josenjef 436 Geplaatst: zaterdag om 19:14 Geplaatst: zaterdag om 19:14 2 minuten geleden, ir_fuel zei: Het nadeel van veel PHEV's is ook de kleine brandstoftank tov hun ICE broer. Een BMW 320e heeft/had een brandstoftank van 40 liter. Ja "kleine" benzinemotor, kleine tank, minder kofferruimte, meer gewicht, ... Dat is ook niet het soort PHEV waar ik vooruitgang in zie tegenover een ICE in dezelfde wagen. Quote
PJH 21.163 Geplaatst: zaterdag om 19:15 Geplaatst: zaterdag om 19:15 6 minuten geleden, ir_fuel zei: Het nadeel van veel PHEV's is ook de kleine brandstoftank tov hun ICE broer. Een BMW 320e heeft/had een brandstoftank van 40 liter. Dat is om stenen kloten van te krijgen. De 320e is mijn auto met de laagste actieradius(!) 1 Quote
ex-Mooseman 14.878 Geplaatst: zaterdag om 21:59 Geplaatst: zaterdag om 21:59 3 uren geleden, ir_fuel zei: Idd, je zal maar in Italië zitten ermee! Volgende week krijg je de jaarlijkse update #HLNreistelektrisch Quote
ex-Mooseman 14.878 Geplaatst: zaterdag om 22:00 Geplaatst: zaterdag om 22:00 2 uren geleden, ir_fuel zei: Het nadeel van veel PHEV's is ook de kleine brandstoftank tov hun ICE broer. Een BMW 320e heeft/had een brandstoftank van 40 liter. dat vind ik dus idd het grootste nadeel aan mijn auto Quote
ex-Mooseman 14.878 Geplaatst: zaterdag om 22:01 Geplaatst: zaterdag om 22:01 2 uren geleden, josenjef zei: Ja "kleine" benzinemotor, kleine tank, minder kofferruimte, meer gewicht, ... Dat is ook niet het soort PHEV waar ik vooruitgang in zie tegenover een ICE in dezelfde wagen. Benzinemotor is toch nog altijd een tweeliter, los van het feit dat die absoluut slecht klinkt, is dat in mijn auto geen issue. Met een 1.2 of 1.4 zoals de Stellantis en VW’s de combi maken, zal dit wel een andere koek zijn Quote
ex-Mooseman 14.878 Geplaatst: zaterdag om 22:03 Geplaatst: zaterdag om 22:03 2 uren geleden, PJH zei: Dat is om stenen kloten van te krijgen. De 320e is mijn auto met de laagste actieradius(!) Die van je Morgan reken je in dagen (of maanden), gezien de stilstand? 650 km met 1 tankbeurt + 1 volle batterij haal ik toch vlot Quote
PJH 21.163 Geplaatst: zondag om 09:05 Geplaatst: zondag om 09:05 Ik heb eens rondgekeken of wat ik zeg wel waar is. M3W -> 42L tankinhoud geeft me daar 441, 417 en 427km range. De benzinemeter is echter zodanig onbetrouwbaar (na +- 20L staat de meter op 0%, in het begin tankte ik om de 180km omdat ik dat niet wist ) dat ik zelden meer dan 25L tank. Maar goed, hij kan dus wel verder dan de 320e met zijn benzinetank imo, ik doe het gewoon zelden. E30 -> 50L is zo ongeveer wat daarin getankt wordt. Dat geeft een range van +- 550km. Er zijn tankjes waarbij ik hem vol gooi van 450km ook. Het record lijkt 627km te zijn met een quasi volle bak. Dat was simpelweg snelweg naar de Alpen. De E30 lijkt dus de meeste range te hebben bij normaal gebruik. Dat is ook niet anders geworden sinds zijn motortuning. Die 1500rpm meer gebruik je dan ook slechts een paar seconden tijdens acceleraties dus zoveel verschil maakt dat niet. Exige -> Deze heeft de kleinste tank (en dat wou ik eigenlijk aanpakken en die veranderen naar een 60L tank, maar dat gaat niet meer door het PUR schuim) met zijn 36L capaciteit waarvan er door de plaatsing van de brandstofpomp maar 34L bruikbaar is. Deze auto komt niet buiten om de grocery run mee te doen, die ziet enkel sportief rijgedrag dus de range vergelijken is eigenlijk niet zo eerlijk. Desondanks waren mijn laatste 3 tankbeurten 403, 400 en 406km ver. Het kan echter ook vlotter leeg, aan de Nurburgring zijn mijn tankbeurten 264, 251, 250 en 271km. 320e -> Volgens spritmonitor heb ik al 217 keer getankt voor 110605km, dat is om de 509km tanken on average, daar doen we +- 37L per tankbeurt. Ik laad hem elke dag op (maw: heel vaak meerdere batterijen per tankbeurt on average). Als ik gewoon vertrek met 1 batterij en 1 benzinetank, dan doe ik tussen de 351 en de 415km voor zover ik die situaties kan identificeren op spritmonitor (zelfde range als de Lotus dus). De cruisecontrol staat vastgeplakt op 160km/h en ik rijd op binnenbanen altijd wel "vlot". Ik vind dat een teleurstelling qua range. Ik heb hem blijkbaar 1 keer leeggereden op 291km tijd Dat was een memorabel tankje dat.... was tijdens de verkenning van de WAX-IT Rally in Spanje omdat de Exige nog altijd ziek bleek te zijn. Ik heb toen moeten ecorunnen de laatste 30km :'). Ik zou eigenlijk eens een volledige tank moeten "normaal" rijden met een lege batterij om objectief te kunnen vergelijken, maar volgens mij is die bijna 2 ton wegende ketel een pakske dorstiger dan mijn "vervuilende" auto's. Is de 320e dus de auto met de laagste range? Het hangt er vanaf hoe je het bekijkt en het is oneerlijk om dat te zeggen dat het zo is. On average is het de auto met bijna de hoogste range. Toch voelt het echter aan alsof dat hok amper van zijn plaats te krijgen is omdat je nu eenmaal het meeste dat voelt als je lange afstanden doet. En lange afstanden is met een phev ook amper laden. En dan doe ik inderdaad 350-400km, wat vergelijkbaar is met de Lotus en dus niet echt ver De C klasse was 1200km easy, en als je wou 1600km. Dat was zalig Het enige goeie aan heel die auto was de range. Quote
dragonfly 15.118 Geplaatst: zondag om 11:45 Geplaatst: zondag om 11:45 16 uren geleden, ir_fuel zei: Het nadeel van veel PHEV's is ook de kleine brandstoftank tov hun ICE broer. Een BMW 320e heeft/had een brandstoftank van 40 liter. Met dank aan de regeltjes van Europa Quote
flupke73 11.049 Geplaatst: zondag om 16:13 Geplaatst: zondag om 16:13 4 uren geleden, dragonfly zei: Met dank aan de regeltjes van Europa Zouden die ooit beseffen wat ze op hun geweten hebben? Quote
dragonfly 15.118 Geplaatst: zondag om 16:37 Geplaatst: zondag om 16:37 22 minuten geleden, flupke73 zei: Zouden die ooit beseffen wat ze op hun geweten hebben? Nope en het ergste moet nog komen. https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2026/07/05/netbeheerder-zet-stroom-in-regio-tilburg-even-uit-om-overbelasti/ Quote
BMWMB 12.505 Geplaatst: zondag om 19:53 Geplaatst: zondag om 19:53 Op 3/7/2026 om 18:07, DDke zei: Zal ongetwijfeld kloppen! In mijn geval: Vertrekken 's morgens in Charleroi, naar kantoor rijden (als ik al niet via een klant zou moeten, dan is het helemaal om zeep), dan na het werk doorrijden (ah ja, mijn madam heeft een uur gereden om naar mijn kantoor te komen, want als ik terug moet rijden, geraak ik nimeer aan de zee) naar Sint Idesbald. Daar kom ik dan aan met 5 à 10% batterij. Op dat moment zegt mijn vrouwke "geen goesting om in Brugge te gaan eten?". Goesting wel ja... En het is niet dat je dat niet kan oplossen door ergens even een half uur te gaan staan he. Maar heb je daar na een drukke week goesting in? Ik niet iig. En je kan dat allemaal plannen idd. Maar da's ook weer achteruitgang he. Vandaag verloopt dat zo: Ik rij naar kantoor. En kan dan mijn gezin thuis gaan ophalen en naar de zee rijden. Die rit naar de zee is dan op naft want de batterij is leeg. En dan kom ik daar aan, en als je dan naar Brugge wil dan doe je dat. En ik moet nimeer op de oprit van mijn ouders staan om daar 2 dagen te laden, want ik kan 2 dagen later gewoon op naft weer terug rijden. Een ander voorbeeld. Putje winter. Ik rij thuis weg, rij naar een klant, en daarna naar kantoor. 's Avonds moeten @Maverick en ik naar een netwerk eventje in Brussel. Ik moet vroeger weg, want moet laden, anders geraak ik ni thuis. Terwijl ik daar sta te schilderen, belt @Maverick mij. Hij is er al. Ik sta te laden. Ik word vriendelijk een beetje uitgelachen. Als reactie daarop zeg ik: "20 min en ik ben er", en breek die laadsessie af. Wij hebben een leuke avond, ik rij door. Om 1u 's nachts sta ik weer te laden, want ik heb die laadsessie afgebroken... Dan kom ik om 2u thuis, en vertrek om 7u naar Luik. Met de helft van mijn batterij... Soit. Ieder zijn ding. En nogmlaals, ik heb 5 j EV gereden. Maar in mijn huidig leven betaal ik liever 1000 eur per maand meer om met een hybrid te rijden. En ja, dat is een hybrid die een werkmens ni krijgt, en die me toelaat om 100km elektrisch te rijden. Ik werk ervoor, mijn firma kan dat dragen, dus what's the issue? Om het te begrijpen wil ik toch eens een zicht krijgen op de afstanden die je telkens doet in bovenstaande scenario's. Scenario 1: Je woont dus in Charleroi, en rijdt naar je kantoor in Ath. 's Avonds rijd je terug naar huis in Charleroi om de kinderen te gaan halen, en dan rijd je naar Sint-Idesbald. Daar aangekomen beslissen jullie om nog naar Brugge te rijden om nog iets te gaan eten, en daarna terug naar Sint-Idesbald te rijden? Scenario 2, in de winter. Je rijdt van thuis in Charleroi naar Ath, en dan 's avonds nog naar Brussel, en nog eens terug naar huis in Charleroi. Zie ik dat juist voor beide scenario's? Anders graag correctie. Kan je thuis laden? Kan je in Ath laden aan kantoor? Quote
DDke 8.766 Geplaatst: zondag om 20:47 Geplaatst: zondag om 20:47 Klopt. Ik kan thuis laden. Toen niet aan kantoor. Quote
BMWMB 12.505 Geplaatst: zondag om 20:50 Geplaatst: zondag om 20:50 Wil je beide scenario's de km's eens bezorgen. Ik ben echt wel eens benieuwd hoe lang die ritten zijn. Toen niet aan kantoor, dus nu wel? Quote
DDke 8.766 Geplaatst: zondag om 20:53 Geplaatst: zondag om 20:53 1 minuut geleden, BMWMB zei: Wil je beide scenario's de km's eens bezorgen. Ik ben echt wel eens benieuwd hoe lang die ritten zijn. Toen niet aan kantoor, dus nu wel? Kantoor is 50. St idesbald is 200. Brussel 60 van thuis, 50 van kantoor. Quote
BMWMB 12.505 Geplaatst: zondag om 21:00 Geplaatst: zondag om 21:00 Dus, uw rit is: Thuis - kantoor - thuis (kinderen halen) - Sint-Idesbald (met onderweg eten in Brugge). Klopt dat? Scenario 2 is Thuis - Kantoor - Brussel - Thuis. Dat zijn 50 +50 + 60 = 160km. Stel dat je na kantoor eerst nog naar uw thuis rijdt, dan is het 50 + 50 +60 + 60 = 220km. Dat kan toch echt geen probleem zijn... Had jij toen geen Audi etron suv? Dus eentje met de batterij van mijn etron GT, maar dan in een SUV? Tja, dat was idd een auto met heel weinig actieradius, en is vandaag ook geen realiteit meer bij de nieuwe EV's, want deze zijn zuiniger en hebben een grotere batterij die dan ook nog eens sneller laden. Uw Audi is absoluut geen referentie voor EV rijden vandaag, maar dat heeft u wel een negatieve ervaring gegeven die duidelijk blijven hangen is. We zaten initieel met deze discussie in het topic van de BMW iX5, met een batterij die bijna dubbel zo groot is als die van uw etron destijds. Zou je bij een volgende X5 niet voor de iX5 durven gaan? Quote
DDke 8.766 Geplaatst: zondag om 21:21 Geplaatst: zondag om 21:21 Zeker wel, ik zeg dat ook niet. Het was voor mij echter op dat moment niet de goeie technologie. Ik heb het al dikwijls gezegd. Suv, ev, zware voet, veel kms en winter gaan niet samen. Dat zal ongetwijfeld beter en beter gaan. Die 140 kw batterij in de x5 is een goeie stap in de goeie richting. mijn etron had volgens mij 100kwh of zo trouwens. met mijn model 3 had ik minder issue daarmee. Maar die was echt te klein geworden. en die 220 km was in de winter wel een issue. Plak daar nog een school bij ‘s morgens (30km) en je zit door je batterij. En als zo’n grote batterij leeg is, dan krijg je die ook ni terug vol op een korte nacht. soit. Het was niet het moment voor mij, dat wordt het ongetwijfeld wel in de toekomst. 1 Quote
BMWMB 12.505 Geplaatst: zondag om 21:33 Geplaatst: zondag om 21:33 Uw etron destijds had dezelfde batterij als die ik in mijn Audi heb, en dat is nuttig 84kWh. Na 85.000km heb ik daar nog maar 78kWh niet meer van over. Rekeing houdend dat uw etron een stuk meer verbruikte dan mijn lage GT, dan kon je in de winter amper 250km doen, en dat is echt zeer weinig. Om die reden hebben ook veel eigenaars hun Taycan destijds verkocht, want zoals je zegt met een zware voet, en dan in de winter, dan kom je met de eerste generatie Taycan, en ook met mijn etron GT, amper aan 300km in de winter. Dat is wat ook altijd zeg dat een nadeel is aan mijn etron GT, en dat is de lage actieradius. Mijn Model S die ik ervoor had, had 95kWh nuttig, en die was zuinger, dus daar kan ik in de winter bijna 400km ver mee geraken. Ondertussen zijn zowel uw etron als de etron GT en Taycan gefacelift, en hebben ze nu een batterij die 97kWh nuttig is, wat al beter is. Quote
0231 173 Geplaatst: zondag om 21:43 Geplaatst: zondag om 21:43 Na hier een 4 tal jaar het electrisch gebeuren of ongebeuren te hebben gevolgd op dit forum ook de stap gezet naar electrisch . Eerst goed overwogen of het wel ging in ons leven passen dat electrisch gedoe met kabels en opladen en de schrik om ergens niet te geraken op tijd maar eigenlijk hebben we nu een heel simpel leven , gepensioneerd en nu particulier ,ritjes van ten hoogste 350 km heen en terug en 1 vacantie reisje met de auto van ten hoogste 2500 km heen en terug en de rest korte ritten . De mogelijkheid om thuis te laden ,ook met de zon . Dus de golf 8 gti ingewisseld voor een Audi Q4 en nu een happy 4000 km afgehaspeld . Al het nodige voor ons zit erop de rest hebben we in de optiemand laten liggen. 1 Quote
Speedhunter 4.942 Geplaatst: maandag om 05:37 Geplaatst: maandag om 05:37 Ik kan goed vergelijken EV en niet EV. Ik ben er nog niet uit of het extra gemak van een ICE opweegt tegen de meerprijs die het kost om te rijden met zo’n ice. En dan vergelijk ik met normale omstandigheden, niet mezelf die kosteloos kon laden thuis. Die prijs zorgt voor evenwicht. Meer gemak is meer betalen. Of dit het waard is moet iedereen voor zichzelf uitmaken. Quote
4rings 40 Geplaatst: maandag om 09:29 Geplaatst: maandag om 09:29 We rijden sinds een jaar met een Taycan en hebben er zo'n 20.000 km meegereden. Ik heb de mogelijkheid om thuis te laden, in mei zijn we er mee naar het zuiden van Frankrijk gereden, en werd er dus gebruik gemaakt van het snelladen, dat is allemaal goed verlopen. Is het de fiscaliteit die ons heeft doen overstappen? Ja Zouden we dezelfde keuze maken op dat moment mocht de fiscaliteit geen rol spelen? Waarschijnlijk niet, want onbekend is onbemind. Hebben we ons dat al beklaagd? Neen Mis ik de benzinewagen? soms, ... vroeger kon ik een 'nutteloos, maar deugddoend' ritje doen, dat heb ik nu veel minder. Kiezen is altijd een beetje verliezen en elk dient voor zichzelf en/of gezin uit te maken wat de beste keuze is. Quote
Liquid Li0n 999 Geplaatst: maandag om 11:38 Geplaatst: maandag om 11:38 (aangepast) 19 uren geleden, flupke73 zei: Zouden die ooit beseffen wat ze op hun geweten hebben? zeker wel, was vorige maanden in het nieuws https://topgear.nl/autonieuws/eu-politici-klagen-over-laadstops-elektrische-auto/ https://www.hln.be/buitenland/eu-pusht-elektrisch-rijden-maar-eigen-top-klaagt-steen-en-been-over-laadellende-werkt-voor-geen-meter~a084c3610/ maandag om 11:38 aangepast door Liquid Li0n Quote
Asserti 3.421 Geplaatst: maandag om 20:47 Geplaatst: maandag om 20:47 Op 4/7/2026 om 16:54, saabi zei: De discussies hier tonen aan dat ice en EV beter gescheiden worden, ik bleef al lang weg uit het EV gedeelte om het geleuter te vermijden en wil dat in de toekomst ook nog kunnen doen Je kiest toch zelf welk topic je opent of niet? Spijtig dat er mensen zich zo hard aan storen. Weinig ev rijders die klagen als er een ironisch topic geopend wordt over ‘een roadtrip met een non ev’ Quote
Asserti 3.421 Geplaatst: maandag om 20:49 Geplaatst: maandag om 20:49 En voor wie niet gelooft dat mensen ev kopen uit mileu oogpunt; ga eens 6 maand auto’s verkopen.. 1 Quote
BMWMB 12.505 Geplaatst: maandag om 20:49 Geplaatst: maandag om 20:49 @Liquid Li0n Wat een schele zever! Onderweg van Brussel naar Straatsburg moeten ze hoop en al 10 minuten even stoppen om te laden, en met de meest recente EV's halen ze dat vlot zonder te laden onderweg. Een beetje file onderweg geeft langere vertragingen, en ondertussen kunnen ze gewoon verder werken op de achterbank, want ze worden gereden. En wat als ze naar het toilet moeten? Dragen ze misschien een pamper zodat ze kunnen doorrijden. En tijdens hun vergaderingen kan hun chauffeur toch weer gaan bijladen. Echt, sommige media kunnen toch wat zever schrijven hoor. En ondertussen kunnen de onwetende EV-haters er eens goed mee lachen. Quote
Fred 1.412 Geplaatst: maandag om 21:03 Geplaatst: maandag om 21:03 13 minuten geleden, BMWMB zei: @Liquid Li0n Wat een schele zever! Onderweg van Brussel naar Straatsburg moeten ze hoop en al 10 minuten even stoppen om te laden, en met de meest recente EV's halen ze dat vlot zonder te laden onderweg. Een beetje file onderweg geeft langere vertragingen, en ondertussen kunnen ze gewoon verder werken op de achterbank, want ze worden gereden. En wat als ze naar het toilet moeten? Dragen ze misschien een pamper zodat ze kunnen doorrijden. En tijdens hun vergaderingen kan hun chauffeur toch weer gaan bijladen. Echt, sommige media kunnen toch wat zever schrijven hoor. En ondertussen kunnen de onwetende EV-haters er eens goed mee lachen. Het siert u dat je zelfs nog de moeite doet om op zijn EV posts te reageren Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.