 58.282 Geplaatst: 17 december 2011 Auteur Geplaatst: 17 december 2011 En nog een leuke: dit geldt ook voor leasingwagens. Als je dus iemand zijn auto hebt overgekocht betaal je VAA op de factuurprijs van de okkazie. Pak je echter zijn leasing over dan moet je VAA betalen op de nieuwprijs? Aja want er is geen enkele nieuwe factuur opgemaakt voor verkoop. Wat is me dat allemaal :stupid: Quote
Wax-it.be 1.639 Geplaatst: 17 december 2011 Geplaatst: 17 december 2011 Volgens mij hebben ze hier dus nog echt niet deftig over nagedacht ! Quote
Phil 12.494 Geplaatst: 17 december 2011 Geplaatst: 17 december 2011 Zoveel mogelijk proberen bij te lezen, snelgroeiend topic!De staat gaat aan 1 belangrijke vraag voorbij, namelijk of deze maatregel meer geld in het laatje gaat brengen. Ik vrees dat het antwoord daarop njet zal zijn. Ze houden geen rekening met een pakweg wabe die geen M5 koopt, de dealer die daardoor minder winstbelasting betaalt, de accijnzen op zijn tankinhoud, etc Om nog maar te zwijgen van de ondernemers die het land ontvluchten. +1 En waarom maken ze het toch zo moeilijk. Neem gewoon een percentage van de nieuwprijs, een percentage van de uitstoot uitgedrukt in euro, tel die twee op en reken dat aan. Quote
Audi S8 1.734 Geplaatst: 17 december 2011 Geplaatst: 17 december 2011 Er zijn nog zoveel onduidelijkheden, 't zal nog wel wat voeten in de aarde hebben alvorens de nieuwe regelgeving wordt vastgelegd. Quote
ir_fuel 58.282 Geplaatst: 17 december 2011 Auteur Geplaatst: 17 december 2011 Er zijn nog zoveel onduidelijkheden, 't zal nog wel wat voeten in de aarde hebben alvorens de nieuwe regelgeving wordt vastgelegd. Niet noodzakelijk. Ze kunnen dat gerust zo invoeren. De onduidelijkheden zullen dan pas aan het licht komen binnen een paar jaar bij de eerste fiscale controles + discussies + mensen die naar de rechtbank stappen. Dat vrees ik althans. Quote
ir_fuel 58.282 Geplaatst: 17 december 2011 Auteur Geplaatst: 17 december 2011 Zoveel mogelijk proberen bij te lezen, snelgroeiend topic!De staat gaat aan 1 belangrijke vraag voorbij, namelijk of deze maatregel meer geld in het laatje gaat brengen. Ik vrees dat het antwoord daarop njet zal zijn. Ze houden geen rekening met een pakweg wabe die geen M5 koopt, de dealer die daardoor minder winstbelasting betaalt, de accijnzen op zijn tankinhoud, etc Om nog maar te zwijgen van de ondernemers die het land ontvluchten. Ze verdienen meer aan de vennootschapsbelasting op het geld dat Wabe niet heeft uitgegeven dan aan de vennootschapsbelasting op de winstmarge van de dealer. Quote
Lefty 19.511 Geplaatst: 17 december 2011 Geplaatst: 17 december 2011 Ze verdienen meer aan de vennootschapsbelasting op het geld dat Wabe niet heeft uitgegeven dan aan de vennootschapsbelasting op de winstmarge van de dealer. Maak je jezelf dat nu wijs, Belgische creativiteit in acht nemend? Quote
ir_fuel 58.282 Geplaatst: 17 december 2011 Auteur Geplaatst: 17 december 2011 Maak je jezelf dat nu wijs, Belgische creativiteit in acht nemend? Als je een kleine vennootschap hebt? Ja. Hoe meer centen je hebt hoe groter de mogelijkheden om vanalles op poten te zetten om belasting te "ontwijken". Als simpele garnaal is dat meestal niet mogelijk omdat de vaste overheadkosten van zo een constructies vaak gewoon te groot zijn. Quote
BMWMB 12.351 Geplaatst: 17 december 2011 Geplaatst: 17 december 2011 Ik vind dat ze deze VAA moeten afbouwen in functie van de afschrijving. Zoniet zullen er veel minder nieuwe wagens gekocht worden. Mijn 530d kost volgens de nieuwe berekening € 380,- per maand. Na 5 jaar zal deze nog steeds € 380,- kosten. Iemand die echter een 530d koopt van 5 jaar oud aan (bijvoorbeeld) 40% van de nieuwwaarde, die betaalt dan ook slechts 40% van deze € 380,-. Logisch is dat toch niet... Ik vind dat ze een formule moeten uitdokteren waarbij een constante is in de gebruikskost (afhankelijk van de CO2) en dat de factuurwaarde wordt afgeschreven over 5 jaar. Zo zal het toch interessant blijven om nieuwe wagens te kopen, temeer nieuwe wagens een lagere CO2 hebben. Quote
Lefty 19.511 Geplaatst: 17 december 2011 Geplaatst: 17 december 2011 Als je een kleine vennootschap hebt?Ja. Hoe meer centen je hebt hoe groter de mogelijkheden om vanalles op poten te zetten om belasting te "ontwijken". Als simpele garnaal is dat meestal niet mogelijk omdat de vaste overheadkosten van zo een constructies vaak gewoon te groot zijn. Ik ken anders "kleine garnalen" die heel wat creatiever zijn dan ondergetekende. En wat met de misgelopen accijnzen van al die Wabes? Wat met de ondernemersvlucht? Quote
ir_fuel 58.282 Geplaatst: 17 december 2011 Auteur Geplaatst: 17 december 2011 Je kan dan op den duur beter met een paar "gelijke zielen" een autocaroussel opzetten. Elk jaar koop je dan de auto van iemand over en verkoop je de jouwe voor hetzelfde bedrag (gelijk lopend met de afschrijving). Dan daalt je VAA elk jaar mee. Quote
ir_fuel 58.282 Geplaatst: 17 december 2011 Auteur Geplaatst: 17 december 2011 Ik ken anders "kleine garnalen" die heel wat creatiever zijn dan ondergetekende. En wat met de misgelopen accijnzen van al die Wabes? Wat met de ondernemersvlucht? Ondernemersvlucht. Weer zoiets waar grote bedrijven (en dan vooral productie) kunnen gebruik van maken, maar als kleine dienstenleverancier is dat niet te doen. Quote
Lefty 19.511 Geplaatst: 17 december 2011 Geplaatst: 17 december 2011 Ondernemersvlucht. Weer zoiets waar grote bedrijven (en dan vooral productie) kunnen gebruik van maken, maar als kleine dienstenleverancier is dat niet te doen. Je kan moeilijk je frieten in Luxemburg gaan bakken, mee eens. Maar even cru gezegd: de kleine leverancier interesseert me nu even niet. Je moet de grote kerels aan boord hebben om de staatskas te spijzen. 9/10 is ook de Airbus/Boeing vd Belgische regering geleased van een firma op de Caymans. Ik vind het te gek voor woorden dat ze tegelijkertijd het gat denken te dichten door jouw P onmogelijk te maken. Dat gaat de staatskas voelen via jouw belastingen, je vaste tankstations, PSG, Crauwels en noem maar op. Of zie ik het verkeerd? Quote
ir_fuel 58.282 Geplaatst: 17 december 2011 Auteur Geplaatst: 17 december 2011 Ik vind het te gek voor woorden dat ze tegelijkertijd het gat denken te dichten door jouw P onmogelijk te maken. Dat gaat de staatskas voelen via jouw belastingen, je vaste tankstations, PSG, Crauwels en noem maar op. Of zie ik het verkeerd? Effe tellen: 100 euro niet uitgegeven = 25 euro voor de staat ( 25% venn.belastingtarief) 100 euro uitgegeven = 12.5 euro voor de staat (50% aftrek) + de winstmarges gemaakt op de uitgegeven 50 euro belast voor de staat. Als we rekenen op 80% winstmarge op alles wat met die 50 euro gedaan is (wat dus enorm is, maar dat compenseert een stukje de accijns die je bv betaalt + niet-aftrekbare btw, dus met de klak er naar gesmeten maar breed geteld.) en een vennootschapsbelasting van 33.99% bij al je leveranciers (denk niet dat bezinestations of grote dealerships nog aan het verminderd tarief werken) is dat 13.6 euro voor de staat. Totaal = 26.1 euro. In deze (belachelijk incorrecte) schatting is het ongeveer gelijk. Met dat verschil dat in het laatste geval er wel X personen "leven" van dat geld, en in het eerste geval met die 25 euro er een aantal personen hunne dop moet betaald worden aangezien ze dus niet kunnen verdienen aan een auto die niet bestaat. Quote
Lefty 19.511 Geplaatst: 17 december 2011 Geplaatst: 17 december 2011 Wat zitten we eigenlijk te rekenen? Het is de overheid immers om de schone lucht te doen! Quote
ir_fuel 58.282 Geplaatst: 17 december 2011 Auteur Geplaatst: 17 december 2011 Idd, vandaar dat ze elk jaar de "basis CO2" gaan bijstellen naar beneden. Weer een mooi staaltje van economische zekerheid. Je koopt vandaag een auto met het nieuwe VAA in het achterhoofd. Hoeveel dat VAA gaat zijn binnen 3 jaar daar heb je echter het raden naar. Schrijf je je nieuwe auto echter op 2-3 jaar af heb je ruzie met de fiscus. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.