Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Goed te lezen dat de checkup bij tesla echt iets voorsteld.

Duidelijk een product waar mensen achter staan en blij zijn dat ze aan mensen mogen verkopen.

• Taal izan 1
Geplaatst:
25 minuten geleden, gewoon ik zei:

Duidelijk een product waar mensen achter staan en blij zijn dat ze aan mensen mogen verkopen.

We hebben bij @Krikkieook de beroepseer van die van BMW kunnen zien he.

• Vind ik leuk 1
  • Grappig 1
Geplaatst:
9 uren geleden, Lotuzzz zei:

Of bij bmwmb van Mercedes.

Geplaatst:
9 uren geleden, Lotuzzz zei:

Davo idd. Was ook een topper datte

Geplaatst: (aangepast)
12 uren geleden, gewoon ik zei:

Dat is idd zeer teleurstellend, maar ook geen verrassing. Als je vandaag een nieuwe Tesla koopt, is het nog steeds zo dat je toch zelf voor een groot deel instaat voor de kwaliteitscheck. Voordeel is dat ze niet moeilijk doen om het achteraf allemaal te fixen, maar het blijft een geloop en een mentaliteit waar ik me moeilijk in kan vinden. Is een beetje zoals in de bouw.... 

Nu, bij andere merken is het ook niet meer zoals vroeger. Ieder merk lijkt wel iets uit de normale todo lijst geschrapt te hebben en bij de klant te plaatsen.

Volvo doet bijvoorbeeld wel nog de kwaliteitscontrole zelf, maar het lijkt wel alsof ze de eind-ontwikkeling en debugging van hun producten bij de klant gelegd hebben. 

Bij BMW lijkt de kwaliteitscontrole en de software dan wel ok te zijn, maar daar hebben ze er voor gekozen om geen aandacht meer te geven aan vormgeving. 

Bij VAG wordt niet meer nagedacht over onderhoudsgemak en kosten (zo las ik ergens dat je ID.... nog jaarlijks op onderhoud moet, met een minimale kost van 470 euro?)

En bij PSA ligt de focus integraal op de ontwikkeling volgens de wetgevende limieten, waarbij een aandrijflijn maar 150-180.000km mee moet gaan. Daar hebben ze duurzaamheid (als in lang meegaan en degelijk/sterk zijn) geschrapt. 

Zo is het overal wel iets tegenwoordig. Het ene is al wat lastiger en moeilijker op te lossen dan het andere. 

Zou ik terug een Tesla Certified Occasion kiezen boven een niet Certified 2de handsje? 
Ja, zeker. Want je hebt nu wel een jaar de tijd om alle fouten eruit te halen en door Tesla binnen hun garantie op te laten lossen. Hierbij ga ik er wel nog vanuit dat ze voor hun tweedehandsgarantie even soepel zijn als voor hun garantie op nieuwe voertuigen. Mogelijks denk ik daar anders over na het eerste bezoek en de eerste rechtzettingen (afspraak gepland donderdag).  

aangepast door Tjeu
Geplaatst:
23 minuten geleden, Tjeu zei:

Dat is idd zeer teleurstellend, maar ook geen verrassing. Als je vandaag een nieuwe Tesla koopt, is het nog steeds zo dat je toch zelf voor een groot deel instaat voor de kwaliteitscheck. Voordeel is dat ze niet moeilijk doen om het achteraf allemaal te fixen, maar het blijft een geloop en een mentaliteit waar ik me moeilijk in kan vinden. Is een beetje zoals in de bouw.... 

Nu, bij andere merken is het ook niet meer zoals vroeger. Ieder merk lijkt wel iets uit de normale todo lijst geschrapt te hebben en bij de klant te plaatsen.

Volvo doet bijvoorbeeld wel nog de kwaliteitscontrole zelf, maar het lijkt wel alsof ze de eind-ontwikkeling en debugging van hun producten bij de klant gelegd hebben. 

Bij BMW lijkt de kwaliteitscontrole en de software dan wel ok te zijn, maar daar hebben ze er voor gekozen om geen aandacht meer te geven aan vormgeving. 

Bij VAG wordt niet meer nagedacht over onderhoudsgemak en kosten (zo las ik ergens dat je ID.... nog jaarlijks op onderhoud moet, met een minimale kost van 470 euro?)

En bij PSA ligt de focus integraal op de ontwikkeling volgens de wetgevende limieten, waarbij een aandrijflijn maar 150-180.000km mee moet gaan. Daar hebben ze duurzaamheid (als in lang meegaan en degelijk/sterk zijn) geschrapt. 

Zo is het overal wel iets tegenwoordig. Het ene is al wat lastiger en moeilijker op te lossen dan het andere. 

Zou ik terug een Tesla Certified Occasion kiezen boven een niet Certified 2de handsje? 
Ja, zeker. Want je hebt nu wel een jaar de tijd om alle fouten eruit te halen en door Tesla binnen hun garantie op te laten lossen. Hierbij ga ik er wel nog vanuit dat ze voor hun tweedehandsgarantie even soepel zijn als voor hun garantie op nieuwe voertuigen. Mogelijks denk ik daar anders over na het eerste bezoek en de eerste rechtzettingen (afspraak gepland donderdag).  

Met een Vw Id7 moet je om de 2 jaar op onderhoud, die telt gewoon de dagen af.

Geplaatst:

Vandaag eens Zevergem - Diegem heen en terug gedaan. Deze morgen om half negen vertrokken, net na de grootste spits, vanavond om iets voor vijf terug naar huis, recht in de spits. 

's morgens 10 min laten voorverwarmen terwijl die aan de lader lag, doorheen de dag niet geladen en dus ook niet laten voorverwarmen. Gemiddeld 12°C buiten, 122 op teller waar het kon (ook op de R4 😶‍🌫️). Zeker niet wild gereden, maar ook niet als een slak. Beetje regen gehad. 
Gemiddeld verbruik voor gans de dag: 215 Wh/km. Dat is 1 Wh/km minder dan het normverbruik. Aanzienlijk beter dan verwacht. 
Uiteraard, zoals eerder aangehaald, is dat niet het juiste verbruik. 10min voorverwarmen = 500 Wh. En dan hebben we nog eens de laadverliezen. 
Alles samen zit het werkelijke verbruik dus op 244 Wh/km. Of 7,5 euro/100km (ofte zelfde als wagen met ICE die 4,7 liter/100km verbruikt). 
Dat is toch beter dan wat ik verwacht had. Blij mee. Had zo waarden eerder in de zomer verwacht, niet in de winter (zeker niet gezien de model X pas warmtepomp gekregen heeft in 2021 en de mijne dat nog niet heeft). 

Geplaatst:

Ik merk ook niet veel verschil in verbruik tussen zomer en winter. Snelweg of binnendoor vind ik veel duidelijker.

Maar ik kijk er ook amper naar, gewoon rijden en laden en rijden en laden...

Geplaatst:
12 minuten geleden, Lotuzzz zei:

Ik merk ook niet veel verschil in verbruik tussen zomer en winter. Snelweg of binnendoor vind ik veel duidelijker.

Maar ik kijk er ook amper naar, gewoon rijden en laden en rijden en laden...

Hier toch wel een overduidelijk verschil in verbruik vanaf het moment dat de buitentemperatuur onder de 10 graden duikt (model 3). 

Geplaatst:
On 12/16/2025 at 10:20 PM, Tjeu said:

Vandaag eens Zevergem - Diegem heen en terug gedaan. Deze morgen om half negen vertrokken, net na de grootste spits, vanavond om iets voor vijf terug naar huis, recht in de spits. 

's morgens 10 min laten voorverwarmen terwijl die aan de lader lag, doorheen de dag niet geladen en dus ook niet laten voorverwarmen. Gemiddeld 12°C buiten, 122 op teller waar het kon (ook op de R4 😶‍🌫️). Zeker niet wild gereden, maar ook niet als een slak. Beetje regen gehad. 
Gemiddeld verbruik voor gans de dag: 215 Wh/km. Dat is 1 Wh/km minder dan het normverbruik. Aanzienlijk beter dan verwacht. 
Uiteraard, zoals eerder aangehaald, is dat niet het juiste verbruik. 10min voorverwarmen = 500 Wh. En dan hebben we nog eens de laadverliezen. 
Alles samen zit het werkelijke verbruik dus op 244 Wh/km. Of 7,5 euro/100km (ofte zelfde als wagen met ICE die 4,7 liter/100km verbruikt). 
Dat is toch beter dan wat ik verwacht had. Blij mee. Had zo waarden eerder in de zomer verwacht, niet in de winter (zeker niet gezien de model X pas warmtepomp gekregen heeft in 2021 en de mijne dat nog niet heeft). 

12C is dan eigenlijk ook geen winter. Dat is nog geen temperatuur waarbij het verschil in verbruik echt doorslaggevend zal zijn. Doe dat nog eens bij gemiddeld 3C.

Geplaatst: (aangepast)

Ondertussen staat onze Model X dus in de garage voor een waslijst aan zaken aan te pakken (zie topic van de Espace). 
Toegeven, ze waren in Gent wel behoorlijk inschikkelijk. Eerst wouden ze de afspraak nog verzetten, 'omdat een onderdeel niet op stock is', maar na wat gemor (waarbij ik de volledige waslijst eens op mail gezet heb) en aandringen dat ze al de rest wel aan kunnen pakken (met prio ervoor zorgen dat beide sleutels (terug) werken en dat de versleten ruitenwissers vervangen worden), heb ik de wagen dus wel binnen mogen brengen. 

Enkel een nieuw mechanisme om de zetel van de tweede rij naar voor te schuiven en toegang te geven tot de derde rij is niet op stock. Ook opgemerkt dat ze gans mijn mail in extra actie punten hadden omgezet en toegevoegd aan de service aanvraag. Het is dus niet verplicht om alles zelf in die app te zitten klooien. En ja, bij mij is dat klooien, want voor een of andere reden wil mijn telefoon (google pixel 4a) echt niet weten van die app. Crasht letterlijk alle 5 min. Al opnieuw geïnstalleerd en gedaan, niets helpt. Tips welkom. 

Ook vervangwagen meegekregen. Pre facelift Model Y dual motor. Wtf, wat een raket zeg. Kwam zo een M4 V8 tegen, die ging er op open baan compleet voor, maar ondanks later vertrokken (reden achter elkaar en hij was sneller voorbij de flitspaal waarna het kot open ging) liep ik die in sprintje 70 - +140 wel vlot in. Compleet geschift en geen idee waarom ze zo een vermogen in zo een wagen steken eigenlijk. Verschil tussen X en Y is ook wel boeiend om eens op langere afstand te ervaren. Toch echt wel compleet verschillende wagens. Deed me direct denken aan 2013 Grand Scenic vs 2013 Grand Espace.

De X kan zeker een deel van zijn meerprijs  verantwoorden. Maar ik blijf er wel bij dat een X nooit zijn nieuwprijs waard is (je kan er 2 model Y's voor kopen). 
Y is stiller op de snelweg (al vergelijk ik hier dus wel een oude X met een modernere Y, de nieuwere X is ook stiller). Op minder goed wegdek (bijvoorbeeld kasseien) is de X dan wel stiller (véél minder rammels). Qua vering is het verschil het grootst. Waar ik voorheen nog aanhaalde dat een X zijn luchtvering zelf nog niet aan de enkels komt van een oude Range Rover (qua comfort, qua wegligging doet ie het uiteraard wel beter dan een zwalpende range), kijk ik daar nu toch wel wat anders naar. Zo een (prefacelift!) Y zijn vering is gewoon beenhard. Deed me aan de Saxo VTS denken die ik bij Citroën steeds als vervangwagen meekreeg, ook daar had ik het gevoel dat de vering hooguit uit rubberen blokken bestond.  Daarnaast paar dagen terug ook mijn favo bochtje genomen nabij IKEA. Wanneer je van de E40 komt en dan rechtsafslaat richting R4 - Maria middelares, dan heb je een prachtige rechts, links, rechts bocht. Die transfers zijn fijn om een wagen te testen en in de laatste rechtse zit een verzakking die je wagen heerlijk van de wijs kan brengen. Ik was alvast zeer onder de indruk hoe de X die laatste oneffenheid eruit filterde. Daar in de buurt op de R4 heb je nog zo een paar glooiende hobbels en bobbels, die worden opvallend gracieus genomen. Het is enkel op korte oneffenheden (drempels - dwarsnaden) dat de vering wat droger reageert dan verwacht (voor een wagen met luchtvering).  

Maar goed. Nu is het wachten tot de X terug klaar is. Spelen met een Y was eens leuk (als je dat als bedrijfswagen krijgt/kan krijgen zit je toch echt wel goed), maar ik heb toch liever mijn eigen gezapige boot op de oprit. Wel blij dat ik geen S mee heb gekregen. Toch wat schrik dat die me meer zou liggen dan de X. 

aangepast door Tjeu
  • Taal izan 1
  • 1 maand later...
Geplaatst:
Op 13/12/2025 om 18:38, Tjeu zei:

Vraagje aan de Tesla kenners, zoals eerder aangehaald vind ik dat mijn powergraph vreemde dingen doet. De stippellijn van regeneratief remmen komt te voorschijn, gaat weg, komt terug,... Dito voor een waarschuwingsdriehoekje. Vandaag kort gefilmd terwijl ik aan constante snelheid aan het rijden was op de R4, CC aan. 

Op 47 seconden, meerdere keren dat het aan en uit gaat. Zo gaat dat vaak, maar niet altijd, de hele rit. Vroeger was de tijd tussen aan-uit-waarschuwing groter, nu zijn de cycli korter geworden. 

Is dat nu normaal of niet? Had het probleem al eens omschreven en bij Tesla zijden ze dat dit normaal is, ik vind het toch vreemd overkomen... Ga het videotje ook eens nasturen naar de service afdeling. 

Iemand een mening? @tuscani @DDke? Zijn hier nog (ex) tesla rijders eigenlijk? 

EDIT: Best geluid uitzetten! 

@Tjeu misschien dat je al een antwoord gekregen hebt, maar dit is perfect normaal… de grafiek geeft aan hoeveel kW je kan gebruiken om te accelereren of hoeveel je genereert door af te remmen via one pedal driving. Als de batterij te warm of te koud staat (wat vaak is al hij een hele ochtend buiten gestaan heeft bij temperaturen van onder de 10 graden) gaat hij automatisch het vermogen dat hij verbruikt of genereert afremmen om de batterij te sparen tot deze op optimale temperatuur is. Na enkele minuten rijden wordt dat kleiner, en net voor de volledige cirkel gebruikt kan worden komt er dat uitroepteken. Is echt 100% normaal. 

als je het kot volledig opentrekt en blijft gaan, gaat hij na een seconde of 10 ook een uitroepteken geven, maar dan bovenaan. Dan beperkt hij het acceleratievermogen omdat je te hard aan het stampen bent voor de gezondheid van de batterij 😊

Is bij mijn Model S (ook een legacy model) ook het geval

• 2 weken later...
Geplaatst:

Tesla nieuws; Tesla stopt de productie van de model S en model X.

Ze gaan zich toeleggen op de productie van robots?? 😆

Geplaatst:
3 minuten geleden, thor zei:

Tesla nieuws; Tesla stopt de productie van de model S en model X.

Ze gaan zich toeleggen op de productie van robots?? 😆

Eerst nog zelfrijdende auto's, dan robots... Is zijn plan al van "in den beginne". 

Geplaatst:

Kernpunten van de Masterplannen:

Master Plan (2006): Starten met een dure sportwagen (Roadster), de winst gebruiken voor een betaalbaardere auto (Model S/X), en uiteindelijk een "massamarkt" auto (Model 3/Y) produceren.

Master Plan Part Deux (2016): Integratie van zonne-energieopwekking en opslag (Powerwall/Solar Roof), uitbreiding naar alle belangrijke vormen van terrestrisch transport, autonome voertuigen (FSD) en het delen van voertuigen.

Master Plan Part 3 (2023): Een blauwdruk voor een duurzame wereldwijde energie-economie via elektrificatie van huizen, industrie en transport, aangedreven door zon en wind.

Nieuwe Focus (2025/2026): De nieuwste visie legt minder nadruk op auto's en meer op robotica (Optimus), AI en autonome technologie, met productieplannen voor robots vóór eind 2026. 

• 2 maanden later...
Geplaatst:

Verschrikkelijk saai filmpje maar geeft wel een interessant beeld over FSD in NL. 

• Vind ik leuk 1
  • 2 weken later...
Geplaatst:

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

Rente aan 0%, waar zit het addertje?

image.png.bb91eb4b6f4a713cfa0d846718cd7462.png

Geplaatst:

Dat ze hun oude brol kwijt willen?

Hoe zijn de catalogusprijzen bij Tesla recent geëvolueerd? ik volg dit niet echt maar deze zijn wel 'nogal volatiel' . Indien ze recent zijn gestegen dan is deze actie gewoon een vestzak-broekzak operatie.

Geplaatst:

Men zag dit vroeger wel vaker (vooral rond het Autosalon):  'financiering aan 0%'.  

Financieerde je niet, dan was de onderhandelingsmarge voor je korting een stuk groter.  Het is met andere woorden een stuk van hun marge die ze weg geven.

Geplaatst:

Hebben ze nog gedaan, is om hun verkoopscijfers te boosten. 

Zij betalen dan gewoon de rente aan KBC of dergelijke, en jij krijgt die als korting. (wat je toch niet krijgt op Tesla's als eenmalige klant). 

Geplaatst:

Ze hebben hun prijzen vorige maand net met 1000€ opgetrokken. 

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid