Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

De e208GTi is zojuist onder de parachute getrokken.

achterkant-peugeot-e-208-gti-2025.jpg

peugeot-e-208-gti-2025-voorkant.jpg

binnenkant-peugeot-e-208-gti-2025.jpg

Veel vermogen in een elektrische auto proppen, dat is niet lastig. Een ingenieur had in zijn pauze waarschijnlijk een technisch plan kunnen maken om deze auto 850 pk te geven voordat z’n koffie koud was. Zoveel vermogen heeft deze Peugeot E-208 GTi niet. En daar zijn we blij mee. In de eerste plaats omdat een hete hatchback juist zo leuk is omdat je het vermogen in Nederland ook daadwerkelijk kwijt kunt zonder direct je rijbewijs in te hoeven leveren.

En in de tweede plaats omdat Peugeot deze moeite en budgetten heel duidelijk in iets anders heeft gestopt. Het merk had zich er gemakkelijk vanaf kunnen maken door extra vermogen in de 208 te proppen en er een GTi-label op te plakken, maar aan alle kanten blijkt dat de hardware grondig is aangepakt. De eerste volledig elektrische GTi van Peugeot lijkt een serieus feestnummer te zijn.

Hoogtepunten van de Peugeot E-208 GTi

• Reïncarnatie van het GTi-label bij Peugeot
  • 280 pk op de voorwielen
  • Mechanische sper
  • Veel aanpassingen aan de hardware

Wat is er nieuw? En wat niet?

De Peugeot 208 is er al een tijdje, maar van deze generatie was er nooit een pittige versie. Er was lange tijd sprake van een aankomende ‘Peugeot Sport Engineered’-variant, maar uiteindelijk krijgt de 208 geen PSE-label, maar het klassieke GTi-label. Dit betekent ook dat Peugeot al na één auto stopt met de PSE-designatie. Misschien geen gek idee, want GTi heeft meer historische lading. Wel schept het meteen hoge verwachtingen, want er zijn een hoop fans van de GTi’tjes van Peugeot.

Deze fans zullen ongetwijfeld heel kritisch zijn op de Peugeot E-208 GTi. Op de eerste plek omdat ie wat zwaar is voor een sportieve hatchback in dit segment, zeker als je het vergelijkt met een oude GTi. Daar kan Peugeot weinig aan doen, want dat heb je nu eenmaal met batterijtechniek en veiligheidseisen. Om het gewicht te compenseren, krijgt de E-208 GTi gewoon wat extra vermogen. Het merk meldt trots dat elke pk 5,7 kilo voorttrekt.

De Peugeot krijgt min of meer dezelfde hardware mee als de Abarth 600e Scorpionissima. Logisch, want het Franse merk zit in hetzelfde concern als Fiat en Abarth. En het is goed nieuws, want net als Abarth mag Peugeot aan de slag met een mechanisch sperdifferentieel. Dit verdeelt de krachten van de elektromotor goed over de voorwielen, zodat er bij pittig uitaccelereren niet één wiel begint te roken en het andere niets doet. De meeste merken kiezen ervoor om dit met elektronica te regelen, maar bij deze Peugeot krijg je dus een echt sperdifferentieel. En ‘echt’ is altijd beter.

Specificaties van de Peugeot E-208 GTi

De gedeelde hardware met Abarth betekent dezelfde 280 pk en 345 Nm op de voorwielen. Bij Peugeot hebben ze gekozen voor iets vlottere acceleratie met een 0-naar-100-tijd van 5,7 seconden. Bij Abarth is dit 5,85 seconden. Je ziet ook meteen waar ze dit vandaan hebben gehaald: de topsnelheid van de E-208 GTi is 180 km/u en die van de Abarth is 200 km/u. Als je al het vermogen wilt loslaten, zet je ‘m in de Sport-modus, die ook alle assistenten uitzet.

Interessant is dat Peugeot de spoorbreedte aan de voorzijde met 56 millimeter vergrootte en achter met 27 millimeter. De dempers, veren en bumpstops zijn aangepakt en daardoor staat de E-208 GTi een fijne 30 millimeter lager bij de grond. De stabilisatoren zijn aangepakt en er zitten grotere 355-millimeter remmen onder de auto. Die zitten verstopt onder de nieuwe (en zeer coole) velgen.

Om even aan te geven hoe sportief Peugeots ambities zijn: de auto staat op Michelin Pilot Sport Cup 2-banden. Dat is hetzelfde schoeisel als bijvoorbeeld een Porsche 911 GT2 RS draagt. Dit betekent wel dat je moet investeren in winterbanden (of all-seasons) voor bij guur weer, want in dat soort omstandigheden zijn dit geen fijne banden.

Wat is de actieradius van de Peugeot E-208 GTi?

De Peugeot E-208 GTi krijgt een 54-kWh accu mee. Voor deze sportieve versie heeft Peugeot de koeling aangepast, zodat de auto hogere prestaties kan blijven leveren zonder dat de accu het halverwege het circuit opgeeft. Met deze accu – onder de voorwaarde dat je normaal rijdt, en niet als een doorsnee GTi-bestuurder – moet je 350 kilometer bereik kunnen halen. Snelladen mag met 100 kW, zodat je in 30 minuten terug naar 80 procent lading kan. De auto krijgt een V2L-functie, dus je kunt er ook andere dingen mee opladen.

Het interieur

Hier maakt Peugeot zich er ook niet vanaf met een GTi-sticker op het dashboard. Het merk gaat in de weer met een lap alcantara om het stuur en het dashboard te bekleden. Er zijn sportstoelen en zelfs nieuwe dikkere vloermatten. Dat laatste klinkt onbenullig, maar blijkbaar voorziet Peugeot dat de E-208 GTi een echt verzamelobject wordt en daarom een heel lange tijd goed moet blijven. Dus ook de vloermatten. Ook leuk: het tapijt is felrood, net als bij de GTi’s van weleer.

Wat is de prijs?

De prijs van de Peugeot E-208 GTi is nog niet bekend. We weten dat de Abarth 600e Scorpionissima minimaal 45.990 euro moet kosten. Het is wat lastig in te schatten of de GTi duurder of goedkoper zal worden, maar we verwachten dat de prijs in Nederland rond de 45.000 euro zal uitkomen. Dat is veel geld voor 350 kilometer actieradius, maar je krijgt er wel serieus speelgoed voor terug.

Wanneer komt de Peugeot E-208 GTi?

De Peugeot E-208 GTi is onthuld tijdens de 24 Uur van Le Mans 2025. Peugeot doet mee met deze langeafstandsrace, dus het was een mooie gelegenheid. Het merk verklapt nog niet wanneer de GTi daadwerkelijk in productie gaat. De hardware is niet nieuw, dus in theorie kunnen ze de productie snel opstarten. Wordt voorlopig nog even vervolgd…

• Vind ik leuk 4
Geplaatst:

46K voor een kleine hot hatch van Peugeot. Geschift.

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

Platform van de Alfa Romeo Junior Veloce, weinig bijzonder aan. Weinig onderscheid in de Stellantis groep. Zou ook nooit nog een Peugeot moeten hebben met die dwaze stuurwielen.

Geplaatst:

ik vraag me direct af. Zit hier iemand op te wachten?

Ze merken dat het overal slecht gaat/verkoopt en dan gaan ze een geruisloze hot hatch maken die gigantisch duur is, dus de jeugd valt al af.

Kijk naar de Dodge Charger muscle car --> maken het EV en verkoopt niet meer
Kijk naar de andere stellantis meuk, verkoopt amper tot niet en toch steken ze geld in een e208 GTI. Maak dan een 4 cilinder 208 GTI met wat leuke snufjes voor rond de 30 000 euro...

• Vind ik leuk 1
Geplaatst: (aangepast)

Zijn Nederlandse prijzen. 

Ik hoop dat ze slim genoeg zijn om die rond de prijs van de Alpine a290 en onder de mini te prijzen. Maar vrees ervoor.

Voor +/-40k zou ik da nog overwegen. ☺️

Liefst in t miami-ish blauw.  

Ne 4 cilinder voor 30000 gaat er nooit meer komen. Die tijd is voorbij, we kunnen dat jammer blijven vinden, maar de toekomst is nu eenmaal wat ze is, t verleden gaat daar niks aan veranderen.

aangepast door Joske
Geplaatst:

Zelfs wat goed verkoopt smijten ze voor de bijl, dan denk ik bijvoorbeeld aan de Ford Fiesta (ST).
Je gaat me niet zeggen dat ze op die wagens verlies maakten, de winst was gewoon niet groot genoeg naar hun zin.

Geplaatst:

Als je geen fiesta meer maakt is het nog wel logisch dat je ook geen fiesta st meer maakt.

Geplaatst:

Ze hadden beter eerst een Turbo16eV gepresenteerd en dan ‘dit’ voorgesteld 

Geplaatst:

Stuur en dashboard lijken enorm op de 308GT stuur en dashboard (vorige week als rental car gehad).

Op de 308GT was dit toch een tegenvaller, ofwel stond mijn stuur goed, maar kon ik het dashboard niet zien. Of ik kon het dashboard zien en zal het stuur bijna tussen mijn benen. Vermits de 308GT nieuw was (19km bij ophalen), vroegen ze naar mijn feedback bij het inleveren. Blijkbaar had de verhuur firma dezelfde problemen met de wagen.

Hopelijk zijn er op de e208 GTi meer mogelijkheden op je stuur te positioneren, of staat het dashboar beter gepositioneerd.

Geplaatst:

Dat is het eeuwige issue met de stuurwiel/dahboard set-up van Peugeot.  Het was zelfs al met vorige 308 een punt van kritiek.  
Ik vind zo'n klein stuurtje wel aangenaam, maar het is, als je niet het postuur hebt van de gemiddelde Fransoos, niet evident om een goeie houding te vinden.

Wat deze betreft: ik vind het een cool ding, net als de R5.  Heel veel elementen die me doen terug denken aan mijn 205'je van destijds.  Hopelijk zijn de velgen een maat kleiner, en lijken ze meer op de velgen van de 1.9 GTI destijds, of op de peperbussen van 1.6

Geplaatst:

ik vind persoonlijk de R5 beter geslaagd dan deze boodschappenwagen. Dit lijkt toch minder dan de R5 of zeker de Alpine versie er van.

Geplaatst:

De R5 gaat meer terug naar het origineel, in elk geval.  En de Alpine ziet er een stuk aggresiever uit

Dit is een e208 die ze sportief hebben aangefrakt, met verwijzigingen naar de 205 GTI van weleer.  In de kleine modellen van Peugeot heeft altijd wel een zachtere evolutie gezeten, sinds de 205 (206,207, 208, nieuwe 208).   Bij Renault was de wissel van de (Super)Cinq naar de Clio een veel grotere stijlbreuk.

De 5 is volledig geïnspireerd op de Renault 5 van destijds, en je ziet er niets van de Clio meer in terug.  Het model van de oer-5 en daarna de SuperCinq is ook een stuk ouder dan de 205.  De nieuwe is een heel knappe retro-interpretatie van het historisch model.  Doet me denken aan de  de reïncarnatie van de Mini en de Fiat 500 (en in mindere mate de Beetle).

Je begint ze best vaak te zien, wat leuk is. 

Geplaatst:

heb ze ook al vaak gezien, die R5's, misschien omdat ze aangeboden worden in een leaseformule? Of ik zie altijd dezelfde want het zijn vaak gele die ik zie. Al zou ik die ook wel in het geel durven kopen.

Geplaatst:

Meestal in fel (Renault)geel en gifgroen.  Helpt wel om op te vallen tussen de grijze massa.

Ik denk dat het succes ook ligt in de combinatie van 1) leuk retro-design 2) compacte elektrische auto 3) betaalbaar 4) Europese constructeur

Geplaatst:

Liever de Alpine A290 voor mij. 

Geplaatst:
35 minuten geleden, Speedhunter zei:

Liever de Alpine A290 voor mij. 

ja, maar die is 50 000 euro...dan koop ik liever iets anders 2de hands als ik zoveel geld kapot kan slaan want die batterij is nu ook niet echt gemaakt om een ardennenrit of zeelandrit mee te doen. en net dat doe je met een hot hatch.

Geplaatst:

Die start aan 38k hoor, de Alpine A290. 

Denk toch dat het mechanisch sper een meerwaarde gaat zijn tov de concurrentie. Met de juiste afstelling van de ophanging kan dit echt een leuk ding zijn in de Ardennen ofzo.

Blijft veel vermogen op de voorwielen.

Deze GTi is idd meer een gewone 208 met wat opsmuk. 

Maar dat was de originele 205 GTi ook. Zelfde auto, maar met iets stoerdere wielen, wielkastverbreders en wat tweaks aan de ophanging en 'veel' pk's. 

En heel binnenkort komt de Lancia broer hiervan ook. Ypsilon HF.

aangepast door Joske
  • Vind ik leuk 1
Geplaatst:

Als er Stellantis voor staat haak ik al af. Zijn echt sukkels dat er aan de top zitten en hun kwaliteit blijft maar kelderen. 

Dan snap ik wel dat ze onbereikbaar zijn met klachten. Er is maar 1 wagen van heel die groep dat ik zou kopen en dat is de Jeep Wrangler. Maserati kan me ook nog boeien maar zou ik ook nooit kopen. En al de rest...🤢

Wat verkoopt er eigenlijk nog goed van Stellantis? Beste zal nog Citroën en Peugeot zijn maar al de rest. 

Geplaatst:
Op 14/6/2025 om 06:55, Joske zei:

Zijn Nederlandse prijzen. 

Ik hoop dat ze slim genoeg zijn om die rond de prijs van de Alpine a290 en onder de mini te prijzen. Maar vrees ervoor.

Voor +/-40k zou ik da nog overwegen. ☺️

Liefst in t miami-ish blauw.  

Ne 4 cilinder voor 30000 gaat er nooit meer komen. Die tijd is voorbij, we kunnen dat jammer blijven vinden, maar de toekomst is nu eenmaal wat ze is, t verleden gaat daar niks aan veranderen.

Man toch, daar ga je toch uw zuurverdiende centen niet aan geven? Een jaar later staan ze voor 25k-30k als occasie met 10k km. EV's zijn zeer berucht voor de slechtere restwaarde, waarom denk je dat de meeste particulieren ze niet willen.

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
1 uur terug, Bjorno zei:

Als er Stellantis voor staat haak ik al af. Zijn echt sukkels dat er aan de top zitten en hun kwaliteit blijft maar kelderen. 

Dan snap ik wel dat ze onbereikbaar zijn met klachten. Er is maar 1 wagen van heel die groep dat ik zou kopen en dat is de Jeep Wrangler. Maserati kan me ook nog boeien maar zou ik ook nooit kopen. En al de rest...🤢

Wat verkoopt er eigenlijk nog goed van Stellantis? Beste zal nog Citroën en Peugeot zijn maar al de rest. 

Denk dat de Alfa Romeo Junior ook nog goed verkoopt. 

16 uren geleden, Speedhunter zei:

Die start aan 38k hoor, de Alpine A290. 

inderdaad, vanaf prijs. Maar als je de configurator open gooit...doe daar dan nog verzekering etc bij en je zit over de 50k euro

image.png.d23e6593b730181e0c5b8f1834601959.png

aangepast door Liquid Li0n
Geplaatst:
22 minuten geleden, Speedhunter zei:

Denk dat de Alfa Romeo Junior ook nog goed verkoopt. 

ik heb daar nu werkelijk nog geen één van zien rijden in België.   Lancia Ypsilon: misschien al drie keer in het wild gezien, en 't is nu niet dat ik nooit buitenkom. 

Allebei nochtans knappe wagens in hun segment.  En ik heb een sweetspot voor beide merken: iedere keer dat er leasewagen moet gekozen worden, moet er toch één van de twee de revue passeren.  Van zodra er een beetje rede aan te pas komt, is dat idee al snel weer opgeborgen.

Ook Peugeot is zo een merk dat ik een warm hart toe draag (en waar er ondertussen wel al een paar gepasseerd van zijn, bij mij zelf, of bij mijn ouders).  Nu rijdt mijn ma met een Peugeot 208 met de beruchte natte riem.   Voor een autootje van dat formaat, rijdt dat heerlijk;  Ziet er ook niet slecht uit (zilvergrijs, met zwarte accenten), en de afwerking is behoorlijk goed (de nieuwprijs in het achterhoofd houdende).

Geplaatst:

Bij ons rijden die Juniors wel regelmatig. Heeft misschien te maken met BUGA in de nabijheid.

Geplaatst:

Group Vandecasteele verdeelt die, of zou die moeten verdelen, in de streek, maar ik merk er dus bitter weinig op.  

Hun BYD's daarentegen...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid