Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
15 uren geleden, Jokke_vlo zei:

Maar enfin ! Waar heb ik geen begrip? Djeezes man. Jullie zijn echt wel wat van het paadje....... het enige dat ik zeg (en ik moet dat hier blijkbaar elke post herhalen) is dat ik als autoliefhebber ook graag over de andere motorisaties praat en dat een phEV toch een ook een valabele oplossing kan zijn voor heel wat mensen. Ik zeg ook dat heel veel keuzes gestuurd worden door fiscaliteit (ik begin te denken dat die confrontatie voor sommigen als pijnlijk gezien wordt, dat hoeft trouwens niet, als ik een V8 in LV koop is dat ook fiscaliteit, alleen geef ik dat toe).  Waar is mijn gebrek aan begrip? 

Mijn post ging dus over het feit dat ik het sneu vind dat we de X5 (zie openingspost met alle motorisatie) stoppen in het EV topic terwijl er (zeker op een autoforum) ook andere kopers bestaan.  Owee wanneer je ook andere motorisatie wil bespreken. 

Wil je eens voor de spiegel gaan staan ook? 

Soit genoeg is genoeg voor mij. Als we niet meer, met respect voor mekaar (ik denk dat ik dat heb voor mensen) kunnen praten en woorden in de mond leggen die er in de verste verte niet zijn......... Hoe meer mensen hetzelfde denken en voor dezelfde kerk hoe leuker het forum zal worden. 

Doei. 

Jokke, voor mij is phEV eigenlijk geen valabele oplossing. Volgens mij, persoonlijk, juist de oplossing die fiscaal gedreven is. Elektrisch verbruik je meer vermits je de motor moet meesleuren, benzine hoger verbruik omdat je de batterij meesleurt. De koffer van een C-klasse/3 serie is opeens deze van een Polo en van je E-klasse/5-serie van een Golf. Daarnaast kun je zowel problemen met de motor of met het elektrische systeem krijgen, double trouble. En het gewicht, mijn Q6 etron heeft bijna hetzelfde gewicht als de RS5.

Als we de fiscaliteit weglaten komen we volgens mij maar op twee oplossigen: ICE of EV. Verder drijft de fiscaliteit ons om als bedrijfswagen een EV te kiezen, terwijl voor velen een ICE de betere keuze. Als tweede wagen in ons huishouden kiezen we dan meestal een ICE, terwijl een EV hier echte wel de juiste keuze is.

Bij het kiezen van de Q6 (bedrijfswagen) heb ik nog nooit zo lang getwijfeld om een bedrijswagen te kiezen wat te kiezen: PHEV of een pure EV, beiden waren een optie. Ik ben voor een EV gegaan en tot op heden nog geen seconde spijt, de grote batterij & snel laden is voor mij voldoende om een 40.000km/jaar te rijden (woon/werk van 140km en geen mogelijkheid om thuis te laden).

• Vind ik leuk 3
Geplaatst:
15 uren geleden, DDke zei:

Sorry vriend, maar da's bullshit. 
Praat eens met iemand die veel kilometers doet, een EV krijgt met een minibatterij en die ni thuis of op het werk kan laden.
Hell, ik had er 1 met een grote batterij en kan thuisladen, en nog stond ik in de winter om 1u 's nachts een half uur vast in Drogenbos om thuis te geraken. En had mijn huis de tijd niet om dat spel tegen 's morgens weer vol te krijgen. Of moest ik tegen mijn madam zeggen "nee, vanavond kunnen we nimeer in Brugge gaan eten. Morgenavond waarschijnlijk wel". 

Ik lees het hier graag dat wij tegen EV's zijn. Maar als er nu eens aangenomen zou worden dat er niet 1 enkel profiel van rijders bestaat, en dat dat EV verhaal voor sommige mensen gewoon een stap terug is.
Ja, idd. als je 9-5 werkt, op 10 kms van thuis, en je kan thuis en op het werk laden, dan zal je waarschijnlijk enkel op verlof een probleem hebben. Maar dat is niet het overgrote deel van de Belgen he (en dan nog.. rij dan ni op vrijdag naar de zee in de winter, en verwacht dat je daarna nog effe naar Brugge kan gaan eten).

Wel dat was exact wat ik me afvroeg en de vraag die ik stelde.  Ook al omdat mijn leven er uitziet als het jouwe (de zelfstandige die van hot naar her vliegt en waar efficiëntie en tijd kostbaar is, waar technologie vooruitgang moet betekenen)

Geplaatst:
17 hours ago, Liquid Li0n said:

Dus uiteindelijk wordt het rijden op fossiele brandstoffen iets voor rijke mensen. Want die voelen het niet in hun portemonnee. De rest is dan maar aangewezen op een goedkope EV (lees: met kleine batterij) of het OV of de fiets.

Net zoals het rijden met motoren met veel pks en/of grote cilinder-inhoud al voor rijke mensen is. Of denk je dat Jan Modaal de jaarlijkse taks op een Corvette kan betalen?

Geplaatst:
17 hours ago, Liquid Li0n said:

ik ga hier nu niet een heel forum afzoeken ze. Het is bijna weekend en dan heb ik wel iets beters te doen dan achter een scherm te zitten. 

Zo kan je altijd je gelijk bewijzen natuurlijk, maar zo werkt het niet 😛 

Geplaatst:
19 hours ago, Jokke_vlo said:

Niettemin lijken me dat valabele argumenten indien je met 2-3 tonners graag spreekt over rijgedrag

Laten we nooit de wijze woorden vergeten dat een Nissan GT-R met opzet zwaar werd gemaakt om beter te rijden. In dat opzicht .... :D 

Geplaatst:

Awkward Season 9 GIF by The Office

Wat voor een topic weeral! 🤦‍♂️Ik hoop dat jullie thuis minder discussiëren, denk dat de vrouwtjes snel gaan lopen met zo een man 🤣

Geplaatst:
1 uur terug, Jokke_vlo zei:

Wel dat was exact wat ik me afvroeg en de vraag die ik stelde.  Ook al omdat mijn leven er uitziet als het jouwe (de zelfstandige die van hot naar her vliegt en waar efficiëntie en tijd kostbaar is, waar technologie vooruitgang moet betekenen)

EV technologie is vooruitgang, maar niet in jouw geval. EV’s bieden minder flexibiliteit. Flexibiliteit die de meesten niet nodig hebben. Ik kan om dezelfde reden als die van u zakelijk niet EV rijden. Gelukkig gaat ICE technologie er ook nog op vooruit. 

Geplaatst:

Alles dat een kwestie van smaak en voorkeur is, heeft geen zin om op in te gaan. Ik ben intussen zeker dat - behalve halo-cars genre de M5 - EV leuker en gebalanceerde rijdt dan PHEV. Ik rij +- 40k km per jaar binnen België, en verlies allicht minder tijd met EV enkele keren per jaar snel te moeten laden dan met de PHEV’s meermaals te gaan tanken voordien. 

• Vind ik leuk 5
Geplaatst:
21 uren geleden, Jokke_vlo zei:

Mijn post ging dus over het feit dat ik het sneu vind dat we de X5 (zie openingspost met alle motorisatie) stoppen in het EV topic terwijl er (zeker op een autoforum) ook andere kopers bestaan.  Owee wanneer je ook andere motorisatie wil bespreken. 

Doei. 

Toppunt is dat deze al lang (bijna gelijktijdig) in het ice gedeelte ook stond, maar je komt precies liever in het EV gedeelte kijken. :D

*Stok in het kippenhok, deurtje dicht en gaat vlug lopen*

Geplaatst:

Is een phEV een ICE of een EV? Dank u. Geen zorgen makker, je bent bijna van mij vanaf

Geplaatst:

Het grootste nadeel van een EV voor mij is het gewicht, bij wagens die er als ev en ice zijn voel je hoe gigantisch het verschil is in rijgedrag. Zelfs in een daily stoort het mij regelmatig.

Al de rest is voor mij ok, niet veel beter of slechter dan een ice. Het motorgeluid is beter bij een ice, het zorgt voor beleving, maar dat instant koppel van een ev heeft ook wel iets.

Geplaatst:

Ik ga mij toch ook eens wat meer moeten verdiepen in het EV of hybride rijden want sta daar voorlopig nog altijd zeer sceptich tegenover. 

Vooral omdat ik er niks van ken. 

Daily rijden met een zware 3.0 benzine is een kostelijk grapje. 

Geplaatst:
1 uur terug, Jokke_vlo zei:

Is een phEV een ICE of een EV? Dank u. Geen zorgen makker, je bent bijna van mij vanaf

Een hybride mag van mij bij de ice gecatalogiseerd worden. Want de motor is nog altijd overheersend.  ( serieus antwoord 😉

Geplaatst:

Het is in de eerste plaats al belachelijk dat er een ander subforum is voor EV’s.

Zijn het dan niet allemaal auto’s? :inlove:

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
56 minuten geleden, tuscani zei:

Een hybride mag van mij bij de ice gecatalogiseerd worden. Want de motor is nog altijd overheersend.  ( serieus antwoord 😉

Niet akkoord.  
Als je die gebruikt zoals bv @Corneel dan komt de verbrandingsmotor amper tot leven.

Een PHEV zou je zoveel mogelijk elektrisch moeten kunnen rijden (maar daarvoor moet je die wel vconsequent (kunnen) opladen.  Enkel op lange ritten maak je gebruik van de benzinemotor.

Geplaatst:
56 minuten geleden, Asserti zei:

Het is in de eerste plaats al belachelijk dat er een ander subforum is voor EV’s.

De discussies hier tonen aan dat ice en EV beter gescheiden worden, ik bleef al lang weg uit het EV gedeelte om het geleuter te vermijden en wil dat in de toekomst ook nog kunnen doen 😉

Geplaatst:
1 uur terug, Asserti zei:

Stop de segregatie!!

• Thanks Friendly 1
Geplaatst:
1 uur terug, ex-Mooseman zei:

Niet akkoord.  
Als je die gebruikt zoals bv @Corneel dan komt de verbrandingsmotor amper tot leven.

Een PHEV zou je zoveel mogelijk elektrisch moeten kunnen rijden (maar daarvoor moet je die wel vconsequent (kunnen) opladen.  Enkel op lange ritten maak je gebruik van de benzinemotor.

Was bij mij met de Q7 ook het geval. in de week continue elektrisch enkel autostrade op motor. 

Maar de meeste plaats is nog steeds ingenomen door het motorblok, dus is dat voor mij ice. :D (mijn soort van onderverdeling) 

Geplaatst:
1 uur geleden, saabi zei:

De discussies hier tonen aan dat ice en EV beter gescheiden worden, ik bleef al lang weg uit het EV gedeelte om het geleuter te vermijden en wil dat in de toekomst ook nog kunnen doen 😉

Dat was het idee inderdaad, maar blijkt niet te werken. 

Geplaatst:
3 hours ago, ex-Mooseman said:

(maar daarvoor moet je die wel vconsequent (kunnen) opladen. 

Idd, je zal maar in Italië zitten ermee!

Geplaatst:
3 hours ago, ex-Mooseman said:

Niet akkoord.  

PHEV rijden op die manier doet me denken aan al dat volk dat bij het aanschaffen van hun eerste automaat schakelpaddles achter het stuur moest hebben. Schrik voor verandering. Na een tijdje kom je er toch achter dat je die dingen nooit gebruikt in je daily, behalve de eerste week na aanschaf.

Eigenlijk zit je dan echt continu met kabels te sleuren, nog veel meer dan bij een EV. Die laatste moet je enkel laden als je veel km's doet op een dag, en dat is voor heel veel mensen het geval niet, of niet zo vaak. De 100 theoretische kilometers van een PHEV batterij (in het beste geval) daar zit je zeer snel. Je hebt qua aandrijving een Dacia Spring + ICE :D . Wat het dan nog erger maakt is dat als je het budget van een gewone sterveling hebt en dus geen M5 of een X5 hybride kunt kopen, het ook nog eens kut rijdt als de batterij plat is.

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
Zojuist, ir_fuel zei:

PHEV rijden op die manier doet me denken aan al dat volk dat bij het aanschaffen van hun eerste automaat schakelpaddles achter het stuur moest hebben. Schrik voor verandering. Na een tijdje kom je er toch achter dat je die dingen nooit gebruikt in je daily, behalve de eerste week na aanschaf.

Eigenlijk zit je dan echt continu met kabels te sleuren, nog veel meer dan bij een EV. Die laatste moet je enkel laden als je veel km's doet op een dag, en dat is voor heel veel mensen het geval niet, of niet zo vaak. De 100 theoretische kilometers van een PHEV batterij (in het beste geval) daar zit je zeer snel. Je hebt qua aandrijving een Dacia Spring + ICE :D . Wat het dan nog erger maakt is dat als je het budget van een gewone sterveling hebt en dus geen M5 of een X5 hybride kunt kopen, het ook nog eens kut rijdt als de batterij plat is.

Ja zo gebruik ik mijn PHEV ook niet. Enkel op vakantie hang ik die wel eens aan om lokale uitstapjes elektrisch te kunnen doen. Voor de rest net zoals bij mijn EV, thuis laden voor vertrek. 

In heel de discussie ICE vs PHEV vs EV zit weinig zinvol als je het enkel over de aandrijving hebt en niet over de auto's.

Kiezen is verliezen in mijn ogen, de laatste weken staat er zelfs een 36 jaar oude diesel naast mijn PHEV en EV om nog eens lekker ouderwets genagel te horen af en toe 😁

Geplaatst: (aangepast)

Ik heb nu 56000km met de PHEV Octavia. Thuis naar de klant is 57km enkel, thuis kantoor 1 is 23km enkel en thuis kantoor 2 is 111km enkel.

Kan enkel met geluk op vrijdag op kantoor 2 laden als ik op tijd daar ben, anders staan alle palen de hele dag bezet door t merendeel ook PHEV die anders te ver naar de deur moeten wandelen . 🫣

Bij de klant kan ik ook maar met veel sjans es laden, want hoger management staat aan de laadpalen om dezelfde reden als hierboven.

Kantoor 1 heeft zelfs geen laadpaal. 

Dus eigenlijk rij ik elke dag (behalve de keren dat ik op kantoor 1 moet zijn) in hybride mode. 

Enkel thuis rond de kerktoren Jan ik full ev laden want kan enkel thuis laden. Dus enkel elektrisch rijden met een PHEV is ook utopie.

Lange ritten is helemaal een drama. Met volle accu en benzinetank thuis vertrekken haal ik Laupheim juist. 🫣  (Thuis-Laupheim is bij ons een referentie afstand, als we die onder alle omstandigheden met 1 stop van een half uur kunnen doen overweeg ik een EV (privé) eerder is t hopeloos voor ons gebruik)

Dit weekend zelfs de RCZ weer gepakt voor die trip, de minder plaats op de achterbank vind de +dochter nog nie erg omdat RCZ 😁)

aangepast door Joske
Geplaatst:

Het nadeel van veel PHEV's is ook de kleine brandstoftank tov hun ICE broer. Een BMW 320e heeft/had een brandstoftank van 40 liter. 

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
15 minutes ago, josenjef said:

In heel de discussie ICE vs PHEV vs EV zit weinig zinvol als je het enkel over de aandrijving hebt en niet over de auto's.

Idd, in alle segmenten. In de categorie Golf rijdt een EV gewoon pakken beter dan gelijk welke motorisatie (de GTI en de R even buiten beschouwing gelaten). bij PHEV kan je dan een BMW 320e niet gaan vergelijken met een X50 50e.

En qua range zijn niet alle ritten gelijk. Er zitten er hier op 't forum die veel km's doen en niet thuis kunnen laden en daar blijkbaar geen problemen mee hebben. Er zitten er hier ook die veel km's doen en wel thuis kunnen laden en er wel problemen mee hebben. Ik rijd 40.000km per jaar en heb nul problemen met "laadstress" ofzo. Maar mijn verplaatsingspatroon zal er anders uitzien dan iemand die 20.000km rijdt maar waar dat op een gans andere manier gebeurt.

De enige keren dat ik al problemen heb gehad is wanneer ik te tam was om hem 's avonds in te pluggen, 's morgens met 30% batterij stond en er iets niet afgesproken tussen kwam waardoor ik 300km moest rijden. Ik heb ondertussen wel het geluk snelladers in mijn straat te hebben (400kW) dus kan nu wel altijd dat spel snel opladen als het moet :D 

• Vind ik leuk 1

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid