Ga naar inhoud

E90/91 PFL Alpina D3 of FL BMW 320d


B3noît

Aanbevolen berichten

Zoals jullie waarschijnlijk al weten, gaat de GTI met spijt de deur uit en moet ik gaan dieselen.

Nu sta ik al langer zot van een E90/E91 3 serie en ben ik al een tijdje aan het uitkijken naar een mogelijke opvolger.

Echter ben ik nog steeds in dubio wat te verkiezen als je de volgende mogelijkheid hebt;

Alpina D3 pre-facelift of facelift 320d (177pk versie) met m-pack

Allebei met soortgelijke opties (must; xenon, navi, Aux-in en schuifdak, liefst nog leder ook) en < of ±100.000 kms.

Maar vandaar dus de twijfel.

Alpina pro's: toch iets exclusiever, heerlijk interieur met blauwe dials, pookje, emblemen in de zetels, andere uitlaatlijn met iets hoger toerenbereik, goedkoper op de markt te vinden dan FL 320 met zelfde opties

Facelift 320d: nieuwere motor, looks van de FL >> PFL, nieuwe navigatie/Idrive interface, lagere CO2 (128 tov 148 alpina), sportstuur,...

En 2 voorbeelden die momenteel in de gedachten spelen:

http://www.autoscout24.de/Details.aspx?id=203956241

$(KGrHqIOKpUE6TucBgi7BOtY,h1oSg~~_27.JPG

$(KGrHqQOKioE6YUUv)!jBOsclUTcEw~~_27.JPG

http://www.autoscout24.de/Details.aspx?id=212697479&asrc=fa

car_2010_ext_1.jpg

320043_bmw-syndikat_bild_high.jpg

Vandaar had ik graag eens geweten wat jullie keuze zou zijn

aangepast door B3noît
Link naar reactie
Delen op andere sites

Pas afgestudeerd en meneer doktoor wil al met een Alpina gaan rijden... :rolleyes::D

De facelift vind ik zelf een PAK knapper en zal het comfort/gebruiksgemak misschien toch nog wat hoger liggen, nee?

Enfin, de FL voor mij!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pas afgestudeerd en meneer doktoor wil al met een Alpina gaan rijden... :rolleyes::D

De facelift vind ik zelf een PAK knapper en zal het comfort/gebruiksgemak misschien toch nog wat hoger liggen, nee?

Enfin, de FL voor mij!

Hah! Nee, het viel me gewoon op dat die D3's binnen budget liggen, het blijft immers een 2.0l hé. Niet echt alpina pur sang te noemen, maar blijft een heerlijk pakket, vooral nu ze ook goedkoper geworden zijn dan de FL 3 serie.

Wat ik ook vergeten erbij te zeggen heb is dat ik er 4 à 5 jaar zal mee rijden...

Wat betreft comfort/gebruik denk ik dat de alpina toch iets comfortabeler is, of zie ik dat verkeerd?

Mijn antwoord en volledige uiteenzetting weet je hé :D

Inderdaad :)! Waarvoor dank alleszins

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gecondoleerd met de overschakeling naar diesel.

Wat betreft je vraag: zonder meer de E90 FL! Knappere looks, efficiëntere motor en het M-pack op een E9X reeks is gewoon zalig!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die overschakeling naar een diesel, is dat enkel van uit het standpunt kilometerkost bekeken? Indien ja: gewoon LPG in de Golf zwieren en daarmee verder karren. Uiteindelijk is de prijs van diesel ook al hoog genoeg de dag van vandaag. Maar goed, er zullen nog wel andere redenen zijn.

De FL is inderdaad een stuk knapper dan een PFL, maar het is en blijft een simpele 320d die je vaak tegenkomt.

Een Alpina is toch heel wat anders. Akkoord, die is daarom niet sneller of beter, maar het is een ander gevoel.

Een gevoel dat je als autoliefhebber net dat speciale gevoel geeft. Ik heb dat overigens ook met mijn Ford.

Niet sneller of beter dan eender welke andere Mondeo 2.2 TDCi, maar wel heel wat specialer. Het stuur met de ST badge, de rode stiksels aan het stuur / de versnellingspook / de handrem, de instaplijsten met ST logo, enz... Toch net dat tikkeltje specialer en ik denk dat iedereen toch wel een beetje (betaalbare) exclusiviteit zoekt.

Kortom: Voor mij de Alpina...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gecondoleerd met de overschakeling naar diesel.

Wat betreft je vraag: zonder meer de E90 FL! Knappere looks, efficiëntere motor en het M-pack op een E9X reeks is gewoon zalig!

Idem.

Qua bouwkwaliteit kan een PFL ook niet tippen aan een FL.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Idem.

Qua bouwkwaliteit kan een PFL ook niet tippen aan een FL.

Zo'n groot verschil is dat volgens mij niet. Toch bijlange niet als bij de E60 en E87.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die overschakeling naar een diesel, is dat enkel van uit het standpunt kilometerkost bekeken? Indien ja: gewoon LPG in de Golf zwieren en daarmee verder karren. Uiteindelijk is de prijs van diesel ook al hoog genoeg de dag van vandaag. Maar goed, er zullen nog wel andere redenen zijn.

De FL is inderdaad een stuk knapper dan een PFL, maar het is en blijft een simpele 320d die je vaak tegenkomt.

Een Alpina is toch heel wat anders. Akkoord, die is daarom niet sneller of beter, maar het is een ander gevoel.

Een gevoel dat je als autoliefhebber net dat speciale gevoel geeft. Ik heb dat overigens ook met mijn Ford.

Niet sneller of beter dan eender welke andere Mondeo 2.2 TDCi, maar wel heel wat specialer. Het stuur met de ST badge, de rode stiksels aan het stuur / de versnellingspook / de handrem, de instaplijsten met ST logo, enz... Toch net dat tikkeltje specialer en ik denk dat iedereen toch wel een beetje (betaalbare) exclusiviteit zoekt.

Kortom: Voor mij de Alpina...

Bedankt voor je mening! Wat betreft het dieselen; inderdaad is het grotendeels omwille van het oplopende aantal km's. Is momenteel al op het randje voor een benzine. Ok, lpg lijkt daarom misschien een mogelijkheid. Maar hoe tevreden ik ook ben over de gti en de aanpassingen eraan, toch wil ik gewoon ook eens iets wat anders. Vooral dan eens een RWD en wat meer koppel onderin (vooral dan als ik met de 5 heb gereden :)). En om dan een installatie van 2k te doen in een golf met de waarde van 5-6k... Liever dan iets nieuws, aangezien die er nu ook al 202000 kms heeft en ik er vanaf de zomer er minimaal 30k km's zal mee doen per jaar.

Idem.

Qua bouwkwaliteit kan een PFL ook niet tippen aan een FL.

Zijn er zoveel verschillen buiten optisch en de vernieuwde motor/idrive interface?

On topic: Een FL Edition sport zoals op de foto, heerlijk. Jammer van de spiegels.

Edition sport had ik nu niet op gelet eigenlijk. Het gaat hem vooral over de 2 autoscout advertenties, aangezien die binnen prijsbereik liggen. Ik heb gewoon 2 foto's genomen van ext en interieur van de voorgestelde (url van de foto's op autoscout zijn niet zo gemakkelijk te kopieren buiten dan in de bron).

Een edition sport zal er nog niet inzitten. Ik zou al heel tevreden zijn moest het een M-pack hebben als ik voor de FL zou kiezen.

De spiegels, tjah, europese richtlijnen. Ik stoor er me nu nog zo erg niet aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor je mening! Wat betreft het dieselen; inderdaad is het grotendeels omwille van het oplopende aantal km's. Is momenteel al op het randje voor een benzine. Ok, lpg lijkt daarom misschien een mogelijkheid. Maar hoe tevreden ik ook ben over de gti en de aanpassingen eraan, toch wil ik gewoon ook eens iets wat anders. Vooral dan eens een RWD en wat meer koppel onderin (vooral dan als ik met de 5 heb gereden :)). En om dan een installatie van 2k te doen in een golf met de waarde van 5-6k... Liever dan iets nieuws, aangezien die er nu ook al 202000 kms heeft en ik er vanaf de zomer er minimaal 30k km's zal mee doen per jaar.

In die optiek steek je beter geen geld meer in die GTi, dat klopt. Had er overlaatst een foto van gezien en die leek mij nog best knap, maar dat die +200.000km had wist ik niet. Los daarvan is LPG ook niet altijd de beste oplossing, met een diesel ben je toch nog steeds geruster. Eigenlijk doe je met geen van beide een slechte aankoop, zowel de PFL Alpina als de FL 320d zijn goeie wagens, maar ja...Een 320d, je moet al geluk hebben om er geen tegen te komen als je een toertje doet. Een Alpina daarentegen kom je echt zelden tegen. Dus vandaar mijn keuze. In een wagen stappen die meteen door bepaalde details laat zien dat het niet gaat om de zoveelste standaardversie is toch leuker als autoliefhebber. Je rijdt nu toch ook GTi en geen 1.6 benzine ;)
Link naar reactie
Delen op andere sites

Een Alpina D3 kom je niet vaak tegen maar behalve een paar badges en logootjes is daar eerlijk gezegd niet zo veel speciaals aan hoor, een echte Alpina zal ik 't nooit vinden vrees ik..

En serieus, een E90 LCI met M-pack en xenons zie je ook niet vaak rijden. Maar 318d's bedrijfskarren/leasing deze zie je idd bij de vleet ja.

Voor mij is een Alpina D3 een iets opgeleukte 320d, esthetisch niet eens zo knap als een M-pack zelfs.. Daarbovenop zou een pré-fl mij al helemaal niks zeggen. Een LCI (zeker met M-pack en xenons etc) is gewoon 349394939439493 x knapper, ziet er nog veel hedendaagsers uit als zo'n mottige pré-facelift met helemaal verouderde motor (boeiend als 't ding 200PK heeft, dan liever een veel modernere motor met 177PK, met wat pepers zit je toch ook zo op 220PK).

Je mag dan nog zo exclusief zijn als je wilt met jet D3 het blijft een 2 liter 4-pitter diesel.. 't Is nu niet alsof ge dat met een Alpina B3 kunt vergelijken of zo.

Mijn bescheiden mening. Voor mij is een Alpina D3 zwaar overrated. Als je in de préfacelift-pricerange zit te zien, dan voor mij een E90 330d met M-pack, daar krijg je voor die prijs tenminste nog een dik blok van een motor, lekkere 6-cyl met dikke powerband ipv een futloze 4-pitter (ook al trekt die D3 zogezegd wat langer door, 0,0 emotie..).

Link naar reactie
Delen op andere sites

In die optiek steek je beter geen geld meer in die GTi, dat klopt. Had er overlaatst een foto van gezien en die leek mij nog best knap, maar dat die +200.000km had wist ik niet. Los daarvan is LPG ook niet altijd de beste oplossing, met een diesel ben je toch nog steeds geruster. Eigenlijk doe je met geen van beide een slechte aankoop, zowel de PFL Alpina als de FL 320d zijn goeie wagens, maar ja...Een 320d, je moet al geluk hebben om er geen tegen te komen als je een toertje doet. Een Alpina daarentegen kom je echt zelden tegen. Dus vandaar mijn keuze. In een wagen stappen die meteen door bepaalde details laat zien dat het niet gaat om de zoveelste standaardversie is toch leuker als autoliefhebber. Je rijdt nu toch ook GTi en geen 1.6 benzine ;)

²²²

Wat boeit dat nu dat de de FL 320d 5% beter is dan een PFL.. Die Alpina is 80% zeldzamer, en dat is wat telt voor mij..

Link naar reactie
Delen op andere sites

In die optiek steek je beter geen geld meer in die GTi, dat klopt. Had er overlaatst een foto van gezien en die leek mij nog best knap, maar dat die +200.000km had wist ik niet. Los daarvan is LPG ook niet altijd de beste oplossing, met een diesel ben je toch nog steeds geruster. Eigenlijk doe je met geen van beide een slechte aankoop, zowel de PFL Alpina als de FL 320d zijn goeie wagens, maar ja...Een 320d, je moet al geluk hebben om er geen tegen te komen als je een toertje doet. Een Alpina daarentegen kom je echt zelden tegen. Dus vandaar mijn keuze. In een wagen stappen die meteen door bepaalde details laat zien dat het niet gaat om de zoveelste standaardversie is toch leuker als autoliefhebber. Je rijdt nu toch ook GTi en geen 1.6 benzine ;)

Mijn eerste golf was althans een MKIV 1600 SR :D. Nee maar ik snap wat je bedoelt, je ziet ze ook niet vaak die 1.8T's in golf IV's. Thx btw; nu nog iemand vinden die dat ook vindt en het budget ervoor over heeft :D

Wat betreft 320 klopt, maar dan hebben we het over de E90 FL in algemeen. Zoveel in m-pack heb ik er nu toch ook nog niet zien rondrijden hier in de streek.

Hebben we anderzijds ook met de E60 hier thuis, al blijf ik dat een schitterende wagen vinden op 172M's die hem toch net dat ietsje unieker maakt(e) (want blijkt nu blijkbaar dé velg te worden/zijn, jammer)

Een Alpina D3 kom je niet vaak tegen maar behalve een paar badges en logootjes is daar eerlijk gezegd niet zo veel speciaals aan hoor, een echte Alpina zal ik 't nooit vinden vrees ik..

En serieus, een E90 LCI met M-pack en xenons zie je ook niet vaak rijden. Maar 318d's bedrijfskarren/leasing deze zie je idd bij de vleet ja.

Voor mij is een Alpina D3 een iets opgeleukte 320d, esthetisch niet eens zo knap als een M-pack zelfs.. Daarbovenop zou een pré-fl mij al helemaal niks zeggen. Een LCI (zeker met M-pack en xenons etc) is gewoon 349394939439493 x knapper, ziet er nog veel hedendaagsers uit als zo'n mottige pré-facelift met helemaal verouderde motor (boeiend als 't ding 200PK heeft, dan liever een veel modernere motor met 177PK, met wat pepers zit je toch ook zo op 220PK).

Je mag dan nog zo exclusief zijn als je wilt met jet D3 het blijft een 2 liter 4-pitter diesel.. 't Is nu niet alsof ge dat met een Alpina B3 kunt vergelijken of zo.

Mijn bescheiden mening. Voor mij is een Alpina D3 zwaar overrated. Als je in de préfacelift-pricerange zit te zien, dan voor mij een E90 330d met M-pack, daar krijg je voor die prijs tenminste nog een dik blok van een motor, lekkere 6-cyl met dikke powerband ipv een futloze 4-pitter (ook al trekt die D3 zogezegd wat langer door, 0,0 emotie..).

Voilà, net wat ik dus zei.

True Wouter, het is en blijft een 4 pitter, maar een 325d 204pk bv ligt ook nog niet binnen prange-range (althans m-pack,...)

²²²

Wat boeit dat nu dat de de FL 320d 5% beter is dan een PFL.. Die Alpina is 80% zeldzamer, en dat is wat telt voor mij..

Jullie maken het er me niet gemakkelijker op in ieder geval :D

Alléhup, nu we toch bezig zijn. Al gaat dit wel naar maximum qua budget en spreekt me ook minder aan qua interieur; geen leder, geen schuifdak, buss navi,... en dus ook weer 2k duurder voor meer km's.

http://suchen.mobile.de/auto-inserat/bmw.320d%20dpf%20touring%20%22%20m%20sportpaket%22alpina%20d3%22voll%22.krefeld/159978251.html?origin=PARK&useCase=New

aangepast door B3noît
Link naar reactie
Delen op andere sites

Een Alpina D3 kom je niet vaak tegen maar behalve een paar badges en logootjes is daar eerlijk gezegd niet zo veel speciaals aan hoor, een echte Alpina zal ik 't nooit vinden vrees ik..

Voor mij is een Alpina D3 een iets opgeleukte 320d

Dat is eigenlijk toch ook hetgene dat ik zeg? Die Alpina is niet sneller of niet beter, gewoon specialer. Heeft weinig te maken met schoonheid, want dat is dus relatief. De ene vindt blauw mooi en de andere rood, je weet wel. Het grootste verschil, exterieur dan toch, zit hem in de achterkant van de wagen. Daar is een FL dus effectief 500x knapper dan een PFL. Wel, indien mogelijk, zou ik me dan FL achterlichten en een FL kofferklep kopen en daardoor de achterkant updaten. Vooraan is dat wat mij betreft geen wereld van verschil. Wat je zegt inzake power (voorbeeld van die 330d) heb je een punt, maar komende van een 150pk sterke GTi is een 2.0d met +-200pk leuk genoeg. Let ook op het feit dat de TS specifiek de uitstoot vermeld, en daar scoort die 330d toch een stuk slechter.

aangepast door ST TDCi
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nja, dat was om het even in wouter zijn termen uit te drukken. Een 320d 177pk met chip naar ±215pk zal zeker zo fijn rijden, dat is wat ik ermee bedoel.

Dus dat die Alpina daarin niet het grote verschil zal maken, maar eerder in de exclusiviteit. Over dat beter zijn kan ik me niet uitspreken, nog nooit in eentje gezeten, laat staan gereden. 320d 150pk PFL ervaring heb ik wel een heel deel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is eigenlijk toch ook hetgene dat ik zeg? Die Alpina is niet sneller of niet beter, gewoon specialer. Heeft weinig te maken met schoonheid, want dat is dus relatief. De ene vindt blauw mooi en de andere rood, je weet wel. Het grootste verschil, exterieur dan toch, zit hem in de achterkant van de wagen. Daar is een FL dus effectief 500x knapper dan een PFL. Wel, indien mogelijk, zou ik me dan FL achterlichten en een FL kofferklep kopen en daardoor de achterkant updaten. Vooraan is dat wat mij betreft geen wereld van verschil. Wat je zegt inzake power (voorbeeld van die 330d) heb je een punt, maar komende van een 150pk sterke GTi is een 2.0d met +-200pk leuk genoeg. Let ook op het feit dat de TS specifiek de uitstoot vermeld, en daar scoort die 330d toch een stuk slechter.

FL 330d heeft een uitzonderlijk lage uitstoot :wink:

Zal ook wel buiten budget liggen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt alvast allemaal voor de brede input!

Ik heb echter nog paar (praktsiche) vraagjes:

- In de LCI/FL, wanneer heb je dan een interne HD om je muziek op te zetten?

- Zit er sowieso altijd een Aux-in in de wagen? Of is dat enkel bij de USB poort?

- Ik merk dat er nu een elektrisch wegklapbare trekhaak is op de 3 serie itt E60, daar hebben we die laten naplaatsen, maar wel manueel afhaalbaar. Valt dat ook na te plaatsen of bestaat er ook zo een manuele ipv elektrisch wegklapbare?

Ik moet namelijk sowieso m'n koersfiets erin/erop kunnen krijgen, of zou dat in de koffer kunnen zonder dat je de achterbank moet neerklappen, als je het voorwiel afhaalt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt alvast allemaal voor de brede input!

Ik heb echter nog paar (praktsiche) vraagjes:

- In de LCI/FL, wanneer heb je dan een interne HD om je muziek op te zetten?

- Zit er sowieso altijd een Aux-in in de wagen? Of is dat enkel bij de USB poort?

- Ik merk dat er nu een elektrisch wegklapbare trekhaak is op de 3 serie itt E60, daar hebben we die laten naplaatsen, maar wel manueel afhaalbaar. Valt dat ook na te plaatsen of bestaat er ook zo een manuele ipv elektrisch wegklapbare?

Ik moet namelijk sowieso m'n koersfiets erin/erop kunnen krijgen, of zou dat in de koffer kunnen zonder dat je de achterbank moet neerklappen, als je het voorwiel afhaalt?

In mijn E36 kreeg ik mijn koersfiets, in mijn E46 nu ook. Kan me moeilijk voorstellen dat dat in de E90 niet zou gaan;) Voor- en achterwiel wel uithalen..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid