Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

De nagel op de kop hé.

Ik durft te denken, & ik hoop het stiekem, dat er iets op til is. 't Zou een flinke tik voor VAG & co kunnen betekenen als Tesla straks de pas gelanceerde concurrentie het nakijken geeft met nieuwe tech. Het zou zo maar eens kunnen... want de specs van de Tesla Roadster wijzen in die richting (absurd meer capaciteit binnen de gegeven ruimte).

Anderzijds is Samsung z'n batterijfabriek in Hongarije aan het afwerken, bedoelt voor de EV-markt (Audi/Porsche/.. ?). Daar zal grafeen technologie worden gebruikt, wat ook weer een nieuw type batterij technologie is. Dus dat behoort duidelijk tot het plan, maar vanuit VAG & co horen we geen al te spectaculaire aankondigingen en vrij conservatieve specificaties.

Dat worden alleszins boeiende tijden.

Geplaatst:

Wat een idee om dat te testen op een snelweg :lol:

Maar als jij dus je boek aan het lezen bent, word je enkel geprompt met die witte bar? Valt dat hard genoeg op of wacht je op het gepiep?

Geplaatst:
Just now, Polygoon said:

Wat een idee om dat te testen op een snelweg :lol:

Maar als jij dus je boek aan het lezen bent, word je enkel geprompt met die witte bar? Valt dat hard genoeg op of wacht je op het gepiep?

Dat valt hard genoeg op.

Geplaatst:
1 uur geleden, wooter zei:

Wake up dude, are you alive, are you still breading... :lolz:

Geplaatst:

Ik heb net een weekend Tesla S achter de rug. Vriend van mij was zo vriendelijk om mij zijn splinternieuwe 75d te lenen voor het weekend. Auto heeft 4000 km en dus nog in top conditie.

Ik was hem vrijdag gaan afzetten op de luchthaven omdat hij vertrok op citytrip. Dus maar met de Tesla gegaan tot Brussel. De batterij was vol toen hij hier aankwam en dus met zijn drieën richting Zaventem. Veel gepraat in de auto dus heb niet zo gelet op de werking van de Tesla.

Mijn verhaal begon dus wanneer ik het koppel had afgezet en zelf vertrok richting huis. Na het verlaten van de luchthaven en op de E40 een beetje verkenning van de auto.

De IPAD in het midden is wel knap, moet het eerlijk toegeven. Veel hightech knopjes en dingetjes. Ondertussen aan 130km/u naar huis aan het rijden en dat leek mij wel te bevallen. Auto is niet de snelste Tesla maar is wel snel en comfortabel. Impressed..

Ondertussen range in het oog gekregen en toen een kleine hartinfartus gekregen... Auto gaf nog 30km te rijden op de tank. Dan maar snelheid verminderd naar 100km/u en thuis geraakt met nog 20km range.

Thuis in het stopcontact gestoken en laten laden tot 's morgens. 

Zaterdag morgen vertrokken voor een 'test' rit. Auto opgestart in de garage en de range stond op 400Km.. Knap, misschien dat de auto toch niet compleet geladen was gisteren? 

Dus een rit gedaan van een kleine 30km naar de Ardennen. Auto ligt redelijk goed op de weg maar stuurgevoel is nul. Misschien nog minder dan de BMW's... Gewicht speelt ook een rol. Maar voor een Berline ok.. Dit is géén sportwagen maar een comfortabele gezinswagen.

Na een koffie besloten om de reis terug verder te zetten en ondertussen terug een supercharger te vinden op de reis terug. Besloten om langs Verviers naar huis te rijden.

Zondag dan niet meer veel gereden, juist het koppel gaan ophalen in Zaventem. Op de terugweg over de Tesla gesproken en tot de conclusie gekomen dat het koppel niet tevreden is van de auto en aan het kijken is om de wagen van de hand te doen.

Besluit: Totale range op de 75d : 160km. Rijden is goed voor een Berline.

Ik weet niet wat sommigen hier kunnen vertellen met het vergelijken met sportieve auto's maar deze 75d komt in de verste verte niet kortbij met bijvoorbeeld een M4 of zelfs een 330i of 330d. De techniek is knap maar als ik om de 160km een uur moet gaan tanken, dan is de fun voor mij er wel heel snel af. Is het de toekomst? Misschien wel maar toch niet onder deze vorm denk ik. 

Dus zoals met vele zaken, er zijn mensen tevreden van de Tesla en mensen niet tevreden. Voor mij persoonlijk, nee...

Geplaatst:

Vreemd verhaal...

1. Een Tesla gaat zelf aangeven als je niet toekomt met je acculading, en zal zelfs een route berekenen langs een supercharger als je het anders niet haalt. Dat van ongemerkt rijden tot er plots maar 30km over is kan niet, of je bestemming was 10km verder.
  2. Een 75d is even snel als een 100d
  3. Thuis op het stopcontact kan je op 10 uren nooit 400km laden, dat is 3Kw dus dan zou je 25 uren moeten laden om de batterij terug vol te krijgen.
  4. Een Model S verbruikt aan een normale vlotte rijstijl 250Wh/km. 300km moet dan zeker haalbaar zijn (vermoed stond het display op rated en niet op effectief verbruik) van 100% tot 0% maar jij rijdt ook niet je bak leeg. Als je van 90% tot 10% leeg rijdt zit je dan aan 240km range. 160km range betekent een gemiddeld verbruik van 370Wh/km wat zowat 70Wh meer is dan wat ik doe met mijn Model X. 10% over betekent overigens 30km range over, of 20km aan dat abnormaal hoge verbruik.

Stuurgevoel is makkelijk te verklaren: meeste Tesla's worden vanuit het Service Center afgeleverd in "Comfort" mode, je moet 'm zelf in "Sport" mode zetten om terug een sportief stuurgevoel te krijgen.

Geplaatst:

Als uw actieradius met een S 75D maar 160km is, dan heb je een gemiddeld verbruik van meer dan 450wh/km, wat absurd hoog is. Ik kon met de S 100d, met dikke 21'ers, vlot onder de 250wh geraken, en bij sportief rijden kwam ik nooit aan 350wh.

Geplaatst:

Mijn 370Wh/km is gebaseerd op een batterij die 90% vol is en leeg gereden wordt tot 10%. Als je ook die 20% op rijdt zit je inderdaad aan een verbruik van meer dan 450Wh/km.

Ik denk eerder dat de auto niet vol geladen was (hoewel je dat eenvoudig kan zien, de indicator ziet eruit als de batterij indicator van een smartphone).

Geplaatst:

Uw eerste bemerking, dat de Tesla zelf gaat aangeven dat je trager moet gaan rijden om op bestemming te geraken, doet 'm dat ook als je geen GPS instelt? Want ik neem aan dat Wabe wel de weg naar huis kent.

Geplaatst:
8 minuten geleden, wooter zei:

Vreemd verhaal...

1. Een Tesla gaat zelf aangeven als je niet toekomt met je acculading, en zal zelfs een route berekenen langs een supercharger als je het anders niet haalt. Dat van ongemerkt rijden tot er plots maar 30km over is kan niet, of je bestemming was 10km verder.

Hoe weet dat spel waar de bestemming ligt als je niet op navi rijdt?

Geplaatst:

Goeie vraag :) Ik ben zo gewoon om altijd met GPS te rijden en ben ook nooit verrast als ik de melding krijg dat de batterij leeg gaat zijn bij bestemming... Kan dus zijn dat je in dat geval geen melding krijgt? Maar vanaf 20% slaat het display van je batterij wel oranje, en onder de 6% rood.

Geplaatst:

Een Tesla kan veel, maar ik denk niet dat 'm helderziend kan zijn. :lol:

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
1 minuut geleden, wooter zei:

Goeie vraag :) Ik ben zo gewoon om altijd met GPS te rijden en ben ook nooit verrast als ik de melding krijg dat de batterij leeg gaat zijn bij bestemming... Kan dus zijn dat je in dat geval geen melding krijgt? Maar vanaf 20% slaat het display van je batterij wel oranje, en onder de 6% rood.

Lijkt me vrij logisch, tenzij Tesla helderziend is kan die toch nooit weten hoever je nog moet tot bestemming? 

Als je dus kijkt en je hebt nog maar 30% zit hij nog niet op oranje of rood en kan ik best geloven dat het even schrikken is :D 

Geplaatst:
Zojuist, BMWMB zei:

Een Tesla kan veel, maar ik denk niet dat 'm helderziend kan zijn. :lol:

Zojuist, Polygoon zei:

Lijkt me vrij logisch, tenzij Tesla helderziend is kan die toch nooit weten hoever je nog moet tot bestemming? 

Als je dus kijkt en je hebt nog maar 30% zit hij nog niet op oranje of rood en kan ik best geloven dat het even schrikken is :D 

GMTA :lol: 

Geplaatst:
13 minuten geleden, BMWMB zei:

Als uw actieradius met een S 75D maar 160km is, dan heb je een gemiddeld verbruik van meer dan 450wh/km, wat absurd hoog is. Ik kon met de S 100d, met dikke 21'ers, vlot onder de 250wh geraken, en bij sportief rijden kwam ik nooit aan 350wh.

Je houdt hier wel geen rekening met de minimum lading die in de batterij dient te blijven. Een batterij van 75kWh heeft geen nuttige energieinhoud van 75kWh. Ik dacht dat er minimaal 7% (dient geverifieerd te worden) in de batterij diende te blijven, om geen schade te hebben. Dus dan ben je al 5,25kWh kwijt of 5.250Wh. 

Geplaatst:

Het is zeker een feit dat Tesla rijden een aanpassing vraagt wat betreft planning van je ritten, omdat je niet zomaar op elk moment kan laden. In de meeste gevallen ga ik vlot toekomen met mijn batterij, en ga ik thuis of op de firma kunnen laden. Maar, van de week had ik een situatie, waarvan ik onmiddellijk moest denken dat ik met een Tesla een probleem had gehad. Ik had die dag 400km gereden, en kwam 's avonds thuis. Met een tesla zou dan de batterij leeg zijn, en zou ik 'm 's nacht weer laten opladen. Echter, om 18u, toen ik net thuis was, krijg ik telefoon van mijn moeder, die belt dat mijn oom is opgenomen in Leuven in het ziekenhuis, en ze vraagt of ik met haar mee wil gaan op bezoek. Maaseik - Beringen - Leuven - Beringen - Maaseik, dat zijn 180km heen en terug. Hopelijk zou ik dan genoeg batterij hebben om tot Zolder te geraken, en daar dan een half uur moeten superchargen, waar ik eigenlijk niet de tijd voor zou hebben. Ik had wel de auto van mijn vrouw kunnen nemen, maar dat kan toch niet de bedoeling zijn.

Geplaatst:
2 minutes ago, BMWMB said:

Het is zeker een feit dat Tesla rijden een aanpassing vraagt wat betreft planning van je ritten, omdat je niet zomaar op elk moment kan laden. In de meeste gevallen ga ik vlot toekomen met mijn batterij, en ga ik thuis of op de firma kunnen laden. Maar, van de week had ik een situatie, waarvan ik onmiddellijk moest denken dat ik met een Tesla een probleem had gehad. Ik had die dag 400km gereden, en kwam 's avonds thuis. Met een tesla zou dan de batterij leeg zijn, en zou ik 'm 's nacht weer laten opladen. Echter, om 18u, toen ik net thuis was, krijg ik telefoon van mijn moeder, die belt dat mijn oom is opgenomen in Leuven in het ziekenhuis, en ze vraagt of ik met haar mee wil gaan op bezoek. Maaseik - Beringen - Leuven - Beringen - Maaseik, dat zijn 180km heen en terug. Hopelijk zou ik dan genoeg batterij hebben om tot Zolder te geraken, en daar dan een half uur moeten superchargen, waar ik eigenlijk niet de tijd voor zou hebben. Ik had wel de auto van mijn vrouw kunnen nemen, maar dat kan toch niet de bedoeling zijn.

De prijs van een early adopter. Daar heb ik momenteel geen uitleg voor, dat moet je voorzien (door vaker te laden en altijd genoeg energie in de batterij te laten) of accepteren. Dat is een beetje zoals ik vroeger met de ziekenwagen reed, daar gingen we bij halve bak ook terug vol tanken, omdat je het niet kon maken om op weg naar een interventie te moeten tanken :).

Geplaatst:
30 minutes ago, wooter said:

Vreemd verhaal...

2. Een 75d is even snel als een 100d
  3. Thuis op het stopcontact kan je op 10 uren nooit 400km laden, dat is 3Kw dus dan zou je 25 uren moeten laden om de batterij terug vol te krijgen.
  4. Een Model S verbruikt aan een normale vlotte rijstijl 250Wh/km. 300km moet dan zeker haalbaar zijn (vermoed stond het display op rated en niet op effectief verbruik) van 100% tot 0% maar jij rijdt ook niet je bak leeg. Als je van 90% tot 10% leeg rijdt zit je dan aan 240km range. 160km range betekent een gemiddeld verbruik van 370Wh/km wat zowat 70Wh meer is dan wat ik doe met mijn Model X. 10% over betekent overigens 30km range over, of 20km aan dat abnormaal hoge verbruik.

Stuurgevoel is makkelijk te verklaren: meeste Tesla's worden vanuit het Service Center afgeleverd in "Comfort" mode, je moet 'm zelf in "Sport" mode zetten om terug een sportief stuurgevoel te krijgen.

1. GPS stond niet op.. Ik ken de weg van Zaventem naar huis..
2. Snelheid, ik was meer dan tevreden ervan
3. Auto heeft geladen van vrijdag 9u tot zaterdag 11u. Dus kan wel zijn denk ik.
4. Blijkbaar volgens de eigenaar is de batterij nogal sterk afhankelijk van het weer en de snelheid dat men rijdt? 

Geplaatst:

Voor de 350 km die ik ermee gereden heb, heb ik toch veel twijfels. Veel positieve dingen maar ook veel negatieve dingen. Die komen waarschijnlijk wel in orde maar voor de moment toch niet betere keuze.

Geplaatst:

De batterij is iets meer afhankelijk van snelheid en weer, maar dat heb je met je benzine ook maar dat merk je niet zo. In een ander topic zitten ze vrolijk 17l/100km te doen voor een auto die volgens de normen 2,9l/100km en niemand gaat daar over de zeik.

Geplaatst:
Just now, wooter said:

De batterij is iets meer afhankelijk van snelheid en weer, maar dat heb je met je benzine ook maar dat merk je niet zo. In een ander topic zitten ze vrolijk 17l/100km te doen voor een auto die volgens de normen 2,9l/100km en niemand gaat daar over de zeik.

daar heb je wel gelijk.. maar aan de andere kant. Op 4 minuten heb je daar terug een volle tank.

Geplaatst:
Zojuist, wooter zei:

Omdat je minder tijd verliest met die bak terug vol te doen natuurlijk. Moest een normale tankbeurt even lang duren als een supercharge beurt zou je ze ook wel horen steigeren he.

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
25 minuten geleden, BMWMB zei:

Dat is wat ik al een hele tijd probeer duidelijk te maken. Range anxiety is een ECHT probleem, de rust die je krijgt aan het stuur wordt weggenomen door je probleem met afstand. Je bent toch constant bezig met je batterijlading? Dat kan toch niet de bedoeling zijn? 

Deze ochtend ook eens naar werk gereden in full E mode, dat geeft op zich idd wel een bepaalde rust en was best een leuke ervaring. 

Range en sneller laden zijn en blijven de twee grote pijnpunten. Eens dat van de baan is.....

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid