Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Het is heel simpel: als hij met zijn i3 en jij met een tweede verbruiker op dat circuit veroorzaakt dat de bekabeling doorbrand, dan is het circuit niet correct gezekerd.

Ik weet niet welk vermogen een lader bijgeleverd bij een i3 trekt, maar de laders bij Tesla die passen op een zogenaamde Schuko stekker (een klassiek stopcontact met aardingspin) trekken maximum 13A en worden afgezekerd op 16A. De eerste de beste elektricien kan je dus vertellen dat het laden van die i3 op een stopcontact absoluut geen risico vormt: de zekering zal het eerder begeven dan de bekabeling, indien correct bekabeld en klassiek gezekerd.

Geplaatst:
4 hours ago, wooter said:

Het probleem zal inderdaad enkel maar erger worden, omdat iedereen blijft denken dat iemand anders het maar moet oplossen. En dan blijft enkel Tesla over die het voor Tesla oplost.

welja, Tesla wil een enorme voorsprong nemen. wordt moeilijk als zij de enige zijn met een degelijk netwerk van laadpunten

Geplaatst: (aangepast)
43 minutes ago, wooter said:

Het is heel simpel: als hij met zijn i3 en jij met een tweede verbruiker op dat circuit veroorzaakt dat de bekabeling doorbrand, dan is het circuit niet correct gezekerd.

Ik weet niet welk vermogen een lader bijgeleverd bij een i3 trekt, maar de laders bij Tesla die passen op een zogenaamde Schuko stekker (een klassiek stopcontact met aardingspin) trekken maximum 13A en worden afgezekerd op 16A. De eerste de beste elektricien kan je dus vertellen dat het laden van die i3 op een stopcontact absoluut geen risico vormt: de zekering zal het eerder begeven dan de bekabeling, indien correct bekabeld en klassiek gezekerd.

dat klopt, indien alles correct bekabeld is. er zijn echter veel prutsers die bekabelen of aanpassingen doen. of oude gebouwen waar het een kluwen van kabels is, en niemand goed weet wat er waar loopt.
met je eigen teller zul je je eigen zekering hebben in de garagebox, dus sowieso je eigen bekabeling en zekering. indien de bekabeling en zekering mooi op elkaar afgestemd zijn, is er geen probleem. als ooit een idioot de zekering altijd deed springen en een "upgrade" van de zekering deed naar een zwaarder model, dan kan de boel inderdaad afbranden.
in de ouden tijd waren zekeringen van porselein, die gingen doorsmelten en kon je niet resetten. genoeg van dat soort zekeringen werd overbrugd, omdat die zekering te duur uitkwamen.

7 minutes ago, wooter said:

Tesla heeft al een enorme voorsprong.

nu nog de race winnen tegen solvabiliteit. 

aangepast door teus_
Geplaatst:
1 uur terug, wooter zei:

2 uren geleden, tsmetjen zei:

Ik heb een vraag over thuisladen...
Ik woon in een residentie met 4 blokken, ongeveer 240 appartementen. Ik heb een garagebox met aparte teller voor elektriciteit, mijn gebuur in de garagebox ernaast laadt regelmatig zijn BMW I3 in de box naast mij in een gewoon stopcontact,

Ik stel mij de vraag, ik ben niet geschoold op vlak van electriciteit, maar ik dacht dat er een vijftal boxen aangesloten zijn op 1 circuit , elke box 2 stopcontacten en verlichting.

Is er geen gevaar dat de bekabeling te licht is ? Zal bv als ik mijn wagen wil stofzuigen tijdens het laden van de I3 niet overbelast geraken of als er nog andere elektrische wagens zouden bijkomen?

Zijn er al artikels hieromtrent die duidelijkheid scheppen want tijdens de jaarlijkse vergadering gaf dit onderwerp toch heel wat beroering, en eigenlijk omdat de BMW eigenaar zich persoonlijk wou voorstellen als alleenstaande,strategisch manager en jurist emoji16.png, en ik zag enkel een bekakte, latente homofiel die zo pretentieus was tot in Tokio?…enfin, dat laatste doet nu niet terzake..

Zijn er hier mensen die daar meer kunnen over vertellen....
In het verleden werden LPG wagens ook geweerd in parkings, het zou mij niet verwonderen dat er bvb eerst een keuring moet gebeuren ofzo om vast te stellen welke mogelijkheden er zijn of niet zijn.

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk Pro

Je uitleg is verwarrend, elk een eigen meter maar toch 5 boxen op 1 kring? Elk heeft dan een tussenmeter voor zijn box?

1 uur terug, wooter zei:

Fout, het stopcontact begeeft het eerst. Deze kunnen 16A maar zijn niet ontworpen om dat uren aan een stuk te doen.

Geplaatst:
Fout, het stopcontact begeeft het eerst. Deze kunnen 16A maar zijn niet ontworpen om dat uren aan een stuk te doen.

Yep, er staat tussen elke box een aparte teller3189f48339557b2202622192cf4f55ee.jpg

Geplaatst:

Overigens is het onzin dat die stopcontacten maar tijdelijk 16A aankunnen. Dat krijg je dan niet gekeurd.

Sorry ze maa dit is weer onnodige bangmakerij...

Geplaatst:

Afin t’is misschien niet in het gepaste topic, maar alleszins bestaan er precies toch wel verschillende meningen, ongeacht of ze nu bekwaam zijn in de materie.... ik ga me er toch proberen zo goed mogelijk in te documenteren....

Geplaatst:

Het is heel eenvoudig: met de bijgeleverde lader is een stopcontact geen probleem, en als dat wel zo blijkt, ligt het aan de foutieve bekabeling of zekering.

Als die man een aparte muurlader wil installeren, dan laat ie dat best door een elektricien doen om dat ook volgens de regels te doen. Dan kan dat probleemloos 16A enkelfase of zelfs driefase.

Geplaatst:
51 minuten geleden, wooter zei:

Overigens is het onzin dat die stopcontacten maar tijdelijk 16A aankunnen. Dat krijg je dan niet gekeurd.

Sorry ze maa dit is weer onnodige bangmakerij...

Je hebt weer alle wijsheid in pacht.

Geplaatst:

Ja men gaat echt 16A stopcontacten keuren alsof ze enkel 16A in piek aankunnen.

Geplaatst:

Maar ik hoor vol interesse hoe ik met 16 maanden ervaring met een EV er niks van ken en jij wel, en je ook nog eens mijn elektricien zou tegenspreken.

Geplaatst:
1 uur terug, wooter zei:

Ja men gaat echt 16A stopcontacten keuren alsof ze enkel 16A in piek aankunnen.

Gewoon stopcontact kan 2300W aan op 230Vac gedurende 3u na elkaar. Je ziet vaak bij stopcontacten die gebruikt worden voor elektrische kachels dat ze verkleuren/verbranden. 

Geplaatst:

Ik heb mijn Wall Charger op een stopcontact zitten voor meer dan een jaar, trek de volle 16A en is nog niet verkleurd of verbrand..

Geplaatst:
9 uren geleden, dragonfly zei:

9 uren geleden, wooter zei:

Natuurlijk geen foto van de Kettleman City supercharger.

Omdat die niet overbezet was.

?

B12DD054-3A4A-425C-89EB-619452345777.jpeg

Geplaatst:

Mij lijkt het sterk dat een garagebox op het gemeenschappelijk net zou staan
Je geburen gaan content zijn als je daar alle dagen een auto aan oplaadt

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Geplaatst: (aangepast)

Maximaal 8 stopcontacten per circuit.... dus informeeer je eerst over de situatie...

Ik zou een circuit per garage voorzien... Maak eens kortsluiting, en zie wie er zonder spanning zit. ?

aangepast door Dirk75
Geplaatst:

Bij ons in de blok staat iedere garage op de meter van het appartement van de huurder/eigenaar
Dat lijkt me de fairste oplossing

Geplaatst:
10 minutes ago, Brunault said:

Bij ons in de blok staat iedere garage op de meter van het appartement van de huurder/eigenaar
Dat lijkt me de fairste oplossing

Klopt, of een systeem waarbij de laadpalen op het gemeenschappelijke net staan maar je individuele verbruik wordt gemeten en verrekend met RFID badges. Stel dat je als eigenaar van het gebouw een uniforme oplossing wil uitrollen, kan je bij partijen zoals https://www.allego.nl/ een laadoplossing voorzien die een bepaald vermogen balanceert over alle laadpunten en elke lader apart afrekent.

Geplaatst:
21 uren geleden, Dirk75 zei:

Maximaal 8 stopcontacten per circuit.... dus informeeer je eerst over de situatie...

Ik zou een circuit per garage voorzien... Maak eens kortsluiting, en zie wie er zonder spanning zit. ?

Bij kortsluiting kan er wel wat meer uitgaan dan bij overbelasting ?. Als je pech hebt gaat de hoofddiferentieel uit en zit het heel gebouw zonder spanning.

Er bestaan ook systemen die rekening houden met andere gebruikers. Deze verlagen dan de laadsnelheid als er onvoeldoende "stroom" ter beschikking is en verhoogd deze terug wanneer er terug meer beschikbaar is. Het zorgt er dus ook voor dat ge uw net nooit overbelast.  

Geplaatst:
Op 25/11/2018 om 19:30, wooter zei:

Maar ik hoor vol interesse hoe ik met 16 maanden ervaring met een EV er niks van ken en jij wel, en je ook nog eens mijn elektricien zou tegenspreken.

Dat zou niet de eerste keer zijn dat ik een collega volledig tegenspreek.

Een laadpaal sluit je niet aan op een gewoon stopcontact, punt uit.

Geplaatst:
Dat zou niet de eerste keer zijn dat ik een collega volledig tegenspreek.
Een laadpaal sluit je niet aan op een gewoon stopcontact, punt uit.

Dat klopt ook, maar beweren dat die dingen na 2 uren smelten is ook overdreven.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid