Ga naar inhoud

Techniek vragen topic


Gast

Aanbevolen berichten

Hedendaagse diesels, korte afstanden & winterweer

 

2 technische vragen over de hedendaagse dieselmotoren (zeg maar laatste 5 jaar) van de BMW 330d :

  1. Zijn die gewapend tegen de huidige winters hier, er vanuit gaande dat de wagen trouw iedere onderhoudsbeurt krijgt afgaande op de kms of het tijdstip (wat eerst komt) ? Op dit forum las ik in ieder geval weinig over winterse motorschade, dus dat stemt mij al hoopvol.

 

  1. En wat met korte trips ? Als ik eens ga rijden, dan zijn dat meerdere honderden kms (dus is diesel interessant), maar het woon-werkverkeer is voor mij 7 km per dag. Is dit schadelijk voor de motor?

Of kunnen ze daar tegen ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hedendaagse diesels, korte afstanden & winterweer

 

2 technische vragen over de hedendaagse dieselmotoren (zeg maar laatste 5 jaar) van de BMW 330d :

  1. Zijn die gewapend tegen de huidige winters hier, er vanuit gaande dat de wagen trouw iedere onderhoudsbeurt krijgt afgaande op de kms of het tijdstip (wat eerst komt) ? Op dit forum las ik in ieder geval weinig over winterse motorschade, dus dat stemt mij al hoopvol.

 

  1. En wat met korte trips ? Als ik eens ga rijden, dan zijn dat meerdere honderden kms (dus is diesel interessant), maar het woon-werkverkeer is voor mij 7 km per dag. Is dit schadelijk voor de motor?

Of kunnen ze daar tegen ?

 

Benzine kopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 7 jaren later...

*blaast stof van topic*

 

Voor ik random begin te zoeken met mijn multimeter: in de Fun Cup heeft het relais van de richtingaanwijzers kuren gekregen. Wat gebeurt er: van zodra je het contact op zet begint het te tikken, permanent. De richtingaanwijzers zelf werken perfect. Als de schakelaar ervoor in het midden staat gaan ze niet aan, zet ik hem naar links gaat de linkse aan, naar rechts gaat de rechtse aan, en knippert correct. Het enige probleem is dus dat het relais continu blijft klikken.

Enig idee waar ik best kan beginnen zoeken? Geen idee hoe dat normaal schematisch in mekaar zit. Ik zou denken dat het relais pas stroom zou krijgen als je effectief een richtingaanwijzer op zet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

25 minutes ago, gewoon ik said:

Blijft hij niet hangen? Relais even een tik geven

Als hij blijft hangen zou hij niet tikken he.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan massageschakeld zijn en ergens contact maken waar het niet hoort. M.a.w. kortsluiting naar de massa.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat oplossen wordt nog leuk. Gisteren de auto aan gezet. Probleem weg ...

Heeft dus 99% zeker te maken met vocht dat ergens voor een probleem zorgt (was in de regen). Begin maar te zoeken....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zal massa zijn dan. Of in je relais zelf

Heb ook zo een relais in de auto. Zolang het interieur koud is, doet het relais raar. Tik erop en probleem weg. Beetje hitte in interieur en probleem opgelost. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

On 6/5/2020 at 9:05 AM, ir_fuel said:

Enig idee waar ik best kan beginnen zoeken? Geen idee hoe dat normaal schematisch in mekaar zit. Ik zou denken dat het relais pas stroom zou krijgen als je effectief een richtingaanwijzer op zet.

dan mankeert er iets tussen het relais en je richtingaanwijzer. kijk of je de richtingaanwijzer zelf kunt losklikken, en of er geen zichtbaar vuil zit in de buurt van het relais. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 6 maanden later...
18 uren geleden, teus_ zei:

Kun je als particulier je gebruike motorolie laten testen in een labo, en wat kost dat?

Bij ons hebben ze dat vroeger nog gedaan voor particulieren, maar is afgevoerd wegens geen vraag naar. Voor een sporadische keer kan ik wel helpen indien nodig. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja, ik zou ook niet denken dat het heel courant zou zijn.  wat zou de kostprijs uberhaupt zijn?
als dat gaat richting een paar honderd euro, dan doe je dat toch niet meer voor de leut. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, teus_ zei:

ja, ik zou ook niet denken dat het heel courant zou zijn.  wat zou de kostprijs uberhaupt zijn?
als dat gaat richting een paar honderd euro, dan doe je dat toch niet meer voor de leut. 

Maar voor een auto hebben ze dat dan ook allang voor u gedaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kun je als particulier je gebruike motorolie laten testen in een labo, en wat kost dat?
En wat is de uitkomst van die testen? Bij ons in de truck garage testen ze die ook bij elke oliewissel, maar laboranten lopen daar niet rond. Is dat het verschil tussen bij wijze van spreken met een magneet langs gaan en is aan ruiken tegenover een volledig verslag opmaken?

Verstuurd vanaf mijn moto g(7) plus met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid