Ga naar inhoud

Handrem optrekken of in eerste zetten?


Polygoon

  

42 leden hebben gestemd

  1. 1. Handrem of versnelling?

    • Handrem
      12
    • Eerste versnelling
      13
    • Beide
      17


Aanbevolen berichten

Vroeger deed ik enkel handrem maar mijn auto is ook al eens gaan ''lopen'' en sindsdien altijd eerste versnelling indien er geen obstakel is vooraan en achteruitversnelling indien geen obstakel achteraan. Indien er zowel vooraan als achteraan een obstakel is handrem zo hoog mogelijk optrekken, ik durf hem niet in vooruit of achteruit versnelling te zetten met obstakel want meestal duw ik mijn koppeling in maar niet altijd heb ik gemerkt  :lol: 

Dus meestal beide.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Altijd lollig idd.

Ik laat bvb mijn auto nooit in versnelling staan, al zeker de Evo niet om de koppeling/bak/transmissie helemaal aan niets te onderwerpen en dan stap je in de auto van iemand die hem gewoon in eerste zet en start je... :wacko:

Link naar reactie
Delen op andere sites

En als ik een manuele start dan start ik ALTIJD met koppeling ingedrukt.

Dat leer je wel snel als je per dag in verschillende auto's van klanten moet kruipen ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn auto zegt altijd KUPPLUNG, zelfs als ik in neutraal probeer te starten zonder de koppeling in te duwen.

Ik denk dan altijd aan een kwade Duitser, en zo leer je het wel af. :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet normaal!! Op 5cm van de lambo van Rami gepasseerd en net op tijd tegen gehouden door 4 mensen die ervoor zijn gesprongen om te beletten dat hij tegen de betonnen muur terecht kwam.

 

Was dat nog met de Mazda? Hoe kwam het?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat? :lol: Ik mag hopen dat die dingen tegen meer bestand zijn dan dat.

Idd, bij de normale personenwagen is het koppel dat aan de wielen wordt gegeven al om en bij de 4000 Nm, dit heeft te maken met de eindreductie en verhoudingen van de versnellingsbak. Dus ik zou denken dat een versnellingsbak wel veel aan moet kunnen qua constante belasting.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Automaten altijd in P zonder handrem, tenzij ik op een felle helling o.i.d. sta, dan eerst hand/voetrem, gewone rempedaal lossen en dan in P.
 

Manuele hangt van de rijstijl af. Meestal gewoon handrem. Als ik pas heb liggen knallen, dan in 1ste. En ook hier weer afhankelijk van helling e.d.

Als de auto perfect vlak staat doe ik soms geen van beiden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Meestal handrem zonder in versnelling te zetten als het op een vlakke parkeerplaats is. Op hellingen gebruik ik beide. Bij vriesweer enkel in versnelling. 

 

Ooit eens met m'n ma haar Astra zo een farce voorgehad. Kwam net oprit opgereden met een hete pita die ik wou verorberen toen ik telefoon kreeg. Grijp het zakje en stap al bellend uit. Doordat ik met m'n rechterhand gsm vast had simpelweg dat automatisme van handrem aantrekken overbrugd. Terwijl ik langs achter rond de wagen liep richting huisdeur draai ik me om en zie die kar langzaam tegen de garagepoort bollen :fp: 

Maar dit hoort eigenlijk thuis in het stom kalf topic... 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je 'm in neutraal zet en de handrem op en ze vlammen op je wagen is het risico dat je versnellingsbak naar de zak is nihil.

 

In de winter kan je handrem wel problemen opleveren.

 

Ik zet 'm persoonlijk gewoon in z'n eerste. Op een straffe helling parkeren trek ik de handrem bij aan (uitzonderlijk).

 

Bij aanrijdingsgevaar steeds op handrem, want bij aanrijding in 1ste vitesse staan is inderdaad vrij snel perto.  Zonder aandrjdingsgevaar steeds de auto zonder spanning op motor en riemen  laten rusten. Dit door op handrem en dus steekassen e.d. te werken. Na bereiken evenwicht, dus zonder motorrem, in 1ste vitesse zetten. Zo krijg je redundant systeem waarbij defect handrem de auto tot rust komt op motorrem.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar ik begrijp dat toch niet goed.... als de impact zo groot is dat uw versnellingsbak om zeep is, dan is de rest van je auto toch ook om zeep? Van een klein tikje zal uw versnellingsbak toch niet naar de haaien zijn, anders rijd je met een motor met 50pk en 100nm koppel want anders was hij daarvan eerder al omzeep.

Link naar reactie
Delen op andere sites

handrem, constant op de tandwielen laten rusten is echt niet goed. Je drukt de olie vantussen de tanden en je tanden vreten tegen elkaar. Op (deftige) lieren staat er ook een rem, net omdat te vermijden.

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

maar een handrem begeven? Buiten die elektronische, zie ik niet in hoe dat plots loskomt. Als die kabel breekt na pakweg 4u daar staan, dan heb je nooit die kabel bekeken. Een kabel breekt nooit zomaar, je ziet die slechter worden, die vezels breken tot er te weinig zijn. En als het plots gaat, dan is die trekkracht fameus overschreden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast caoimhin

Bij mij is dat eigenlijk geen kwestie van gebrek aan vertrouwen, ik heb dat zo aangeleerd en dat is een automatisme geworden. Één waar je geen kwaad mee doet lijkt mij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid