Ga naar inhoud

BMW S 1000 XR vs. BMW M 1000 XR ... evidente keuze die toch niet zo evident blijkt

Als ik moet kiezen (en zelf betalen) tussen de S 1000 XR en de M 1000 XR, rekening houdend met de verschillen en (vooral) gelijkenissen zoals vermeld in de openingspost, dan...  

11 leden hebben gestemd

1. 1. Als ik moet kiezen (en zelf betalen) tussen de S 1000 XR en de M 1000 XR, rekening houdend met de verschillen en (vooral) gelijkenissen zoals vermeld in de openingspost, dan...

• ... kies ik de S 1000 XR vanuit vnl. logische, objectieve argumenten (evenwaardig gebruik, geen nadelen qua power/etc)
      9
    • ... kies ik de S 1000 XR vooral owv het verschil in prijs (ik houd 3.500 EUR in m'n zak) maar 't is met wat spijt dat ik de 'plus' van de M 1000 XR mis
      1
    • ... weet ik het ook echt niet, de 3.500 EUR en de kleine verschillen wegen tegen elkaar op
      0
    • ... ga ik toch voor de M 1000 XR, vooral vanuit emotionele argumenten (het is de full versie, het is de daddy, ...)
      1
    • ... ga ik toch voor de M 1000 XR, vnl. omdat die effectief de krachtiger en snellere moto is en dat verschil zou ik toch proberen opzoeken en ervan genieten.
      0

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
Op 24/7/2025 om 16:41, SB-01 zei:

Ik ben geen motorijder dus spreek niet uit ervaring, maar ik zou nooit zoveel geld aan een (nieuwe) moto geven. Ook al kan je het.
Naar mijn gevoel is er .....

No offence, maar (1) je bent geen motard dus wat wil je dan komen adviseren en (2) lees nog eens de 2e zin van de openingspost.

• Vind ik leuk 3
Geplaatst:

Geen alternatieven voorstellen, het gaat enkel tussen deze twee moto's is daar te lezen.
Mijn bericht ging dan ook over dat bewuste type moto, maar als jonge okkazie die je mogelijks interessant kon vinden.
Ik ben geen motard dus zeg ik ook helemaal niets over rij-eigenschappen of wat dan ook, dat zou nergens op slaan.

Geplaatst:

Degene die geen tweedehands fiets of auto wil kopen gaat iemand anders zeggen dat hij geen nieuwe motor mag kopen.

Ok dan.

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

Hier en daar kom je ook wat 'M' modellen tegen met bagage. Op die manier is het wel weer een betere optie geworden 🙂

Er zal wel wat vervangen meoten worden, want die topkoffer kan er vanuit de fabriek standaard niet op dacht ik...

image.png.06928cc53cfc26bddca768bb1aa48e10.png

Geplaatst:

Hij doet wat hij wil, ik heb gezegd wat ik zou doen in dit geval.
Trouwens, je trekt het een beetje uit de context hoor. Ik heb al tweedehands fietsen en auto's gekocht. Hangt van de situatie af bij mij.
Een nieuwe Focus met personeelskorting of eentje van twee jaar oud voor maar een fractie minder = de nieuwe.
Een tweedehands Aprilia scooter van 2 maand oud met 70km!! op de teller in absolute nieuwstaat aan 1550 euro ipv 2700 euro = de tweedehands.
Ik ben niet anti-tweedehands noch anti-nieuw, ik bekijk dat per product. En een moto vind ik amper verouderen en de door mij voorgestelde moto's zijn duizenden euro's goedkoper? Mag dat toch wel voorstellen dan op een forum waar meningen gedeeld worden? 

Geplaatst:
1 hour ago, SB-01 said:

Mag dat toch wel voorstellen dan op een forum waar meningen gedeeld worden? 

Als ik vraag: "Koop ik een nieuwe X of een nieuwe Y. Iets anders interesseert me niet" dan is "advies" van "koop u een okkazie ...." compleet naast de kwestie.

Geplaatst:
7 minuten geleden, ir_fuel zei:

Als ik vraag: "Koop ik een nieuwe X of een nieuwe Y. Iets anders interesseert me niet" dan is "advies" van "koop u een okkazie ...." compleet naast de kwestie.

Sorry Fuel maar ga eens naar het MTB Topic: Exact hetzelfde hoor. Ik vraag een nieuwe TREK of nieuwe GIANT?
Advies dat ik krijg: andere merken MTB, tweedehands MTB, andere MTB modellen die 2x zo duur zijn, geen MTB maar gewone herenfiets, ... 
Dat is hier toch altijd zo op het forum? Maar goed, het zal niet meer gebeuren. Ga geen commentaar meer geven.

Geplaatst:
Just now, SB-01 said:

Sorry Fuel maar ga eens naar het MTB Topic: Exact hetzelfde hoor. Ik vraag een nieuwe TREK of nieuwe GIANT?
Advies dat ik krijg: andere merken MTB, tweedehands MTB, andere MTB modellen die 2x zo duur zijn, geen MTB maar gewone herenfiets, ... 

Er staat ook letterlijk:

Andere alternatieven die even kwaliteitsvol zijn mogen eventueel aangehaald worden indien in dezelfde prijsklasse.

Als je basisprijs 500 euro is zit je natuurlijk snel aan "2x zo duur".

Geplaatst:
2 uren geleden, msxx zei:

Hier en daar kom je ook wat 'M' modellen tegen met bagage. Op die manier is het wel weer een betere optie geworden 🙂

Er zal wel wat vervangen meoten worden, want die topkoffer kan er vanuit de fabriek standaard niet op dacht ik...

image.png.06928cc53cfc26bddca768bb1aa48e10.png

Topkoffer wel, dacht ik, alleen is de bagagedrager met topkofferplaat geen fabrieksoptie ... maar 't stuk kan je er zo op vijzen. (Andere grab handles en bagagedrager, gewoon maar.) Het brede model (zoals op foto) zou ik evenwel niet nemen: ik denk dat ik die enkel zou gebruiken om te forenzen (helm wegbergen), om te reizen lijkt me dat minder noodzakelijk omdat ik dan een grote zachte tas over duozadel en zijkoffers zou leggen. Steekt dan ook minder uit naar achter én is minder windgevoelig (daarmee kan je gemakkelijk 180 rijden, dan).

Zijkoffers gaan officieel niet wegens de hoger geplaatste uitlaat, maar door andere midpipe (oem S1000XR of aftermarket) OF door aftermarket bagage-oplossingen kan je daar ook omheen. 

Voor mij zijn beide sowieso geen groot struikelblok. Ik vijs al graag eens een moto uit elkaar.

That said: ik zie/voel het (los van testrit die ik nog moet doen) nog altijd niet voor de zgz. meerwaarde van de M. De S lijkt me eigenlijk méér dan voldoende.
De "nood" is minder groot omdat ik beslist heb de 100colls in 2026 niet te rijden en het jaar erna wil ik die opnieuw met de Valk doen (dan officieel 30 jaar oud dus dan kan ik deelnemen in de oldie-categorie en dan wil ik graag een gooi doen naar het podium).

Geplaatst:
2 uren geleden, SB-01 zei:

Hij doet wat hij wil, ik heb gezegd wat ik zou doen in dit geval.
Trouwens, je trekt het een beetje uit de context hoor. Ik heb al tweedehands fietsen en auto's gekocht. Hangt van de situatie af bij mij.
Een nieuwe Focus met personeelskorting of eentje van twee jaar oud voor maar een fractie minder = de nieuwe.
Een tweedehands Aprilia scooter van 2 maand oud met 70km!! op de teller in absolute nieuwstaat aan 1550 euro ipv 2700 euro = de tweedehands.
Ik ben niet anti-tweedehands noch anti-nieuw, ik bekijk dat per product. En een moto vind ik amper verouderen en de door mij voorgestelde moto's zijn duizenden euro's goedkoper? Mag dat toch wel voorstellen dan op een forum waar meningen gedeeld worden? 

Er is een reden waarom de 2e zin van mijn openingspost er staat. Is wel duidelijk, lijkt me.

Ten andere ken je niks van de producten af en ken je ook de verdere situatie niet. De meeste motards hier weten dat ik de XR in m'n shortlist heb staan, maar dan eerder nieuw omdat die in de formule die BMW Motorrad aanbiedt, vaak goedkoper is nieuw dan jong tweedehands. Maar omdat dat hier nu even niet meetelt, ik wil nl. enkel weten wat motards vinden van het prijsverschil tussen 2 zeer gelijke producten.

Dus je postje "kijk hier, iets anders, tweedehands" is com-pléét irrelevant. Take a hint.

Geplaatst:

Ik zou zelf voor de S gaan en de rest in mijne zak steken om naft te betalen. ☺️

Achteraf spijt wss niet. De S heeft sowieso  voor mijn (en de meesten hier) gebruik meer dan voldoende oempf. 

Al de rest zijn wss emotionele factoren die altijd meespelen bij  'hobby'aankopen.

• 3 weken later...
Geplaatst:

Nooooo.

Helemaal niet met moto's bezig atm. (Behalve de Guzzi naar de garage brengen. En online wat leuke onderdeeltjes scoren voor de F6C.)

Vandaag met de 840iX Cabrio gereden van een kennis ... nu staat m'n goesting plots weer helemaal daarop. :lolz: 

• Grappig 1

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid