glennvc 185 Geplaatst: 8 augustus 2013 Geplaatst: 8 augustus 2013 Je bevestigt dus in 2 paragrafen wat Ken zei Kort samengevat: hangt er een bmw badge op dan zijn de looks "apart". Hangt er een andere badge op zijn de looks "lelijk". Ken "beweert" dat die kar crap is als ik het prentje letterlijk neem. Dat de badge de auto wel degelijk zal maken ipv. kraken, daar ben ik het wel mee eens. Ikzelf vind de looks van de i3 wel iets hebben, de i8 vind ik vrij geweldig. Een 1 reeks vind ik lelijk. Quote
Gast Geplaatst: 8 augustus 2013 Geplaatst: 8 augustus 2013 Moving with the times heet dat. Ik vermoed dat de verbrandingsmotor uiteindelijk iets zal worden als de stoomtrein nu. Een verloren gegane charme die enkel nog door een paar nerds/dinosaurussen geapprecieerd zal worden. Ik reken mezelf bij die laatste maar ik ben er ook van overtuigd dat de elektrische aandrijving gewoon béter is voor de consument. Voor ons - autoliefhebbers - uiteindelijk ook hoor, misschien zonder we dat willen toegeven. Laat even al wat momenteel een ST, R, RS, M, AMG, Ferrari, Porsche... - badge buiten beschouwing. Dan heb ik nog wat? 90% over van het wagenpark? Die auto's vinden we goed als ze stil zijn, als ze lineair zijn en als de automaat de schakelovergangen amper/niet laat voelen is het helemaal geweldig. Wanneer er dan een aandrijfvorm beschikbaar is met al deze eigenschappen ingebakken, zonder extra isolatie, zonder tandwielen, zonder koppelomvormers... dan is het ineens niet goed? Ik zou persoonlijk die vroap vroap in een F10 520dA niet missen eigenlijk, jij wel? En maak van die 20d gerust 35d of 50d. Natuurlijk, daarnet was ik aan het wandelen en kwam er een B7 RS4 voorbij, tja dat is geweldig natuurlijk. Maar die gedachte gaat nooit door mijn hoofd bij alles wat diesel is. Elektrisch is echt niet de revolutie tov verbrandings die deze post doet uitschijnen. Heb es met een elektrische scooter gereden, en een gewone is echt geen stoomtrein vergeleken daarmee; Tis op het geluid na redelijk hetzelfde, alleen kan je er niet mee tanken, wat echt een serieuze beperking is. Quote
glennvc 185 Geplaatst: 8 augustus 2013 Geplaatst: 8 augustus 2013 Elektrisch is echt niet de revolutie tov verbrandings die deze post doet uitschijnen. Heb es met een elektrische scooter gereden, en een gewone is echt geen stoomtrein vergeleken daarmee; Tis op het geluid na redelijk hetzelfde, alleen kan je er niet mee tanken, wat echt een serieuze beperking is. Op het geluid na en op uitlaatgassen na. Een klassiek scootertje staat aan het licht te puffen naast de fietsers, aangenaam voor die mensen. Ik heb twee jaar een kot gehad naast de ring van Leuven, ter hoogte van het kruispunt met de Naamsestraat. Ik ben mij toen vaak ingebeeld wat het effect zou zijn als elke auto daar elektrisch was. Dat het een pak leefbaarder zou zijn was de enige conclusie waar ik toe kon komen. Alles bijna zo stil alsof er geen auto's reden of stonden te wachten aan het licht. Het tanken is een serieuze beperking, true. Maar in het geval van de i3 zit het vooral in onze hoofden. Hoeveel polo-achtigen rijden per dag +100 km? Een Tesla model S haalt zo'n 300 km dacht ik. Ook daar kan je je weer afvragen hoeveel 5's, E's, A6'en per dag effectief meer dan die afstand bollen. Quote
ir_fuel 58.443 Geplaatst: 8 augustus 2013 Geplaatst: 8 augustus 2013 Ik rijd 4 dagen per week een kleine 30 km/dag tegenwoordig. Perfect electrisch te doen idd. Quote
Gast Geplaatst: 8 augustus 2013 Geplaatst: 8 augustus 2013 Op het geluid na en op uitlaatgassen na. Een klassiek scootertje staat aan het licht te puffen naast de fietsers, aangenaam voor die mensen. Ik heb twee jaar een kot gehad naast de ring van Leuven, ter hoogte van het kruispunt met de Naamsestraat. Ik ben mij toen vaak ingebeeld wat het effect zou zijn als elke auto daar elektrisch was. Dat het een pak leefbaarder zou zijn was de enige conclusie waar ik toe kon komen. Alles bijna zo stil alsof er geen auto's reden of stonden te wachten aan het licht. Het tanken is een serieuze beperking, true. Maar in het geval van de i3 zit het vooral in onze hoofden. Hoeveel polo-achtigen rijden per dag +100 km? Een Tesla model S haalt zo'n 300 km dacht ik. Ook daar kan je je weer afvragen hoeveel 5's, E's, A6'en per dag effectief meer dan die afstand bollen. Ik bedoel dat het geluid anders is. Er is eigenlijk nog altijd evenveel geluid he, auto's hoort ge ook alleen aan de banden, motoren hoort ge bij een normale auto amper. Uitstoot is wel waar, maar ook alleen in steden langs drukke wegen, bij al de rest valt het wel mee, en die uitstoot verplaatst ge voorlopig ook alleen maar, of jan moet nog flink windmolens gaan bouwen. Quote
Gast Geplaatst: 8 augustus 2013 Geplaatst: 8 augustus 2013 Elektrisch is ongeveer gelijk ontstaan met verbrandingsmotoren he door de decennia heen heeft het elk zijn plaats gekregen, ik geloof echt niet dat iets simpel als ff ruilen nu plots de oplossing is het zal ooit allebei primitief zijn, maar het een gaat het ander niet uitsluiten, er zal eerst iets nieuws moeten komen, nu allemaal elektrisch rijden is verloren moeite. Er is gewoon een drang om iets te doen met dat klimaatgedoe, omdat het vooral vanuit de politiek moet komen is er niet echt de nood om te kijken of het dat wel zinvol is. Of die indruk heb ik toch Quote
glennvc 185 Geplaatst: 8 augustus 2013 Geplaatst: 8 augustus 2013 Ik bedoel dat het geluid anders is. Er is eigenlijk nog altijd evenveel geluid he, auto's hoort ge ook alleen aan de banden, motoren hoort ge bij een normale auto amper. Uitstoot is wel waar, maar ook alleen in steden langs drukke wegen, bij al de rest valt het wel mee, en die uitstoot verplaatst ge voorlopig ook alleen maar, of jan moet nog flink windmolens gaan bouwen. Op snelheid gaat het geluid van een conventionele auto en een elektrische dichter en dichter bij elkaar liggen. Aan stadstempo is het verschil best stevig. Laatst stond ik alleen aan de lichten naast een Ampera. Ik heb mijn raam open gezet, mijn eigen motor af, en de auto proberen te horen toen ie wegreed. Ik zou liegen als ik zei dat het niet gelukt is, maar ik moest toch moeite doen. Een 120d hoor ik vertrekken als die 100 meter van mij staat en er verder geen ruis is. Het is een misvatting te denken dat je uitstoot gewoon verplaast bij elektrische voertuigen. CO2 uitstoot verplaats je ja. Al de andere uitstoot verbeter je. De katalysator in een auto komt maar tot zijn recht als die op temperatuur is. Het rendement van een motor komt maar tot zijn recht als die op temperatuur is. Een diesel 20 km laten bollen wil zeggen dat die 10 km op temperatuur draait. Een thermische centrale draait uren/dagen aan een stuk en dus wél altijd op het optimum. Zowel op het gebied van rendement als op het gebied van uitstootfiltering of katalyse. De energie uit kernsplijting, wind en zon beschouw ik als een extraatje in de het voordeel van de elektrische auto, niet meer dan dat. Vanaf het punt dat we veel elektrische auto's hebben, en dus veel aan het net hebben hangen, hebben we wel een eerste vorm van opslagcapaciteit in het net zitten. Dat geeft geweldige opportuniteiten in combinatie met een smart grid. Maar we wijken af... Quote
glennvc 185 Geplaatst: 8 augustus 2013 Geplaatst: 8 augustus 2013 Elektrisch is ongeveer gelijk ontstaan met verbrandingsmotoren he door de decennia heen heeft het elk zijn plaats gekregen, ik geloof echt niet dat iets simpel als ff ruilen nu plots de oplossing is het zal ooit allebei primitief zijn, maar het een gaat het ander niet uitsluiten, er zal eerst iets nieuws moeten komen, nu allemaal elektrisch rijden is verloren moeite. Er is gewoon een drang om iets te doen met dat klimaatgedoe, omdat het vooral vanuit de politiek moet komen is er niet echt de nood om te kijken of het dat wel zinvol is. Of die indruk heb ik toch Je sais, de eerste wagen die voorbij de 100 km/h ging was zelfs elektrisch denk ik. Maar ik kan me vergissen. Beiden hebben in de loop der jaren hun plaats gekregen. Maar de eerder recente vorderingen en prijsdalingen in de vermogenelektronica maken nu, in combinatie met het klimaat, dat elektrisch moet heroverwogen worden. En als we dat doen, dan kunnen we niet anders dan concluderen dat de elektrische aandrijving toch wel serieus wat troeven heeft. Op dit moment niet voor mensen die op een dag naar Zwitserland willen rijden. Wel voor mensen die hun wagen gebruiken om te pendelen naar hun werk en boodschappen te gaan doen. Quote
ir_fuel 58.443 Geplaatst: 8 augustus 2013 Geplaatst: 8 augustus 2013 De constructie lijkt me ook een pak simpeler. Quote
Gast Geplaatst: 8 augustus 2013 Geplaatst: 8 augustus 2013 We zullen zien hoe het gaat, de mogelijkheid is er nu. Er is zelfs al best wat keuze qua modellen. Quote
Stancke 4.650 Geplaatst: 10 augustus 2013 Geplaatst: 10 augustus 2013 Zou jij nog elektrisch gaan rijden, Joris? Jij weet wat je koopt @ir_fuel Quote
Salokin 9.015 Geplaatst: 31 augustus 2013 Geplaatst: 31 augustus 2013 Op snelheid gaat het geluid van een conventionele auto en een elektrische dichter en dichter bij elkaar liggen. Aan stadstempo is het verschil best stevig. Laatst stond ik alleen aan de lichten naast een Ampera. Ik heb mijn raam open gezet, mijn eigen motor af, en de auto proberen te horen toen ie wegreed. Ik zou liegen als ik zei dat het niet gelukt is, maar ik moest toch moeite doen. Een 120d hoor ik vertrekken als die 100 meter van mij staat en er verder geen ruis is. Het is een misvatting te denken dat je uitstoot gewoon verplaast bij elektrische voertuigen. CO2 uitstoot verplaats je ja. Al de andere uitstoot verbeter je. De katalysator in een auto komt maar tot zijn recht als die op temperatuur is. Het rendement van een motor komt maar tot zijn recht als die op temperatuur is. Een diesel 20 km laten bollen wil zeggen dat die 10 km op temperatuur draait. Een thermische centrale draait uren/dagen aan een stuk en dus wél altijd op het optimum. Zowel op het gebied van rendement als op het gebied van uitstootfiltering of katalyse. De energie uit kernsplijting, wind en zon beschouw ik als een extraatje in de het voordeel van de elektrische auto, niet meer dan dat. Vanaf het punt dat we veel elektrische auto's hebben, en dus veel aan het net hebben hangen, hebben we wel een eerste vorm van opslagcapaciteit in het net zitten. Dat geeft geweldige opportuniteiten in combinatie met een smart grid. Maar we wijken af... Los van het feit dat ik een i3 qua looks maar een onding vind, zou ik wel eens precies willen weten wat nu schadelijker is voor het milieu. Quote
Ken 3.441 Geplaatst: 31 augustus 2013 Geplaatst: 31 augustus 2013 Los van het feit dat ik een i3 qua looks maar een onding vind, zou ik wel eens precies willen weten wat nu schadelijker is voor het milieu. CO2 dumpen we ter plaatse: we stoten dit uit in ons rijke Westen. Zo'n i3 heeft het voordeel dat als de batterijen vort zijn we ze gewoon kunnen dumpen in den Afrique. Naast onze afgedankte computers & gsm's. Schitterend toch! Quote
Salokin 9.015 Geplaatst: 31 augustus 2013 Geplaatst: 31 augustus 2013 CO2 dumpen we ter plaatse: we stoten dit uit in ons rijke Westen. Zo'n i3 heeft het voordeel dat als de batterijen vort zijn we ze gewoon kunnen dumpen in den Afrique. Naast onze afgedankte computers & gsm's. Schitterend toch!Dat is natuurlijk populistische praat, 'k zou graag eens weten hoe vervuilend de productie van al die batterijen nu werkelijk is, gaande van productie, transport tot wanneer ze aan gort zijn. Bebat? Quote
glennvc 185 Geplaatst: 1 september 2013 Geplaatst: 1 september 2013 Dat is natuurlijk populistische praat, 'k zou graag eens weten hoe vervuilend de productie van al die batterijen nu werkelijk is, gaande van productie, transport tot wanneer ze aan gort zijn. Bebat? Wat random info: A California-oriented paper http://www.environmentaldefense.org/documents/3986_CAautocarbonburden.pdf states that direct tailpipe emission of CO2 accounts for 68% of the average vehicle lifecycle carbon emissions, with 21 percent linked to production and delivery of fuel, and 11 percent are due to manufacturing, including materials production. Ford Motor Company http://www.ford.com/en/company/about/corporateCitizenship/report/principlesEnvironmentPerformanceAspects.htm states that an average Taurus class family sedan in the 1,500 kg weight range (which would be similar to a Ford F-150 pickup) has a total lifecycle energy consumption of 961 GigaJoules, 21,000 kb of hydrocarbons are consumed, and 60,000 kg of carbon dioxide are emitted. That is based on a vehicle mileage life of 120,000 miles. Dat geeft een beeld van hoeveel CO2 een auto met zich meebrengt. En hoe de verdeling over de levensduur ligt. Dit geeft een beeld hoeveel energie de batterij kost: (bron: http://www.electrochem.org/dl/ma/202/pdfs/0068.PDF) Een Ford Taurus kost kennelijk zo'n 60000 kg CO2 in de productie. Een i3 heeft een batterij van 22 kWh. Verdubbel dat even om een Taurus wat autonomie te geven. Dat geeft 50 kWh * 80 kg CO2/kg = 4000 kg CO2 voor de lifecycle van de batterij. Anders gezegd neemt de energievraag over de hele levensduur van de batterij zo'n 6% op enkel de productie van een Taurus. Ik merk dat velen de recycling en productie van de batterijen bekritiseren zonder er énige vorm van cijfers bij te halen. Natuurlijk kost dat allemaal energie, alleen blijkt die slechts een fractie te vormen op de totaalproductie van een wagen. Reken daarbij dat olie oppompen, raffineren, distribueren ook verre van milieuvriendelijk is. Kijk maar naar de tar sands ontginning, de BP ramp, tankers die breken op zee en hele kustgebieden besmeuren. Met de kennis die ik heb kan ik niet anders dan concluderen dat elektrische auto's een netto voordeel hebben op de CO2 uitstoot. Het verschil is echter relatief klein of bijna zelfs onbestaande als je al je elektriciteit uit oude kolencentrales haalt. Tegenwoordig draaien we echter voor een mooi aandeel op moderne STEG centrales, windenergie, kernenergie,... Vergeet ook niet dat die centrales voortdurend op optimaal punt draaien omdat die dagen aan een stuk operationeel zijn. Dat is wel even net anders dan bij de dieselmotor die je na 15 km warm gereden hebt en waarbij je dan 1 km later op je bestemming bent. Nu al wat elektrische infrastructuur, dus rollend materieel en laadmogelijkheden, lijkt me geen slecht plan naar de toekomst toe waar de elektriciteitsvoorziening alsmaar meer hernieuwbaar wordt, al gaat het met kleine stapjes. 1 Quote
gTa 28.077 Geplaatst: 14 september 2013 Geplaatst: 14 september 2013 Ik heb er vandaag een 20-tal gezien, waaronder een tiental rijdende. Het waren er 20 teveel. Eerst het goede: binnenin eigenlijk verrassend OK. Die multicolor versie binnenin (bruine hoofdtoon) met dat gebogen parket op 't dashboard: best yum! Maar langs buiten... W T F Wat mij betreft is het echt een misselijkmakende hoop stylistische lepreuze ellende! Onbegrijpelijk dat zo'n exterieur een go kreeg voor productie. Quote
RRD 9.561 Geplaatst: 16 september 2013 Geplaatst: 16 september 2013 Hmmm ik vind het tegenovergestelde. Ik vind hem langs buiten in't echt best wel geestig, maar dat interieur. WTF is het plan van dat gerecycled karton op het dashboard en deurpanelen??? Quote
tato 1.911 Geplaatst: 16 september 2013 Geplaatst: 16 september 2013 Van buiten vind ik hem nog steeds vreemd. Voornamelijk na de denkbeeldige B-stijl gaat het steil bergaf. Waarom heeft BMW die glaspartij van het voorportier niet gewoon doorgetrokken zoals bij elke normale auto? Het interieur valt wel mee, al vind ik de aankleding allemaal wat te druk. Zoveel lijnen en plooien. Mooi materiaalgebruik op het gerecycleerde plastiek na. Quote
William Blake 2.844 Geplaatst: 18 september 2013 Geplaatst: 18 september 2013 http://jalopnik.com/look-under-the-skin-of-the-bmw-i3-to-see-the-difference-1341751106 Quote
Gast Geplaatst: 11 oktober 2013 Geplaatst: 11 oktober 2013 http://www.autoweek.nl/video/3671/rij-impressie-bmw-i3 Quote
Lotuzzz 17.097 Geplaatst: 30 oktober 2013 Geplaatst: 30 oktober 2013 Allez, mijn testrit is blijkbaar al geregeld. 30 november. 'k Ben wel een pakje benieuwd Quote
Stancke 4.650 Geplaatst: 30 oktober 2013 Geplaatst: 30 oktober 2013 Is er al een prijs bekend van deze vuile knikker? Quote
BMWMB 12.408 Geplaatst: 3 november 2013 Geplaatst: 3 november 2013 Ja, op de Duitse site kan je 'm al configureren: http://www.bmw.de/vc/ncc/xhtml/start/startWithConfigUrl.faces?country=DE&market=DE&productType=1&brand=BI&locale=de_DE&name=h3g1k5z9#MODEL_ENGINE Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.