Ga naar inhoud

Lexus GS300h


The Swede

Aanbevolen berichten

Awel, ik vind het een verademing dat er eens wat dieper wordt ingegaan op wagens die geen S-Line of M Pack nodig hebben. Ik stem voor. Dus, Zweedmans: tijd voor een "die of dat?" onderwerpje denk ik zo.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Tussen droom en realiteit staan wetten en praktische bezwaren.

 

Als ik in de topics ga kijken en zie hoeveel forummers een Mazda 6 wouden leasen en dit niet konden  door bedrijfsbepalingen, deals van de invoerders, etc... Lijkt het me eerder een probleem van een te sterke positie van de duitse 3 in het lease landschap.

 

Maar daar hoor je the Swede natuurlijk niks over zeggen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar heb je dan weer gelijk. 't Is een van de redenen waarom ik met VW rijd. Ik tracht altijd een open visie te hebben maar de realiteit is dat Japanners niet zo goed liggen qua leasing. Ik heb wel ooit het geluk gehad om een Avensis erdoor te duwen. Daar heb ik drie jaar met veel plezier mee rondgereden maar dat krijg ik niet meer voor elkaar. 't Was een relatief dure affaire heb ik me laten vertellen.

 

Maar voor mensen die niet gebonden zijn aan de car policy van een bedrijf is het misschien wel eens prettig dat er eens iets anders besproken wordt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tussen droom en realiteit staan wetten en praktische bezwaren.

Als ik in de topics ga kijken en zie hoeveel forummers een Mazda 6 wouden leasen en dit niet konden door bedrijfsbepalingen, deals van de invoerders, etc... Lijkt het me eerder een probleem van een te sterke positie van de duitse 3 in het lease landschap.

Maar daar hoor je the Swede natuurlijk niks over zeggen...

Ik heb al Belgen gerecruteerd en als je de redeneringen hoort aan de andere kant van de tafel wanneer je het onderwerp 'bedrijfswagen' aansnijdt, dan is het uit beleefdheid misschien beter dat ik niet op deze vraag inga.

"Omhoog gevallen eikels in het kwadraat die hoger willenschijten dan hun gat is..." is zacht uitgedrukt.

Als ik een IS300h of een 118d aanbied, wat denk je dat ze willen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb al Belgen gerecruteerd en als je de redeneringen hoort aan de andere kant van de tafel wanneer je het onderwerp 'bedrijfswagen' aansnijdt, dan is het uit beleefdheid misschien beter dat ik niet op deze vraag inga.

"Omhoog gevallen eikels in het kwadraat die hoger willenschijten dan hun gat is..." is zacht uitgedrukt.

Als ik een IS300h of een 118d aanbiedt, wat denk je dat ze willen?

 

Ik neem aan de IS... Spreekt voor zich :D

 

Ik rij altijd Alfa in lease :D Is ook steeds lachen...

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik meende het in mijn zoektocht naar een nieuwe firmawagen het te hebben gevonden: een IS300h.

Lanceren ze daar een business edition bij, die echt alles had wat ik wou. 38000 euro.

Ik dacht " als daar nog 10% vanaf gaat is het binnen ".

De waarheid was echter dat dit een nettoprijs is, en daar echt niks meer aan te doen valt.

Jammer maar helaas, ik vond zo'n IS echt knapper dan mijn F30 van nu. Hun prijszettingen en optiepolitiek zijn ook niet echter West-Europees.

Mogen we dan ook weten wat het alternatief is dat je hebt gevonden voor 34200 Euro?

Want de dealer die me voor die prijs een nieuwe 325d met dezelfde uitrusting verkoopt, wil ik kennen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik een IS300h of een 118d aanbiedt, wat denk je dat ze willen?

Je mist misschien ook de strategie erachter... In 2006 ging ik ook bij de werkgever die me een BMW beloofde ipv een Ford Focus, hoewel het iets lagere nettoloon. Dit omdat ik wist dat ik bij de volgende jobhop door te zeggen "ik rij nu een BMW 3" al heel wat minder moeite had om een bepaalde loonschaal te verdedigen dan met een Ford Focus.

 

Het is iets anders uitgedraaid, maar in 2006 was een BMW als firmawagen een strategisch doel.

 

Ik ben er overigens zeker van dat als je effectief een IS300h of 118d zou aanbieden als leaser, je snel zou merken dat die IS meer kost in de lease dan de 118d.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb al Belgen gerecruteerd en als je de redeneringen hoort aan de andere kant van de tafel wanneer je het onderwerp 'bedrijfswagen' aansnijdt, dan is het uit beleefdheid misschien beter dat ik niet op deze vraag inga.

"Omhoog gevallen eikels in het kwadraat die hoger willenschijten dan hun gat is..." is zacht uitgedrukt.

Als ik een IS300h of een 118d aanbiedt, wat denk je dat ze willen?

 

 

Met deze manier van schrijven, ga je natuurlijk wel nooit in de categorie moeten gaan shoppen :P

 

En nog eentje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je mist misschien ook de strategie erachter... In 2006 ging ik ook bij de werkgever die me een BMW beloofde ipv een Ford Focus, hoewel het iets lagere nettoloon. Dit omdat ik wist dat ik bij de volgende jobhop door te zeggen "ik rij nu een BMW 3" al heel wat minder moeite had om een bepaalde loonschaal te verdedigen dan met een Ford Focus.

 

Het is iets anders uitgedraaid, maar in 2006 was een BMW als firmawagen een strategisch doel.

 

Ik ben er overigens zeker van dat als je effectief een IS300h of 118d zou aanbieden als leaser, je snel zou merken dat die IS meer kost in de lease dan de 118d.

 

Ik ben helemaal niet mee met je redenering. Kan je die wat verder uitwerken?

 

Ons aanbod als firmawagens bij mijn vorige werkgever was steeds simpel: Mensen met het niveau van Senior Consultant/Manager (dus ergens een kleine 30 jaar oud) kregen het budget om zich een deftige middenklasser te nemen. Dat kon even goed een Alfa 159, een Honda Accord 2.4i, een Lexus IS als een Volvo C70 zijn. Er stond geen beperking op het type brandstof. Gezien we een Amerikaans bedrijf waren, hadden we onze eigen policy en we werkten met een kilometervergoeding voor de brandstof ipv een tankkaart. Op zich stonden we ook open voor verschillende types wagen, incluis cabrios. Met dien verstande dat de consultant dan wel ofwel de wagen naar een volgende werkgever moest meenemen bij vertrekken of de penalty voor de opzegging van de lease moest betalen indien hij iets koos dat we niet zomaar aan een andere consultant konden doorspelen.

Eens gekozen, onderhandelde ikzelf met het merk over de prijs.

 

Als test vroeg ik bij elk interview aan de kandidaat welk loon en welke voordelen, incl welke firmawagen, hij verwachtte. Als ik bij de Belgen vertelde dat ik geen BMW of Audi aanvaardde, was het voor veel mensen al een dikke teleurstelling en waren ze plots al veel minder geinteresseerd. Ondanks het feit dat het loon een stuk hoger lag dan gemiddeld en het feit dat ze eigenlijk een stuk betere wagen zouden krijgen dan de klassieke 118 of 318d op een ander. In Nederland, Frankrijk, Duitsland of UK trokken ze zich daar niks van aan. Een bedrijfswagen was een bedrijfswagen en het budget was voor hen het belangrijkste.

 

Ik ben dus zeker benieuw om jouw "strategie" te begrijpen.

 

 

En nog eentje.

 

'k Moet echt eens leren niet met mijn iPhone op dit forum te komen. :ninja:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Strategie is vrij simpel. Net zoals in jouw firma, werken vele firma's in België met wagenklasses. Seniors krijgen hier vaak een Mercedes C, BMW 3, Audi A4. Daaronder heb je de medior 1-reeksen, Mercedes A/CLA, Audi A3's, met ernaast de Mondeo's, Laguna's, Volvo's, Passats. Daaronder de junior Ford Focussen, VW Golf, Peugeot 308, en daaronder de starters Ford Fiesta, VW Polo, Peugeot 208, Renault Clio... Afijn.

 

Zie je nu wat er voor mij zo interessant was om een BMW 1 of 3 te scoren versus een Ford Focus? Op het eerste zicht misschien niet, maar met een 3-reeks onder mijn kont is het voor mijn volgende werkgever heel wat eenvoudiger om mij als senior-profiel uit te spelen dan met een Ford Focus.

 

En ik ben er zeker van dat je met de collectie van Alfa's, Lexussen en Honda's duurder gesteld was dan simpelweg een BMW fleet account te hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Strategie is vrij simpel. Net zoals in jouw firma, werken vele firma's in België met wagenklasses. Seniors krijgen hier vaak een Mercedes C, BMW 3, Audi A4. Daaronder heb je de medior 1-reeksen, Mercedes A/CLA, Audi A3's, met ernaast de Mondeo's, Laguna's, Volvo's, Passats. Daaronder de junior Ford Focussen, VW Golf, Peugeot 308, en daaronder de starters Ford Fiesta, VW Polo, Peugeot 208, Renault Clio... Afijn.

 

Zie je nu wat er voor mij zo interessant was om een BMW 1 of 3 te scoren versus een Ford Focus? Op het eerste zicht misschien niet, maar met een 3-reeks onder mijn kont is het voor mijn volgende werkgever heel wat eenvoudiger om mij als senior-profiel uit te spelen dan met een Ford Focus.

 

En ik ben er zeker van dat je met de collectie van Alfa's, Lexussen en Honda's duurder gesteld was dan simpelweg een BMW fleet account te hebben.

 

Klopt waarschijnlijk, maar ik wil helemaal geen "fleet" imagomannen in mijn firma die al zitten na te denken over hun volgende jobhop.

De consultants werden bovendien brutto makkelijk 1.5 à 2 keer meer betaald dan bij een PwC of Deloitte, dus dan komen direct nadenken over "jamaar ik moet mijnen BMW 318d hebben ipv een Lexus IS250", roept bij mij veel vragen op over hoe open deze persoon kan denken.

Het probleem zat niet rond de categorie van auto, als in een Focus of een Golf ipv een BMW 3, maar in het merk. En ik stelde dan nog eens leukere motorisaties voor in bvb de Alfa, Volvo of andere dan ze zouden krijgen in de BMW 3.

 

Dat gezegd zijnde, de consultants zijn een investering in het bedrijf en als werkgever kan het je geen ruk schelen welk imago die kerel wil uitspelen naar zijn volgende werkgever. 

 

Je redenering bewijst wel nogmaals hoe erg de auto als statussymbool wordt beschouwd in Belgie. Het type auto dat je hebt, geeft je rang weer in het bedrijfsleven, en dus in de maatschappij. Het Indiase kaste-systeem op Vlaamse wijze.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mogen we dan ook weten wat het alternatief is dat je hebt gevonden voor 34200 Euro?

Want de dealer die me voor die prijs een nieuwe 325d met dezelfde uitrusting verkoopt, wil ik kennen.

 

Het gaat hier niet alleen om wat ik wilde he, aangezien het de werkgever is die betaalt...

Ik was oorspronkelijk zelfs afgekomen met een Mazda 6, die ook afgewezen werd.

 

Ik vermoed gewoon dat als ie echt goedkoper was geweest, hij wel een kans had gemaakt. Maar zijn niet zo goedkope prijs tov de gevestigde waarden in combi met het waardeverlies heeft hem denk ik de nek omgedaan.

 

Ook was er sprake van " Als jij hier weggaat, wie gaat dan je auto willen overnemen? NIemand ... "

 

Het is een f30 320d EDE geworden, met de verplichte opties.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

'k Moet echt eens leren niet met mijn iPhone op dit forum te komen. :ninja:

 

Als 1 van je medewerkers met dergelijk excuus afkomt, trekt je dan je reprimande in? :D

 

En ik geef je wel gelijk dat mensen zich blindstaren op de logo's. Merk dat al heel mijn autocarrière, mensen staren zich blind op het type auto en zijn daar afgunstig tegenover. Het feit dat dat ding telkens +300k km had (waardoor de economische waarde richting nihil gaat) was niet van tel.

Ken er genoeg die de kale MINI of A1 voldoende reden vonden om ergens te tekenen, omdat ze dan met MINI of Audi reden wat "high class" is. Tjah, zalig zij de simpelen van geest zeker. Is 1 van de redenen dat ik bij mijn huidige werkgever zit, geen firmawagens, voor niemand, ik bepaal dus zelf met wat ik rij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je tegen iemand zegt dat hij een Lexus moet kiezen ipv een BMW, dan zal die eerder horen "ik mag mijn goesting niet doen", in plaats van "ik krijg een minderwaardige wagen aangeboden".

 

Voila, ik vind dat je aan het beleid in verband met de bedrijfswagens aan een bedrijf vaak kan zien hoe ze werken. Bij mijn zus op het werk bijvoorbeeld valt er niks te kiezen, iedereen zit in een witte Ford met reclame op, ofwel een kale ofwel een Ghia uitvoering. De ene ook wat groter dan de andere, sommigen 7 jaar oud. In de IT sector is dat dus een vrij triest aanbod op dat vlak, het is dan ook geen IT bedrijf waar je creativiteit of innovatie moet gaan zoeken ;) De willekeur van de verdeling van de wagens geeft mooi weer hoe de baas, zelf met een Mercedes en geen Ford uiteraard, zijn zaakjes regelt.

 

Bij ons op het werk bolt iedereen met Audi en BMW maar dat komt ook door de enorme kortingen die die merken geven. Ik kan daar mee leven, zolang ze mij maar niet verplichten om in een kale BMW of Audi te kruipen. Dat heeft niks snobisme of imago of eender wat te maken maar gewoon puur met de afweging van werk/privé voor mij. Als ik een paar uur per dag "buiten mijn uren" onderweg ben voor het werk heb ik daar geen problemen mee als dat in alle comfort kan en in een wagen die ook privé voor mij nuttig is. Als dat in een kale Golf of A1 of zo zou moeten, dan moet daar gewoon iets anders tegenover staan dat de balans voor mij ok maakt.

 

Dat Lexus het in ons land niet beter doet op de fleetmarkt ligt volgens mij vooral aan Lexus zelf. Want niet alle fleetklanten zijn badgebuyers, maar als BMW en Audi in elke policy zitten en Lexus niet dan hebben ze beter onderhandelt met de leasemaatschappijen. Als BMW en Audi dan ook nog is de grootste kortingen geven van alle merken, dan weet je dat het Lexus is die de keuze maakt en niet de fleetklanten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast wooter

Inderdaad. Aan de ene kant heb je het kastesysteem waarvan ik sprak, maar aan de andere kant vraag ik me af waarom een firma moeilijk wil doen om je in een Alfa, Honda of Lexus te steken, in plaats van voor hetzelfde bedrag inderdaad een dikke dreier te voorzien. Want als je iemand enkel een 118d of dikke Lexus wil geven, ligt dat niet aan budget maar aan koppigheid.

 

Overigens, voor zover ik weet is ook in GB de 3-reeks populairder dan een Ford Mondeo. Maar gezien de diesel daar duurder is dan naft, is de kans groot dat een 320i populairder is dan een 320d.

 

En tenslotte vraag ik me af wat het nut is om koppig rond BMW's en Audi's te schaatsen. Tenslotte denk je op dat gebied dan ook niet open. Rationeel en financieel zijn de door jouw opgedrongen keuzes allemaal slechter dan de default dreier, dus wat je bereikt zijn enkel het type consultant dat voor alles zijn broek af steekt.

 

Als je het naar stereotypen vertaalt, vertrouw ik Lexus-rijders nog minder dan Audi-rijders, want die laatsten gaan nog mee met de flow, maar die eersten hebben aantoonbaar al een foute keuze gemaakt en gezien jouw fundamentalisme zou het me nog niet eens verbazen dat ze me andere foute keuzes ook zouden opdringen. Beetje zoals een Android-gebruiker... :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad. Aan de ene kant heb je het kastesysteem waarvan ik sprak, maar aan de andere kant vraag ik me af waarom een firma moeilijk wil doen om je in een Alfa, Honda of Lexus te steken, in plaats van voor hetzelfde bedrag inderdaad een dikke dreier te voorzien. Want als je iemand enkel een 118d of dikke Lexus wil geven, ligt dat niet aan budget maar aan koppigheid.

 

Overigens, voor zover ik weet is ook in GB de 3-reeks populairder dan een Ford Mondeo. Maar gezien de diesel daar duurder is dan naft, is de kans groot dat een 320i populairder is dan een 320d.

 

Dat kastesysteem is iets dat natuurlijk bij jezelf ligt in mijn ogen, ik trek er mij geen bal van aan dat ik mijn budget spendeer aan een wagen die aanzien wordt als een klasse lager. Bij een overgang naar een andere firma vraagt dat enkel een beetje meer uitleg bij de loonsonderhandeling heb ik ondervonden.

 

De reden om het aantal merken en leasingfirma's te beperken is natuurlijk de administratieve kost die er aan vast hangt. En fleetverantwoordelijkheden gaan er vanuit dat iedereen blij is met een mainstream "premium" van de parking in plaats van iets, in hun ogen, meer exotisch. 

 

Maar je kan perfect "inbreken" in die vastgeroeste fleetmarkt in mijn ogen. Kijk maar naar Volvo, die zijn met hun DRIVe modellen gekomen en hebben zich echt bij veel bedrijven in de lijst van voorkeurmerken binnengewerkt de laatste jaren.

 

Waarom Lexus dat volgens mij niet doet, is omdat ze de populairste combo voor een bedrijfswagen: break met diesel, gewoon niet hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast wooter

Volvo is best of the rest. Het kan nog iets premium voordoen, maar is in kost en in belastingen even goedkoop tot goedkoper dan BMW en dat scheelt. Op zich zijn het nog altijd kutauto's, maar de C30's werken perfect bij young potentials en schoolverlaters, en de V40 e.a. breken ook de bank niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast wooter

Bij een overgang naar een andere firma vraagt dat enkel een beetje meer uitleg bij de loonsonderhandeling heb ik ondervonden.

Het effect is er dus wel. En als 48-jarige met seniorprofiel heb je natuurlijk minder uit te leggen dan als 29-jarige met senior-profiel. En een 29-jarige met senior-profiel met een 320d heeft dus minder uit te leggen dan een 29-jarige senior met een Ford Focus.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het effect is er dus wel. En als 48-jarige met seniorprofiel heb je natuurlijk minder uit te leggen dan als 29-jarige met senior-profiel. En een 29-jarige met senior-profiel met een 320d heeft dus minder uit te leggen dan een 29-jarige senior met een Ford Focus.

 

Voor mij moet mijn profiel spreken en als dat niet werkt dan is het gewoon geen firma voor mij. Ik kreeg zo ooit een voorstel dat lager was dan wat ik bij mijn huidige firma had, want ze konden dat niet geven voor iemand van mijn leeftijd. (ik wist wel al voor het belachelijke voorstel dat die firma niks voor mij was :)) En dan ben ik echt niet te overtuigen met een BMW of een Audi.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet alleen de administratieve kost, je krijgt als bedrijf ook hogere kortingen als je je beperkt tot enkele merken. Daarnaast zijn courante merken ook nog eens goedkoper in leasing, omwille van de hogere restwaarde.

 

Vroeger konden wij ook eender welk merk kiezen, maar enkele jaren geleden is dat beperkt tot enkel de meest courante merken (BMW, Audi, Mercedes, Opel, VAG, Peugeot, Ford, Renault, Volvo, dus nog keuze genoeg). Het gevolg is dat bijna iedereen goedkoper gesteld is met zijn volgende leasewagen. Ik heb er nog niemand over horen klagen.

 

Die enkeling die een Lexus, Alfa of Lancia wilde, is er dan wel aan voor de moeite ... maar in hoeverre moet je daar rekening mee houden in een bedrijf van 1000 mensen, als de meerderheid voor de eerder opgesomde merken kiest. Dat is de markt die gesproken heeft ...

 

Klopt maar net om die redenen is het belangrijk voor een merk dat wil meespelen op de fleetmarkt om zich daarin te profileren en zich in die beperkte lijsten te onderhandelen. En dat is net mijn punt waarom ik vind dat The Swede, naar goede gewoonte :D, te kort door de bocht gaat over Belgen en hun fleet ;)

 

Ik snap ook wel dat Lexus hier geen moeite in steekt, ze maken maar zeer weinig kans met hun beperkt aanbod.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor mij moet mijn profiel spreken en als dat niet werkt dan is het gewoon geen firma voor mij. Ik kreeg zo ooit een voorstel dat lager was dan wat ik bij mijn huidige firma had, want ze konden dat niet geven voor iemand van mijn leeftijd. (ik wist wel al voor het belachelijke voorstel dat die firma niks voor mij was :)) En dan ben ik echt niet te overtuigen met een BMW of een Audi.

 

Ja tuurlijk. Kiezen voor bedrijf Y omdat zij de BMW aanbieden en niet voor interessanter bedrijf X dat je een Peugeot geeft is jezelf enkel maar in het zak zetten. Na een paar maand loop je de muren op en zit je je te ergeren in je BMW omdat je met tegenzin naar je werk gaat.

 

Dit gezegd zijnde : ik had keuze tussen een Ford Focus Clipper (ecodiesel), Ford Fiesta (ecodiesel) en Opel Meriva (ecodiesel). Er staan hier bijgevolg 6 dezelfde Ford Focussen. Want de grootste en mooiste in het gamma (de Meriva is zelfs uit de keuze gehaald, wegens overmatig succes :roll:  )

Kleur is blauw opgelegd door de huisstijl, optiepakket idem. Dus je auto zoeken is drukken op de afstandsbediening en kijken welke met zijn pinkers flikkert.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ons aantal consultants die uit Belgie kwamen, was te klein om echt over "fleet" te gaan spreken.

 

Doch, ik begrijp niet hoe iemand zo bekrompen kan zijn dat hij valt over het merk - of eerder over het imago - van zijn bedrijfswagen en ondertussen vergeet dat zijn loon een stuk hoger is dan gemiddeld. Plus, veel blijken te vergeten dat je eerst de job moet beoordelen, dan de groeikansen en verloning en dan pas het budget van de bedrijfswagen en andere voordelen.

 

En als ik een strategie-consultant binnenkrijg die zich blindstaart op het imago dat hij geeft naar zijn vrienden en buren toe... Dan gaat die het ERG moeilijk hebben om met mij te werken. :lol:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid