Ga naar inhoud

BMW S 1000 XR vs. BMW M 1000 XR ... evidente keuze die toch niet zo evident blijkt

Als ik moet kiezen (en zelf betalen) tussen de S 1000 XR en de M 1000 XR, rekening houdend met de verschillen en (vooral) gelijkenissen zoals vermeld in de openingspost, dan...  

11 leden hebben gestemd

1. 1. Als ik moet kiezen (en zelf betalen) tussen de S 1000 XR en de M 1000 XR, rekening houdend met de verschillen en (vooral) gelijkenissen zoals vermeld in de openingspost, dan...

• ... kies ik de S 1000 XR vanuit vnl. logische, objectieve argumenten (evenwaardig gebruik, geen nadelen qua power/etc)
      9
    • ... kies ik de S 1000 XR vooral owv het verschil in prijs (ik houd 3.500 EUR in m'n zak) maar 't is met wat spijt dat ik de 'plus' van de M 1000 XR mis
      1
    • ... weet ik het ook echt niet, de 3.500 EUR en de kleine verschillen wegen tegen elkaar op
      0
    • ... ga ik toch voor de M 1000 XR, vooral vanuit emotionele argumenten (het is de full versie, het is de daddy, ...)
      1
    • ... ga ik toch voor de M 1000 XR, vnl. omdat die effectief de krachtiger en snellere moto is en dat verschil zou ik toch proberen opzoeken en ervan genieten.
      0

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Eentje waar ik al langer niet uit geraak... dus ik smijt het hier gewoon even in een poll, ik ben wel eens benieuwd naar jullie visie. Neen, je hoeft geen alternatieven voor te stellen (ik ken de markt erg goed en ik weet wat ik wel/niet wil). Het gaat hier in deze afweging enkel tussen deze twee moto's.

Stel dat ik zo'n soort motorfiets erbij neem, als daily & als (sport)tour machine, lijk ik (mocht de keuze voor BMW vallen, er zijn nog andere moto's die ook in aanmerking komen) maar niet te kunnen kiezen tussen een S 1000 XR en een M 1000 XR
Yep: "testen is weten", ik heb al gereden met de S 1000 XR, nog niet met de M 1000 XR maar die is luidens iedereen ongeveer identiek (tenzij je voluit gaat peren op circuit). Naar verluidt (ook BMW-people zeggen dat) is er bij gewoon rondbollen geen verschil te voelen.

Bij een eerste korte blik valt het prijsverschil van 6.500 EUR meteen op:

2025-07-1611_28_11-DeBMWMotorradconfigurator-allemodellenkleurenpakkettenenprijzenin.jpg.2d25765b854c9ef69f1e4b86a00074dc.jpg 2025-07-1611_27_48-DeBMWMotorradconfigurator-allemodellenkleurenpakkettenenprijzenin.jpg.7943a69f44a5c3835081ab61ab4113c9.jpg

Da's een verschil van 6.500 euro, wat een hele smak geld is... Evident om meteen te oordelen: als je dat beetje extra vermogen niet nodig hebt, dan kies je de S, uiteraard.

Nu, zo evident is het helaas niet.

Om te beginnen: beide moto's zijn grotendeels dezelfde.

Het (bijna enige) verschil is de motor: de S heeft de normale variant van de 1.000 cc 4-cilinder en heeft 170 pk (125 kW) bij 11.000 tpm.
De M 1000 XR echter heeft de "full race" ShiftCam-variant van diezelfde 1.000 cc 4-pitter (uit de M 1000 R en RR) en die levert hier 201 pk (148 kW) bij 14.000 tpm.
De "full" versie van de M draait dus 3.000 tpm méér toeren (redline bijna 15.000 tpm t.o.v. 12.000 tpm) en levert dus een 30-tal pk meer.

Vergelijkende vermogens- en koppelcurves van de 2 versies op éénzelfde grafiek (eigen werk):

2025-07-1611_32_38-XRspeedratio.xlsx-Excel.jpg.05ed9fa721970d031f0bd33a30c61659.jpg

Je ziet dan meteen dat aan de toerentallen waarmee je 't grootste deel van de tijd/km rondrijdt (woon/werk, normale verplaatsingen, ...), zijnde tussen de 2.500 en 5.000 tpm, de S 1000 XR dus wat koppelrijker is dan de M 1000 XR.
Voor de rest is het verschil verder niet groot: de M 1000 XR heeft een minimaal voller low/mid gebied (5k tot 7,5k tpm), dan is 't de gewone S die opnieuw wat beter zit (tot 10k tpm) en vanaf dan heeft de S 't gros van z'n pijlen verschoten.
Het enige écht significante verschil zit 'm dus in alles boven de 10k tpm, waar de M 1000 XR lineair blijft doorklimmen tot 145 kW (12.500 tpm) en daarna nog mooi doorpiekt richting net geen 150 kW (14.000 tpm).

Maar... 't is niet de vraag "heb je dat wel nodig" (want uiteraard heb je dat niet nodig, 't is wel leuk om te hebben), de écht pertinente vraag is of je dat nog wel KAN gebruiken?

Nu, eerst even terug naar de prijs, want met een stevig prijsverschil (ad 6.500 EUR) en de twijfel of het meervermogen wel te benutten valt, is het finale oordeel meteen klaar.
Maar dat is buiten BMW en de optiepolitiek gerekend. De M heeft heel wat zaken standaard die de S niet heeft.

Als ik dan van beide versies mijn gewenste versie samenstel, kom ik hier op uit:

2025-07-1613_07_17-DeBMWMotorradconfigurator-allemodellenkleurenpakkettenenprijzenin.jpg.2cda5a29a07d1f49cc41e0199d757de1.jpg

2025-07-1611_39_42-DeBMWMotorradconfigurator-allemodellenkleurenpakkettenenprijzenin.jpg.53423cc054c7cf1c6b9e6957945ba54b.jpg

Daarmee heb je 2 quasi identieke moto's, zelfde kleurstelling (met wat kleine details die anders zijn), zelfde velgen, zelfde uitlaat, etc.

(De M neem ik bewust zonder het optionele M Competition Pack: dat kost 5.600 EUR en komt d'office met een zwarte kleur, wat ik niet zo mooi vind ... plus zoveel geld voor wat carbon onderdeeltjes (show), carbon wielen (zal wel ietsje voelbaar veranderen) en wat hoogwaardiger onderdelen (1.000 EUR ongeveer voor de "M Billet Pack" dat er ook in zit), no thanks. Dan liever voor minder geld dan dat achteraf een 2e wielset kopen (evt carbon) om makkelijk thuis wielen te kunnen wisselen.)

De M 1000 XR heeft wat uitgebreider software (rijmodi, instelbaarheid om te gaan "peren" en voor op circuit), een iets hoger staande uitlaatdemper, de blauwe ///M-remmen (die nog iets beter zijn dan de al héél erg goeie sportremmen op de S), etc. En ook "vleugels" vooraan :D zéér in, hedentendage, ik zie daar vooral potentiële méérkost na 't omvallen oid in.

Een nadeeltje: op de M 1000 XR kan je door de hoger staande uitlaat NIET de BMW-zijkoffers krijgen (die wel 1.200 euro kosten voor houders en koffers, dus zeer prijzig). Maar o.m. Wunderlich maakt een (propere) oplossing voor de M met harde koffer, zo je wil.
De M vind ik ook een zuchtje schreeuweriger, mini voorkeurtje dan voor de S, maar de blauwe remmen van de M vind ik dan wel weer machtig mooi.

Opvallend dus: de M 1000 XR is met exact dezelfde uitrusting (en accessoires zoals garagemat, staanders v+a, etc.) maar 1.000 EUR duurder. 🤯 

Nu, er is nog één element dat hier niet naar boven komt: de M 1000 XR is altijd (ook op papier) 148 kW, terwijl je de S 1000 XR op papier met 107 kW kan krijgen (maar nadien open gezet kan worden op vol 125 kW vermogen).
Verschil is dan de BIV: voor der S 1000 XR ben je een dikke 100 euro kwijt, terwijl de M 1000 XR wel 2.500 EUR aan BIV kost. M.a.w.: eens ingeschreven zit er nog altijd een prijsverschil van 3.500 EUR op de twee.

En dan terug naar de technische verschillen en motorkarakteristiek. Is de M een meerwaarde tov de S, als je er nooit circuit mee gaat rijden en maar erg zelden ook mee gaat "vegen"?

Beide moto's zijn extreem lang gegeared, in die mate zelfs dat je aan legale snelheden eigenlijk enkel je 1e versnelling nodig hebt, al de rest is overbodig. :D 
On a more serious note: bij 't sportief rijden, als je het topvermogen wil benutten, heb je bij de S 1000 XR al voldoende aan je 2e versnelling.

Nog een eigen grafiekje die de snelheden toont in de verschillende versnellingen, beide moto's stock:

2025-07-1611_49_16-XRspeedratio.xlsx-Excel.thumb.jpg.c7dd3117a25165e8d2a6959204d54ef3.jpg

Op de onderste grafiek (M 1000 XR) is een verticale rode lijn getrokken om aan te duiden waar het toerentalbereik van de S 1000 XR eindigt.
De groene zone tussen 60 en 140 km/u is de zone waarbinnen je op snedige toertochten (b.v. Luxemburg) erg vaak kan spelen, vaak volgas.

Je ziet op de grafiek onderaan dat de 4e t.e.m. 6e versnelling van de M 1000 XR wat korter zijn dan deze in de S 1000 XR. Bovendien krijgt de M 1000 XR ook een iets groter achterste tandwiel (47 tanden tegenover 45 voor de S).
Anderzijds krijgt de M 1000 XR standaard een 200/55R17 achterband die 3 cm meer rolomvang heeft dan de 190/55R17 achterband van de S 1000 XR.

Maar all in all: de M 1000 XR lijkt (als je het toerentalgebied volledig wil benutten) nóg minder bruikbaar dan de S 1000 XR: in de zone 60 tot 140 km/u kom je met de M toe met de 1e versnelling, al de rest heb je niet nodig. :silly: 
Als je over een realistischer toerentalbereik spreekt, b.v. 6.000 tot 12.000 tpm, dan zie je dat je in de groene snelheidszone hooguit 1 en 2 en soms eens 3 nodig hebt. Bij allebei, trouwens.

Ook: als je het extra vermogen van de M tov de S wil benutten (gesteld dat dat mogelijk is want 201 pk zorgt voor een absurde acceleraties ... op de openbare weg niet zo heel vaak veilig te gebruiken), wil dat zeggen dat je binnen die "groene snelheidszone" (dus onder de 140 km/u verplicht in z'n 1e moet zitten. 🤯 Van zodra je in 2e zit, kan je het verschil in vermogen niet meer benutten, behalve vanaf ca. 160 km/u (= 12.000 tpm in 2e versnelling). 💥 😢

Vandaar dus mijn vraag of je het meervermogen wel nog KAN gebruiken ... immers, tenzij je effectief in 1e gaat rijden is dat meervermogen er maar vanaf 160 km/u.

De sprong naar mogelijke modificaties is dan ook al snel gemaakt. Kleinere sprocket vooraan en evt. zelfs een nog grotere sprocket achteraan (met een nieuwe ketting ook, dan) kan voor ca. 500 euro.

In diezelfde excel heb ik die aanpassingsmogelijkheden voorzien (excel in bijlage aan deze post). Voorste sprocket een 15 ipv 17 en achteraan een 49 ipv een 47, levert dan dit op:

2025-07-1612_50_22-XRspeedratio.xlsx-Excel.thumb.jpg.386929e21fe14ef0d1dcae8e2827547c.jpg

't Is een beetje beter, maar het blijft nog altijd 1 en 2, evt. 3e, die de meest gebruikte versnellingen zullen zijn.

Pas als je extreem gaat modden, zijnde een 190/55R17 achterband (ipv 200) en een 49/14 primaire verhouding, dat het echt significant anders wordt:

2025-07-1612_52_15-XRspeedratio.xlsx-Excel.thumb.jpg.600f3c0501a4a2cbe592ff4944b1079d.jpg

Dan zie je dat je de 2e versnelling binnen het groene snelheidsbereik ook volledig tot piekvermogen kan benutten.
En in de 3e versnelling geraak je ook al bijna aan 12k tpm. Als je de derde vitesse tot piekvermogen wil pushen, moet je tot een dikke 160 willen gaan.

Nadeel: door de close 4-5-6 limiteer je de topsnelheid in 6e dan ook wel tot 240 km/u.
Of anders gezegd: je hebt alles zo verkort dat je eigenlijk de 3 hoogste versnellingen van std, weggesneden hebt.

Misschien is dat dan toch weer te véél van 't goeie.

Blijven dus over:

• prijsverschil van 3.500 EUR (waarvan 2,5k BIV) ten voordele van de S 1000 XR
  • mogelijkheid om de BMW-koffers te kopen op de S 1000 XR (iets mooier dan de Wunderlich versie, maar die zijn ook niet lelijk en ook variabel etc)
  • iets minder complexe techniek op de S (nl. de ShiftCam zit er niet op, toch al enkele verhalen van gelezen dat dat stuk kan gaan, sowieso doet de M méér toeren dus sletiger dan de S)
  • het zuiver subjectieve gevoel van de "full" versie te hebben, als je de M 1000 XR haalt
  • de toogfactor van de M: "meer dan 200 pk" en "de duursten" etc
  • misschien héél af en toe een keer de rush van effectief de volle 201 pk van de M te benutten in een sprintje doorheen 1e, 2e en 3e versnelling ... in 4e (stock) moet je al 260 willen bollen ... niet evident tenzij in Duitsland :D 
  • S en M zijn allebei zeeeer lang gegeared waardoor de M niet feller zal zijn/aanvoelen binnen het "normale" snelheidsbereik waar je 99,9% van de tijd in rijdt

Gelet op bovenstaande: wat is jullie idee?

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

De grotere powerband spreekt mij enorm aan, maar zit dus in een snelheidsgebied waardoor het zelden gebruikt gaat worden. Ik houd van de rush naar redline, bij de ‘gewone’ S reed ik al overal richting 200km/h. En nee dat was niet op de autostrade… 

Tenzij op Spa (power-circuit) zie ik niet in wat het surplus aan vermogen nog brengt.

Ik ga voor de S met gesmede wielen en koffers!

Geplaatst:
1 uur terug, gTa zei:

Eentje waar ik al langer niet uit geraak... dus ik smijt het hier gewoon even in een poll, ik ben wel eens benieuwd naar jullie visie. Neen, je hoeft geen alternatieven voor te stellen (ik ken de markt erg goed en ik weet wat ik wel/niet wil). Het gaat hier in deze afweging enkel tussen deze twee moto's.

Stel dat ik zo'n soort motorfiets erbij neem, als daily & als (sport)tour machine, lijk ik (mocht de keuze voor BMW vallen, er zijn nog andere moto's die ook in aanmerking komen) maar niet te kunnen kiezen tussen een S 1000 XR en een M 1000 XR
Yep: "testen is weten"

Lijkt me dat voor zoiets je volgende keer mag je gewoon stoppen na die 4de zin hoor. Als je twijfelt en beide niet gereden hebt, ga je altijd denken "wat als..."

Uit dit lijstje zou ik voor de S gaan. Standaard koffers en "optimaler" toerental. De kleuren zijn niet mijn ding en dat M gedoe vind ik te opvallend. Maar ik ben dan ook geen "veger"

Geplaatst:

Ik vind 3,5k toch al de moeite voor een powerband die je zo goed als nooit kan aanspreken.

Geplaatst:

Ik zou ook voor de “gewone” S gaan. Prijsverschil, grotendeels BIV, vind ik te veel. Moest het nu 3,5k zijn waar je louter extra moto voor krijgt, zou het minder weggesmeten geld aanvoelen.

Geplaatst:

Ongeacht. Als je in die tarieven shopt, dan weet je dat je de M wil, ook al is die dan 10% duurder :D 

Ik zou eens graag met de S1000 RR rijden eigenlijk.

Geplaatst:

't Is gewoon jammer (en aldus verleidelijk) dat je weet dat de M bestáát 😁

Geplaatst:

Off-Topic: None of both, de powerband irriteerde me serieus in Vlaamsche wegen. 

on-topic: de S1000XR, meer budget voor goodies die je sowieso nog gaat uitvoeren. ’t’schijn dat een decat/map verbetering brengt in dat dode gevoel onderin, nog nooit kunnen testen helaas. Al komt dat vooral van US forums waar ze nog meer geknepen zijn onderin. Leesvoer hierover: brentuning zoeken op Europese forums, in US allemaal lovende recensies, op een EU exemplaar 0.0 vermogenswinst (of koppel)

Geplaatst:
30 minuten geleden, Jan zei:

Off-Topic: None of both, de powerband irriteerde me serieus in Vlaamsche wegen. 

Het is de (enige) reden dat ik er geen gekocht had. Het verschil met de Superduke GT waar ik toen mee reed kon niet groter zijn. Die had een algeheel gebrek aan eindschot (precies wat de XR zo formidabel maakt) maar zet daar het allerbeste middengebied tegenover wat er verkrijgbaar is op de markt.

Met de Multistrada V4 zit ik er wat tussenin. Minder / geen eindschot vergeleken met de XR, minder vol middengebied vergeleken met de KTM. Maar op beide terreinen geen flauwe machine.

Had ik meer vrij spel op de weg, dan reed ik nu met een XR. Hele dagen dat eindschot gebruiken is iets machtigs 😄 

Geplaatst:
26 minuten geleden, msxx zei:

Had ik meer vrij spel op de weg, dan reed ik nu met een XR. Hele dagen dat eindschot gebruiken is iets machtigs 😄 

Zeer zeker, maar minder geschikt voor mijn gebruik. Op 30 min rijden had ik 1,5x het eindschot en voor de rest geen ruimte genoeg om de rush te voelen. Enigszins jammer, want ik ben fan van de looks, het merk, de specs op papier. En alles qua rijden/rijgedeelte behalve het blok (en de QS). 

Tijdje terug kort gereden met een 1290SAS, binnen 200 meter had ik een dikke grijns, met die XR binnen 200m “amai, dat voelt tam”. Irritant, want ik zit zowat met hetzelfde dilemma, en heb een hekel aan betrouwbaarheidsissues. Dan lijkt de bmw de betere keuze :D.

Maar nu zijn we naast de kwestie aan het babbelen. Mi scusi!

Geplaatst:
10 minuten geleden, Jan zei:

Mi scusi!

Jouw taalkeuze geeft het antwoord zeker? 😄 

Geplaatst:

❤️

Ik had het gevoel "dit is te tam" minder, tijdens de testrit met de BMW. Maar ik kon vergelijken met de vorige 4-in-lijn die BMW gemaakt heeft en daarmee vergeleken was het een stap terug - zoveel is zeker.

Geplaatst:
5 uren geleden, Dawud zei:

Lijkt me dat voor zoiets je volgende keer mag je gewoon stoppen na die 4de zin hoor. Als je twijfelt en beide niet gereden hebt, ga je altijd denken "wat als..."

Evident. Testrit gevraagd, normaliter augustus. Maar toen opnieuw: "maar tenzij je ze de één na de ander rijdt en de ruimte hebt om zeer stevig gas te geven, ga je geen verschil kunnen voelen".

5 uren geleden, msxx zei:

Thanks, had ik al gelezen maar leert me eigenlijk zga niks.
Ik ben nogal fan van doorgedreven, technische reviews. Maar je vindt die steeds minder en minder... :(

4 uren geleden, DDke zei:

Ongeacht. Als je in die tarieven shopt, dan weet je dat je de M wil, ook al is die dan 10% duurder :D 

Dan schat je me toch verkeerd in. Ik zit zo niet in elkaar.

3 uren geleden, Lotuzzz zei:

't Is gewoon jammer (en aldus verleidelijk) dat je weet dat de M bestáát 😁

Dat wel, maar dat komt vermoedelijk énkel op als je ergens een minpuntje ervaart, of je de S een lange rit helemaal de pleuris hebt kunnen rijden en je je dan afvraagt "wat als...".

2 uren geleden, Jan zei:

on-topic: de S1000XR, meer budget voor goodies die je sowieso nog gaat uitvoeren. ’t’schijn dat een decat/map verbetering brengt in dat dode gevoel onderin, nog nooit kunnen testen helaas. Al komt dat vooral van US forums waar ze nog meer geknepen zijn onderin. Leesvoer hierover: brentuning zoeken op Europese forums, in US allemaal lovende recensies, op een EU exemplaar 0.0 vermogenswinst (of koppel)

Goodies, ja, maar geen motorische modificaties. Ik zou de garantie niet willen verspelen daardoor.
Enige technische mod waar ik over zou twijfelen, is de Akra stalen midpipe.

Geplaatst:
Zojuist, gTa zei:

Enige technische mod waar ik over zou twijfelen, is de Akra stalen midpipe.

Ah en een andere sprocket set, uiteraard. :D  (links stock, rechts met 15/47)

2025-07-1620_02_55-BMWXRspeedratios.xlsx-Excel.thumb.jpg.05e05f13363bb19c267aa47bd186eb15.jpg

Geplaatst:
1 uur geleden, msxx zei:

Jouw taalkeuze geeft het antwoord zeker? 😄 

Ook een kanshebber idd :D. Eerlijk, ik wil niet nieuw shoppen in de hogere prijsklasse. Waardeverlies ligt me wat te hoog, bij de Multi ligt dat anders. Prijzen blijven “hoog” imo. Betrouwbaarheid daar speelt me ook parten. Misschien moet ik minder google raadplegen, als mechanieker ligt dat moeilijk 😉

@gTa

Het feit dat je versnellingsbak/tandwielverhoudingen raadpleegt denk ik dat je het toch ook gevoeld hebt :D. K’zou zeggen, leef je uit met modificaties en dan zou ik graag eens testrijden. Dan kan ik misschien toch de XR kopen :D

/edit: nog 1 puntje ontopic: de M vind ik qua uitzicht wat over the top. 

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

Excelletje heb ik gemaakt omdat ik graag zo'n Excelletjes maak, eigenlijk. :D 

Neen, ik vond die oprecht niet "tam", maar je voelt idd wél dat die extreem lang gegeared is en dat je dus bij de "normalere" snelheden niet veel te schakelen hebt, of dat eindschot (zoals msxx het noemt) niet kan bereiken. Ik wou dan wel eens in theorie zien (in plaats van vooral veel assumpties te lezen) wat het effectieve verschil zou kunnen zijn in 't gebruik. En dat lijkt, als je voldoende verandert, toch redelijk groot te zijn (maw. het kan de moeite zijn het te doen).

Zo'n XR heeft allerminst de midrange power van een dikke V-twin maar als je wéét dat je aan 5.000 tpm met "maar" 100 pk onderweg bent, dan klopt het gevoel wel (voor mij). Je mag gewoon niet willen dat je de beloofde 170 pk ervaart aan 1/3e van z'n toerentalbereik.
Het viel me ook wel op dat die motor zich veel natuurlijker aan "hogere" toeren laat rijden dan mijn vorige 4-in-lijn: mijn 1300 reed je zonder nadenken (met een beetje tot 1/3e gas) tussen de 2,5-3k en 4,5-5k tpm, bij 't echte "boemelen" zelfs onder de 2.000 tpm. De XR bleek ik van nature al rond de 4k te willen en zonder nadenken had ik de neiging om (bij een beetje tot 1/3e gas) op te schakelen ergens tussen de 5k en 6k tpm. Als ik niet nadacht bij 't "boemelen" met de XR, legde ik die effectief vanzelf in z'n 1 (wat je wel voelt/hoort, dus 't valt dan wel op).

Geplaatst:

Makes sense, kan er ook mee te maken hebben dat ik niet echt 4 cilinder gewoontes heb. Die CP3 van mij is over de volledige range levendig, en voelt sterker dan hij daadwerkelijk is. De R6 is gewoon een janker, en voelt gewoon messcherp door zijn karakter, waarbij de sound je al het gevoel geeft dat je aan warp-speed onderweg bent. 

Laat het weten als je een XR met korte gearing in bezit heb. Ik kom met plezier eens langs :D

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
1 uur terug, gTa zei:

Excelletje heb ik gemaakt omdat ik graag zo'n Excelletjes maak, eigenlijk. :D 

Neen, ik vond die oprecht niet "tam", maar je voelt idd wél dat die extreem lang gegeared is en dat je dus bij de "normalere" snelheden niet veel te schakelen hebt, of dat eindschot (zoals msxx het noemt) niet kan bereiken. Ik wou dan wel eens in theorie zien (in plaats van vooral veel assumpties te lezen) wat het effectieve verschil zou kunnen zijn in 't gebruik. En dat lijkt, als je voldoende verandert, toch redelijk groot te zijn (maw. het kan de moeite zijn het te doen).

Zo'n XR heeft allerminst de midrange power van een dikke V-twin maar als je wéét dat je aan 5.000 tpm met "maar" 100 pk onderweg bent, dan klopt het gevoel wel (voor mij). Je mag gewoon niet willen dat je de beloofde 170 pk ervaart aan 1/3e van z'n toerentalbereik.
Het viel me ook wel op dat die motor zich veel natuurlijker aan "hogere" toeren laat rijden dan mijn vorige 4-in-lijn: mijn 1300 reed je zonder nadenken (met een beetje tot 1/3e gas) tussen de 2,5-3k en 4,5-5k tpm, bij 't echte "boemelen" zelfs onder de 2.000 tpm. De XR bleek ik van nature al rond de 4k te willen en zonder nadenken had ik de neiging om (bij een beetje tot 1/3e gas) op te schakelen ergens tussen de 5k en 6k tpm. Als ik niet nadacht bij 't "boemelen" met de XR, legde ik die effectief vanzelf in z'n 1 (wat je wel voelt/hoort, dus 't valt dan wel op).

Heb redelijk veel met kleine viercilinders gereden. De GSX-R750 voelde wat gelijkaardig aan de XR (woog ook slechts 16x kg natuurlijk..)

Maar tegelijkertijd, de XR was de fijnst sturende motor waar ik al mee gereden heb. Is me op het lijf geschreven.

Geplaatst:

De "S", uit uw epistel heb ik het gevoel dat je toch ook al die keuze gemaakt hebt :D 

Geplaatst:
10 uren geleden, CharlesV zei:

De "S", uit uw epistel heb ik het gevoel dat je toch ook al die keuze gemaakt hebt :D 

De nuchtere, objectieve motorrijder in me neigt (gesteld dat ik zo'n fiets bijkoop en deze BMW het wordt) daar naartoe, yep.

Wel 32k EUR met alle opties, accessoires en mods. Slik. Ik weet niet of ik dat er voor over heb.
Als ik die 32k bij de verkoopprijs van m'n M140i leg, rijd ik (over)morgen een M440i cabrio of zelfs 840i cabrio.
Of ik koop er een leuke R129 mee, voor erbij. Tough choices.
Maar dat is niet het onderwerp van dit topic :D 

Geplaatst:
23 minuten geleden, gTa zei:

De nuchtere, objectieve motorrijder in me neigt (gesteld dat ik zo'n fiets bijkoop en deze BMW het wordt) daar naartoe, yep.

Wel 32k EUR met alle opties, accessoires en mods. Slik. Ik weet niet of ik dat er voor over heb.
Als ik die 32k bij de verkoopprijs van m'n M140i leg, rijd ik (over)morgen een M440i cabrio of zelfs 840i cabrio.
Of ik koop er een leuke R129 mee, voor erbij. Tough choices.
Maar dat is niet het onderwerp van dit topic :D 

Ja, dat zijn van die argumenten 😅

Als ik morgen mijn auto en mijn 2 moto’s verkoop, dan rij ik 911. 😆

Geplaatst:
24 minuten geleden, DDke zei:

Ja, dat zijn van die argumenten 😅

Als ik morgen mijn auto en mijn 2 moto’s verkoop, dan rij ik 911. 😆

Toch nog een verschilletje. Het geld staat bij mij te wachten en het brandt hard om *iets* te halen ervoor. :D 
Maar ik word een beetje krenterig met ouder worden. :oops:   En ik besef dat ik eigenlijk al verwend ben en niks te kort heb op automotive vlak. (Alles kan altijd beter.)
Wel op garage-oppervlakte-vlak. En hoogte (voor een autobrug of toch minstens een motorheftafel).
Dus ik wil budget achter de hand houden voor als we alsnog een pand vinden met stallen bij waarin ik garagistje kan beginnen spelen. :D 

Geplaatst:

Ik ben geen motorijder dus spreek niet uit ervaring, maar ik zou nooit zoveel geld aan een (nieuwe) moto geven. Ook al kan je het.
Naar mijn gevoel is er veel leuk speelgoed te vinden aan flink lagere prijzen + bij moto's wegen de jaren niet zoveel door als bij een auto.
Dat verouderd toch veel beter dan een auto en exemplaren met weinig km's zijn er altijd te vinden, puur omdat het iets is dat velen enkel voor het plezier gebruiken.

https://www.motorama.be/motor/moto-25927/

https://www.motorama.be/motor/moto-29299/

Voor mij persoonlijk dit dan 🥰

https://www.motorama.be/motor/moto-30528/

Hoe ze het doen mag Joost weten maar de Duitsers weten waar ze mee bezig zijn. Hoewel ze al jaren aan de top staan van het gamma toermotoren, bleef het supersport programma op een laag pitje branden bij BMW. In 2009 ondernamen ze dan toch een poging om speler te worden tussen de jachtvliegtuigen met de S1000RR. Zonder dat iemand het ooit had kunnen denken, bundelden ze al hun krachten en knowhow om dit huzarenstukje tot stand de brengen. Niet enkel verbaasden ze vriend en vijand met een bijzondere verschijning door hun hypersport te voorzien van een asymmetrische kuip en koplampen, ook ontwikkelde ze een motor waarvan het einde der krachten nog niet ontdekt is. Dit in combinatie met een fenomenaal chassis maakt de S1000RR al van bij zijn introductie tot de te kloppen motor. Naar goede gewoontes zijn de leukste gadgets enkel als bij te betalen opties verkrijgbaar en dit exemplaar heeft de leukste er alvast opzitten. Zo beschikt hij over een quickshifter, elektronische ophanging en zoveel meer. De motor is 100% krasvrij en bevindt hij zich in een niet van nieuw te onderscheiden staat. En hoewel hij 200 pk levert beschikt hij over papieren van 79kW. Kortom de sportieve motor van het moment waar iedereen van droomt en die nu reeds de uwe kan zijn voor 14990 euro incl 21% BTW en inclusief 12 maanden waarborg. Bandjes zijn in orde en de motor is onderhoudsvrij zoals ons volledig aanbod van motoren. Wij doen ook overnames en zijn 7/7 geopend, maar enkel op afspraak.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid