Jokke_vlo 16.914 Geplaatst: 22 januari 2018 Geplaatst: 22 januari 2018 12 minuten geleden, wooter zei: De batterij is iets meer afhankelijk van snelheid en weer, maar dat heb je met je benzine ook maar dat merk je niet zo. In een ander topic zitten ze vrolijk 17l/100km te doen voor een auto die volgens de normen 2,9l/100km en niemand gaat daar over de zeik. Wootertje weet je hoe dat komt: omdat daar negatieve punten worden genoemd en geen poging gedaan wordt omdat te verbloemen of "goed" te praten. Dat is gewoon extreem slecht. Maar doet niet terzake ivm batterijverbruik en range anxiety. Quote
Gast wooter Geplaatst: 22 januari 2018 Geplaatst: 22 januari 2018 En geloof mij, als Tesla rijder, dat range anxiety niet bestaat. Ja, ik erger er mij aan dat er vrolijk op de Tesla site staat dat mijn auto +500km zou doen met een acculading. Ik erger er mij ook aan als ik niet kan laden aan een lader in een parking, omdat er een volgeladen PHEV of een ICE het vak blokkeert en dat de kans hoger is dat ik een ommetje moet doen langs een supercharger. Maar ik kan ook perfect meten hoe lang ik waar moet laden, en netto gezien verlies ik minder tijd aan het superchargen dan elke 400 km 5 minuten aan een tankstation te moeten staan. Maar goed, daar heb je niks aan als je een tijdsdruk hebt. Kom ik terug op die range anxiety. Dat heb ik dus niet. Wat ik wel ervaar, is dat ik, omdat ik weet dat ik vroeger moet vertrekken omdat ik niet meer +160 doe op de snelweg, en ik soms voor 10 minuten moet bijladen, ik veel relaxer op de baan zit omdat ik netjes op tijd vertrek, ipv vroeger proberen mijn te laat vertrekken te compenseren met harder te rijden. Sneller laden gaat welkom zijn, versta me niet verkeerd, maar met een effectieve range van 400km zou ik bijvoorbeeld nooit meer bij een supercharger passeren behalve bij buitenlandse trips van meer dan 300km op een dag. En dat gaat ook het probleem worden om een laadnetwerk uit te bouwen dat winstgevend is, als iedereen van thuis kan vertrekken met 300-500km aan range elke ochtend. Quote
Gast wooter Geplaatst: 22 januari 2018 Geplaatst: 22 januari 2018 En ik zou een van de eerste zijn om mijn Model X in te wisselen op een nieuwe Model X met effectieve range van 400+ km. Als je ervan uit gaat dat in mijn X 100D 95kWh gebruiksklare energie zit, en daar van 90% tot 10% rijdt, aan een verbruik van 300Wh/km, zit je nl. aan 253km aan range, en dat komt vrij goed uit met mijn effectieve range. Gisteren heb ik 227km gereden met een gemiddelde van 317Wh/km, 72,32kWh verbruik en had 14% over. Maar deze morgen zat er weer 50% acculading in, zonder dat ik er langs een supercharger ben voor moeten passeren. 50% omdat ik nog altijd niet de lader aan driefasen heb gekoppeld maar nog altijd amper 16A tweefase krijgt. Quote
Polygoon 15.036 Geplaatst: 22 januari 2018 Geplaatst: 22 januari 2018 Hoe verlies je netto minder tijd t.o.v. aan het tankstation? Quote
Davy_ 1.514 Geplaatst: 22 januari 2018 Geplaatst: 22 januari 2018 Vreemd verhaal... Een Tesla gaat zelf aangeven als je niet toekomt met je acculading, en zal zelfs een route berekenen langs een supercharger als je het anders niet haalt. Dat van ongemerkt rijden tot er plots maar 30km over is kan niet, of je bestemming was 10km verder. Een 75d is even snel als een 100d Thuis op het stopcontact kan je op 10 uren nooit 400km laden, dat is 3Kw dus dan zou je 25 uren moeten laden om de batterij terug vol te krijgen. Een Model S verbruikt aan een normale vlotte rijstijl 250Wh/km. 300km moet dan zeker haalbaar zijn (vermoed stond het display op rated en niet op effectief verbruik) van 100% tot 0% maar jij rijdt ook niet je bak leeg. Als je van 90% tot 10% leeg rijdt zit je dan aan 240km range. 160km range betekent een gemiddeld verbruik van 370Wh/km wat zowat 70Wh meer is dan wat ik doe met mijn Model X. 10% over betekent overigens 30km range over, of 20km aan dat abnormaal hoge verbruik. Stuurgevoel is makkelijk te verklaren: meeste Tesla's worden vanuit het Service Center afgeleverd in "Comfort" mode, je moet 'm zelf in "Sport" mode zetten om terug een sportief stuurgevoel te krijgen.En een Tesla weet automatisch naar waar je moet? Of jij stelt elke keer je gps in gelijk naar waar je moet? Quote
Tjeu 4.022 Geplaatst: 22 januari 2018 Geplaatst: 22 januari 2018 5 minuten geleden, Polygoon zei: Hoe verlies je netto minder tijd t.o.v. aan het tankstation? Als je dagelijkse km's kleiner zijn dan wat je nachtelijk op kan laden, dan hoef je nooit om te rijden naar het tankstation. Dat is zeker een valabel punt. Als strookt het niet met zijn kleine blaas en grote honger. 2 Quote
Logic 538 Geplaatst: 22 januari 2018 Geplaatst: 22 januari 2018 47 minuten geleden, wooter zei: Kom ik terug op die range anxiety. Dat heb ik dus niet. Wat ik wel ervaar, is dat ik, omdat ik weet dat ik vroeger moet vertrekken omdat ik niet meer +160 doe op de snelweg, en ik soms voor 10 minuten moet bijladen, ik veel relaxer op de baan zit omdat ik netjes op tijd vertrek, ipv vroeger proberen mijn te laat vertrekken te compenseren met harder te rijden. Is dat hier nog geen 1000 keer gezegd geweest. Dat op tijd vertrekken kon je vroeger ook toepassen hé.... het was alleen geen noodzaak. Met de Tesla ben je verplicht om het anders aan te pakken, om rekening te houden met die range, dat valt voor mij toch ook onder de noemer 'range anxiety'. Je probeert dat te rationaliseren, maar 't is echt vervelend. Je kan niet anders concluderen dat je verplicht bent om het zo te doen, en dan heb ik ook liever de vrijheid ipv opgezadeld te zitten met die bijkomende 'planning'. 1 Quote
Gast wooter Geplaatst: 22 januari 2018 Geplaatst: 22 januari 2018 Just now, Polygoon said: Hoe verlies je netto minder tijd t.o.v. aan het tankstation? Met een vergelijkbare auto met vergelijkbaar vermogen zit je om de 350km aan het tankstation. Ik weet dat er hier helden zijn, maar toevallig hield ik in het verleden bij hoe lang een tankbeurt duurde en ik zat vaak aan 10 minuten. Afstappen, kaart zoeken, kaart invoeren, pin, kilometerstand, terug naar motorfiets, tanken, en dan was het nog maar max. 25 liter. Met de M2 is het +50 liter en duurt het ook lang. Dat is dan nog exclusief wachten op een vrije pomp, de shop binnen gaan en beurt afwachten als ik een bonnetje wil en bij een tankstation sta van niet mijn tankpas, of de shop binnen ga voor een snack of drankje. Dus elke 400km 10 minuten tanken. Daarentegen zit ik 27000km aan een totaal van 1116,49kWh aan superchargers. Als je daarbij neemt een gemiddelde van 100kW per uur laden zit ik aan 11,16 uur laden aan superchargers. Als ik dezelfde afstand, 27000km, nu elke 350km 10 minuten had moeten tanken, zat ik aan 67,5 tankbeurten van elk 10 minuten, oftewel 337 minuten oftewel 12,85 uren tanken. Quote
Gast wooter Geplaatst: 22 januari 2018 Geplaatst: 22 januari 2018 5 minutes ago, Logic said: Is dat hier nog geen 1000 keer gezegd geweest. Dat op tijd vertrekken kon je vroeger ook toepassen hé.... het was alleen geen noodzaak. Met de Tesla ben je verplicht om het anders aan te pakken, om rekening te houden met die range, dat valt voor mij toch ook onder de noemer 'range anxiety'. Je probeert dat te rationaliseren, maar 't is echt vervelend. Je kan niet anders concluderen dat je verplicht bent om het zo te doen, en dan heb ik ook liever de vrijheid ipv opgezadeld te zitten met die bijkomende 'planning'. En ik blijf zeggen dat dat heel goed meevalt. 2 weken vertrokken zonder die buffer, ben gewoon 10 minuten gaan laden terwijl ik een worstenbroodje en drankje uit de shop haalde en 11 minuten later zat ik terug op de baan maar wel met genoeg range. En vervolgens in Antwerpen in de file toch weer afgedroogd dus wat maakt het uit. Quote
Gast wooter Geplaatst: 22 januari 2018 Geplaatst: 22 januari 2018 Ik voorzie overigens dat mijn minuten aan de supercharger drastisch gaan minderen eens ik de wall charger aan driefase heb hangen en elke nacht kan vol laden. Dan hoef ik nooit meer 's morgens nog eens 10 minuten moeten bijladen omdat ik niet genoeg range zou hebben. Dan vallen er makkelijk 2 keer 10 minuten superchargen per week af. Quote
Polygoon 15.036 Geplaatst: 22 januari 2018 Geplaatst: 22 januari 2018 In welk prehistorisch deel van België moet je binnengaan voor een bonnetje?! Ik denk dat de laatste keer dat ik nog een shop binnen ben gegaan, geleden is van zomer 2017. Op weg naar Italië. Ik snap dat je netto minder tijd hebt omdat je thuis kunt opladen maar wat je hier uit je nek slaat. 10 minuten? For fuck sake Quote vergeten: ging over je bericht rond netto tijdswinst. 1 Quote
Tjeu 4.022 Geplaatst: 22 januari 2018 Geplaatst: 22 januari 2018 Zojuist, Polygoon zei: In welk prehistorisch deel van België moet je binnengaan voor een bonnetje?! Ik denk dat de laatste keer dat ik nog een shop binnen ben gegaan, geleden is van zomer 2017. Op weg naar Italië. Ik snap dat je netto minder tijd hebt omdat je thuis kunt opladen maar wat je hier uit je nek slaat. 10 minuten? For fuck sake Waar haal jij dan je worstenbroodje? En je koffie? Of je redbull? 1 Quote
Le Capri Mauve 1.012 Geplaatst: 22 januari 2018 Geplaatst: 22 januari 2018 (aangepast) 5 minuten geleden, wooter zei: Met een vergelijkbare auto met vergelijkbaar vermogen zit je om de 350km aan het tankstation. Ik weet dat er hier helden zijn, maar toevallig hield ik in het verleden bij hoe lang een tankbeurt duurde en ik zat vaak aan 10 minuten. Afstappen, kaart zoeken, kaart invoeren, pin, kilometerstand, terug naar motorfiets, tanken, en dan was het nog maar max. 25 liter. Met de M2 is het +50 liter en duurt het ook lang. Dat is dan nog exclusief wachten op een vrije pomp, de shop binnen gaan en beurt afwachten als ik een bonnetje wil en bij een tankstation sta van niet mijn tankpas, of de shop binnen ga voor een snack of drankje. Dus elke 400km 10 minuten tanken. Ik tank om de 400km en het zal zelden meer dan 5 minuten duren. Maar op die snelwegstations kan het wel oplopen ja. Ik draag mijn heldenlot zonder morren. [edit] maandelijks bandenspanning checken niet meegerekend. Moeder de vrouw klaagt dat telkens we met haar auto weg zijn ik altijd de bandenspanning wil checken. 22 januari 2018 aangepast door Le Capri Mauve Quote
BMWMB 12.352 Geplaatst: 22 januari 2018 Geplaatst: 22 januari 2018 4 uren geleden, Polygoon zei: In welk prehistorisch deel van België moet je binnengaan voor een bonnetje?! Ik denk dat de laatste keer dat ik nog een shop binnen ben gegaan, geleden is van zomer 2017. Op weg naar Italië. Ik snap dat je netto minder tijd hebt omdat je thuis kunt opladen maar wat je hier uit je nek slaat. 10 minuten? For fuck sake Quote vergeten: ging over je bericht rond netto tijdswinst. Ik tank meestal bij een tankstation op 5km van thuis. Heen en terug rijden, incl. tanken is meer dan 10 minuten. Natuurlijk tank ik ook soms onderweg, maar ik probeer dat te vermijden, omdat het tankstation waar ik ga echt wel zeer goedkoop is. Aangezien ik ook maar een goede 500km kan doen met een tank, en ik 90% ga tanken in datzelfde tankstation, geeft ook al aan dat ik met Tesla zeer weinig zal moeten superchargen onderweg. Quote
ir_fuel 58.288 Geplaatst: 22 januari 2018 Geplaatst: 22 januari 2018 15 minutes ago, BMWMB said: Ik tank meestal bij een tankstation op 5km van thuis. Heen en terug rijden, incl. tanken is meer dan 10 minuten. Natuurlijk tank ik ook soms onderweg, maar ik probeer dat te vermijden, omdat het tankstation waar ik ga echt wel zeer goedkoop is. Wat een argument Time = money Quote
ir_fuel 58.288 Geplaatst: 22 januari 2018 Geplaatst: 22 januari 2018 Jij gaat 10km omrijden om 5 euro te besparen op je tank, met je tankkaart van de zaak? Quote
Tjeu 4.022 Geplaatst: 22 januari 2018 Geplaatst: 22 januari 2018 Zojuist, ir_fuel zei: Jij gaat 10km omrijden om 5 euro te besparen op je tank, met je tankkaart van de zaak? Wie het kleine niet eert.... Quote
BMWMB 12.352 Geplaatst: 22 januari 2018 Geplaatst: 22 januari 2018 20 minuten geleden, ir_fuel zei: Wat een argument Time = money Ik doet dat altijd aan het einde van mijn werkdag, dus dan is tijd geen issue meer. En idd, elke euro telt. €5,- per tankbeurt is € 350,- per jaar. Quote
ir_fuel 58.288 Geplaatst: 22 januari 2018 Geplaatst: 22 januari 2018 21 minutes ago, BMWMB said: Ik doet dat altijd aan het einde van mijn werkdag, dus dan is tijd geen issue meer. Maar net gebruikte je het wel als argument in de "tanken duurt lang" discussie. Het is 't een of 't ander he Quote
BMWMB 12.352 Geplaatst: 22 januari 2018 Geplaatst: 22 januari 2018 Toch spaar ik die uit. Is toch soms 2x per week. En ik wilde aantonen dat ik zelden meer doe dan 500km in 1 dag, en dus niet te dikwijls moet gaan superchargen. Vossen heeft een nieuw design wielen, die ze ook onder de Model S voorstellen. Vet! Maar, ik vind ze niet knapper dan de originele 21'ers. Quote
gTa 28.029 Geplaatst: 22 januari 2018 Geplaatst: 22 januari 2018 Laat die beesten nu toch ne keer met rust, BMWMB. Quote
BMWMB 12.352 Geplaatst: 22 januari 2018 Geplaatst: 22 januari 2018 Als ik mijn C niet verkoop, dan denk ik er toch aan om eens een ander stel wielen te kopen, en dan maken deze nieuwe van Vossen veel kans. Quote
Tjeu 4.022 Geplaatst: 22 januari 2018 Geplaatst: 22 januari 2018 Laat die beesten nu toch ne keer met rust, BMWMB.Net omgekeerd, koop nu toch gewoon eentje. Ik zie niet wat je nog tegen houdt - behalve dat een aantal petrolheads je gaan bekijk alsof je een Berlingo kocht. Je bent duidelijk overtuigd, ga er dan gewoon voor. Quote
Gast wooter Geplaatst: 22 januari 2018 Geplaatst: 22 januari 2018 1 hour ago, BMWMB said: Toch spaar ik die uit. Is toch soms 2x per week. En ik wilde aantonen dat ik zelden meer doe dan 500km in 1 dag, en dus niet te dikwijls moet gaan superchargen. Vossen heeft een nieuw design wielen, die ze ook onder de Model S voorstellen. Vet! Maar, ik vind ze niet knapper dan de originele 21'ers. Zo een Model S (of zelf X) in zilver vind ik wel mooi. Quote
Framfy 559 Geplaatst: 22 januari 2018 Geplaatst: 22 januari 2018 (aangepast) 3 minuten geleden, Tjeu zei: Net omgekeerd, koop nu toch gewoon eentje. Ik zie niet wat je nog tegen houdt - behalve dat een aantal petrolheads je gaan bekijk alsof je een Berlingo kocht. Je bent duidelijk overtuigd, ga er dan gewoon voor. beesten = vossen 22 januari 2018 aangepast door Framfy quote toegevoegd Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.