Ga naar inhoud

BMW i8


BMWMB

Aanbevolen berichten

BMW i8 Coupe: dit is de productieversie

 

Exact een week voor de officiële onthulling van de BMW i8 kunnen we jullie alvast de eerste foto’s van deze hybride supercar laten zien. Zoals je kan zien zijn de vleugeldeuren behouden gebleven.


Vier jaar, vier jaar! Zo lang heeft BMW ons laten wachten op de productieversie van de BMW Vision EfficientDynamics Concept die in 2009 debuteerde tijdens de IAA in Frankfurt.

 

Destijds maakte BMW, naast elektromotoren, gebruik van een driecilinder dieselmotor, maar die is gelukkig vervangen door een 1.5-liter driecilinder benzinemotor met 231 pk/320 Nm. De elektromotor levert ook nog eens 131 pk/250 Nm en in totaal heeft deze i8 dus 362 pk en 570 Nm.

 

Hoe snel deze auto is? Volgens BMW kan je met de i8 in minder dan vier en een halve seconden naar 100 km/u sprinten. De topsnelheid ligt op 250 km/u. Als de benzinetank vol is en de accu’s zijn opgeladen moet je zo’n 500 kilometer ver kunnen komen. Als je de Eco Pro-schakelaar gebruikt moet je nog 20% verder kunnen komen.

 

Op 10 september zal BMW de i8 officieel onthullen, maar details over die onthulling zijn nogal schimmig. In eerste instantie had BMW het over een onthulling tijdens de IAA in Frankfurt, maar daar wordt nu nogal mysterieus over gedaan.


Bron: [www.autoblog.nl]

 

bmw_i8_coupe_2.jpg

 

bmw_i8_coupe_3.jpg

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Tis een BMW dus:

- mega knap

- de toekomst

- gaat nooit kapot

- het beste van het beste.

Done.

Maar het belangrijkste ontbreekt:

- Hoe ziet het M pakket er uit?

- Wat zegt dit met een stoplichtsprintje?

- Isofix?

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

wel als ze op dezelfde momenten 'pieken'

Maar hoe lang kan dat ding zijn topvermogen geven, er vanuit gaande dat je plankgas rijdt. Stel dat je die auto op Spa inzet, zijn dan na 5 ronden de batterijen plat en zit je enkel nog met die 1.5 benzinemotor die vermogen levert?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het ziet er niet uit, vind ik.

Wat gaat dat ongeveer kosten?

Niet weinig, verwacht ik, dus zie ik bijster weinig objectieve redenen om dit ding te kopen...

Zal sowieso wel een slokje lusten eens de batterijen leeg zijn, ook al is het maar een 1.5 driecilinder. Je moet per slot van rekening 231 geblazen paarden eten geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar hoe lang kan dat ding zijn topvermogen geven, er vanuit gaande dat je plankgas rijdt. Stel dat je die auto op Spa inzet, zijn dan na 5 ronden de batterijen plat en zit je enkel nog met die 1.5 benzinemotor die vermogen levert?

 

dat vraag ik mij dus ook af

 

kvind het wel een machtig ding, bijzonder futuristisch (mss wat té?) en gedurfd.. bijzonder benieuwd hoe zoiets rijdt en 'aanvoelt'

Link naar reactie
Delen op andere sites

zorgt die 1.5 echt voor aandrijving? of slechts als generator? In het laatste geval blijf je natuurlijk altijd dezelfde power houden op circuit

benzinemotor zorgt voor de aandrijving van de achterwielen, elektromotoren op de voorwielen.

 

Op circuit laad je bij het aanremmen de accu's natuurlijk een beetje op, maar dat zal nooit voldoende zijn voor de elektromotoren continu te voeden.

 

Zelfde kan je je trouwens afvragen bij de P918... dat ronderecord dat vandaag bekend gemaakt is (6.57s), kan hij dat 2 keer direct na elkaar of heb je enkel tijdens de eerste helft van de eerste lap enig voordeel van de hybride aandrijving, en is het vanaf dan maar een last om mee te sleuren?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Prijs vind ik wel verdedigbaar.
 

Een hele resem technieken die vandaag de dag nog niet gebruikelijk zijn, en vooral, een carbon monocoque. De meeste auto's die rond een gelijkaardige constructie zijn opgebouwd kosten wel een pakje meer.

De vraag is natuurlijk of met deze 'bescheiden' aandrijflijn die dure investering van een carbon structuur veel nut heeft...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanuit dat standpunt is de prijs verdedigbaar, maar als ik even als potentiële koper (wishful thinking) redeneer, zijn er toch wel vettere dingen te vinden voor dat geld.

 Inderdaad. Voor dat geld koop je bijvoorbeeld een M6.

 

Enkel is deze i8 fiscaal een stuk goedkoper.

BIV/VB van de M6: €2.927 / €2.175

BIV/VB van de i8: €0 / €224

VAA als firmawagen M6: ca. 20.000 per jaar

VAA als firmawagen i8: ca. 4.800 per jaar

Fiscale aftrekbaarheid M6: 50%

Fiscale aftrekbaarheid i8: 100%

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanuit dat standpunt is de prijs verdedigbaar, maar als ik even als potentiële koper (wishful thinking) redeneer, zijn er toch wel vettere dingen te vinden voor dat geld.

Uiteraard, maar wanneer je louter naar value for money gaat kijken vallen zowat alle innovatieve concepten af; 't is logisch dat een techniek die bij wijze van spreken nog in z'n kinderschoenen staat en duizenden uren ontwikkeling vraagt wel een meerprijs vergt. Als iedereen zo zou redeneren mogen ze zich de moeite besparen die dingen nog verder te ontwikkelen.

En bovenstaande gaat wel tegen je roots van ingenieur in hé :D

 

Ik stel mij de vraag hoe betrouwbaar deze nieuwe techniek gaat zijn. 

 

Zo nieuw is die techniek ondertussen al niet meer hé. Niet bij andere constructeurs, en ook niet bij BMW.

Misschien dat je die vraag eerder bij de benzinemotor moet stellen dan bij de hybrid aandrijflijn... als dat een olieslurper wordt als het 1.6 BMW-PSA-blok -> niet al té betrouwbaar :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

dat vraag ik mij dus ook af

 

kvind het wel een machtig ding, bijzonder futuristisch (mss wat té?) en gedurfd.. bijzonder benieuwd hoe zoiets rijdt en 'aanvoelt'

 

Ik vind dit echt de eerste auto waarbij het concept zo dicht bij de productieversie ligt. Hij kost geld, maar dan rij je ook echt in een concept car met design en techniek van de toekomst...

 

Echt mooi vind ik hem niet, misschien dat het irl een heel ander beeld geeft, maar het interieur vind ik dan weer wel subliem. 't Is in elk geval de ultieme kar voor mensen die vaak op place m'as tu vu vertoeven of graag op Autogespot staan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er is ook een achterbank. Hoe groot die is, is niet duidelijk, maar ik denk toch groter dan bij een 911. Dat is ook een voordeel voor de huisvader. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid