Ga naar inhoud

BMW F80 M3 / F82 M4


B3noît

Aanbevolen berichten

Daags voor zijn onthulling staat de nieuwe M3 en zijn coupébroertje, de M4, in vol ornaat op het internet. Maak kennis met de nieuwste M-rated autopr0n uit Beieren.

Wat we al weten
De nieuwe M3 en M4 krijgen een turbogeblazen 3.0 liter zes-in-lijn onder de kap. Ja, er worden twee cilinders ingeleverd ten opzichte van de huidige 4.0 V8, maar we krijgen er iets meer vermogen voor terug: 430 pk tussen de 5000 en 7300 tpm en 500 Nm aan koppel tussen de 2000 en 5000 tpm. Zo zegt men. Schakelen gaat met een handgeschakelde zesbak of optioneel met een 7-traps DCT. Deze automaat voorziet BMW standaard van launch control. Ook is er het actieve M-differentieel aanwezig dat variabel kan locken van 0 tot 100 procent. Net als bij de M5.
BMW zou in de nieuwe M3 en de M4 meer gebruik hebben gemaakt van koolstofvezel. Het gewicht ten opzichte van zijn voorganger zou daarom met 80 kg zijn afgenomen. Optioneel wordt hij ook met keramische remschijven geleverd. 


De looks
Om te beginnen met de M3 (F80): daar heeft BMW een van zijn fijnste tinten blauw op gegooid. Een kleur die we laatst al zagen toen deM3 werd gesnapt tijdens een reclameshoot, en doet denken aan de introductiekleur van de M5. Aan de voorkant zien we een heftig opengewerkte voorbumper met de obligate Air Curtains aan de zijkant en donkergetinte BMW-nieren. Achteraan zien we dat de vier uitlaatuiteinden zijn gebleven, omgeven door een meegespoten diffuser. Op de kofferklep is een subtiel spoilertje aangebracht en uit de foto’s valt op te maken dat het dak van de M3 van koolstofvezel is gemaakt. 
Over het uiterlijk van de M4 Coupé kunnen we kort zijn: dat is grotendeels gelijk gebleven aan de conceptversie, waarvoor hulde. 
Op de Autoshow van Detroit in januari wordt hij voor het eerst onthuld aan pers en publiek, waarna hij in het voorjaar geïntroduceerd zal worden. De officiële onthulling volgt waarschijnlijk donderdag, maar traditiegetrouw kon BMW de foto’s niet onder de pet houden. Ditmaal was het Club Lexus die ze aanbood, voorzien van een BMWblog-watermerk. Ergens zat de deur dus niet helemaal op slot.

Bron: autoblog

bmw-m3-f80-gelekt-001.jpg

bmw-m3-f80-gelekt-002.jpg

bmw-m3-f80-gelekt-003.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

allerminst fan van dat blauw op de foto's, zo flets? (ik ben daar geen fan van, zeker niet van uni fletse kleuren zoals die sixties/seventies kleuren, b.v. bmw evergreen of laguna seca blue, of ook b.v. dirk zijn gt3 vind ik wel vet om te zien "bij een ander" en als afwisseling, maar au fond is dat allerminst m'n smaak en vind ik dat te weinig diepgang geven aan koetswerkrondingen en zo); ik mag hopen dat het in realiteit hetzelfde is als op de '1 en '3 met M Pack, want dat blauw vind ik wel superknap

 

vorige generatie, qua vorm en présence: M3 sedan > M3 coupé

bij deze zou ik zeggen: M4 > M3

de kont van de M4 lijkt me breder/dikker

 

vraagteken ook bij die asymmetrische streep gekleurd leder op het dashboard

 

en tenslotte (en dan is 't gedaan met zagen) vind ik de "diffusor" achteraan een beetje vol/druk, zeker bij de M3 waar die achterbumper ogenschijnlijk een groter deel van het visueel gewicht voor zijn rekening neemt dan bij de M4 (kan nutuurlijk aan de kleur liggen ook, of aan de foto's)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het ook wat te druk. Het lijkt wel alsof dat bij iedere generatie M's erger wordt. Ik vermoed dan ook dat de nieuwe generatie C63 AMG knapper wordt dan dit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fak me! Wat een epic blauw is dat op het eerste zicht! :inlove: !

 

En voor mij nog steeds M3 > M4.

 

Man man man, wat een kar. Kan al niet wachten om ermee te rijden.

 

 

Nu dat hij bekend gemaakt is mag ik ook meegeven dat ze echt zoveel mogelijk gewichtsbesparing hebben uitgevoerd. Zo is er een carbon drive shaft :inlove:  

Link naar reactie
Delen op andere sites

ligt dat aan mijn pc/verbinding, of zijn steeds minder foto's zichtbaar? zie nu al geen enkele meer van de m3...

Nu dat hij bekend gemaakt is mag ik ook meegeven dat ze echt zoveel mogelijk gewichtsbesparing hebben uitgevoerd. Zo is er een carbon drive shaft :inlove:

:lol: hoe schrijft gij dat nu, mr press embargo :D
Link naar reactie
Delen op andere sites

Benieuwd naar de sound. Een vreemde sound zoals op de V8 lijkt me bijna onmogelijk omdat die anders gefaseerde uitlaat hier vermoedelijk niet mogelijk is? Een 1M klinkt bv ook echt super; geeft hoop!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bumpers zijn vrij druk (verticale sleuven hadden gerust achterwege mogen blijven), velgen lelijk (op de M4).

Voor de rest wel vet.

Maar tenzij er een Touring komt, ben ik deze keer meer fan van de M4.

De F30 ziet er standaard als een kneusje uit, achteraan, en dat blijf je zien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heerlijk ding, ben wel niet echt fan van de diffusor achteraan, dat heeft iets 'geknutseld' over zich. Die concave wielen zijn cool, is precies de trend (zie ook GT3)

Kleurtjes zijn best leuk, maar gaat er vooral bruut uitzien in full black  B)

Benieuwd naar specs, prijzen en reviews.

Link naar reactie
Delen op andere sites

oh fak ja, een M3 touring :inlove:

echt stom dat ze dat niet brengen

de c amg en de rs a4 verkopen toch schitterend in die koetswerkvorm

(ik voel een mopje aan komen over de rs4 sedan)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een geil ding :inlove:  wel jammer van de achterbumper die wat overstyled is

 

+1! Dat is zowat het enige dat me een beetje stoort.

 

Voor de rest...

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

:up:  :up:  :up:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid