Ga naar inhoud

Ergernis in het verkeer topic

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik doe het nooit met de GSM achter het stuur. Krijg ik een bericht wat misschien belangrijk kan zijn zet ik mij aan de kant of wacht tot ik tijd heb die te bekijken/ antwoorden. 

'T is het mij niet waard...

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

Idem.

En dan wordt het grappig als je auto jouw whatsappbericht voorleest en vraagt of je wil antwoorden, je spreekt het in ("ik zit nu in de auto, ik bel straks" bv), en het komt vlekkeloos bij de andere terecht. En dan krijg je al eens terug "foei" of "oppassen hoor" enz ... :D

Maar dat zijn dan ook meestal de mensen die het concept android auto of apple carplay niet kennen.

• Grappig 3
Geplaatst:
6 hours ago, Liquid Li0n said:

We moeten hier allemaal nu niet de moraalridder of heilig boontje gaan uithangen. Ik vind het geen schande om dit toe te geven.

Je doet precies of dat is de norm.

Mijn GSM gaat automatisch op "driving" als ik in de auto stap, en ik krijg nergens berichten te zien. Niet op de GSM, niet op Carplay.

• Vind ik leuk 1
  • Thanks Friendly 2
Geplaatst: (aangepast)
25 minuten geleden, ir_fuel zei:

Mijn GSM gaat automatisch op "driving" als ik in de auto stap, en ik krijg nergens berichten te zien. Niet op de GSM, niet op Carplay.

gebruik je je gsm dan niet voor flitsmeister of dergelijke? Zeker nu deze niet meer werkt met Carplay/Android Auto 

als je 10 minuten onderweg bent ok, maar niet een paar uur. dan slagen mensen in paniek als ik langer dan 2 uur offline ben. 

aangepast door Liquid Li0n
Geplaatst:
5 minutes ago, Liquid Li0n said:

gebruik je je gsm dan niet voor flitsmeister of dergelijke? Zeker nu deze niet meer werkt met Carplay/Android Auto 

Nee

5 minutes ago, Liquid Li0n said:

dan slagen mensen in paniek als ik langer dan 2 uur offline ben. 

Waar heb jij het in godsnaam over. Ben je zo belangrijk voor iedereen dan? Wie panikeert er als je 2 uur offline bent?

• Grappig 1
Geplaatst:

Lang geleden natuurlijk maar eerste keer dat ik mee ging met mijn vennoot( werkte toen nog niet met/ voor hem) reed hij met zijn Porsche op de brusselse ring toen hij telefoon kreeg. Nam die op, stuurde met zijn ene hand en zijn knie terwijl hij zijn GSM tussen zijn schouder en linkeroor hield en met zijn rechterhand was hij aan het opschrijven.

Kan u verzekeren: IK ZAT NIET OP MIJN GEMAK WI🤣

Geplaatst:

Zo deed ik het vroeger ook…. Ik ben tot inkeer gekomen, en doe het nu op de manier van Fuel

• Thanks Friendly 1
Geplaatst: (aangepast)
10 uren geleden, ir_fuel zei:

Da zou voor de meeste mensen best gewoon automatisch gaan, zodra verbonden met carplay of androidauto dan geen berichten meer. (Of voor oudere auto's gewoon als verbonden met bluetooth met de auto...)

aangepast door Joske
Geplaatst:
9 uren geleden, ir_fuel zei:

Waar heb jij het in godsnaam over. Ben je zo belangrijk voor iedereen dan? Wie panikeert er als je 2 uur offline bent?

Inderdaad, zowel professioneel als privé weten de mensen dat berichtjes bijzaak zijn bij mij. Als ik in vergadering ben kijk ik zeker niet ( @toere kan beamen). Ik voel of hoor dat spel af en toe trillen, maar je raakt daaraan gewoon om dat te negeren als het nodig is. Dringend? Bellen. Als ik niet opneem, bel ik terug. En als het écht dringend is, moet je twee maal na elkaar belllen, m'n familie weet dat.

Berichten worden getoond op display in de auto, en dat kan allemaal perfect handsfree, dus daar kijk ik wel als het me invalt. Maar vaak kijk ik maar na de rit ook. In de houder durf ik in de file wel eens wat bekijken, en dan staat ACC op. En blijf ik wel opletten. Dat is zowat de enige keer dat ik de telefoon durf hanteren, maar eigenlijk gebeurt dat ook zelden.

• Thanks Friendly 1
Geplaatst:
9 minuten geleden, Joske zei:

Da zou voor de meeste mensen best gewoon automatisch gaan, zodra verbonden met carplay of androidauto dan geen berichten meer. (Of voor oudere auto's gewoon als verbonden met bluetooth met de auto...)

Kan, op een iPhone althans, simpel ingesteld worden.  Zelfs in mijn 19 jaar oude speelvoiture springen zowel mijn werk-iPhone als mijn privé naar ‘autorijden’

Geplaatst:

Aan dat gsm’en achter het stuur heb ik echt een bloedhekel, je haalt ze er ook zo uit. Mag samen met dronken rijden nog veel zwaarder bestraft worden.

Al hang ik er strikt gezien dan ook aan, want aan stoplichten waar je duidelijk eventjes staat durf ik ook wel eens vlug antwoorden op iemand.

Geplaatst:
Op 21/12/2024 om 00:00, ir_fuel zei:

Nee

Wil nu niet te veel in detail treden maar heb het toch al enkele keren gehad. Of als ik ineens voor de deur sta dat ge dan reactie krijgt van:

ge antwoordde ni meer!
Dan zeg ik van: ik was aan het rijden e
alsof u da ook heeft tegengehoude...

maar ik zit ook in veel whatsapp, messenger en telegram groepen en dan kreeg ik soms ineens zo een privé bericht van...did you see? omdat ze verwachten/gewoon zijn dat ik alles altijd direct bekijk

maar soit, genoeg over mijn privé leven. 

Ik vind het erger te rijden onder invloed van drugs of alcohol dan een broodje eten, gsm hanteren, etc onderweg.

Geplaatst:
1 uur terug, Liquid Li0n zei:

Wil nu niet te veel in detail treden maar heb het toch al enkele keren gehad. Of als ik ineens voor de deur sta dat ge dan reactie krijgt van:

ge antwoordde ni meer!
Dan zeg ik van: ik was aan het rijden e
alsof u da ook heeft tegengehoude...

maar ik zit ook in veel whatsapp, messenger en telegram groepen en dan kreeg ik soms ineens zo een privé bericht van...did you see? omdat ze verwachten/gewoon zijn dat ik alles altijd direct bekijk

maar soit, genoeg over mijn privé leven. 

Ik vind het erger te rijden onder invloed van drugs of alcohol dan een broodje eten, gsm hanteren, etc onderweg.

het is gewoon iets waar je een klik moet voor maken, en waar je streng moet zijn voor jezelf.   

Destijds, voor de GPS-tijden moest je je weg nog zoeken op een kaart, of stratenatlas.  Als je alleen in de auto zit, vraagt dat heel veel aandacht, zowel in tijd, als in concentratie.  We doen dat niet meer tegenwoordig.

In mijn 1-reekske had ik in 2009 nog geen bluetooth (heel beperkt lease-budget, dus quasi basic-uitrusting).  Bellen deed ik dus altijd met de telefoon aan mijn oor, of met een bluetooth-oortje.  En ik belde heel veel in de auto.  SMS-en konden we blind met onze Nokia.  Dat is geëvolueerd.  We mochten dat toen al niet, maar er was amper controle, maar nu nog steeds niet, maar best veel controle: we doen dat dus niet meer.

Toen kwam de smartphone, en kregen we onze mail op onze telefoon:  mails lezen en zelfs beantwoorden, kon plotseling van uit de auto.  Die dingen vragen ook aandacht.   Het gebeurde dat ik mijn afrit gepasseerd was, omdat ik aan het mailen was.  Doen we niet meer.   Wat kan er geen één of zelfs twee uurtjes wachten om antwoord te krijgen ?  Destijds moest men een brief schrijven en een postzegel plakken, en kwam de brief twee dagen later aan.   Men dacht wel eens na vooraleer er een brief werd verstuurd.  Nu zou men voor elke brainfart een mail sturen.

En Facebook/Messenger/WhatsApp...  dat zijn in feite dingen voor de privé, en krijgen van mij geen prioriteit.   Heb je me echt dringend nodig: bel me dan, verdikke.

Het repressieve luik hakt er ook wel hard in:  je zegt dat je 30.000 km op een jaar doet:  stel je voor dat je gepakt wordt, en veertien dagen je rijbewijs moet inleveren.  Ik zou fameus gekloot zijn, en jij ook, denk ik ? 

Het is een verandering in mindset, en die moet degene aan de andere kant van de communicatie ook maken.

• Vind ik leuk 3
Geplaatst:

ga ik volledig mee akkoord. Ik vind zelfs dat er nog steeds een lage pakkans is nu in vergelijking met de tijd van onze Nokia. Het is ook een kwaal van deze tijd. Als je ziet hoevaak in een Teams meeting mensen volgen vanuit hun auto. Of dat ik hoor zeggen, ik volg de meeting wel verder onderweg. Dat vind ik nu zelf ook een brug te ver, om te liggen videobellen in de auto. 

Mensen willen vaak een antwoord en dat antwoord moet er NU zijn.

Het is gelijk aan drinken en rijden. We zien een collega, vriend, familielid drinken en daarna in de auto stappen maar niemand houdt deze tegen. Eigenlijk zouden we hetzelfde principe moeten hebben van: ah ja, hij is onderweg of is aan het rijden, we moeten hem/haar niet blijven spammen voor een antwoord.

Ik denk dat die mindset nog wel wat tijd vergt om te verkrijgen. 

Geplaatst:

Teams kan in Carplay e&nkel voor de klank, dacht ik ?   Of volgen die dat dan met hun smartphone op hun dashboard ? 

Geplaatst:
1 minuut geleden, ex-Mooseman zei:

Teams kan in Carplay e&nkel voor de klank, dacht ik ?   Of volgen die dat dan met hun smartphone op hun dashboard ? 

Ik zie er genoeg rijden met hun gsm onder hun middenspiegel met youtube videoclibs aan het afspelen

Geplaatst:

ja, gsm zit dan in een houder. je moet, in mijn ogen dan, een extra handeling doen want Android Auto springt automatisch aan nog voor je in je stoel ploft en de gsm nog in je zak zit

19 minuten geleden, gewoon ik zei:

Ik zie er genoeg rijden met hun gsm onder hun middenspiegel met youtube videoclibs aan het afspelen

Of die uber of bolt chauffeurs, in belgie is dat wel anders, ale tot zover ik al gezien heb, maar als je in het buitenland ene neemt. 1 gsm is voor hun uber app en de waze en een andere gsm, heb ook al tablets gezien, gebruiken ze voor TV of youtube. Onlangs bij ene gezeten en zat gewoon een voetbal match te volgen. :D

Geplaatst:
53 minuten geleden, gewoon ik zei:

Een ex-collega gaf zonder schroom toe dat hij volledige films bekeek op weg naar huis, en vermeldde er in één adem bij dat hij slechts zelden echt keek, maar vooral luisterde. :fp: 

Geplaatst:

Héél lang geleden, toen ik nog een V70 had met TV en uitschuifbaar scherm (waar TV, gps en films vanaf ipod konden getoond worden), had ik een module gekocht die de beveiliging omzeilde dat bewegende beelden niet getoond werden al rijdend.

Dus ik kon filmpjes bekijken. Maar wat deed ik, in 't weekend de stubru hitlijst afcrossen, en de liedjes die me interesseerden zette ik van Youtube naar m'n iPod, en die kon ik dan al rijdend "horen". Idem met concerten, ik had Eels z'n concert in de Royal Albert Hall (nog steeds kippevelfilmpje) of andere concerten erop gezet.

Mag het? Nee. Gaf het afleiding? Jazeker, maar eigenlijk niet echt want een concert of muziekclip moest je vooral horen, het visuele was een aangename aanvulling. Ik probeerde er met verstand mee om te gaan en m'n muziekhobby ook in de auto te brengen. De geluidsinstallatie was dan ook de topuitvoering met 13 luidsprekers en wat weet ik allemaal, dus een waar plezier voor het oor. Heb daar wel veel genot van gehad. En we spreken dan van 2010 ofzo. En nu gaat dat vanzelf, gewoon telefoon koppelen en klaar. En nu doe ik dat dus niet meer. Gewoon spotify via android auto en podcasts. Gewoon omdat elk jaar het verkeer onverdraagzamer, drukker, gevaarlijker, ... wordt.

• Thanks Friendly 1
Geplaatst:
25 minuten geleden, JanC zei:

Een ex-collega gaf zonder schroom toe dat hij volledige films bekeek op weg naar huis, en vermeldde er in één adem bij dat hij slechts zelden echt keek, maar vooral luisterde. :fp: 

je ziet ze vaak genoeg in de file, zowel in personenwagens als in vrachtwagens

Geplaatst:
3 uren geleden, Liquid Li0n zei:

Als iemand die gisteren maar net op tijd kunnen opzij springen is met 2 kinderen aan de hand ben ik hier helemaal niet mee akkoord. Gelukkig kwam hij naar ons toe gereden en kon ik tijdig anticiperen, was hij langs achter genaderd ..

• Boos 1
  • Omhelzing 1
Geplaatst:
1 minuut geleden, Roger zei:

Als iemand die gisteren maar net op tijd kunnen opzij springen is met 2 kinderen aan de hand ben ik hier helemaal niet mee akkoord. Gelukkig kwam hij naar ons toe gereden en kon ik tijdig anticiperen, was hij langs achter genaderd ..

dat had idd anders kunnen aflopen 😞

Geplaatst:
1 uur geleden, JanC zei:

Ik zie eigenlijk het probleem niet om eerlijk te zijn. Toch niets mis mee om daar naar te luisteren en slechts zelden een blik op te werpen, wat is het verschil met eender welk display in je auto?

• Vind ik leuk 2
Geplaatst:
Op 21/12/2024 om 06:23, toere zei:

Lang geleden natuurlijk maar eerste keer dat ik mee ging met mijn vennoot( werkte toen nog niet met/ voor hem) reed hij met zijn Porsche op de brusselse ring toen hij telefoon kreeg. Nam die op, stuurde met zijn ene hand en zijn knie terwijl hij zijn GSM tussen zijn schouder en linkeroor hield en met zijn rechterhand was hij aan het opschrijven.

Kan u verzekeren: IK ZAT NIET OP MIJN GEMAK WI🤣

Tijdens mijn eerste job volgde ik avondschool bij Syntra in Brugge. Ik kon meerijden met een veel ouder manspersoon die vanuit Brussel Gent moest passeren. Vriendelijke, ietwat norse meneer, die vaak belde of gebeld werd. Zodra hij zijn gsm tegen z'n oor duwde begon die duidelijk te zwalpen, kon echt niet recht meer rijden. Bleef ook halsstarrig op het linkervak rijden, wat er vaker wel dan niet voor zorgde dat achterliggers na lichtconcert rechts voorbijstaken en ik vooral zo onzichtbaar mogelijk wou zijn.. 

Toch na paar keer iets van gezegd, vond dat hij dat perrrrfect kon combineren! Uiteindelijk toch maar zelf beginnen rijden uit ergernis :D 

• Grappig 1
Geplaatst:

Een tijd geleden ook beslist om “offline” te gaan in de auto (en wat meer daarbuiten ook)

Je bent gewoon niet 100% bezig met de weg door die afleiding…

• Vind ik leuk 1

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid