Ga naar inhoud

BMW F80 M3 / F82 M4

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Bedankt voor de uitleg. Ik lees hier vooral het verschil in "gevoel" tussen een turbo wagen met zachtere vering versus een atmo strakkere wagen.

Maar ik begrijp perfect wat je wil zeggen hoor.

Het gaat tenslotte om JOUW plezier.

IK lees dat als een 997 is beter (homogener) en leuker , en dat zeg ik niet lachend.....

Kwestie van wat je wil.

Beter =/= leuker. DKG is bvb beter dan manueel maar zeker niet leuker!
Geplaatst:

Akkoord een goed opgebouwde wagen vind ik leuker maar een minder evenwichtige wagen (cfr de 2cv 24 uur om het even wat scherp te stellen) kan ook veel fun geven. Vergis u echter niet een auto op de limiet blijft even moeilijk alleen wordt bij de ene die limiet vroeger bereikt dan de andere. En op dat punt zal die "betere" wagen net een grotere uitdaging vormen voor de chauffeur wegens minder marge.

Persoonlijk denk ik dat autorijden een ontdekking is. Wat jij nu het beste en het einde vindt...... Daar kan je binnen enkele jaren van zeggen ..... Wat kraamde ik uit. Even goed is dit je einde en dan is daar niet mis mee.

Klap ik uit mijn nek? Misschien wel. Anderzijds heb ik twee van dit type wagens op het palmares staan.

We zijn nu natuurlijk aan het bomen he, een M3 of 4 is een ferme funcar ik zeg er geen nee tegen. Anderzijds zoals je het zelf aangeeft is dit als "sportwagen" een compromis en zelfs zonder ermee te rijden durf ik te stellen te veel compromis als er 2 wagens in de garage staan. Een perfect compromis als ik het met 1 moet doen.

Geplaatst:

Je zegt dat het geen sportwagen is maar een compromis en uiteraard heb je gelijk want dat is ook hetgeen ik beweer. Q.e.d. :D

Serieus, wat is een sportwagen? Een auto die je het snelst of het meest opzwepend rond het circuit brengt? In beide gevallen ben ik overtuigd de M3 > 997 en dit op eerder welk circuit. Ik houd geen rekening met gt3'n noch turbo's.

Wat de ///M van marketing betreft waarnaar die kerel in zijn review verwees, zijn die lichtjes in de zetels natuurlijk een gizmo, die mijn dochters weliswaar leuk vinden maar ze helpen de sportiviteit natuurlijk voor geen meter. En als je een carbon dak steekt voor gewichtsbesparing maar dan dergelijke plezanterijen toevoegt, is dat dak wel wat ridicuul. Blij met mijn glazen schuifdak overigens.

Je punt wat turbo betreft volg ik gedeeltelijk, ja, je hebt gelijk dat ik het aangenaam vind om onder de 4000 toeren ook iemand thuis te vinden, neen, je hebt ongelijk dat de turbo plots komt inkloppen. In sportplus, weeral een gizmo, merk ik allerminst wanneer de turbo wordt ingeschakeld. 't Is dus niet wachten op een turbogat.

Geplaatst:

Raar eigenlijk.

De eerste keer dat ik met een 997 reed vond ik dat direct "speciaal" aanvoelen, tov gelijk welke andere auto, door de plaatsing van de motor. Dat voelt gewoon niet als gelijk welke andere auto, zelfs bij rechtdoor optrekken.

En ja een turbo met +400 pk zal altijd sneller aanvoelen dan een atmo met 355pk. Lijkt me logisch.

Geplaatst:

Raar eigenlijk.De eerste keer dat ik met een 997 reed vond ik dat direct "speciaal" aanvoelen, tov gelijk welke andere auto, door de plaatsing van de motor. Dat voelt gewoon niet als gelijk welke andere auto, zelfs bij rechtdoor optrekken.En ja een turbo met +400 pk zal altijd sneller aanvoelen dan een atmo met 355pk. Lijkt me logisch.

In CSL heb ik dat fak gevoel nochtans ook dus wuif ik dat turbogevoel qua snelheidsgevoel wat weg. Een 997 speciaal? Om het op zijn @@Alexanderr, te zeggen, ik geraak nog van weinig onder de indruk. Gt3 niet meegeteld, want dat blijft me bij.

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

Allemaal begrijpbaar en deels waar vanuit jouw standpunt. Maar dat van circuit en eender welk circuit is lichtjes bij de haren getrokken.

Ik verwijs naar die jongen die ik ken die er nu de tweede keer mee op circuit reed..... Ik edit mijn post dadelijk met zijn ervaring.

" Ongelofelijk performant en toch veel grip van het chassis ook wanneer de remmen hun beste tijd achter zich hadden en we de chicanes begonnen rateren. Die banden dragen enorm bij tot de wegligging van de (zware) m3 dat is me meer opgevallen dan in Spa.

Toch blijft het ietwat precies een dikke diesel waarmee je onderweg bent zoals eerder al gepost."

En .....

"Het is ten eerste al een dikke auto. Het komt niet agiel en wendbaar over maar dat was de e90 ook al. Dit lijkt een m5 (ik overdrijf) tegenover de e46. De remmen bijten wel en gven veel vertrouwen maar je voelt de kas wel meeduwen, ergens weet je dat je remmen aan het slijten bent en het niet ongestraft doet.

Het mortorkzrakter heeft er zeker ook fout aan. "

Neem dat Engels reviewke hierboven erbij en je krijgt een beeld van zijn gedrag op een circuit.

Geplaatst:

De M3 is een zeer snelle gezinswagen, waarmee je op de openbare weg sportiever kan rijden, en waarmee je eventueel ook eens een trackday kan doen, maar voor dat laatste is 'm zeker niet gemaakt.

Ik denk dan ook dat het de bedoeling was van BMW om van deze M3 een zeer snelle kilometervreter te maken, die veel zal gekocht worden door mensen die een zeer snelle daily willen hebben, waarmee ze zelfs in redelijk comfort veel kilometers kunnen doen.

Geplaatst:

'Care about driving' staat er, niet trackready. Geen idee of hij gelijk heeft, maar ik vind niet dat het feit dat oude m3's ook niet extreem hardcore waren, ervoor zorgt dat zijn argument onderuit gehaald wordt.

Denk dat hij bedoelt dat oude M3's, 3 series waren met een vleugje motorsport (motor, balans...). Nu echter is het speciale 'nep', er zit volgens hem geen motorsport meer in, enkel fake sportief gevoel.

Ik had het inderdaad wat anders moeten verwoorden: 'op circuit gaan of wat gaan spelen'

Let op, ik vind dat die man ergens wel een punt heeft hoor. Maar ik weet nog van mijn E46 M3 dat hij ook te soft en te log was voor het betere stuurwerk (op of naast de Nordschleife). Porker zijn E36 was dat ook indertijd, vandaar al de mods...

Oké, het is geen atmosferische motor meer en de beleving is inderdaad niet meer dezelfde. Maar ik ben ervan overtuigd dat de nieuwe M3/4 evenveel rijplezier biedt, zij het op een andere manier. Zelf zou ik als 'purist' nog altijd liever een E90 V8 of E46 hebben als weekendauto. Ik zou op de eerste rij staan om BMW toe te juichen opnieuw een heerlijk hoogtoerig atmo motor te maken (liefst een 6 in lijn)...  Maar helaas zijn de tijden van 20l  per 100 km en +250 gr CO² voorbij voor het gros van de kopers van dit soort auto's denk ik. 

Geplaatst:

Allemaal begrijpbaar en deels waar vanuit jouw standpunt. Maar dat van circuit en eender welk circuit is lichtjes bij de haren getrokken.

Ik verwijs naar die jongen die ik ken die er nu de tweede keer mee op circuit reed..... Ik edit mijn post dadelijk met zijn ervaring.

" Ongelofelijk performant en toch veel grip van het chassis ook wanneer de remmen hun beste tijd achter zich hadden en we de chicanes begonnen rateren. Die banden dragen enorm bij tot de wegligging van de (zware) m3 dat is me meer opgevallen dan in Spa.

Toch blijft het ietwat precies een dikke diesel waarmee je onderweg bent zoals eerder al gepost."

En .....

"Het is ten eerste al een dikke auto. Het komt niet agiel en wendbaar over maar dat was de e90 ook al. Dit lijkt een m5 (ik overdrijf) tegenover de e46. De remmen bijten wel en gven veel vertrouwen maar je voelt de kas wel meeduwen, ergens weet je dat je remmen aan het slijten bent en het niet ongestraft doet.

Het mortorkzrakter heeft er zeker ook fout aan. "

Neem dat Engels reviewke hierboven erbij en je krijgt een beeld van zijn gedrag op een circuit.

Een E46 weegt 1495kg en de F80 1520kg. Bovendien is alles ook stijver dus zie ik niet waarom de nieuwe verhoudingsgewijs als een zware auto dient bestempeld te worden.
Geplaatst:

Een E46 weegt 1495kg en de F80 1520kg. Bovendien is alles ook stijver dus zie ik niet waarom de nieuwe verhoudingsgewijs als een zware auto dient bestempeld te worden.

Misschien heeft hij een langere wielbasis  :ninja:

Geplaatst:

Misschien heeft hij een langere wielbasis  :ninja:

Ik vat hem niet.
Geplaatst:

Die gast heeft het niet over gewicht op zich, maar dat hij zwaar aanvoelt. Dat is niet hetzelfde...... 

Motorkarakater, ophanging, stuurgedrag, gewicht, de combinatie dus. 

1600 kg (weeg gerust de auto met die gewichten liegen ze altijd formidabel) is voor dit type wagen niet zwaar, ook niet licht. Voor een limousine is het zelfs aan de lichte kant, qua gewicht. 

Geplaatst:

Limited editions van de voorgaande M3 modellen kan ik toch meer appreciëren dan dit...  :huh:

bmw_m4_dtm_championship_edition.jpg

Heerlijk :inlove:

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

Geluid van de RCF doet denken aan de E92 M3.

'Any monkey can drive these things'  :)  

Geplaatst:

Je merkt gewoon en het is ook logisch dat BMW hun autos meer aanpast naar de markten waar ze het meest verkopen. En dat is spijtig genoeg niet het meer stijlvolle en driver minded europa maar eerder voor het poserige VS, en nog meer Arabië en Azië

Geplaatst:

Bwa, ik had een jeans toch knapper gevonden dan zo'n zwarte broek.:)

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

Bwa, ik had een jeans toch knapper gevonden dan zo'n zwarte broek.:)

Niet van belang, is toch maar voor achter mijn rug te gooien [emoji41]
Geplaatst:

Daarnet eentje(knap silverstone exemplaar) keihard horen optrekken in de Bondgenotenlaan. Klinkt toch echt superheerlijk, snap de commotie niet, de E92 klinkt vergeleken met dat als een naaimachientje.

Geplaatst:

nog breder uitbouwen?

Geplaatst:

Nooit gedacht dat ik dat geel nog wel knap zou vinden:

15664496881_a3d05f5601_b.jpg

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid