Ga naar inhoud

Ergernis in het verkeer topic

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik heb helemaal geen excuus nodig om rap te rijden  :)

Je zegt het nu toch zelf? Als het rustig verkeer is, rij je met 1 hand. Als het druk verkeer is, rij je met 2 handen. Het komt er gewoon op neer dat wanneer je u niet hard MOET focussen, in uw geval bij rustig verkeer, automatisch uw concentratie vermindert en je u op uw gemak voelt.

Ergo als er plots één of ander kalf zich voor uw auto smijt, zal de snelle bestuurder die bij de pinken is en met 2 handen aan zijn stuur zit, dat al zien aankomen hebben. Terwijl de tragere bestuurder die relaxed 120 rijdt met armpje op de steun en terwijl aan het meezingen is ( gevolg van het comfort ), zich een hoedje schrikt en een lagere reactiesnelheid heeft. 

Ben je mee?

nee. Als ik 160 rij in rustig verkeer ben ik even gefocust als ik op dat moment 120 rij. Dus het verschil is 40kmh als er zich iemand voor mij schiet.

Je besluit eruit trekt niet op hetgeen ik zeg. Je blijft de woorden verdraaien tot ze in je kraam passen.

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

nee. Als ik 160 rij in rustig verkeer ben ik even gefocust als ik op dat moment 120 rij. Dus het verschil is 40kmh als er zich iemand voor mij schiet.

Je besluit eruit trekt niet op hetgeen ik zeg. Je blijft de woorden verdraaien tot ze in je kraam passen.

Ja, jij wel, ja. :lol:

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

:( je mag niet lachen met de ford

Geplaatst:

Waarom niet? Ligt het allemaal wat gevoelig?

Geplaatst:

De uitspraak gaat ook enkel wel op bij relatief druk verkeer denk ik. Als er geen kat op de baan is begrijp ik wel dat je op uw gemak 160 kan rijden, hangt ook af van welke wagen je rijdt.

Wat ik ( en de rest )  ermee bedoelt is bijvoorbeeld: Stel je hebt 3 rijvakken en redelijk druk verkeer. De rechterrijstrook zit vol vrachtwagens, de middenrijstrook is druk bezet en het tempo is zo'n 110. Jij rijdt links aan een constante snelheid van 130. Wie zal er meer gefocust zijn denk je? Degene die 130 rijdt en goed uitkijkt of er een kamikaze zich naar links begeeft, of een kuddeschaap dat 110 rijdt en zijn snelheid bepaalt door naar de bumper van zijn voorligger te kijken?

Geplaatst:

Het is pure wetenschap bompa  :P

Of een woordje te kort: NOG gefocuster ipv gewoon gefocuster.

:)

Geplaatst:

De uitspraak gaat ook enkel wel op bij relatief druk verkeer denk ik. Als er geen kat op de baan is begrijp ik wel dat je op uw gemak 160 kan rijden, hangt ook af van welke wagen je rijdt.

Wat ik ( en de rest )  ermee bedoelt is bijvoorbeeld: Stel je hebt 3 rijvakken en redelijk druk verkeer. De rechterrijstrook zit vol vrachtwagens, de middenrijstrook is druk bezet en het tempo is zo'n 110. Jij rijdt links aan een constante snelheid van 130. Wie zal er meer gefocust zijn denk je? Degene die 130 rijdt en goed uitkijkt of er een kamikaze zich naar links begeeft, of een kuddeschaap dat 110 rijdt en zijn snelheid bepaalt door naar de bumper van zijn voorligger te kijken?

Wel, dat is het hem net. Dat is toch een schande dat als je 110 rijdt, niet gefocust bent?

Ik kan daar niet bij hoe je zo kan betrouwen op een ander. Ik heb misschien al te veel meegemaakt in het verkeer, maar zelfs al sta (stapvoets, stil, 30km/u, whatever) ik in de file, ik hou alles rondom mij in de gaten.

Daar heeft niks wetenschap mee te maken, da's prioriteiten stellen, da's attitude.

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

maar als ik 120 rij, ben ik even gefocust hoor. (eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik 128km/h op de teller rij).

Als je iemand bent die anders altijd 160 rijdt, dan is die 130 ook traag en rij je ook nonchalant. Het zit hem allemaal in het kopje!

@@DenDuvel : eigenlijk niet, ik rij er graag mee, zeker nu met de winterbanden : ik hoor mijn motor (ipv bandengerol) en ik heb in mijn 2e wielspin. Sportief en al!

Geplaatst:

@@gewoon ik: ik heb hetzelfde met de Touran, maar hou dat wat voor jezelf als je wil! ;)

Geplaatst:

Ik heb helemaal geen excuus nodig om rap te rijden  :)

Je zegt het nu toch zelf? Als het rustig verkeer is, rij je met 1 hand. Als het druk verkeer is, rij je met 2 handen. Het komt er gewoon op neer dat wanneer je u niet hard MOET focussen, in uw geval bij rustig verkeer, automatisch uw concentratie vermindert en je u op uw gemak voelt.

Ergo als er plots één of ander kalf zich voor uw auto smijt, zal de snelle bestuurder die bij de pinken is en met 2 handen aan zijn stuur zit, dat al zien aankomen hebben. Terwijl de tragere bestuurder die relaxed 120 rijdt met armpje op de steun en terwijl aan het meezingen is ( gevolg van het comfort ), zich een hoedje schrikt en een lagere reactiesnelheid heeft. 

Ben je mee?

Wat ik ondervonden heb is dat ik net een pak minder van die "fratsen" tegenkom door relaxter achter het stuur te zitten. Heel veel van die dingen zie je namelijk veel beter aankomen als je het een beetje rustiger aanpakt. Je hebt ook minder de neiging om je plek op de weg op te eisen of te verdedigen of wat dan ook.

Geplaatst:

@@DenDuvel ah ja, een gegeven paard. Maar je hebt plezier in kleine dingen : zoals sprinten tegen @@kwiekie en je een kriek lachen als je aan de volgende lichten daar opnieuw naast elkaar staat : een ecologische stoplichtsprint

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

Wat ik ondervonden heb is dat ik net een pak minder van die "fratsen" tegenkom door relaxter achter het stuur te zitten. Heel veel van die dingen zie je namelijk veel beter aankomen als je het een beetje rustiger aanpakt.

Je ziet ze natuurlijk beter aankomen en hebt natuurlijk meer tijd om te anticiperen, maar in se zijn het nog altijd gevallen van onoplettendheid die jij als oplettende bestuurder moet oplossen.

Je hebt ook minder de neiging om je plek op de weg op te eisen of te verdedigen of wat dan ook.

Ik heb dat aan 120 minder dan aan ongelimiteerde snelheid. In Duitsland is even vertragen voor een tragere inhaler een reden voor mij om erna terug volle petrol terug te accelereren. Een tragere inhaler in België betekent dat er voor hem nog een tragere inhaler gaat inhalen.
Geplaatst:

Zwijg. Vannacht op de A12 probeerde een of andere Wesley in zijn Astra H GTC 1.3 CDTI eens uit te pakken met een stoplichtsprint tegen mijn buske. Is ferm tegengevallen voor klakske. B)

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

Zwijg. Vannacht op de A12 probeerde een of andere Wesley in zijn Astra H GTC 1.3 CDTI eens uit te pakken met een stoplichtsprint tegen mijn buske. Is ferm tegengevallen voor klakske. B)

Zo snel ging dat dan toch ook niet, dat je tijd had om zijn naam te vragen :D

• Vind ik leuk 2
Geplaatst:

Ik heb dat aan 120 minder dan aan ongelimiteerde snelheid. In Duitsland is even vertragen voor een tragere inhaler een reden voor mij om erna terug volle petrol terug te accelereren. Een tragere inhaler in België betekent dat er voor hem nog een tragere inhaler gaat inhalen.

In het weekend zou ik mij daar ook al is kunnen aan ergeren, maar door de week weet ik onderhand wel als ik in mijn auto stap dat anderen mijn tempo zullen bepalen :)

Geplaatst:

Zo snel ging dat dan toch ook niet, dat je tijd had om zijn naam te vragen :D

Het was ter indicatie.

Zijn naam stond nochtans op de zijruiten, maar door de adrenaline die zo'n dragrace met zich meebrengt let je daar niet op.

• Vind ik leuk 3
Geplaatst:

Om hier even op terug te komen ... lijkt me een geval van cognitive bias: de auto's die je ziet rijden zonder licht vallen je veel harder op dan al de auto's waarvan de lichten wel goed werken. 

20% is met een schepje zout te nemen. 2% zal er al dichter bij zijn. Vanmorgen heb ik er even op gelet, per auto met een kapot licht kwam ik er 50-100 tegen waar niks mis mee was.

Om hier even op terug te komen  :D

"Een op de drie rijdt met slechte lichten"

http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=dmf20131209_00878290

En hier een 'kritische undercover-reportage over autolampen', door Jonas Geirnaert  :lol:

http://www.vier.be/deidealewereld/videos/de-lamp-stuk/94677

Maar nogmaals, ik erger me echt wel dagelijks aan die mensen met defecte dimlichten..

Geplaatst:

Afleiding bij lagere snelheden is simpel. Het kan. Als ik continu aan 120 moet rijden op een lege snelweg, ga ik ook niet de hele tijd met beide handen het stuur vasthouden maar ga ik met mijn motorfiets zonder handen rijden. Omdat het kan en comfortabel is.

Je ziet ze natuurlijk beter aankomen en hebt natuurlijk meer tijd om te anticiperen, maar in se zijn het nog altijd gevallen van onoplettendheid die jij als oplettende bestuurder moet oplossen.

Die twee dingen vallen moeilijk te rijmen, toch?

Geplaatst:

In het weekend zou ik mij daar ook al is kunnen aan ergeren, maar door de week weet ik onderhand wel als ik in mijn auto stap dat anderen mijn tempo zullen bepalen :)

Kan er niet goed tegen dat anderen mijn tempo bepalen.

Rij dan liever wat sneller dan de rest, dan heb je daar iets minder last van.

Geplaatst:

Kan er niet goed tegen dat anderen mijn tempo bepalen.

Rij dan liever wat sneller dan de rest, dan heb je daar iets minder last van.

Ik beschik jammer genoeg nog niet over mijn eigen rijvak :D

Geplaatst:

Het was ter indicatie.

Zijn naam stond nochtans op de zijruiten, maar door de adrenaline die zo'n dragrace met zich meebrengt let je daar niet op.

Dit weekend zag ik een marginaal die "Kevin" op zijn nek liet tatoeëren, bleek dat het zijn eigen naam was  :fp:

• Vind ik leuk 2
Geplaatst:

Die twee dingen vallen moeilijk te rijmen, toch?

Je bent vergeten lege snelweg te highlighten.

Kijk, qua basis is mijn aandacht op de motorfiets 100%. Aan 160 per uur is mijn 100% aandacht voornamelijk verdeeld door 90% wat er voor me gebeurt en 10% wat er achter me gebeurt. Aan 120 per uur kan ik al wat makkelijker naar 70% wat er voor me gebeurd, 15% wat er achter me gebeurt (meer kans op sneller verkeer dat me nadert) en 15% wat er gebeurt in de auto's die ik voorbij kom. De balans blijft nog altijd 100%, maar er is absoluut geen reden meer om hypergefocust te zijn op het verkeer 2km in de verte. Rij ik 240 op de Duitse snelwegen, is mijn aandacht 98% wat er voor me gebeurt en 2% wat er achter me gebeurt, en heb ik geen tijd om te kijken of iemand trager uit zijn neus zit te eten.

Geplaatst:

Ik beschik jammer genoeg nog niet over mijn eigen rijvak :D

Jawel, rechts is het busjesvak. ( :D)

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

Tegenwoordig neem ik de avondrit als relax moment. Ik weet dat ik meer dan een uur in de auto ga zitten. Geen gejaag op het linkse vak.

Ik heb niet de indruk dat ik er zoveel trager mee ben.

• Vind ik leuk 2
Geplaatst:

Jawel, rechts is het busjesvak. ( :D)

Laat dat, ongelukkige!

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid