Ga naar inhoud

"Rallying: the killer years" -- 28 mei 2012, Canvas


tato

Aanbevolen berichten

Documentaire van John L. Matthews en Richard Heap over de controversiële Groep B-rallywagens die in het midden van de jaren ’80 furore maakten, maar na een reeks dodelijke ongevallen werden verboden.

De Groep B-wagens waren de meest spectaculaire auto’s in de rallygeschiedenis. Ze staken zelfs de Formule 1 naar de kroon. De producenten maakten hun bolides alsmaar krachtiger en sneller en de piloten scheurden met ware doodsverachting over de wegen. Maar de tol was hoog en de lijst met fatale ongevallen lang. Het publiek speelde mee in dit dodelijke spel door op de meest gevaarlijke plaatsen langs het circuit te gaan staan.

In 1986 belandde de Portugese kampioen Joaquim Santos in het publiek, met drie doden en tientallen gewonden tot gevolg. Nauwelijks enkele maanden later verbrandden Henri Toivonen en zijn copiloot Sergio Cresto levend na een crash in een ravijn. Het was meteen ook de doodsteek voor de Groep B-wagens.

Deze documentaire vertelt het hele verhaal, met getuigenissen van o.a. Ari Vatanen, Stig Blomqvist, Michèle Mouton en Cesar Fiorio.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben Pinkpop al aan't opnemen en ik ga zo dadelijk naar Superstaar kijken dus het zal voor een andere keer zijn. :(

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben Pinkpop al aan't opnemen en ik ga zo dadelijk naar Superstaar kijken dus het zal voor een andere keer zijn. :(

De nieuwe digicorder kan meerdere kanalen opnemen en dan kan je nog zappen ook!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet het. Ik zou de mijne eens moeten doen ontploffen zodat ik een nieuwe krijg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Schitterende docu !Al die tot de verbeelding sprekende auto's en die Delta S4 steekt er echt boven uit, wat een machine!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op youtube is er meestal niet veel illegaals aan eh :D (zolang het blijft staan toch)

Het is dan ook geen Youtube. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik haat half nederlandse, half engelse docu's... Geef dat spel dan volledig in't Engels hé :evil:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier ook graag linkje, heb enkel het laatste stuk kunnen zien :(

Wat een bolides, hoe zou de rallygeschiedenis er hebben uitgezien hadden ze toen de huidige toeschouwers reglementen en enkele noodzakelijke veiligheidseisen voor de wagens ingevoerd zonder group b helemaal te verbieden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid