Ga naar inhoud

BMW F80 M3 / F82 M4

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hoe verklaar je dan het feit dat ICM met zijn gepeperde koppelrijke 330d dat niet in die mate voorhad?

Met mijn E36 M3 kon ik qua aanzet een pak sneller uit de blokken schieten op natte ondergrond dan met mijn 2.0TDI.

Terwijl het koppel niet veel verschilt: 350Nm vs 320Nm.

Je kan echt geen 2.0 tdi fwd vergelijken met een E36 M3. Totaal verschillende concepten. Daar verschilt de motor nog het minste. 

Geplaatst:

Als ik mijn vader z'n E92 335d vroeger vergelijk met z'n F10 530d nu, dan kon je in het droge vanuit stilstand de 335d planken zonder enige wheelspin. Dat moet je met de 530d niet proberen, zelfs in het droge geeft dat quasi altijd wheelspin. En dat terwijl een 335d net iets meer power heeft.

Misschien toch ergens de setup van de tractiecontrole aangepast? Of een voorwaarde in het contract met de bandenfabrikanten...

Geplaatst:

Je kan echt geen 2.0 tdi fwd vergelijken met een E36 M3. Totaal verschillende concepten. Daar verschilt de motor nog het minste. 

Da's waar. Ik wou ze niet per sé vergelijken maar enkel duidelijk maken aan Polle Petrol dat ik toen echt best vlot kon aanzetten met de M3 op natte ondergrond.

Geplaatst:

Als ik mijn vader z'n E92 335d vroeger vergelijk met z'n F10 530d nu, dan kon je in het droge vanuit stilstand de 335d planken zonder enige wheelspin. Dat moet je met de 530d niet proberen, zelfs in het droge geeft dat quasi altijd wheelspin. En dat terwijl een 335d net iets meer power heeft.

Misschien toch ergens de setup van de tractiecontrole aangepast? Of een voorwaarde in het contract met de bandenfabrikanten...

Hu? Planken uit stilstand met de F10 530d resulteert quasi altijd in wheelspin op het droge?! Da's toch niet echt mijn bevinding...

Geplaatst:

Hu? Planken uit stilstand met de F10 530d resulteert quasi altijd in wheelspin op het droge?! Da's toch niet echt mijn bevinding...

Yep. Zeker in het begin toen de 18 duimers er in het begin nog op lagen in de zomer.

Met de 19 duimers (275mm achteraan) is het al iets beter.

Maar ik vind sowieso dat de 30d onder de 100 per uur brutaler aanvoelt dan de 35d (logisch, enkele turbo vs. 2 sequentiële turbo's), zet ook brutaler aan, hence the wheelspin. (en er staan Michelins onder, geen brolbanden)

De 335d kon je echt mooi clean lanceren, gaf in het droge geen krimp.

Geplaatst:

Daarnet nog eens uitgelaten. Je tip geprobeerd, zacht tot 2000 rpm in eerste, dan in 2e. Van zodra je daar gas begint te geven (geleidelijk aan) is hij terug vertrokken. Je krijgt gewoon per rpm nog meer omwentelingen van de wielen. Dansen, dansen! :lol:

In MDM kan je tot in 4 doorslippen door een dot gas te geven.

Inderdaad. Misschien geen ervaring met high-performance karren, maar ik kwam nu niet uit een Panda waar je gewoon plankt om weg te rijden hé. De 330 moest je ook doseren, maar daar kon je nog vlot mee weg.

Zal dat eens filmen.

@@wabe, jouw ervaringen, ook komende van een 30d?

35d... is veel zachter als een 30d... heb ik de indruk.

Maar de 535d kon ik gerust af duwen. Deze nu niet.

Geplaatst:

35d... is veel zachter als een 30d... heb ik de indruk.

Maar de 535d kon ik gerust af duwen. Deze nu niet.

Mijne was getuned. Verder op bovenstaande, in een dragrace tegenover een 35d bleef ik vanuit stilstand een wagenlengte achter (de 335d heeft een eerste kleine snellere turbo), en ik haalde die eens op snelheid in (30d met een enkele zwaardere turbo).

Dus je ervaart ook dat je met de 600Nm van de 35d stevig uit de startblokken kon en nu niet?

Geplaatst:

Dat tractieverlies is misschien bewust gedaan om het gevoel te geven dat hij veel power heeft? Beetje zoals de schokken bij het schakelen in sportstand, dat is ook nutteloos buiten dat het sensationeel is.

Geplaatst:

Mijne was getuned. Verder op bovenstaande, in een dragrace tegenover een 35d bleef ik vanuit stilstand een wagenlengte achter (de 335d heeft een eerste kleine snellere turbo), en ik haalde die eens op snelheid in (30d met een enkele zwaardere turbo).

Dus je ervaart ook dat je met de 600Nm van de 35d stevig uit de startblokken kon en nu niet?

inderdaad...

maar speelt het feit van de pk's ook niet een rol? vertrekken is koppel maar eens vertrokken toch ook de pk's niet?

Geplaatst:

Hoe verklaar je dan het feit dat ICM met zijn gepeperde koppelrijke 330d dat niet in die mate voorhad?

Met mijn E36 M3 kon ik qua aanzet een pak sneller uit de blokken schieten op natte ondergrond dan met mijn 2.0TDI.

Terwijl het koppel niet veel verschilt: 350Nm vs 320Nm.

Klinkt nogal onnatuurlijk eigenlijk, aanzetten in 1e en snel naar 2e gaan om geleidelijk harder op de gas te gaan.

Het is niet dat we op sneeuw zitten te rijden he.

Het zou toch perfect mogelijk moeten zijn om met zo'n F8x een vlotte aanzet te kunnen hebben zonder te liggen dabberen en dansen?

Volgens mij kan dat te verklaren zijn door het feit dat zijn 330d aan 1500 toeren minder koppel aan de wielen heeft dan zijn M4. 

De koppelcurve van een E36M3 ziet er ook gans anders uit dan die van een M4. Daarbij is het gaspedaal bij een E36 mechanisch en volgt het altijd de input die je geeft. Ik zou er niet van verschieten dat als je bij de M4 het gaspedaal 10% intrapt dat de gasklep al 50% open staat.

Dooseerbaarheid is volgens mij niet evident (en in mijn ogen naar de kloten :)). 

(wou graag grafieken posten maar mobiel niet zo simpel)

• Vind ik leuk 2
Geplaatst:

Kan je je vinden in m'n relaas?

Al eens geprobeerd met een andere bandendruk?

Geplaatst:

Al eens geprobeerd met een andere bandendruk?

Nee, maar de opgegeven waarden zouden toch moeten goed zijn voor 'normaal' gebruik?

Geplaatst:

Nee, maar de opgegeven waarden zouden toch moeten goed zijn voor 'normaal' gebruik?

Ik rijd ook altijd wat lager dan opgegeven en met de winterbanden wat hoger. 100gr verschil kan echt al veel doen dus het proberen waard...

Geplaatst:

Ik begrijp het niet goed? Daar hebben ze het toch uitvoerig over gehad in de boekskes?

Hier ook nog bij ecoty testen (12:58):

Geplaatst:

Ik begrijp het niet goed? Daar hebben ze het toch uitvoerig over gehad in de boekskes?

Geen ervaring met de M3 maar als het effectief zo erg is toch wel jammer want vertrouwen in de auto is dan volledig weg hé...

Geplaatst:

Zet de elektronica volgende keer eens af en zie wat dat geeft. Trouwens die pedaalmapping bij sport+ is gewoon te gevoelig. Als ik de mijne in sport + zet bij koude motor en ik vertrek op slippende koppeling om bv een parkeerplaats uit te rijden zit ik direct veel te hoog in toeren als ik niet oplet. Dat is goed om baantjes te knallen maar niet om te launchen imo.

Geplaatst:

Spelen met je bandendruk of een AMG kopen (6.2 atmo)

• Vind ik leuk 2
Geplaatst:

Zou dat werken met zoveel druk bij BMW want op 2bar werkt die BMW elektronica ook al niet meer

Geplaatst:

Ik zou de tuner wat werk geven... Hoe meer ik er aan denk, hoe meer mijn haar er van recht komt.

Ze kunnen beter van het gaspedaal een gasknop maken... Of de auto zelf laten optrekken tot een vooraf ingestelde snelheid. (landbouwtrekkers hebben dat al)

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

Of de auto zelf laten optrekken tot een vooraf ingestelde snelheid. (landbouwtrekkers hebben dat al)

Ik zal de Launch Control eens proberen als het nat ligt. :D

Geplaatst:

Komt mij eerst eens halen. Ik wil dat graag eens meemaken. (voor het kotszakje zal ik zelf wel zorgen)

Geplaatst:

Rijd jij nu al met winterbanden @@ICM,?  Sinds die er bij mij op liggen, valt de tractie in het nat goed mee.  Ook je druk iets lager instellen dan aangegeven.

Geplaatst:

Negatief. Heb je het 18" setje gekocht? Met Continentals?

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid