Ga naar inhoud

F31: 320i vs 320d


Tomski

Aanbevolen berichten

Ik vind dat we dat moeten uittesten.

Waar geraken we aan een 320d en 320i ?

:)

Bij mensen die dat geenszins aan ons zullen verhuren/lenen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als de topicopener op dezelfde manier met een 320i als met een 320d rijdt, gaat dat een liter of twee schelen, max. Daarvoor krijgt hij een veel volgzamer motor en comfortniveau terug.

Zever!

Again: mijn rijstijl geeft 5,5 liter in een E92 320d. 20i (je weet toch dat dat een turbomotor is he?) kreeg ik met gelijke rijstijl niet onder de 9 liter.

Lefty zit er boenk op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Diesel is zuiniger en met een gelijke vermogens-output (belangrijk!) is een turbo-geblazen motor zuiniger dan een atmo.

Zo goed als alle nieuwe diesels zijn turbo's, omdat je de pompverliezen veel gaat verminderen. Stop daar een elektronisch gestuurde injectoren op en je kan heel precies gaan sturen hoeveel diesel je gaat inspuiten : kortom een moderne common-rail dieselmotor zoals gebruikt wordt in hedendaagse auto's.

Het grote nadeel van vroeger : groot gewicht voor vermogen wordt met die commonrail, turbo en moderne materialen grotendeels opgelost. Kijk maar naar die 1.2 dieseltjes van nu die meer vermogen hebben dan die 3l traktormotoren van 20/30 jaar terug, bijna de helft minder cilinderinhoud, dus ook een veel kleiner blok.

Diesel doen zuipen is koppel gaan gebruiken (benzine trouwens ook, maar wegens kleiner koppel, trek je daar sneller door in toeren en dus vermogen). Een constante snelheid rijden is zuiniger dan constant zitten optrekken (en zelfs al ligt die snelheid ver boven de legale snelheden).

Aan de andere kant stel ik mij ook serieus vragen bij het sportief rijgedrag van sommigen als ze afkomen met die verbruikswaardes. Ofwel zijn die bmw-motoren superefficiënt in brandstofverbruik ofwel klopt er iets niet. Mijn bedrijfsdiesel drinkt 6l/100km en ik heb verre van het vermogen en koppel van die 2l bmw-motor. Ik rij er niet sportief mee, maar ook niet zuinig.

Speciaal voor Lefty : een atmo non-camiondiesel met meer dan 300pk

ABC heeft een range diesels in het gamma die nog ongeblazen zijn : 3DX - 6DX en 8DX met respectievelijk 188pk - 375pk en 500pk

dx_various.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat de Zweed sportief noemt, noemt de rest gewoon geschift snel. Ik zie geen andere verklaring voor die zijn verbruiken. Sommigen zullen zeggen dat sportief rijden onmogelijk is zonder de snelheidslimieten zwaar aan je laars te lappen, voor anderen is dat perfect mogelijk. Ik weet één ding, zo'n 2 liter diesel op 11 liter zetten is in België bij legaal rijden gewoon on-mo-ge-lijk over een afstand van pakweg 100 km. Dan lijkt 8 liter mij eerder het absolute maximum.

Aan snelheden van 160+ gelden andere regels. Dan moet een diesel in toeren gaan, en dus botsen ze op dezelfde nadelen als een benzine qua pompverliezen. Benzine wint alleen maar aan hogere vermogens, zeker de atmosferische, want de grote aanzuigverliezen door de gasklep vallen meer en meer weg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat de Zweed sportief noemt, noemt de rest gewoon geschift snel. Ik zie geen andere verklaring voor die zijn verbruiken. Sommigen zullen zeggen dat sportief rijden onmogelijk is zonder de snelheidslimieten zwaar aan je laars te lappen, voor anderen is dat perfect mogelijk. Ik weet één ding, zo'n 2 liter diesel op 11 liter zetten is in België bij legaal rijden gewoon on-mo-ge-lijk over een afstand van pakweg 100 km. Dan lijkt 8 liter mij eerder het absolute maximum.

Aan snelheden van 160+ gelden andere regels. Dan moet een diesel in toeren gaan, en dus botsen ze op dezelfde nadelen als een benzine qua pompverliezen. Benzine wint alleen maar aan hogere vermogens, zeker de atmosferische, want de grote aanzuigverliezen door de gasklep vallen meer en meer weg.

hoe verklaar je dan lefty die volgens mij toch ook niet aan kruipsnelheid over de wegen gaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

hoe verklaar je dan lefty die volgens mij toch ook niet aan kruipsnelheid over de wegen gaat.

Je moet die uitspraak vooral voor kleinere motoren zo lezen. Het specifieke brandstofverbruik is het laagst op bijna volgas in laag toerental. Een SFC diagram laat dat duidelijk zien.

Vw_09_jetta_tdi_2.0l_bsfc.JPG

De verschillende kenlijnen geven waarden weer in gram per kWh. Je kan duidelijk zien dat het optimum zo rond 2000 rpm ligt. Bij een kleinere motor met van die spaarversnellingen zoals een 320d efficient dynamics zijn de verhoudingen zo gekozen dat dit optimaal punt gebruikt wordt aan een 120 per uur in 6e. Wil je sneller, dan ga je verder en verder weg van dit optimaal punt. Op dat optimaal punt lever je ook maar een max vermogen van ruw geschat zo'n 40 procent van je max vermogen. Zo kan je in je 6e toch nog een béétje hernemen. Het feit dat je op dat optimaal punt maar 40 procent van je vermogen kan aanspreken wil zeggen dat je bij een motor van 150 pk maar 60 pk gaat hebben. Dat is zo ongeveer voldoende om die 120 aan te houden. Je hebt nog een beetje over om te hernemen, je toerental zal stijgen en bijgevolg krijg je meer en meer vermogen tot je beschikking en kan je doorgaan tot topsnelheid. Als je de 6e versnelling zo zou kiezen dat mijn optimaal punt in 6e versnelling op 180 per uur ligt heb je een probleem. Want die 60 pk gaat dan niet meer volstaan. Je hebt immers maar 60 pk beschikbaar op dat toerental. Een 535d of een 4.2TDI hebben een pak meer koppel beschikbaar op dat toerental. Dus die kunnen wel rond die 2000 rpm blijven hangen, zelfs op 160-170, die versnellingsbakverhoudingen zijn daarop voorzien.

Een benzine zijn optimaal punt zal ongeveer op hetzelfde toerental liggen. Alleen gaat die daar nog minder van zijn max vermogen hebben, pakweg 30 procent. Om eenzelfde vermogen te leveren zal een benzine dus verder van zijn optimaal punt zitten.

Ford_2.0l_zetec_bsfc.JPG

Als je echter naar snelheden begint te gaan van 160-180-200 beginnen die kleinere motoren stillaan bij hun max vermogen aan te zitten, dus op een zeer hoog toerental. Een benzine zal dan verhoudingsgewijs minder verliezen hebben dan een diesel. De luchtinlaat van een benzine zal immers bij lagere vermogens gesmoord zijn, terwijl die van een diesel gewoon vrij kan aanzuigen. Dat is een groot verschil in ladingsverliezen. Als beide motoren dan naar vol vermogen gaan zal de diesel nog altijd even vrij ademen, maar de benzine zal veel vrijer ademen dan voorheen omdat die gasklep nu vol open staat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

paar keer moeten lezen, maar ik denk dat ik het snap.

Ik moet wel dringend stoppen met denken aan de propellercurve, want telkens ik ermee bezig ben komt die P=k*n^3 erbij en dat is totaal niet van toepassing hier :doh:

Link naar reactie
Delen op andere sites

En even spritmonitor erbij halen:

bouwjaar: 2008-2012

vermogen: 170-200 pk

gemiddeld benzineverbruik: 9.01 liter/100 km

gemiddeld dieselverbruik: 7.47 liter/100 km

Dat is over alle merken heen, we kunnen nog eens proberen met een hogere vermogenrange:

bouwjaar: 2008-2012

vermogen: 250-300 pk

benzineverbruik: 10.83 liter/100km

dieselverbruik: 9.64 liter/100km

In de Duitse regionen is een diesel in het voordeel van een benzine, al is het verschil niet zo belachelijk groot, 1-2 liter afhankelijk van welke parameters je ingeeft. Gooi daar nog eens het prijsverschil bovenop, en de diesel zal beduidend cheaper rijden voor eenzelfde vermogen. Dat betaal je dan wel met wat meer trillingen en geluid in het interieur.

Om de keuze te maken tussen een 320d en een 320i zou ik met beide eens willen rijden. Maar ik vrees dat ik in het huidige klimaat qua brandstofkosten, biv, herverkoopwaarde toch voor de 320d zou gaan. Al zie ik mezelf no way 40-50k hangen aan een 2 liter diesel. In leasing liggen de zaken anders, daar kan je toch niet kiezen voor een klassemotor, en qua maandelijkse kost scoort een ander merk daar eigenlijk niet of amper beter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

vw golf tdi 130pk 4m: niet boven de 10l te krijgen

Jij krijgt een 1.9 TDI boven de 8? :o

Je snapt toch dat je die dop terug moet plaatsen na het tanken? :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gemiddeld verbruik van mijn madam in de 330d is 8,8l en ik kan je verzekeren dat ze serieus doorknalt. Heb je misschien constant bergop gereden en dan je verbruik gemeten.

On topic, ik vind beide motoren niet echt leuk.

Ik zit met m'n 330d rond de 8.5 altijd op de bc,veel autostrade en bijna altijd snelheden 160-2xx,mn 535d was 10,5 bij dezelfde rijstijl,ik vind dit toch goed meevallen.

Een 330/335i zou wss dubbel van verbruik zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jij krijgt een 1.9 TDI boven de 8? :o

Je snapt toch dat je die dop terug moet plaatsen na het tanken? :D

Ik heb ook al op 9 l gezeten met de A4.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En even spritmonitor erbij halen:

bouwjaar: 2008-2012

vermogen: 170-200 pk

gemiddeld benzineverbruik: 9.01 liter/100 km

gemiddeld dieselverbruik: 7.47 liter/100 km

Dat is over alle merken heen, we kunnen nog eens proberen met een hogere vermogenrange:

bouwjaar: 2008-2012

vermogen: 250-300 pk

benzineverbruik: 10.83 liter/100km

dieselverbruik: 9.64 liter/100km

In de Duitse regionen is een diesel in het voordeel van een benzine, al is het verschil niet zo belachelijk groot, 1-2 liter afhankelijk van welke parameters je ingeeft. Gooi daar nog eens het prijsverschil bovenop, en de diesel zal beduidend cheaper rijden voor eenzelfde vermogen. Dat betaal je dan wel met wat meer trillingen en geluid in het interieur.

Om de keuze te maken tussen een 320d en een 320i zou ik met beide eens willen rijden. Maar ik vrees dat ik in het huidige klimaat qua brandstofkosten, biv, herverkoopwaarde toch voor de 320d zou gaan. Al zie ik mezelf no way 40-50k hangen aan een 2 liter diesel. In leasing liggen de zaken anders, daar kan je toch niet kiezen voor een klassemotor, en qua maandelijkse kost scoort een ander merk daar eigenlijk niet of amper beter.

Chapeau voor jouw uitleg in je andere post, en met dit praktijkvoorbeeld van spritmonitor maak je het nog hard ook.

Lang lang geleden reed ik als een idioot rond met een Toyota Carina E 2.0GTI (atmo, 156pk). Waar het kon reed ik richting de 200. Verbruik was tussen de 8 en 12liter. Die 8 liter was als het einde van de maand in zicht was, die 12L als ik daar schijt aan had :-)

Met mijn vorige wagen is het vergelijk redelijk te maken. Enkel had die 250kg meer leeggewicht. Maar dat was een Laguna 2.0dci met chip. 187pk. Vergelijkbare prestaties met de voornoemde Toyota. En er waren dagen dat ik op dezelfde manier ermee reed.

Verbruik: tussen de 6.5 en 12liter

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 liter verschil is eerlijk gezegd minder dan ik verwacht had!

Dan zouden we nog 'es het onderscheid moeten kunnen maken tussen atmosferische benzines en andere.

Maar dat zal niet veel meer schelen, denk ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid