Ga naar inhoud

BMW F80 M3 / F82 M4

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Tot hier toe heb ik het altijd kunnen uitstellen om met een moderne diesel te rijden. Kan er niet over meespreken met andere woorden.

Anderzijds heb ik echt een hele grote boon voor 6 cilinders... (liefst op benzine en N/A)

Geplaatst:

Iets waar een 228i ook niet aan voldoet, maar die heb ik maar bijgesleurd ivm het vermogen.

Geplaatst:

Jup op basis van het vermogen verwacht je daar heel wat van. :) Jammer genoeg verwacht je misschien iets te veel.

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

Denk dat je het niet snapt wegens een gebrek aan ervaring.Rijd eens mee met een deftig gereden GT3 over Spa.Rijd dan eens mee met een deftig gereden GT-R over Spa.Het gaat niet over "beter" en "slechter" qua rijden. Het is iets dat moeilijk te kwantificeren valt of uit te leggen in cijfers. De nieuwe M3 zal wel sneller zijn dan de E46 CSL. De vraag is in welke auto je het meeste lol hebt, en dat kan je niet vertalen in cijfers.

Ik prefereer mijn F80 boven mijn CSL, benieuwd of ik er na bezoek aan circuit er nog zo over denk. Ja, de CSL is schreeuweriger en spartaanser maar of dat de criteria zijn die rijplezier definiëren ... Toegegeven, het zelf met de pook kunnen spelen is voor mij een belangrijke factor.

Geplaatst:

ik denk toch dat die kleine dingen mij zouden storen in het genieten.

Geen last van, de meerwaarde op andere punten compenseert de gebreken.

Het enige wat voor mij verkeerd is, is de grip op nat wegdek en de te kleine benzinetank.

Power went.

Absoluut. Maar het verschil tussen deze en m'n E92 330d is niet voornamelijk power. (hey, déjà vu)

Van zodra je daar mee weg rijdt, merk je dat het geen 4 reeks is. Stuurt directer, preciezer, platter; remt beter; DKG voelt anders aan etc. En dan nog de "pseudo-echte-rijder" -eigenschappen: diep geluid en road presence. Dat is wat ik zocht in een daily, dus voor mij perfect.

Een kar die aan de lichten staat te daveren en luid blijft biedt misschien een ander niveau van emotie, maar niet interessant voor mijn toepassing.

Langs de andere kant is het wel een trend in BMW land om de huidige M3 af te zeiken en de vorige op te hemelen (nu is de E90 de "goeie", toen die het huidige model was was dat de dikke lompe kar met een te grote motor en was de E46 de M3 om te hebben ...), dit in tegenstelling tot de rest van de modellen, waar het vorige model instant tot stront wordt gedegradeerd (amai, deze rijdt zoveel beter dan de vorige!!!) zodra het nieuwe model er is, al dan niet door de verkopers zelf :D

Idd.

En ook @@Jokke_vlo, als je de evaluatie maakt van de huidige, was de M3 voorheen dan een trackcar zoals een GT3? Ik dacht het niet, dus die valt nog steeds in het segment tussen een gewone sportieve auto (35i) en een trackcar. Sneller dan snelle sportieve auto's, maar ook breder inzetbaar.

Volgens mij is daar weinig veranderd. Ik heb met de vorige gereden, en naar emotie toe moet deze niet onderdoen IMO.

Ik ben de eerste om de gebreken aan te geven, en die zijn er, maar je kan die geen gebreken toewijzen die nooit als eigenschap waren bedoeld.

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

Het enige wat voor mij verkeerd is, is de grip op nat wegdek en de te kleine benzinetank.

Leg deftige winterbanden erop en zorg dat je bandendruk juist staat en dat zal al veel ergernis wegnemen.

Die kleine benzinetank is inderdaad vervelend, maar hoe groot was dan voldoende geweest? Vergeet ook niet dat die kar al bij al behoorlijk zuinig is.

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

Geen last van, de meerwaarde op andere punten compenseert de gebreken.

Absoluut. Maar het verschil tussen deze en m'n E92 330d is niet voornamelijk power. (hey, déjà vu)

Van zodra je daar mee weg rijdt, merk je dat het geen 4 reeks is. Stuurt directer, preciezer, platter; remt beter; DKG voelt anders aan etc. En dan nog de "pseudo-echte-rijder" -eigenschappen: diep geluid en road presence. Dat is wat ik zocht in een daily, dus voor mij perfect.

Een kar die aan de lichten staat te daveren en luid blijft biedt misschien een ander niveau van emotie, maar niet interessant voor mijn toepassing.

Idd.

En ook @@Jokke_vlo, als je de evaluatie maakt van de huidige, was de M3 voorheen dan een trackcar zoals een GT3? Ik dacht het niet, dus die valt nog steeds in het segment tussen een gewone sportieve auto (35i) en een trackcar. Sneller dan snelle sportieve auto's, maar ook breder inzetbaar.

Volgens mij is daar weinig veranderd. Ik heb met de vorige gereden, en naar emotie toe moet deze niet onderdoen IMO.

Ik ben de eerste om de gebreken aan te geven, en die zijn er, maar je kan die geen gebreken toewijzen die nooit als eigenschap waren bedoeld.

Kan uw redenering volgen hoor.... Ik zeg ook nergens dat deze auto minder is dan het vorig model of dat de vorige een trackcar was. Je sleurt er hier dingen bij die ik niet zeg, zelfs niet tussen de lijnen.

Geplaatst:

Jammer genoeg kan ik niet uit ervaring spreken maar kun je stellen dat een M-badge meer richting GT verschuift? (en niet enkel bij BMW)

Misschien een evolutie die nodig is omdat de jongens van marketing nieuwe openingen willen creëren?

Ik kan het moeilijk uitleggen. Volgens mij zou ik de M3/4 in geen geval een slechte auto vinden, of zou die mij niet ontgoochelen, maar ik heb het gevoel dat het laatste model eigenschappen heeft die iets meer afwijken van wat ik mij inbeeld als iets waar BMW Motorsport zijn hand in heeft.

Kan me moeilijk voorstellen dat het altijd al zo geweest is. (zou kunnen wegens gebrek aan referentie wat mij betreft)

Geplaatst:

Kan uw redenering volgen hoor.... Ik zeg ook nergens dat deze auto minder is dan het vorig model of dat de vorige een trackcar was. Je sleurt er hier dingen bij die ik niet zeg, zelfs niet tussen de lijnen.

Ik schrijf ook niet dat jij dat alludeert. Mijn post was zo min een verdediging als ik de jouwe als een aanval las.

Wat ik bedoel is dat in mijn ogen de M3/4 niet is veranderd tov de vorige en het bedoelde segment. Als je de evaluatie maakt van de huidige, wat zijn dan je criteria?

maar ik heb het gevoel dat het laatste model eigenschappen heeft die iets meer afwijken van wat ik mij inbeeld als iets waar BMW Motorsport zijn hand in heeft.

Kan me moeilijk voorstellen dat het altijd al zo geweest is. (zou kunnen wegens gebrek aan referentie wat mij betreft)

Lijkt me dat de perceptie heerst dat de nieuwe M3/4 wat is verschoven van GT3 naar GT-R. Volgens mij niet. Dat is wat ik bedoelde met: 'was de vorige dan een trackcar?' Aan de andere kant, zo Playstation is die nu ook niet geworden.

Geplaatst:

'was de vorige dan een trackcar?.

Mijn Lotus was meer trackcar dan mijn M3. Toch ontgoocheld die mij op geen enkel gebied, maar ben dan ook geen trackrijder.

Geplaatst:

M wordt amg

Amg wordt M

Imo

Fout, 

M wordt quattro

Geplaatst:

Ik blijf er bij ///M is Motorsport en daarmee basta. Ongetwijfeld een super rijdersketel. Maar ik vind dat ze te ver afwijken van hun origineel credo.

Koop er dan geen, zou ik zeggen. :D

Geen probleem. Zolang dat ik maar mag meerijden :D

Je kan meerijden met mijn 435d met M-pack. Quasi hetzelfde.

@                Q.E.D.  :D

Jammer genoeg kan ik niet uit ervaring spreken maar kun je stellen dat een M-badge meer richting GT verschuift? (en niet enkel bij BMW)

Misschien een evolutie die nodig is omdat de jongens van marketing nieuwe openingen willen creëren?

Ik kan het moeilijk uitleggen. Volgens mij zou ik de M3/4 in geen geval een slechte auto vinden, of zou die mij niet ontgoochelen, maar ik heb het gevoel dat het laatste model eigenschappen heeft die iets meer afwijken van wat ik mij inbeeld als iets waar BMW Motorsport zijn hand in heeft.

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

Dat wat met de jaren heen mee geëvolueerd is? 

Een wagen van BMW onderhanden genomen door de Motorsportafdeling zodat het een (halve) racewagen is waarmee je de weg op kan. 

In de tijd van de E30 M3 moesten ze gewoon hun aantal homologatiemodellen hebben. Hadden die mannen een flauw idee dat het zo ging aanslaan. Sindsdien zijn ze 't beginnen uitmelken en is het "om zeep" :).

Geplaatst:

Wat die springbal hierboven zegt! (maar dan anders)

Staat trouwens iets tegenstrijdigs in dat credo van BMW... Iets wat geboren is op het circuit kan in feite niet thuis zijn op de openbare weg. 

Zou moeten zijn: je kan er ook op de openbare weg mee rijden => because racecar! :D

Geplaatst:

Bij die definitie gelden alleen volgende wagens:

e30 m3 (homologatie)

e36 m3 gt (homologatie)

e46 m3 gtr (homologatie)

e46 m3 csl (eerste applicatie in straatwagens van in F1 materiaaltoepassingen)

e92 m3 gts (overname ophanginsonderdelen uit dtm/lemans)

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

Al de rest zijn - zoals hierboven gezegd - ongetwijfeld goede rijdersketels, maar geen M's pur sang. 

Geplaatst:

Plus bovenvernoemde wagens hebben ietwat deftige remmen voor track abuse use. Wat van de e92 niet gezegd kon worden, van de f82 weet ik het niet;

Geplaatst:

Bij die definitie gelden alleen volgende wagens:

e30 m3 (homologatie)

e36 m3 gt (homologatie)

e46 m3 gtr (homologatie)

e46 m3 csl (eerste applicatie in straatwagens van in F1 materiaaltoepassingen)

e92 m3 gts (overname ophanginsonderdelen uit dtm/lemans)

De E30 M3 dus de enige standaard eerste editie M3 die enkel voor dat doel werd uitgebracht.

Er is geen verschil in toepassing tussen de E36 (veel softer dan de E30, als dat de enige echte was), de E46, E90 en F80. Allemaal snel, maar dagelijks bruikbaar.

Wat is dan de M-spirit? Die bedoeld in de E30? Dan is die al lang gaan vliegen. Voor mij is er dus niets veranderd aan dat M gebeuren. De F80 is niet meer GT-R geworden dan de E90. Ik zou zelfs durven zeggen integendeel.

Geplaatst:

Ik schrijf ook niet dat jij dat alludeert. Mijn post was zo min een verdediging als ik de jouwe als een aanval las.

Wat ik bedoel is dat in mijn ogen de M3/4 niet is veranderd tov de vorige en het bedoelde segment. Als je de evaluatie maakt van de huidige, wat zijn dan je criteria?

Lijkt me dat de perceptie heerst dat de nieuwe M3/4 wat is verschoven van GT3 naar GT-R. Volgens mij niet. Dat is wat ik bedoelde met: 'was de vorige dan een trackcar?' Aan de andere kant, zo Playstation is die nu ook niet geworden.

Het gaat over, en dat klinkt pretentieus dat besef ik, wat je gewoon bent.

Misschien moeilijk te verstaan en heel verwent qua uitspraak. Maar een evenwichtige auto die "klopt" geeft een heel andere soort rijgevoel...... ik zeg alles onder voorbehoud, wegens van horen zeggen, lezen etc.....

Je kan het nog best omschrijven als je 1 voelen met de wagen. 

De nieuwe zal niet verschoven zijn van GT3 naar GT-R maar van atmo naar turbo waarbij men te veel nadruk gelegd heeft op cijfertjes en men (om de prijs interessant te houden denk ik) wat beknibbeld heeft op de algemene rijdynamiek.... 

Maar voor jouw gebruik bv speelt dat geen hol mee. Mocht je wat meer track ervaring hebben zou dat andes kunnen zijn dan voel je een auto anders aan. 

Ik vond mijn Panamera Turbo ook de max en verstond TOEN de kritieken van Wax-it en Ir_fuel ook niet...... dat zegt het zowat. En het verklaart ook dat ik lang getwijfeld heb over de M4 wegens zijn looks, interessante prijs en cijfertjes maar hij net niet in aanmerking omdat ik weet dat die power en dat (voor mij) minder homogeen geheel me snel zou storen of koud laten. 

Je mag mijn post dus als hautain beschouwen vanuit jouw positie, en ergens terecht :D

Geplaatst:

Misschien moeilijk te verstaan en heel verwent qua uitspraak. Maar een evenwichtige auto die "klopt" geeft een heel andere soort rijgevoel...... ik zeg alles onder voorbehoud, wegens van horen zeggen, lezen etc.....

De nieuwe zal niet verschoven zijn van GT3 naar GT-R maar van atmo naar turbo waarbij men te veel nadruk gelegd heeft op cijfertjes en men (om de prijs interessant te houden denk ik) wat beknibbeld heeft op de algemene rijdynamiek.... 

Maar voor jouw gebruik bv speelt dat geen hol mee. Mocht je wat meer track ervaring hebben zou dat andes kunnen zijn dan voel je een auto anders aan. 

Ik vond mijn Panamera Turbo ook de max en verstond TOEN de kritieken van Wax-it en Ir_fuel ook niet...... dat zegt het zowat. En het verklaart ook dat ik lang getwijfeld heb over de M4 wegens zijn looks, interessante prijs en cijfertjes maar hij net niet in aanmerking omdat ik weet dat die power en dat (voor mij) minder homogeen geheel me snel zou storen of koud laten. 

Je mag mijn post dus als hautain beschouwen vanuit jouw positie, en ergens terecht :D

Nee, ik begrijp je standpunt.

De vraag is: is er dan echt zo beknibbeld op rijgevoel als de internet-ervaringsdeskundigen graag vertellen? Ik kan het niet zeggen. Waarschijnlijk jij wel nadat je er mee gereden hebt in het kader van mijn 2015 auto-voornemen. :ninja:

Ik zeg het nog eens, de M3/4 is zo goed als zeker geen Exige materiaal qua rijgevoel, maar het is ook geen rechtdoorknaller (geworden). En het is dat ook niet meer of minder dan de vorige generatie(s) IMO.

Geplaatst:

Een Panamera Turbo is toch ook wel echt een stap te ver, dat is echt rechtuit stampen. Ik zou echt graag hebben dat je eens zelf een M4 rijdt, @@ICM, leent je graag de zijne.
Geplaatst:

Hahhaha breng die M4 eens naar Ecuyers..... niet extreem rijden gewoon eens aan de tand voelen....

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid