Ga naar inhoud

BMW F80 M3 / F82 M4

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Electronica ............ Niet alleen als redmiddel maar nu ook al nodig om te kunnen vertrekken ...... Enfin ok ja

Gaat dat echt niet met een fluwelen voet ?

• Vind ik leuk 2
Geplaatst:

Onderstuur is erger dan overstuur :D

Wat is dat? Ik mis het eigenlijk wel een beetje  ^_^

Geplaatst:

Electronica ............ Niet alleen als redmiddel maar nu ook al nodig om te kunnen vertrekken ...... Enfin ok ja

Die fluwelen voet, en het geconcentreerd doseren van de gas vind ik leuk in m'n vrije tijd. Maar als daily, met 50k km per jaar, en dikwijls gefocust op het werk, heb ik daar niet altijd zin in. Ik verkies 4wd als daily.
Geplaatst:

Het is misschien moeilijk te beheersen doordat ze een directe gasrespons willen van een turboblok. Snelle respons is dan zorgen voor snel veel druk wat moeilijk te controleren is.

Een 35i of 50i heeft daar toch geen last van.

Geplaatst:

Hoe ga je stevig weg aan de lichten (niet full pull, maar gewoon sportief weg) zonder gas te geven? Fluwelen voet goed en wel, maar na x milliseconden zal je toch harder moeten gaan duwen.

En dan is het foutu.

In sommige settings grijpt de tractiecontrole te bruut in, en heb je geen vermogen meer (dan is die kar een paar meter verder gereden maar versnelt die even niet meer, en komt een Toyota je opnieuw langszij :D ), in andere settings sta je ter plaatse te dansen wanneer je zachtjes een duwtje gas geeft om weg te rijden.

Maar opnieuw, dat is enkel op nat wegdek.

Bedenk me net dat ik nog niets heb geschreven over die M-DKG settings. Setting 1, zachtjes. 2, sportief. 3, bruusk. Als het nat ligt en ik trek full pull in setting 3 de plaatselijke ringweg (lichte kromming), dan verzet die auto zich zeker een meter bij het opschakelen :lol:

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

Toch zalig, ik wil er echt eens mee rijden moet dikke fun zijn!

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

"Noteert" in zijn agenda dat we eens sprinten als het nat ligt.

Geplaatst:

of zoals bij de vroegere bmw's een zak zand in de koffer leggen, in de winter.

Maak daar 2 of 3 van en je rijdt met een E30 besneeuwde hellingen op waar FWD's al langs de kant staan.

Ik ging een antwoord uit mijn botten slaan, maar iemand heeft het al voor mij gedaan :) (zie hieronder)

Het is misschien moeilijk te beheersen doordat ze een directe gasrespons willen van een turboblok. Snelle respons is dan zorgen voor snel veel druk wat moeilijk te controleren is.

Een 35i of 50i heeft daar toch geen last van.

Gasrespons is 1, lineariteit is iets anders. 't is misschien een belachelijke vergelijking maar als ik met mijn oud ijzer "vlot" vertrek in het nat moet er ook gedoseerd worden, alleen heb ik daarvoor 5cm slag van het gaspedaal voor terwijl ik de indruk heb dat ICM bvb maar een paar mm heeft. Doe daarbij nog eens een turbo die je koppel spectaculair doet toenemen in vergelijking met mijn M20 blok. 

Anderzijds, indien met opzet, is het toch beestig om scheef te vertrekken aan de lichten? :) (krijg plots een flashback van @@CAS en een Ford Cougar)

Maar als die op droog zo goed is, verdenk ik toch de band een beetje.

'k zou 't graag eens meemaken!

Geplaatst:

Die SS deugen ook niet als ze koud staan. Eens een beetje op temperatuur is het al veel beter. 

Geplaatst:

Die SS deugen ook niet als ze koud staan. Eens een beetje op temperatuur is het al veel beter.

Kan je je vinden in m'n relaas?

Geplaatst:

Laat ons de vraag omkeren om naar de oorzaak te zoeken. Waarom heeft een 997 op SS daar veel minder last van? En zelfs een Exige V6 op ss die ongeveer dezelfde sprintsnelheid heeft en een compressor.

Geplaatst:

Thinking out loud.... Gewichtsverdeling? Motorgewicht centraal of achterin waardoor het gewicht op de achteras helemaal anders is tov een M3/M4?

Geplaatst:

Dat zal zeker meespelen.... Denk ik.

Koppelcurve ?

Anderzijds ook gasdosering? Ik ga bv maar heel kort in 1ste en dan progressief op de gas in tweede.

Ik veronderstel dat we de auto niet "afstampen" bij vertrek? We worden door die electronica en automaten ook wat lui en verliezen direct contact/gevoel met onze wagens, kan dat ook meespelen?

Geplaatst:

Bij vertrek gaat die ophanging geen oorzaak zijn.

Geplaatst:

altijd en overal met spijkerbanden rijden. dan zal je wel grip vinden. :D

Geplaatst:

Thinking out loud.... Gewichtsverdeling? Motorgewicht centraal of achterin waardoor het gewicht op de achteras helemaal anders is tov een M3/M4?

49,6 voor, 50,4 achter. 911 heeft natuurlijk de motor als 'zak zand'.

Dat zal zeker meespelen.... Denk ik.

Koppelcurve ?

Anderzijds ook gasdosering? Ik ga bv maar heel kort in 1ste en dan progressief op de gas in tweede.

Ik veronderstel dat we de auto niet "afstampen" bij vertrek? We worden door die electronica en automaten ook wat lui en verliezen direct contact/gevoel met onze wagens, kan dat ook meespelen?

Doet me denken aan de gearing, misschien is de eerste versnelling te kort.

Geplaatst:

Gewoon softwarematige artefacts ten behoeve van de marketingafdeling, reden om vanaf de facelift xdrive aan te bieden uit pure noodzaak, zonder verloochening van enige heritage.

Geplaatst:

Bij vertrek gaat die ophanging geen oorzaak zijn.

Door te spelen met de hoeken die de wishbones maken kan je ervoor zorgen dat de dynamische gewichtsverplaatsing aangepast wordt. Waardoor je veel of minder extra kracht op je banden gaat zetten en dus ook meer of minder grip. Zwaartepunt speelt hier ook een belangrijke rol.

Geplaatst:

't is simpel in feite. Gewoon veel te veel koppel aan de wielen. Koppel dat bovendien moeilijk te doseren is.

Zelfs met een E36M3 met half zoveel koppel moet je niet gek doen met het gaspedaal om in het nat tractie te breken. Daar kan je 't koppel wel beter doseren en komt het geleidelijk en niet per container...

Geplaatst:

Rustig in eerste aanzetten en snel naar tweede gaan om dan met gevoel maximale tractie te zoeken zal veel helpen maar is natuurlijk niet makkelijk.

Een 1100cc FIAT panda kan je natuurlijk wel afstampen in het nat:)

Geplaatst:

Awel, je zou nog verschieten. Ik dacht dat met een Daewoo Lanos 1.5 (86pk) ook. Met geen enkele auto meer staan "skien" aan de lichten + terminaal onderstuur in de bochten.

Ik ruik een AM-meeting: leren aanzetten met een M3/M4 in het nat. :lol:

Geplaatst:

't is simpel in feite. Gewoon veel te veel koppel aan de wielen. Koppel dat bovendien moeilijk te doseren is.

Zelfs met een E36M3 met half zoveel koppel moet je niet gek doen met het gaspedaal om in het nat tractie te breken. Daar kan je 't koppel wel beter doseren en komt het geleidelijk en niet per container...

Hoe verklaar je dan het feit dat ICM met zijn gepeperde koppelrijke 330d dat niet in die mate voorhad?

Met mijn E36 M3 kon ik qua aanzet een pak sneller uit de blokken schieten op natte ondergrond dan met mijn 2.0TDI.

Terwijl het koppel niet veel verschilt: 350Nm vs 320Nm.

Rustig in eerste aanzetten en snel naar tweede gaan om dan met gevoel maximale tractie te zoeken zal veel helpen maar is natuurlijk niet makkelijk.

Klinkt nogal onnatuurlijk eigenlijk, aanzetten in 1e en snel naar 2e gaan om geleidelijk harder op de gas te gaan.

Het is niet dat we op sneeuw zitten te rijden he.

Het zou toch perfect mogelijk moeten zijn om met zo'n F8x een vlotte aanzet te kunnen hebben zonder te liggen dabberen en dansen?

Geplaatst:

Daarnet nog eens uitgelaten. Je tip geprobeerd, zacht tot 2000 rpm in eerste, dan in 2e. Van zodra je daar gas begint te geven (geleidelijk aan) is hij terug vertrokken. Je krijgt gewoon per rpm nog meer omwentelingen van de wielen. Dansen, dansen! :lol:

In MDM kan je tot in 4 doorslippen door een dot gas te geven.

Hoe verklaar je dan het feit dat ICM met zijn gepeperde koppelrijke 330d dat niet in die mate voorhad?

Met mijn E36 M3 kon ik qua aanzet een pak sneller uit de blokken schieten op natte ondergrond dan met mijn 2.0TDI.

Terwijl het koppel niet veel verschilt: 350Nm vs 320Nm.

Inderdaad. Misschien geen ervaring met high-performance karren, maar ik kwam nu niet uit een Panda waar je gewoon plankt om weg te rijden hé. De 330 moest je ook doseren, maar daar kon je nog vlot mee weg.

Zal dat eens filmen.

@@wabe, jouw ervaringen, ook komende van een 30d?

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid