Ga naar inhoud

Autowegenvignet Duitsland


Gast TDJ

Aanbevolen berichten

De kogel lijkt door de kerk te zijn. Volgend jaar al zouden we een autowegenvignet nodig hebben op de Duitse autowegen. Persoonlijk heb ik er weinig problemen mee, ze mogen dat gerust in meerdere landen doen als ze het wegdek en andere wegeninfrastructuur daarmee (gedeeltelijk) onderhouden.

 

http://www.standaard.be/cnt/dmf20131127_00859228

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volledig mee akkoord, ik ben voorstander. Hopelijk natuurlijk geen waanzinnige prijzen, maar iets in de trend van de Zwitserse € 40 (ongeveer) lijkt me ok.

Eveneens in België: voer dat vignet gewoon in!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volledig mee akkoord, ik ben voorstander. Hopelijk natuurlijk geen waanzinnige prijzen, maar iets in de trend van de Zwitserse € 40 (ongeveer) lijkt me ok.

Eveneens in België: voer dat vignet gewoon in!

 

Maar echt!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volledig mee akkoord, ik ben voorstander. Hopelijk natuurlijk geen waanzinnige prijzen, maar iets in de trend van de Zwitserse € 40 (ongeveer) lijkt me ok.

Eveneens in België: voer dat vignet gewoon in!

 

Op de website van 'Het Laagste Nieuws' meen ik een tijdje geleden gelezen te hebben dat het ook wel eens €100 zou kunnen worden. Wat me wat veel lijkt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

van mij mogen ze dat gerust doen. (al is het wel kak als je dan nog eens naar de ring wilt)

En in belgie hadden ze dat beter ook al lang in voege gebracht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben ik dan de enige die het niet logisch vind dat we in een eengemaakt Europa om de 150 km een ander wegenvignet nodig hebben? En het wegenvignet bestaat er net omdat de buurlanden er eentje hebben, dus het is broekzak-vestzak, poets-om-poets...

 

De logica is "laat de buitenlanders mee betalen", maar de week erop ben je zelf buitenlander en betaal je dus ook. En het is nu niet alsof je per kilometer betaalt, maar per vignet. Om nog maar te zwijgen dat al die belastingsinkomsten per land in een pot komen, waarvan een deel toch naar een Europees niveau gaat om daar terug verdeeld te worden...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beetje absurd dat er hier zo veel voorstanders zijn. 'omdat wegen nu eenmaal geld kosten'. Waarom betaal je dan biv en verkeersbelasting?

t gaat over buitenlanders hé. die betalen geen biv en verkeersbelasting hier. en belgie is een transitland.

Link naar reactie
Delen op andere sites

t gaat over buitenlanders hé. die betalen geen biv en verkeersbelasting hier. en belgie is een transitland.

Zoals wooter zegt: die mentaliteit past totaal niet in een ééngemaakt Europa. Ik vind het redelijk kleingeestig.

Maar das nu eenmaal hoe je je als politicus populair maakt: mensen andere mensen hun geld beloven.

Bovendien kan je elk land, dat niet in een uithoek van een continent ligt, een transitland noemen.

 

Dit is gewoon weeral extra belasting omdat die fuckers niet met geld overweg kunnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor alle duidelijkheid, zou pas vanaf 2017 ingaan en het is nog bijlange niet goedgekeurd, want ze willen enkel de buitenlanders laten betalen en dat gaat Europa nooit goedkeuren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En op het einde van de dag betaal je dan binnenkort verkeersbelasting in Nederland, Duitsland, Frankrijk én België.

Als klein land ben je dan nog eens extra benadeeld. Duitsers die ergens midden Duitsland wonen kunnen er mee weg komen om binnen Duitse grenzen te blijven en geen vignet te hoeven kopen, als Belg ben je dan al serieus in je doen en laten beperkt.

Transit land of niet, netto gezien zullen er wellicht meer Belgen een Duits vignet moeten kopen dan andersom, dus doe je er verlies aan.

 

 

Ben ik dan de enige die het niet logisch vind dat we in een eengemaakt Europa om de 150 km een ander wegenvignet nodig hebben? En het wegenvignet bestaat er net omdat de buurlanden er eentje hebben, dus het is broekzak-vestzak, poets-om-poets...

 

De logica is "laat de buitenlanders mee betalen", maar de week erop ben je zelf buitenlander en betaal je dus ook. En het is nu niet alsof je per kilometer betaalt, maar per vignet. Om nog maar te zwijgen dat al die belastingsinkomsten per land in een pot komen, waarvan een deel toch naar een Europees niveau gaat om daar terug verdeeld te worden...

 

Zoals wooter zegt: die mentaliteit past totaal niet in een ééngemaakt Europa. Ik vind het redelijk kleingeestig.

Maar das nu eenmaal hoe je je als politicus populair maakt: mensen andere mensen hun geld beloven.

Bovendien kan je elk land, dat niet in een uithoek van een continent ligt, een transitland noemen.

 

Dit is gewoon weeral extra belasting omdat die fuckers niet met geld overweg kunnen.

 

 

Eengemaakt Europa :lolz: Vrij verkeer van diensten en goederen :lolz: Je moet maar eens in land x wonen, arbeidscontract in land y hebben en een dienst uitvoeren in land z. Succes met het uitzoeken. Wij zijn geen eengemaakt Europa, wij zijn een unie van landen. Er zijn europese wetten die in nationale wetten moeten komen en dus kunnen verder aangevuld worden met nationale.

 

Verder heeft een x land een x voertuigen ingeschreven, en die dus wegentanks en BIV in het ingeschreven land betalen. Verder zijn er y voertuigen die zich op x land begeven maar die in andere lidstaten staan ingeschreven. Hier gaat het om een procentuele verhouding die, bijvoorbeeld in Belgie, van de pot gerukt is.

 

Verder schreeuwt hier een deel moord en brand: Oostenrijk en Zwitserland werken al jaren met een vignet. Andere zuiderse landen betaal je peage (kilometerheffing).

 

Voor mij is het simpel: je betaald wegenbelasting in land x waar je je vrij kan begeven. Wil je ook naar land y, draag je je steentje bij door een vignet. Het systeem van peage vind ik er over.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar zou je van kunnen verschieten. Voor een Fransman of een Duitser is het makkelijker om België links te laten liggen dan andersom hoor.

 

voor een Nederlander niet. En die waren de grootste klagers toen België het wou invoeren.

 

En het aantal Poolse/Roemeense/Hongaarse/... wagens zijn er ook wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ergens wel logisch, zouden ze hier ook wel mogen doen. Iedereen betaald mee voor het wegdek.

 

 

Eengemaakt Europa :lolz: Vrij verkeer van diensten en goederen :lolz: Je moet maar eens in land x wonen, arbeidscontract in land y hebben en een dienst uitvoeren in land z. Succes met het uitzoeken. Wij zijn geen eengemaakt Europa, wij zijn een unie van landen. Er zijn europese wetten die in nationale wetten moeten komen en dus kunnen verder aangevuld worden met nationale.

 

Verder heeft een x land een x voertuigen ingeschreven, en die dus wegentanks en BIV in het ingeschreven land betalen. Verder zijn er y voertuigen die zich op x land begeven maar die in andere lidstaten staan ingeschreven. Hier gaat het om een procentuele verhouding die, bijvoorbeeld in Belgie, van de pot gerukt is.

 

Verder schreeuwt hier een deel moord en brand: Oostenrijk en Zwitserland werken al jaren met een vignet. Andere zuiderse landen betaal je peage (kilometerheffing).

 

Voor mij is het simpel: je betaald wegenbelasting in land x waar je je vrij kan begeven. Wil je ook naar land y, draag je je steentje bij door een vignet. Het systeem van peage vind ik er over.

goed bezig!

 

Het systeem mag dan al correct zijn, als Belg waarbij je direct over de grens bent en het eigen land zo weinig te bieden heeft zijn we sowieso rap benadeeld tov. buurlanden. En het mag dan al een transitland zijn, de eerder occasionele passanten gaan voor die 1 of 2 keer per jaar dat ze doorheen België rijden wel een omweg zoeken. Net zoals veel Belgen die één keer per jaar naar Italië rijden, ook proberen CH te vermijden vanwege het wegenvignet.

 

 

Het meest correcte systeem blijft dat een deel van de wegenbelasting in de brandstofprijzen wordt geïntegreerd (alhoewel Luxemburg bijvoorbeeld dan weer buitensporig veel inkomsten krijgt, en omringende landen die inkomsten mislopen). Maar dat systeem treft de veelrijder dan weer vrij hard.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar zou je van kunnen verschieten. Voor een Fransman of een Duitser is het makkelijker om België links te laten liggen dan andersom hoor.

 

Awel, dat is toch de opzet? Je maakt er geen gebruik van, dus je hoeft er niet voor te betalen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien zou het beter zijn om mensen die regelmatig in DE moeten zijn een vignet te laten aanschaffen en de rest die enkele keren per jaar naar de 'Ring gaan of een keertje erdoor moeten voor vakantie een soort van kilometerheffing te laten betalen?
Tenslotte weet je meestal op voorhand ongeveer km je moet rijden, probleem is weer dat controleren...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een vrachtwagen die 100 keer per jaar door België rijdt koopt 1 vignet.

Een Belg die 1 keer per jaar door Duitsland rijdt richting skivakantie koopt 1 vignet.

 

jij betaalt 1 keer wegenbelasting per jaar. Of je nu 10km rijdt of 100 000km rijdt.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien zou het beter zijn om mensen die regelmatig in DE moeten zijn een vignet te laten aanschaffen en de rest die enkele keren per jaar naar de 'Ring gaan of een keertje erdoor moeten voor vakantie een soort van kilometerheffing te laten betalen?

Tenslotte weet je meestal op voorhand ongeveer km je moet rijden, probleem is weer dat controleren...

voila.

 

En daarbij: wat is 'regelmatig'? Waar leg je een grens? En hoe kan jij exact weten hoeveel keer je doorheen een land gaat rijden, en of je dus net onder of net over die grens gaat zitten? Ik kan het bij mij iig onmogelijk inschatten. Als ik dit weekend voor 't één of ander in D moet zijn rijd ik de grens over, simpel. Ik zou het nu nog niet weten of dat het geval gaat zijn, laat staan dat ik dat een jaar op voorhand kan inschatten...

+, dan manipuleer je het wel zo dat je er net onder zit en aan die wegenbelasting kan ontlopen. Grens op 5? 5 keer doorheen Duitsland naar het zuiden, de andere keren wordt het Frankrijk.

 

Controleren is eigenlijk nog de kleinste zorg bij zo'n systeem, tegenwoordig hangen er overal wel camera's met nummerplaatherkenning ;)

 

 

 

BTW, veel mensen krijgen een degout van dat dure jaarlijkse vignet in CH, maar de talloze keren dat ze een paar € aan péage moeten betalen vergeten ze sneller.

Eén keer naar het zuiden van Frankrijk rijden is duurder aan péage dan een jaartje een wegenvignet in CH. Valt dan nog best mee, lijkt me.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een vrachtwagen die 100 keer per jaar door België rijdt koopt 1 vignet.

Een Belg die 1 keer per jaar door Duitsland rijdt richting skivakantie koopt 1 vignet.

 

Appelen met appelen he. Een vrachtwagen die 100 keer door Duitsland rijdt, betaalt per kilometer. 1 Belg gaat misschien 1 keer een vignet moeten kopen voor Duitsland om op skivakantie te gaan. Stel dat hij naar Oostenrijk gaat moet, hij daar (nu ook al) een vignet kopen.

 

http://www.pasar.be/opweg_praktisch/opwegmetauto/toltarieven.asp

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien zou het beter zijn om mensen die regelmatig in DE moeten zijn een vignet te laten aanschaffen en de rest die enkele keren per jaar naar de 'Ring gaan of een keertje erdoor moeten voor vakantie een soort van kilometerheffing te laten betalen?

Tenslotte weet je meestal op voorhand ongeveer km je moet rijden, probleem is weer dat controleren...

 

Hoi, Oostenrijk heeft mogelijkheden:

  • week
  • maand
  • jaar

Kies zelf.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad, als je 10km per jaar doet betaal je procentueel gezien te veel.

Maar het argument van iedereen hier voor een vignet is net om de buitenlanders mee aan onze wegen te laten betalen, terwijl net het omgekeerde waar zal zijn en wij dus gaan meebetalen aan de wegen in het buitenland zonder dat we er evenveel voor gaan terugkrijgen.

Als klein land scheur je daar je broek aan.

 

Ben je nu links of rechts?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad het is moeilijk grenzen te leggen, maar zo een systeem zou imo wel het eerlijkst zijn.
Zoiets als treinkaartjes maar dan voor de Autobahn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En toch: the numbers don't add up. Als Belg moet je praktisch gezien al in minstens 3 landen (Nederland, Frankrijk, Duitsland) een wegenvignet kopen, als ze het allemaal invoeren. Denk je dat we per Belg die in het buitenland komt 3 buitenlanders een vignet kunnen verkopen? En dan ben je nog maar break even (*)

(*) Eigenlijk niet, want je moet de kost van dat systeem ook nog meerekenen.

je gaat er ook vanuit dat wij dan als belg al die landen gaan binnenrijden.

nederland is gemakkelijk 2j geleden dat ik  er nog geweest ben, en in duitsland ben ik de laatste 6j niet meer geweest.

maar als een nederlander naar frankrijk op jaarlijks verlof wilt.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid