Jokke_vlo 17.042 Geplaatst: 2 juli Geplaatst: 2 juli 2 uren geleden, Tommie zei: Commercieel gaat deze wagen uiteraard boomen. Elke tevreden X5 45e/50e-rijder gaat tenminste overwegen om naar de nieuwe iX5 over te stappen. De aanvragen zijn bij ons alvast niet bij te houden, nu al. Voor geïnteresseerden: de wagen is te bekijken in het BMW Driving Center vanaf vandaag tot en met 31/07. Akkoord, lijkt me volledig normaal. Zolang me maar weten dat dat zowat puur fiscaal gestuurd is. 2 Quote
ir_fuel 58.621 Geplaatst: 2 juli Geplaatst: 2 juli 1 minute ago, Jokke_vlo said: Zolang me maar weten dat dat zowat puur fiscaal gestuurd is. Zoals heel veel auto aankopen in dat segment? Anders reden we allemaal V8 4 liters denk ik 1 1 Quote
Super95 421 Geplaatst: 2 juli Geplaatst: 2 juli 1 uur terug, Jokke_vlo zei: Akkoord, lijkt me volledig normaal. Zolang me maar weten dat dat zowat puur fiscaal gestuurd is. Het model x5 toch niet. Quote
Parsifal 4.623 Geplaatst: 2 juli Geplaatst: 2 juli 2 uren geleden, Jokke_vlo zei: Akkoord, lijkt me volledig normaal. Zolang me maar weten dat dat zowat puur fiscaal gestuurd is. Liever een iX5 als fiscale sturing dan een X5 F15 met 163pk dieselmotor van 10 jaar geleden... 2 1 Quote
anders 225 Geplaatst: 2 juli Geplaatst: 2 juli 13 minuten geleden, Parsifal zei: Liever een iX5 als fiscale sturing dan een X5 F15 met 163pk dieselmotor van 10 jaar geleden... Ik vind die commentaar altijd wel grappig "ja, het is puur voor de fiscaliteit dat ik een EV rij". En vroeger reed iedereen met een diesel van 136 of 163PK. Ik weet toch wel heel duidelijk welke ik dan kies. We zitten momenteel in een situatie dat er auto's met +1000PK met een acceleratie waar een 911 Turbo S voor moet buigen, die 100% aftrekbaar zijn. Dan denk ik toch écht niet dat we moeten klagen 1 Quote
Parsifal 4.623 Geplaatst: 2 juli Geplaatst: 2 juli 16 minuten geleden, anders zei: Ik vind die commentaar altijd wel grappig "ja, het is puur voor de fiscaliteit dat ik een EV rij". En vroeger reed iedereen met een diesel van 136 of 163PK. Ik weet toch wel heel duidelijk welke ik dan kies. We zitten momenteel in een situatie dat er auto's met +1000PK met een acceleratie waar een 911 Turbo S voor moet buigen, die 100% aftrekbaar zijn. Dan denk ik toch écht niet dat we moeten klagen Idem... Ik rij véél liever met mijn EV vandaag, dan met mijn vorige wagen (Volvo XC60 D3 uit 2019) Quote
BMWMB 12.505 Geplaatst: 2 juli Geplaatst: 2 juli 4 uren geleden, Jokke_vlo zei: Akkoord, lijkt me volledig normaal. Zolang me maar weten dat dat zowat puur fiscaal gestuurd is. Ik heb het nogal eens gezegd, maar fiscale sturing was vooral nodig om mensen doen te veranderen. Voelen mensen het niet in hun portemonnee, dan veranderen ze niet. En waarom is deze verandering nodig? Om van de fossiele brandstoffen af te geraken. Ondertussen is er al een hele weg afgelegd in de ontwikkeling van de EV's, met auto's die meer actieradius hebben, sneller kunnen laden, deftig trekvermogen hebben, en met een veel uitgebreider laadnetwerk. Daarom ben ik er zeker van dat mensen niet enkel meer kiezen voor het fiscale, maar ook omdat ze vinden dat EV's ook gewoon beter rijden. Als ik kijk hier naar onze bedienden die allemaal van een diesel komen met 120 pk (318d/C180d), en die nu allemaal rijden met een EQB 250+ met 190pk. Ik denk niet dat ze nog terug willen naar hun trage diesel. Uiteraard zullen er altijd petrolheads blijven die wel wat meer willen betalen voor een performantere en brullende benzine, maar de gemiddelde mens zal heel graag met een EV rijden. Ik ben beiden... ik rijd graag EV voor mijn dagelijkse ritten, en rijd ook eens graag met een dikke naft tijdens plezierritten. Quote
Jokke_vlo 17.042 Geplaatst: 2 juli Auteur Geplaatst: 2 juli 2 uren geleden, Parsifal zei: Liever een iX5 als fiscale sturing dan een X5 F15 met 163pk dieselmotor van 10 jaar geleden... 1 uur geleden, anders zei: Ik vind die commentaar altijd wel grappig "ja, het is puur voor de fiscaliteit dat ik een EV rij". En vroeger reed iedereen met een diesel van 136 of 163PK. Ik weet toch wel heel duidelijk welke ik dan kies. We zitten momenteel in een situatie dat er auto's met +1000PK met een acceleratie waar een 911 Turbo S voor moet buigen, die 100% aftrekbaar zijn. Dan denk ik toch écht niet dat we moeten klagen Tuurlijk kiest de massa dat puur voor de fiscaliteit en niet voor de prestaties. Zie ook verhaal van de V8. We moeten daarom toch niet in een kramp schieten Voor de “prestatie” freaks…. Neem dan de hybride die even snel is, hogere topsnelheid en het beste van twee werelden biedt qua gebruiksgemak. Nee…. Dat doen we niet omwille van …….. de rijsensatie? Weglegging? Stilte? Bij gelijke fiscaliteit wil ik het nog wel eens zien. Dat herleiden met een vergelijking van 15 jaar geleden……. Denk ook niet dat iemand zit te wachten op de internetsnelheid van toen. 1 Quote
Jokke_vlo 17.042 Geplaatst: 2 juli Auteur Geplaatst: 2 juli 14 minuten geleden, BMWMB zei: Ik heb het nogal eens gezegd, maar fiscale sturing was vooral nodig om mensen doen te veranderen. Voelen mensen het niet in hun portemonnee, dan veranderen ze niet. En waarom is deze verandering nodig? Om van de fossiele brandstoffen af te geraken. Ondertussen is er al een hele weg afgelegd in de ontwikkeling van de EV's, met auto's die meer actieradius hebben, sneller kunnen laden, deftig trekvermogen hebben, en met een veel uitgebreider laadnetwerk. Daarom ben ik er zeker van dat mensen niet enkel meer kiezen voor het fiscale, maar ook omdat ze vinden dat EV's ook gewoon beter rijden. Als ik kijk hier naar onze bedienden die allemaal van een diesel komen met 120 pk (318d/C180d), en die nu allemaal rijden met een EQB 250+ met 190pk. Ik denk niet dat ze nog terug willen naar hun trage diesel. Uiteraard zullen er altijd petrolheads blijven die wel wat meer willen betalen voor een performantere en brullende benzine, maar de gemiddelde mens zal heel graag met een EV rijden. Ik ben beiden... ik rijd graag EV voor mijn dagelijkse ritten, en rijd ook eens graag met een dikke naft tijdens plezierritten. 1. Ge hebt alles staan akkoord 2. Ik heb het nu eens totaal niet over wat jij aanhaalt. Ik zeg gewoon dat er binnen dit model voor de iX5 gekozen wordt omwille van de fiscaliteit. Dat heeft toch niks te maken met de vergelijking van een oud model met “minder pk”. Mijn mening wordt hier compleet en blind uit de context getrokken. Is wel wat ik verwachte he…. Daarom dat ik de discussie wat aanwakker (tis een forum voor iets) 3 Quote
DDke 8.766 Geplaatst: 2 juli Geplaatst: 2 juli Ik volg @Jokke_vlo wel. Ik ben van een elektrische Q8 “terug” naar een hybrid X5 gegaan. Dit kost mij ongeveer 1000 eur meer in de maand denk ik. En waarom? 1. Omdat ik toch een gemis had (na 5 jaar ev rijden!) 2. Omdat mijn gebruik atypisch is. Veel kms op de snelweg, vaak laat onderweg, veel plaats nodig, zware voet, en veel kms op een jaar. 3. Omdat ik niet wil nadenken over laden enz… Ik heb de laatste 20 jaar nooit langer dan een paar jaar met dezelfde kist gereden. Wel, ik zou er niet van verschieten dat ik deze langer ga rijden. Ik lees het hier vaak. Echte petrolheads die nu ev rijden en die nimeer terug zouden willen. Misschien zijn dat dan mensen die een gebruik hebben dat 100% past bij een ev? iig… Als ik mocht kiezen, dan reed ik nooit meer ev. Maar waarschijnlijk mag ik niet altijd kiezen. zelfde voor mijn madam trouwens. Die rijdt met een Mini Cooper S electric. Dat gaat 80% van de tijd goed. Maar ik zou die veel liever in de naft versie steken. Ook al rijdt dat spel steengoed. Ik mis die brul van zo’n bromtol, zij denkt niet aan laden, als ze eens wat verder moet dan normaal moet ik opnieuw uitleggen hoe het werkt, enz. Mijn ouders wonen aan de zee. Wij gaan regelmatig op vrijdag naar daar. Met mijn ev moest ik dat plannen, moest mijn vrouw naar mijn werk komen om dan van daar door te rijden, mocht ik ni te rap rijden anders moest ik laden, enz. Dan hebben die daar een stopcontact uit de jaren stillekes, dus moest die kar daar 3 dagen laden om terug op adem te komen. Dus bvb op vrijdag naar de zee, aankomen en beslissen om in brugge te gaan eten? Nope, eerst laden. Mijn leven is te druk om daar rekening mee te houden. Dus liever niet. Als ik een ev zou vinden van hetzelfde formaat, met dezelfde range, waarvoor er evenveel laadpunen zouden zijn als tankstations nu, en die even snel kan laden als ik nu kan tanken? Why not? Maar ik zou waarschijnlijk nog altijd iets missen En op zich doe ik veel elektrische kms. Waarschijnlijk een pak meer dan gemiddeld. Maar het zijn net die kms die ik niet elektrisch doe, die het verschil maken voor mij. 7 Quote
BMWMB 12.505 Geplaatst: 2 juli Geplaatst: 2 juli 57 minuten geleden, Jokke_vlo zei: 1. Ge hebt alles staan akkoord 2. Ik heb het nu eens totaal niet over wat jij aanhaalt. Ik zeg gewoon dat er binnen dit model voor de iX5 gekozen wordt omwille van de fiscaliteit. Dat heeft toch niks te maken met de vergelijking van een oud model met “minder pk”. Mijn mening wordt hier compleet en blind uit de context getrokken. Is wel wat ik verwachte he…. Daarom dat ik de discussie wat aanwakker (tis een forum voor iets) Vergeet niet dat bij vele mensen ook meer en meer het besef komt dat we van die fossiele brandstoffen af moeten. In het begin zagen veel mensen enkel maar nadelen in EV-rijden, maar zoals ik al zei worden de EV's beter, en wordt het publiekelijk laden gemakkelijker. Houdt er ook rekening mee dat veel mensen thuis en/of op hun werk kunnen laden, en dus niet meer wekelijks naar een tankstation moeten rijden. Ik begrijp zoals @DDke dat er nog mensen zijn die liever niet EV rijden, maar ik zie dat toch dat meer en meer mensen wel de stap zetten, en dat het niet enkel meer is voor het fiscale. Ook waren vroeger EV's duurder dan een vergelijkbare benzine, maar vandaag is dat minder en minder het geval. Vandaag zie ik bij deze X5 dat de basis 40i, en de 50e hybride, en de iX5 ongeveer hetzelfde kosten. Ook dat zorgt ervoor dat mensen toch EV gaan rijden. Thuis laden is ook goedkoper dan tanken, en een EV heeft zo goed als geen onderhoud nodig. Quote
Joske 925 Geplaatst: 2 juli Geplaatst: 2 juli 1 uur terug, BMWMB zei: Vergeet niet dat bij vele mensen ook meer en meer het besef komt dat we van die fossiele brandstoffen af moeten. In het begin zagen veel mensen enkel maar nadelen in EV-rijden, maar zoals ik al zei worden de EV's beter, en wordt het publiekelijk laden gemakkelijker. Houdt er ook rekening mee dat veel mensen thuis en/of op hun werk kunnen laden, en dus niet meer wekelijks naar een tankstation moeten rijden. Ik begrijp zoals @DDke dat er nog mensen zijn die liever niet EV rijden, maar ik zie dat toch dat meer en meer mensen wel de stap zetten, en dat het niet enkel meer is voor het fiscale. Ook waren vroeger EV's duurder dan een vergelijkbare benzine, maar vandaag is dat minder en minder het geval. Vandaag zie ik bij deze X5 dat de basis 40i, en de 50e hybride, en de iX5 ongeveer hetzelfde kosten. Ook dat zorgt ervoor dat mensen toch EV gaan rijden. Thuis laden is ook goedkoper dan tanken, en een EV heeft zo goed als geen onderhoud nodig. Veel mensen op hun werk laden? Daar zou ik toch voorzichtig mee zijn. Bij de klant waar ik nu zit zijn t toch enkel die wat een firmaketel hebben die de laadpalen bezetten, de arbeiders of gewone bedienden met ne prive EV zie ik er nooit laden. Dat op het werk laden is toch eerder een ideologie van de eigenaar/zaakvoerder die dat "goedkoop" doet, de meeste laadpalen die ik bij klanten tegen kom zijn voor iedereen gewoon te betalen, als ge dan een laadkaart van de baas hebt zult ge dat wel doen... Mensen die prive een EV kopen kijken echt niet naar een X5 hoor, die komen in de meeste gevallen niet verder dan een ev2, ev3, of byd's. Die budgetten, ook al steken ze t in ne private lease, laten zo'n duur ketels echt niet toe hoor, da's toch nog altijd voor de lucky few. 2 Quote
ex-Mooseman 14.878 Geplaatst: 2 juli Geplaatst: 2 juli Volgende setup kom ik regelmatig tegen bij klanten:, als er veel palen staan: - bedrijfswagens > kaart van de firma en kunnen er bijgevolg op kosten van het bedrijf laden - personeel met eigen EV: kunnen laden aan goedkoop tarief. Meestal bij bedrijven die een overcapaciteit aan PV-panelen liggen hebben - bezoekers laden er aan commercieel tarief Quote
ex-Mooseman 14.878 Geplaatst: 2 juli Geplaatst: 2 juli Er zijn echter ook (en veel) bedrijven waar het vechten voor een laadpaal op de parking is, ook voor de bedrijfswagens 1 Quote
ir_fuel 58.621 Geplaatst: 2 juli Geplaatst: 2 juli "Bah, een EV. Doe mij maar een ICE voor het geluid en de beleving". Het geluid en de beleving: IMG_8593.mp4 Quote
Jokke_vlo 17.042 Geplaatst: 2 juli Auteur Geplaatst: 2 juli 1 uur geleden, BMWMB zei: Vergeet niet dat bij vele mensen ook meer en meer het besef komt dat we van die fossiele brandstoffen af moeten. I Ik begrijp zoals @DDke dat er nog mensen zijn die liever niet EV rijden, maar ik zie dat toch dat meer en meer mensen wel de stap zetten, en dat het niet enkel meer is voor het fiscale. Van dat eerste punt geloof ik nul komma nul. Ja aan den toog om wat hip te doen en zichzelf te “rechtvaardigen”. Ik hen een X5 elektrisch van 100.000 euro gekocht omdat we van de fossiele brandstof af moeten. Yeah right …………. Waarschijnlijk gaan ze 5 keer per jaar op vakantie met het vliegtuig om milieu vriendelijk rond te trekken in Venezuela, Sri Lanka of Vietnam Die mensen die die stap zetten zijn toevallig vooral leasing kopers……. Nu even serieus: waarom zou je een ev kopen indien een hybride even fiscaal vriendelijk is? Dat is de vraag die ik stel en probeer te begrijpen. Inhoudelijk heb ik er nog geen antwoord op gekregen. Een EV tov een ICE kan ik wel degelijk wat argumenten vinden. (Bv indien je echt nooit lange reizen hebt) 2 Quote
Jokke_vlo 17.042 Geplaatst: 2 juli Auteur Geplaatst: 2 juli 32 minuten geleden, ir_fuel zei: "Bah, een EV. Doe mij maar een ICE voor het geluid en de beleving". Het geluid en de beleving: IMG_8593.mp4 17.58 MB · 0 downloads Dat is tegenwoordig een ramp ook bij sportwagens. Voor de motorsound moet je het idd niet meer doen (enkele uitzonderingen daar gelaten, en dan nog …..) Quote
Lotuzzz 17.148 Geplaatst: 2 juli Geplaatst: 2 juli 1 minuut geleden, Jokke_vlo zei: Van dat eerste punt geloof ik nul komma nul. Ja aan den toog om wat hip te doen en zichzelf te “rechtvaardigen”. Ik hen een X5 elektrisch van 100.000 euro gekocht omdat we van de fossiele brandstof af moeten. Yeah right …………. Waarschijnlijk gaan ze 5 keer per jaar op vakantie met het vliegtuig om milieu vriendelijk rond te trekken in Venezuela, Sri Lanka of Vietnam Die mensen die die stap zetten zijn toevallig vooral leasing kopers……. Nu even serieus: waarom zou je een ev kopen indien een hybride even fiscaal vriendelijk is? Dat is de vraag die ik stel en probeer te begrijpen. Inhoudelijk heb ik er nog geen antwoord op gekregen. Een EV tov een ICE kan ik wel degelijk wat argumenten vinden. (Bv indien je echt nooit lange reizen hebt) Een hybride van 50k versus een EV van 50k is geen vergelijk. Pak dan maar rap de EV. 3 Quote
ir_fuel 58.621 Geplaatst: 2 juli Geplaatst: 2 juli 3 minutes ago, Jokke_vlo said: Van dat eerste punt geloof ik nul komma nul. Idd. Dat argument heb ik nog nooit gehoord. Wel het argument "voor mijn gebruik rijdt een EV van 40K beter dan een Volkswagen/Audi ICE van 40K". 3 minutes ago, Jokke_vlo said: Nu even serieus: waarom zou je een ev kopen indien een hybride even fiscaal vriendelijk is? Dat is de vraag die ik stel en probeer te begrijpen. Inhoudelijk heb ik er nog geen antwoord op gekregen. Omdat, tenzij je in iX5 segment budget zit te shoppen, dat achteruitgang is. 1 Quote
Parsifal 4.623 Geplaatst: 2 juli Geplaatst: 2 juli Denk dat, los van de fiscaliteit, dat iedereen gewoon voor zichzelf moet uitmaken. Ik zou persoonlijk nooit overstappen naar een PHEV of iets anders als dagelijkse wagen. en ik doe ook 40k km/jaar en ga elk jaar met m'n EV op zomervakantie en skivakantie met het hele gezin. Iedereen moet dat voor zichzelf uitmaken. Maar beweren dat als de fiscaliteit hetzelfde zou zijn IEDEREEN terug naar een PHEV zou gaan ipv een EV, is even belachelijk als het omgekeerde te beweren. 6 1 Quote
dragonfly 15.118 Geplaatst: 2 juli Geplaatst: 2 juli IK vrees dat de verkoop van dergelijke auto's toch sterk zal zakken eens de fiscale voordelen op EV zakken. Ik volg DDke, hybrid is een leuke tussenoplissing. Ik laad hem altijd op. EV gaan we nog lang genoeg moeten rijden. 1 Quote
ir_fuel 58.621 Geplaatst: 2 juli Geplaatst: 2 juli 13 minutes ago, dragonfly said: IK vrees dat de verkoop van dergelijke auto's toch sterk zal zakken eens de fiscale voordelen op EV zakken. Aja, en wat gaan ze dan in de plaats kopen? Een bakfiets? Quote
saabi 4.130 Geplaatst: 2 juli Geplaatst: 2 juli Hier is de EV buiten en er is een aanloopwagen op diesel in de plaats, en eerlijk, voor ons gebruik op de Vlaamse wegen (en dus niet dagelijks op een drag race circuit zoals veel EV rijders doen als ik hun pk’s uit hun zak hoor schudden)is dit een verademing. Voltanken is 3 minuten voor 1000 km, dus dat is zorgeloos instappen en uitstappen zonder steeds een stopcontact te moeten zoeken. Voor velen zou dit achteruitgang kunnen zijn, maar ik zie dat zo niet. Soit, hierna volgt wel weer een EV, dus nu nog even genieten en zelfs eens met de firmaslet van de vrouw op reis. en ja, een EV rijdt best leuk, vorige week nog met een Mercedes EQE gereden, en dat was zeker geen straf, maar zelf zie ik mijn eigen hybride nog te vervangen door iets leuk ouds, een beetje de @bt.-way zeg maar. 2 1 Quote
dragonfly 15.118 Geplaatst: 2 juli Geplaatst: 2 juli 5 minuten geleden, ir_fuel zei: Aja, en wat gaan ze dan in de plaats kopen? Een bakfiets? Hybride of benzine als het nog mogelijk is. Ik heb nu al klanten die foert zeggen en terug ICE rijden. Bedrijfswagens gaan sowieso EV blijven. 1 Quote
Tommie 10.585 Geplaatst: 2 juli Geplaatst: 2 juli Geen idee waarom telkens diezelfde discussies blijven ontstaan… Ieder maakt dat voor zich uit. Ik was paar weken geleden met een X7 40d een week op stap. Prachtige wagen, maar na 10km had ik al heimwee naar een EV-aandrijving. To each his own. 2 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.