Jokke_vlo 17.042 Geplaatst: vrijdag om 12:11 Auteur Geplaatst: vrijdag om 12:11 4 uren geleden, Tommie zei: Zeg ik dat? Maar in élk topic telkens exact dezelfde discussie opstarten, dat heeft geen meerwaarde meer. Waarom is een PHEV achteruitgang indien bv. een X5 of soortgelijken? Omdat de gewichtsverdeling véél beter is in de EV, omdat het zwaartepunt veel beter ligt in de EV, omdat de aandrijving veel smoother is in de EV, omdat de reactiesnelheid veel beter is in de EV, en omdat het rijbereik - de PHEV heeft een tank van 63 liter en verbruikt minstens 10 liter + 80km werkelijk EV-rijbereik, dus pak 700km kan je doen - quasi identiek is voor 95% van de gebruikers. Ik kies dus altijd de EV. En ik heb met héél veel wagens en héél veel aandrijvingen al gereden in mijn carrière. De oorspronkelijke discussie ging over het feit dat er enkel nog over de ev gesproken wordt en ik beweer dat dat zuiver komt door de fiscaliteit. Ik verwacht, zeker op dit forum, een meer open blik naar de andere motorisaties. Lijkt me niet dezelfde discussie opstarten. Maar goed misschien is het ook zo dat wanneer iemand geen radicale aanhanger is van de EV kerk maar met pek en veren moet overgoten worden. Dat lijkt op zijn minst toch een beetje de trend op het forum. Met alle respect naar iedereen. Jouw betoog over rijgedrag is pure reclame om met een ICE te rijden Niettemin lijken me dat valabele argumenten indien je met 2-3 tonners graag spreekt over rijgedrag. Als autoliefhebber maakt MIJ dat geen zak meer uit. Ik ga niet genieten van rijgedrag in bochten en bij remmen bij deze camion gewichten. Maar nogmaals lijkt me een valabel argument voor een deel van het publiek. Dank daarvoor. Met uw uitleg over rijbereik heb ik wel een probleem. En mag zeggen dat ik daar wel veel ervaring heb...... je gaat los voorbij aan de tankbeurten, en ja dat is hier een eeuwige discussie. Ik merk wel, laat ons hier heel eerlijk over zijn, dat bij mensen die effectief veel lange afstanden doen de EV een probleem is. Je neemt het erbij of niet. Daar los over wandelen vind ik vrij oneerlijk. Nog iets anders: ik rijd "vlot" denk je echt dat ik geloof dat het werkelijke rijberijk van die iX5 700km gaat zijn, 700 km echt rijbereik vergelijken met 700km fictief (in de beste omstandigheden, eco gereden.....). Ik hoor dikwijls de formule 0.55-0.60 waaien (en is bij de EV's die ik hier heb bollen ook realistisch). Dan spreken we over 550km met de EV (en dat is nog altijd een ZEER mooi cijfer, waardoor het nadeeel voor heel veel mensen meer en meer afneemt). Back on track qua discussie dus, als ik 100.000 patatten uitgeef wil ik de auto die het best past bij mijn gebruik, niet zoveel mogelijk pk of het top punt van imago binnen de fiscaliteit. En ja dat gaat in tegen een grote stroom. Dat besef ik zeer goed, 1 Quote
Jokke_vlo 17.042 Geplaatst: vrijdag om 12:15 Auteur Geplaatst: vrijdag om 12:15 2 uren geleden, BMWMB zei: En in 't weekend binden ze hun kinderen op het dak? Ik heb er rijden met kinderen, die ook VAA betalen op hun LV. Ik snap je grap niet goed. Ik zal je meer zeggen, de keuze bij ons is VRIJ echt VRIJ en ze kiezen (ook die met kinderen) de LV versies. En nog iets: als ons personeel met EV's die naar CH moeten met hun EV (dat zij natuurlijk geen X5's met 800km theoretisch bereik), vragen om auto's te wisselen voor die ritten. Allemaal al he, niet 1. Nu goed heeft allemaal niks te maken met het topic an sich. Quote
ir_fuel 58.621 Geplaatst: vrijdag om 12:18 Geplaatst: vrijdag om 12:18 6 minutes ago, Jokke_vlo said: Dan spreken we over 550km met de EV Ik heb nog nooit een ICE gehad die dat haalde 1 Quote
ir_fuel 58.621 Geplaatst: vrijdag om 12:18 Geplaatst: vrijdag om 12:18 2 minutes ago, Jokke_vlo said: Ik heb er rijden met kinderen, die ook VAA betalen op hun LV. Ik snap je grap niet goed. Dat een LV in 't algemeen geen achterbank heeft om kinderen mee te vervoeren. Quote
Jokke_vlo 17.042 Geplaatst: vrijdag om 12:21 Auteur Geplaatst: vrijdag om 12:21 Ford, VW, Mercedes. Ik heb de collectie staan Ik wist trouwens niet dat zo een Marco Polo ook lichte vracht kan ingeschreven worden. Quote
Jokke_vlo 17.042 Geplaatst: vrijdag om 12:23 Auteur Geplaatst: vrijdag om 12:23 5 minuten geleden, ir_fuel zei: Ik heb nog nooit een ICE gehad die dat haalde Ik haal dat zelfs met mijn DBX........ Tututut uw camionette haalde dat zeker wel. Quote
tuscani 11.847 Geplaatst: vrijdag om 12:25 Geplaatst: vrijdag om 12:25 2 minuten geleden, Jokke_vlo zei: Ford, VW, Mercedes. Ik heb de collectie staan Ik wist trouwens niet dat zo een Marco Polo ook lichte vracht kan ingeschreven worden. MP is eerder voordeel door mobilhome inschrijving dacht ik. niet als LV? Denk dat onze Wooter/wouter hoe was het, voor zijn tesla verhaal met zo iets reed, als fiscaal voordelig. Quote
ir_fuel 58.621 Geplaatst: vrijdag om 12:25 Geplaatst: vrijdag om 12:25 Ja laten we het nu niet hebben over een Dacia Spring maar een Iveco Daily om de vergelijking met de iX5 compleet te maken. Quote
Liquid Li0n 999 Geplaatst: vrijdag om 12:29 Geplaatst: vrijdag om 12:29 9 minuten geleden, ir_fuel zei: Ik heb nog nooit een ICE gehad die dat haalde dan heb je de verkeerde ICE gereden. Vele hadden een Golfke dat vlot over de 550 km ging en dan spreken we nog niet over de Passat TDI's van weleer. Toen hoorde ik niemand klagen itt tot de mensen met een ID3 of ID4 nu. Kijk maar eens op de EV database. daar is maar een handvol modellen die in de praktijk naar de ski oorden boven de 500 zitten. En dat zijn niet de auto's die Jan Modaal van zijn werkgever mag kiezen. Dat lijkt hier precies altijd maar te worden vergeten. Quote
ir_fuel 58.621 Geplaatst: vrijdag om 12:39 Geplaatst: vrijdag om 12:39 9 minutes ago, Liquid Li0n said: dan heb je de verkeerde ICE gereden. Vele hadden een Golfke dat vlot over de 550 km ging en dan spreken we nog niet over de Passat TDI's van weleer. Toen hoorde ik niemand klagen itt tot de mensen met een ID3 of ID4 nu. Kijk maar eens op de EV database. daar is maar een handvol modellen die in de praktijk naar de ski oorden boven de 500 zitten. En dat zijn niet de auto's die Jan Modaal van zijn werkgever mag kiezen. Dat lijkt hier precies altijd maar te worden vergeten. Quote
Liquid Li0n 999 Geplaatst: vrijdag om 12:45 Geplaatst: vrijdag om 12:45 4 minuten geleden, ir_fuel zei: veel anders kan je op mijn post niet antwoorden. Al had je ook nog een GIF met spijkers en koppen kunnen tonen Quote
Fr79 507 Geplaatst: vrijdag om 12:48 Geplaatst: vrijdag om 12:48 Die 1.9 tdi's van weleer, daar raakte je met een 55 of 60l tank (Passat, Octavia, A4, etc) makkelijk 1200 km ver mee zonder zelfs uw best te moeten doen. Zelfs met de Range haal ik (zonder aanhanger) makkelijk 1000km (wel 104 liter tank). Macan dan weer amper een goeie 400 km op 75liter... Quote
ir_fuel 58.621 Geplaatst: vrijdag om 13:20 Geplaatst: vrijdag om 13:20 34 minutes ago, Liquid Li0n said: veel anders kan je op mijn post niet antwoorden. Al had je ook nog een GIF met spijkers en koppen kunnen tonen Omdat je al 1000 keer hetzelfde hebt geschreven. Want dan komen we weer bij het verhaal dat een basis EV 100 keer beter rijdt dan zo een nagelende TDI van destijds, voor dagelijkse verplaatsingen. Quote
Liquid Li0n 999 Geplaatst: vrijdag om 13:25 Geplaatst: vrijdag om 13:25 (aangepast) 13 minuten geleden, ir_fuel zei: Omdat je al 1000 keer hetzelfde hebt geschreven. Want dan komen we weer bij het verhaal dat een basis EV 100 keer beter rijdt dan zo een nagelende TDI van destijds, voor dagelijkse verplaatsingen. dat is toch ook waar Tommie en Jokke vlo het over hebben. Als we hier over het forum onze visie niet veranderen en de EVangelisten met pek en veren blijven gooien naar de normale mensen, dan zal dit hier nog 1000 keer meer moeten worden geschreven. Uiteindelijk gaan we allemaal EV rijden, hoe frustrerend het voor sommige ook zal worden. dus koop wat je wil als je kan en laat je niet sturen door overheid of fiscaliteit. Tenzij de overheid eens stopt met 1 bepaalde aandrijving vooruit te trekken. Laat de bedrijven opnieuw zelf kiezen wat ze aan hun werkgever geven en maak alles gelijk in aftrekbaarheid. Maar dan weten ze, de overheid, ook dat de EV vaak niet gekozen zal worden. Want een nagelende TDI, daar deed niemand moeilijk over van de jan modaals omdat ze bij weinig rijden maar 1x per maand even kort moesten tanken, of bij veel rijden even 3 a 5 minuten moesten stoppen. Winter of zomer maakte toen geen f*ck uit. Bij een EV liggen de kaarten volledig anders. vrijdag om 13:33 aangepast door Liquid Li0n Quote
Polygoon 15.070 Geplaatst: vrijdag om 13:33 Geplaatst: vrijdag om 13:33 6 minuten geleden, Liquid Li0n zei: Bij een EV liggen de kaarten volledig anders. Is dat zo? Ik laad thuis, wat niet iedereen kan, en met mijn 36k km per jaar (toch ook niet rond de kerktoren) moet ik enkel op reis laden onderweg. Ik win dus tijd tov mijn PHEV. Quote
Capitol 639 Geplaatst: vrijdag om 13:35 Geplaatst: vrijdag om 13:35 Ik haal 500 km met de M140i. En persoonlijk heb ik 0,0 voordeel om een EV aan te schaffen of zelfs te leasen via het werk. Dus die keuze kan je nooit veralgemenen. Het is toch wel duidelijk dat er amper particulieren zijn die EV's kopen, dus uiteraard is de verkoop van EV grotendeels gebaseerd op fiscaliteit. Eveneens is het veel te kort door de bocht dat werknemers bijna altijd op het werk EN thuis kunnen laden. Heel grote bedrijven, kunnen onmogelijk genoeg palen voorzien voor de werknemers. Thuis laden is ook niet voor iedereen mogelijk (appartementen, rijwoningen in steden enz). En dat de EV kopers zo met groen en milieu lopen te roepen .... dan zouden ze geen EV's van 2,5-3 ton mogen kopen. En naast zo een gewicht, is het ook bijna altijd een SUV variant, ook weer niet echt groen. Dan zouden ze kleinere en lichtere EV's moeten kopen, want het rijbereik is toch niet belangrijk hoor ik altijd zeggen. Het grootste deel van de bevolking doet toch (bijna) nooit lange afstanden, dus is er geen groot rijbereik nodig, de gekende "argumenten". Maar als ze dan een EV "moeten" kiezen willen ze wel altijd de meest krachtige en die met het grootste rijbereik. 4 Quote
ex-Mooseman 14.875 Geplaatst: vrijdag om 13:38 Geplaatst: vrijdag om 13:38 8 minuten geleden, Liquid Li0n zei: dat is toch ook waar Tommie en Jokke vlo het over hebben. Als we hier over het forum onze visie niet veranderen en de EVangelisten met pek en veren blijven gooien naar de normale mensen, dan zal dit hier nog 1000 keer meer moeten worden geschreven. Uiteindelijk gaan we allemaal EV rijden, hoe frustrerend het voor sommige ook zal worden. dus koop wat je wil als je kan en laat je niet sturen door overheid of fiscaliteit. Tenzij de overheid eens stopt met 1 bepaalde aandrijving vooruit te trekken. Laat de bedrijven opnieuw zelf kiezen en maak alles gelijk in aftrekbaarheid. Maar dan weten ze ook dat de EV vaak niet gekozen zal worden. Want een nagelende TDI, daar deed niemand moeilijk over van de jan modaals omdat ze bij weinig rijden maar 1x per maand even kort moesten tanken, of bij veel rijden even 3 a 5 minuten moesten stoppen. Winter of zomer maakte toen geen f*ck uit. Bij een EV liggen de kaarten volledig anders. We wisten van niks beter... Als we op reis gingen, hoorde ik de eerste nacht die dieselmotor nog altijd reutelen in mijn slaap . Eens je elektrisch rijden gewoon bent, is de terugkeer nogal rumoerig. 't is nu niet dat een TDI zo zoetgevooisd was als een 6-in-lijn of zoveel karakter had als een vijfcilinder. 1 Quote
Parsifal 4.623 Geplaatst: vrijdag om 13:43 Geplaatst: vrijdag om 13:43 allemaal goed en wel. Maar waarom zitten jullie te zagen over EV's in een topic over een EV, in het subforum over EV's? 2 Quote
ir_fuel 58.621 Geplaatst: vrijdag om 13:45 Geplaatst: vrijdag om 13:45 18 minutes ago, Liquid Li0n said: dat is toch ook waar Tommie en Jokke vlo het over hebben. Als we hier over het forum onze visie niet veranderen en de EVangelisten met pek en veren blijven gooien naar de normale mensen, dan zal dit hier nog 1000 keer meer moeten worden geschreven. t zijn anders de anti-EV mannen die hier weer begonnen zijn 18 minutes ago, Liquid Li0n said: en laat je niet sturen door overheid of fiscaliteit. Dat is gemakkelijk gezegd. Koop dan een okkazie liefhebbersauto voor 10.000 euro waar je jaarlijks 4000 euro taks voor mag ophoesten. Doe gerust. 18 minutes ago, Liquid Li0n said: Want een nagelende TDI, daar deed niemand moeilijk over van de jan modaals omdat ze bij weinig rijden maar 1x per maand even kort moesten tanken, of bij veel rijden even 3 a 5 minuten moesten stoppen. Winter of zomer maakte toen geen f*ck uit. Bij een EV liggen de kaarten volledig anders. Wat een zever is dit nu weer. Quote
ir_fuel 58.621 Geplaatst: vrijdag om 13:46 Geplaatst: vrijdag om 13:46 6 minutes ago, ex-Mooseman said: Eens je elektrisch rijden gewoon bent, is de terugkeer nogal rumoerig. Vibraties in je gaspedaal, waarvan je zelfs niet wist dat ze bestonden omdat je nooit met iets anders had gereden. 1 Quote
ex-Mooseman 14.875 Geplaatst: vrijdag om 13:57 Geplaatst: vrijdag om 13:57 20 minuten geleden, Capitol zei: Ik haal 500 km met de M140i. En persoonlijk heb ik 0,0 voordeel om een EV aan te schaffen of zelfs te leasen via het werk. Dus die keuze kan je nooit veralgemenen. Het is toch wel duidelijk dat er amper particulieren zijn die EV's kopen, dus uiteraard is de verkoop van EV grotendeels gebaseerd op fiscaliteit. Eveneens is het veel te kort door de bocht dat werknemers bijna altijd op het werk EN thuis kunnen laden. Heel grote bedrijven, kunnen onmogelijk genoeg palen voorzien voor de werknemers. Thuis laden is ook niet voor iedereen mogelijk (appartementen, rijwoningen in steden enz). En dat de EV kopers zo met groen en milieu lopen te roepen .... dan zouden ze geen EV's van 2,5-3 ton mogen kopen. En naast zo een gewicht, is het ook bijna altijd een SUV variant, ook weer niet echt groen. Dan zouden ze kleinere en lichtere EV's moeten kopen, want het rijbereik is toch niet belangrijk hoor ik altijd zeggen. Het grootste deel van de bevolking doet toch (bijna) nooit lange afstanden, dus is er geen groot rijbereik nodig, de gekende "argumenten". Maar als ze dan een EV "moeten" kiezen willen ze wel altijd de meest krachtige en die met het grootste rijbereik. wat kopen particulieren tegenwoordig dan wel ? SUV's, groot of klein, met een veel te kleine benzinemotor, al dan niet met elektrobijstand, als ik zo rond kijk. Beter dan een diesel die veel te korte afstanden moet bollen, alvast, maar toch ook geen dingen waar ik warm van word. 1 Quote
Liquid Li0n 999 Geplaatst: vrijdag om 14:11 Geplaatst: vrijdag om 14:11 25 minuten geleden, Parsifal zei: allemaal goed en wel. Maar waarom zitten jullie te zagen over EV's in een topic over een EV, in het subforum over EV's? het is ook in de andere topics he. niet enkel in de EV sectie dat de polarisatie welig tiert 12 minuten geleden, ex-Mooseman zei: wat kopen particulieren tegenwoordig dan wel ? SUV's, groot of klein, met een veel te kleine benzinemotor, al dan niet met elektrobijstand, als ik zo rond kijk. Beter dan een diesel die veel te korte afstanden moet bollen, alvast, maar toch ook geen dingen waar ik warm van word. google het maar even. 2024 en 2025 de meest verkochte auto in Europa...een Dacia Sandero. Quote
Jules_W 4.972 Geplaatst: vrijdag om 14:12 Geplaatst: vrijdag om 14:12 1 uur geleden, Jokke_vlo zei: Back on track qua discussie dus, als ik 100.000 patatten uitgeef wil ik de auto die het best past bij mijn gebruik Voor jou is dat geen EV, voor iemand anders mogelijk wel. Einde discussie 2 2 Quote
BMWMB 12.505 Geplaatst: vrijdag om 14:18 Geplaatst: vrijdag om 14:18 42 minuten geleden, Capitol zei: Maar als ze dan een EV "moeten" kiezen willen ze wel altijd de meest krachtige en die met het grootste rijbereik. Zegt de man die een M140i heeft gekozen, terwijl er ook een 116i beschikbaar was. Ik heb een EV gekozen, maar niet de meest krachtige, dus uw stelling klopt niet. Quote
Parsifal 4.623 Geplaatst: vrijdag om 14:22 Geplaatst: vrijdag om 14:22 10 minuten geleden, Liquid Li0n zei: het is ook in de andere topics he. niet enkel in de EV sectie dat de polarisatie welig tiert Sorry... maar ik snap het écht niet. Geef me nu eens concrete voorbeelden van jouw zogenaamde "polarisatie"? liefst eentje dat geen antwoord is omdat jij ergens in een topic begint te zagen. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.