Ga naar inhoud

Volkswagen Golf R VII


Speedhunter

Aanbevolen berichten

Zoals geteasd: de snelste variant van de nieuwe Golf 7 komt met evenveel pk’s als de S3.
 

Roeren of DSG
 

Dit vermogensaantal komt niet uit een fijne zescilinder, want die zijn al even verleden tijd in de wereld de Golf R’s. Onder de kap ligt een 2.0 TSI-benzinemotor met 221 kW/300 pk en 380 Nm aan koppel. Dertig paarden meer dan zijn voorganger. Wel heb je de keuze voor een handgeschakelde zesbak, waarmee je hem in 5,3 seconden van 0 naar 100 km/u jaagt, maar wie het maximale uit de viercilinder wil halen kan met de de optionele DSG-automaat de sprint in 4,9 seconden afleggen.
 

Sperdiff, jammer genoeg elektronisch

Vlotjes. Maar dat komt dan ook omdat hij is uitgerust met een permanente vierwielaandrijving (4-Motion) waar een Haldex-koppeling van de vijfde generatie in is verwerkt. En ook niet onbelangrijk: een XDS-sperdifferentieel. Daarnaast kun je het optionele DCC bestellen, een adaptief dempersetje met de standen ‘Eco’, ‘Normal’, ‘Individual’, en als nieuwste toevoeging: ‘Race’, waarbij de dempers nog strakker komen te staan en de gasrespons alsmede de acceleratietijden van de DSG worden aangepast. De top is overigens altijd begrensd op 250 km/u/.

Volkswagen gooide deze R-spielerei 20 mm dichter bij het asfalt (5 mm lager dan de GTI) en hij heeft R-specifieke bumpers, deurlijsten en 18-inch lichtmetalo’s. Hij komt standaard met bi-xenon koplampen waarin U-vormige led’jes zijn verwerkt, en donkere LED-achterlichten. Achteraan zien we trouwens ook dat Volkswagen niet zuinig is geweest met de verdeling van uitlaatsierstukken: vier stuks. Eén voor elke cilinder, wat de Sjonnie in ons stiekem wel aanspreekt. Binnenin strooien de Duitsers met alcantara en geven ze deze R-knaap een met leer bekleed driespaaks stuur.
 

Prijs?
 

Op de IAA in Frankfurt zullen we er voor het eerst kennis mee maken. Wat ‘ie gaat kosten is nog niet bekend, maar hij zal waarschijnlijk wel goedkoper worden dan zijn voorganger, die bij 48.765 euro begint. VW zegt dat hij 18% zuiniger is en de handbakversie in tests 7,1 l/100 km (1 op 14,1) verbruikt. De DSG-bak komt uit op 6,9 l/100 km (1 op 14,5)


volkswagen-golf-r-2014-001.jpg

volkswagen-golf-r-2014-002.jpg


Bron: http://www.autoblog.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast caoimhin

Ik snap het nut van de Golf R eigenlijk al een tijdje niet meer, sinds het geen 6 cilinder meer is.

Dit is gewoon een opgefokte GTI met 4WD?

Is toch een aardig opgefokte GTI dan, met 70pk meer. En het nut, nu ja .. dat kan je je van veel wagens afvragen :-)

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Die vier uitlaten zijn toch iets te veel van het goede op een Golfje. Komt nogal tjoening over. Waarom niet gewoon twee uitlaten zoals de laatste R32.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Die vier uitlaten zijn toch iets te veel van het goede op een Golfje. Komt nogal tjoening over. Waarom niet gewoon twee uitlaten zoals de laatste R32.

 

Zo is dat, vrij belachelijk. Net als de nieuwe S3..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet hoor maar die auto's hebben toch al 300pk en deze met dsg sprint in 4.9 naar 100. Zijn toch al cijfers die 4 uitlaten verantwoorden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar die uitlaten zijn dan toch (tenzij het model in globo niet je smaak is) dan toch ook het enige wat je dat ding kan verwijten. Oké, een 4-cilinder is definitief de mindere van een 6-cilinder, dat vind ik ook. Voor de rest wel een prachtig pakketje, dit ding.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, klopt, met m'n stelling over 4 vs. 6 had ik 't over sound, souplesse, loopcultuur e.d. (en dan is dat ook nog altijd persoonlijk).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind dit wel vet! Soort van über GTI, die zelf über Golf is. Alleen spijtig dat de verhouding licht met vrij veel pk - zwaar met meer pk en 6 cilinder weg is. Wie kiest er nu nog voor een 7 gti eigenlijk?

Link naar reactie
Delen op andere sites

ze steken daar in dit geval bewust onderstuur in, kunt ge er beter een 6 clinder voor in ruil krijgen

Rij-eigenschappen zijn wel meer dan enkel onderstuur. Motor op (4-pitter) of op/voor (6-pitter) de vooras maakt b.v. ook een enorm verschil inzake turn-in respons van de vooras, reactie op turn-in van de achteras, diagonale bewegingen in bochten die niet biljartvlak zijn, enz.

 

't Feit dat de motor in dit ding dwars geplaatst is, en niet in lengterichting, maakt dat een V®6 vermoedelijk z'n COG niet veel verder naar voor/boven zou hebben dan een R4, dus zelfs al woog die motor 30 kg meer: 't zou weinig verschil hebben gemaakt en dan volg ik je dat een 6-pitter zoveel specialer zou zijn geweest.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De meesten, denk ik. Prijsverschil is nog behoorlijk groot.

Over prijzen gesproken, kortingen op Golfjes (incl GTI's) zouden in Duitsland rond de 18% liggen momenteel :o
Link naar reactie
Delen op andere sites

Over prijzen gesproken, kortingen op Golfjes (incl GTI's) zouden in Duitsland rond de 18% liggen momenteel :o

 

En dat voor een model wat, naargelang ik hier in de UK kan zien, zeer goed verkoopt. Hoeveel dat je die hier al niet op de weg ziet rijden, niet normaal voor een auto die net nog geen jaar geleden is voorgesteld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doet me eigenlijk definitief niks meer.

 

Waar is de bruutheid van een Golf IV R32 naartoe? Dan kwam de Golf V, ook nog altijd knap op alle vlakken. 

Met De Golf R in de 6 was het brute er al wat af, maar de looks deden het nog voor mij.

 

Bij de 7 is ook dat weg. Geef me maar een knappe GTI dan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid