Jokke_vlo 16.914 Geplaatst: 4 juli 2016 Geplaatst: 4 juli 2016 De Mc Challenge, prachtige locatie, mooie piste, leuke organisatie, goede karts. Allemaal waar maar dit jaar niet voor mij weggelegd, er stond namelijk 3 dagen Zolder gepland. Geen opruimwerken ergens bovenaan in de woning, hoewel ook nodig, maar tussen de Koen en Kris Wautersen van deze wereld wat de man gaan uithangen. Vorige week zag ik dat de meeste van die mannen uit het (auto)circuit wat neerkeken op m’n oud BMW’tje (maar o wat hadden ze ongelijk, de winnaar in de Belcar met dit soort motor was een volle seconde trager) en zodus ging ik zondag circuitloos doorbrengen omdat geen enkele piloot met budget mijn team maatje wou zijn voor de Belcar race. Woensdag op FKI langs mijn neus weg laten vallen dat mocht er nog een plaatsje zijn ik toch graag naar Kortrijk zou afzakken. Dat viel in het oor van een of andere Mr Breckpot een naam die ik van ver ergens kende. Ik zag op de facebookpagina dat er nog een plaatsje vrij was, echter na contact bleek dat niet te kloppen. Ons dan toch maar op de reservelijst laten zetten en wonder boven wonder kon ik een dagje later een team hun plaats overnemen. Niet stijf van goesting, maar wel stijf van mijn goesting te doen, veel te vroeg (naar mijn idee) toegekomen in Kortrijk. Kartnummers werden toegekend naargelang moment van aanmelding. Breckpot (vader en zoon) waren reeds aanwezig, in hun FSA vestje en kwamen aandraven met nr 24. Na een stipte en goede briefing kreeg ik de eer als eerste het stuur te nemen. Koude nogal griploze piste mogen verkennen (ik hoorde na mijn stint dat er op zaterdag al heel wat piloten hadden “warm” gereden) en op P3 de kart aan Matts (de voornaam schiet me net te binnen) doorgegeven. Die kerel deed het eigenlijk niet slecht en reed op de steeds sneller wordende piste naar P2. P1 gereden door kart 1 (Grumic team) door de heer Verfaille S was op enkele duizenden niet haalbaar. Wel vrij moeilijke quali. Met 32 teams van verschillend niveau was het druk en zoals steeds zaten er enkele would be Shumi’s tussen die altijd en overal hun positie “verdedigen” (ja ook in quali). Daarna waren er 5 rondjes superpole (beste 10 van de 32 teams), en verdorie diene Matts rijdt wel P1 zeker? Enfin ik had dus een goede ploegmaat en zag de comments al komen. Met diene Matts tssss zo kan ik het ook. (enfin ze hebben wel ergens gelijk ). Matts neemt de start gevolgd door het team van Cools, het team van J. Bert enz…….. op droog kreeg hij een gat getrokken van zo een 19 sec, met achter hem een toch wel snelle jongere broer Vervisch en Grumic met M. Gruyaert. Na een 20 minuutjes was het tijd om de zomerse gewoonte te laten neerdalen, een goede plensbui. Als snel leek Vervisch jr het tempo niet aan te kunnen maar zagen we Gruyaerts gelijke tred houden en zelfs lichtjes inlopen op Matts die te kampen had met gigantisch onderstuur. De goede droge kart werd geen katje om zonder handschoenen te besturen op het nat. Eens het droger werd ging Matts er weer van door om na een stint van 2u30 (niet exact gekeken) het stuur door te geven aan de auteur van die epistel. Ondertussen lagen we ongeveer een rondje voor. Matts wou absoluut dat de rijtijd wat eerlijk verdeeld werd en aangezien er maar 2 piloten wissels verplicht waren (en twee kartwissels) wist ik dat mijn stijve knoken het dus langer dan 2u30 moesten trekken. Ook al om toch nog een aandeeltje in de overwinning te hebben en het pek en veren van het “zo kan ik het ook” commentaar enigszins te beperken. Het was ondertussen redelijk warm maar de lucht bleef wat grijs in de achtergrond, vader Breckpot raadde me aan om niet in t shirt met lange mouwen te rijden maar in regenoveral. Zo gezegd zo gedaan………. Ik neem het kartje over en voel dat het wel goed zit. Na een rondje of 4 krijg ik van de Breckpots een duim dat het goed gaat en dat voelde ook zo aan. Blijkbaar was kart 23 (die we overnamen) dus nog beter dan onze eerste kart 24. Na 10 rondjes gingen de Breckpots over naar twee duimen en een teken van : ja man goed bezig. En dat bleek ook zo wat te zijn, ik kon redelijk makkelijk alles oprapen en zag alleen Guillaume Huls (op 75kg, het minimum gewicht) precies wat sneller rijden. Hij bleek achteraf ook de snelste tijd van de hele dag geklokt te hebben, met als enige een sub 1.20. Ondertussen kon ik ook naar Kenneth Naessens toe rijden (het team van Cools) en een rondje nemen. Maar verdorie die kerel kon goed aanpikken. Denk dat we bijna een uur mooi samen gereden hebben. Telkens ik hem dan toch los kon rijden en hij de slipstream kwijt was kwam ik wel vast te zitten achter een gecrashte deelnemer of een Schumi. Ondertussen leek ik meer op een rijdende Dim Sum (had daar trouwens onder de middag in dat wok ding gaan eten, best lekker)………….. telkens ik mijn hand opstak voelde ik de beekjes met lichaamsgebrouwen warm zout water van me lopen. Miljaar dat was afzien. Het werd tijd voor een kartwissel en dat was wel iets minder. Mijn tijden liepen van 1.20.x terug naar 1.21 en zelfs 1.22 Kenneth mocht wat langer met zijn kart rijden en zat bij de kartwissel terug voor mij, tja ik wist genoeg, dit wordt krabben om de schade te beperken. Toch zag ik de Breckpots nog steeds teken doen dat het tempo goed bleek en ik moest blijven rijden, wat gedurende 35 minuten goed liep tot mijn kaars wat uitging, ik viel niet zonder “naft” maar zonder water. Ik voelde me achteruit gaan en gaf aan dat mijn tijd gekomen was. Mijn tijden vielen ondertussen ook serieus terug, dat zag ik zo. Na 2u45 minuten uit mijn kart gegleden en natter dan nat afgedropen (letterlijk). Ondertussen had team Cools – Naessens (standworks) ook hun sponsor laten instappen. Met zijn +110kg, en onze +50 sec voorsprong was het dus gewonnen spel voor ons. Matts kon er nog volledig naar toe rijden, op de rechte lijn was het motorverschil tussen de karts van die aard dat Matts er zelfs niet over raakte Al bij al een vrij makkelijke overwinning voor Team FSA waarbij ik direct toegeef dat mijn teamgenoot daar geen onbelangrijk rol bij speelde, maar toch blij ben om dik mijn deel gereden te hebben. Daar stonden we allebei op ! Achteraf bleek ik de tweede tijd van de wedstrijd gedraaid te hebben en de snelste van ons team, wat toch een soort mooie troostprijs was. Heel de wedstrijd lang hing er een leuke sfeer onder de deelnemers, de organisatie was, voor mij, perfect. Echt chapeau voor Siebert en zijn team en de organisator, Knockaert. Ik maak een diepe buiging voor hen, wat een organisatie ! Het podium was ook dik in orde met veel prijzen (ben met een mooie horloge en een quasi gratis helmspuiting blij naar huis gereden). Zelfs de Brabanconne was van de partij. De oranje cheap ass motorhelm zal dus binnenkort opgeborgen worden voor een frisgespoten designtje Na het nuttigen van een paar Tequila biertjes moe en voldaan naar huis gereden na een van de prachtigste weekends uit mijn leven. (daar de twee dagen voordien ook een schitterende beleving waren). Sorry indien ik namen of teams vergeet, ik ben niet altijd thuis met al die namen en gevoeligheden. Verder bedank ik Matts en alle mede karters om er samen weer een fun dag van te maken ! ps: een volledige uitslag heb ik niet gevonden, sorry 2 Quote
Ice_Ken 6.465 Geplaatst: 4 juli 2016 Geplaatst: 4 juli 2016 je eigen gewicht is funest voor je tijden in het karten? Quote
Fille 798 Geplaatst: 4 juli 2016 Geplaatst: 4 juli 2016 Gewicht speelt heel veel rol in de tijden! merk ik ook genoeg de laatste tijd als ik ga karten of FKI in de welcome en dan rijden er kerels/tieners mee van 50 of 60 kg, je ziet die gewoon weg lanceren van u na een haakse bocht bv. 1 Quote
Ice_Ken 6.465 Geplaatst: 4 juli 2016 Geplaatst: 4 juli 2016 Just now, Fille said: Gewicht speelt heel veel rol in de tijden! merk ik ook genoeg de laatste tijd als ik ga karten of FKI in de welcome en dan rijden er kerels/tieners mee van 50 of 60 kg, je ziet die gewoon weg lanceren van u na een haakse bocht bv. mja ik weeg zo goed als het dubbele van zo'n "mannen". Quote
ir_fuel 58.288 Geplaatst: 4 juli 2016 Geplaatst: 4 juli 2016 Als ge 100kg weegt gaat ge de wedstrijden al moeten zoeken. Er zijn er waar op 100kg wordt gereden, maar ze zijn niet dikgezaaid. Je mag de beste techniek ter wereld hebben, als je 20kg meer meesleurt dan de rest is het over and out. 1 Quote
Ice_Ken 6.465 Geplaatst: 5 juli 2016 Geplaatst: 5 juli 2016 8 hours ago, ir_fuel said: Als ge 100kg weegt gaat ge de wedstrijden al moeten zoeken. Er zijn er waar op 100kg wordt gereden, maar ze zijn niet dikgezaaid. Je mag de beste techniek ter wereld hebben, als je 20kg meer meesleurt dan de rest is het over and out. ja daar vreesde ik al voor. En tis eigelijk 115 en 35, maar ik werk eraan. Quote
Jokke_vlo 16.914 Geplaatst: 5 juli 2016 Geplaatst: 5 juli 2016 Ja dat zeggen ze, maar of gewicht over het hele traject in de regen een voordeel zou zijn weet ik niet. Het trekt de verhoudingen gelijker...... soit ik heb in de regen nog niet gauw een "zwaardere" zien voorbijkomen .................. dat ze in verhouding beter presteren dat is zo klaar als een klontje, dat het je sneller maakt dan iemand van pakweg 75kg, dat betwijfel ik. Voor de ultralights merk je wel dat het nadeel is......... die "drijven op het water" Quote
Le Capri Mauve 1.012 Geplaatst: 5 juli 2016 Geplaatst: 5 juli 2016 Het zou voor mij duidelijker zijn als enerzijds het effect van gewicht wordt geduid op een onderdeel: hoge grip bocht, lage grip, regenbocht, versnelling, remmen, en dan een apart gedacht over de som over het totaal circuit. En dan nog misschien iets over aanpassen van stijl. Misschien is extra gewicht vergelijkbaar met een iets zwakkere motor. Quote
Le Capri Mauve 1.012 Geplaatst: 5 juli 2016 Geplaatst: 5 juli 2016 Ik ga sinds kort ook karten op JPR , startend van nul, en daar gingen ze ervan uit dat 10 kilo 3 tienden of zo kostte op een ronde, (ben eigenlijk niet meer zeker van de getallen) maar een van de snelle karters had eens geprobeerd met extra gewicht en kwam toen nog sneller uit dus waren ze niet zeker van die cijfers. Quote
Lotuzzz 17.064 Geplaatst: 5 juli 2016 Auteur Geplaatst: 5 juli 2016 20 minuten geleden zei Le Capri Mauve: En dan nog misschien iets over aanpassen van stijl. Dat is een goed punt, want de 'lichte' stijl is niet te rijmen met hoog rijdersgewicht. Quote
ir_fuel 58.288 Geplaatst: 5 juli 2016 Geplaatst: 5 juli 2016 20 minutes ago, Le Capri Mauve said: en daar gingen ze ervan uit dat 10 kilo 3 tienden of zo kostte op een ronde Dat zal er niet ver naast zitten. Hangt van de kart en de layout af natuurlijk, en je rijstijl. Quote
Jokke_vlo 16.914 Geplaatst: 5 juli 2016 Geplaatst: 5 juli 2016 3 tienden per "ronde" is dat dan op ronde 30-45-60-90 seconden? 1 Quote
Lotuzzz 17.064 Geplaatst: 5 juli 2016 Auteur Geplaatst: 5 juli 2016 1 minuut geleden zei Jokke_vlo: 3 tienden per "ronde" is dat dan op ronde 30-45-60-90 seconden? Op JPR hangt het rond de 40 zeker? Quote
Jokke_vlo 16.914 Geplaatst: 5 juli 2016 Geplaatst: 5 juli 2016 7 minuten geleden zei Lotuzzz: Dat is een goed punt, want de 'lichte' stijl is niet te rijmen met hoog rijdersgewicht. Wat is "lichte stijl", ik vrees dat ik hier niet echt mee ben. Quote
ir_fuel 58.288 Geplaatst: 5 juli 2016 Geplaatst: 5 juli 2016 Just now, Jokke_vlo said: Wat is "lichte stijl", ik vrees dat ik hier niet echt mee ben. Schuiven 1 Quote
ir_fuel 58.288 Geplaatst: 5 juli 2016 Geplaatst: 5 juli 2016 1 minute ago, Lotuzzz said: Op JPR hangt het rond de 40 zeker? 50 Quote
Jokke_vlo 16.914 Geplaatst: 5 juli 2016 Geplaatst: 5 juli 2016 0.3 -0.4 per 10kg per minuut lijkt me realistisch.Mijn ervaring wijst absoluut in die richting. Hangt ook af van aard van het circuit natuurlijk. Quote
Jokke_vlo 16.914 Geplaatst: 5 juli 2016 Geplaatst: 5 juli 2016 10 minuten geleden zei ir_fuel: Schuiven Ah ok, je wil dus zeggen dat als je lichter bent uw "fouten" niet opvallen. Dacht al zoiets. Quote
dragonfly 14.975 Geplaatst: 5 juli 2016 Geplaatst: 5 juli 2016 1 uur geleden zei ir_fuel: Behalve in de regen Neen je verliest teveel in de acceleratie maar te licht is idd ook niet goed zoals Jokke zei 1 Quote
ir_fuel 58.288 Geplaatst: 5 juli 2016 Geplaatst: 5 juli 2016 In de regen kan je veel compenseren met techniek. In den droge is dat veel minder het geval. 2 Quote
ir_fuel 58.288 Geplaatst: 17 juli 2016 Geplaatst: 17 juli 2016 Aangezien ik niet vermoed dat hij hier komt kijken anders: @Jupke Heb een testje gedaan met die Gopro Session. Ben wel tevreden van het resultaat. Het is meer dan duidelijk genoeg, en het ding is veel compacter dan een gewone Gopro. Indoor, dus ook veel minder licht om te filmen (kijken in HD). Gefilmd in 720p Montage is wel wat werk geweest Aangezien die curved mounts nooit deftig passen op een helm en ik geen zin had dat half te plakken om dan kwijt te geraken heb ik de dubbelzijdige tape van de mount verwijderd, het ding bijgedremeld tot het ongeveer de vorm had van mijn helm op die plaats en dan de boel vastgeplakt met ( @ICM ) Tec7 (enkel de voet, dus ik kan gerust nog rijden zonder camera ). Ook geen gepruts meer met de camera. 1 korte druk op de knop = aan en filmen. Nog een korte druk op de knop = stoppen met filmen en uit. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.