Ga naar inhoud

Kunstmatige motorsound: weg ermee?


gTa

Sound-enhancement in auto's  

31 leden hebben gestemd

  1. 1. Ik vind volgende gradaties van sound-enhancement als liefhebber "aanvaardbaar":

    • gradatie 0 (puur natuur)
      18
    • gradatie 1 (uitlaat als knaldemper, dus gewoon stiller)
      18
    • gradatie 2 (uitlaat/inlaat die sound verbetert, OEM)
      23
    • gradatie 2bis (uitlaat/inlaat/... die sound verbetert, aftermarket)
      23
    • gradatie 3 (hardwarematige sound enhancers in interieur, zoals soundpipes e.a.)
      16
    • gradatie 4 (softwarematig sound enhancement van de authentieke motorsound in interieur, via speakers
      7
    • gradatie 5 (softwarematig sound enhancement in interieur, niet-authentieke sounds)
      3
    • gradatie 6 (soft- en hardwarematig volledig anders doen klinken van auto's, langs binnen en buiten)
      3
  2. 2. Volgende gradaties sound-enhancement houden met NIET tegen om een auto te kopen:

    • gradatie 0 (bij race-auto's)
      19
    • gradatie 1 (gewone stille uitlaat, no sound)
      19
    • gradatie 2 (lekkere sound, wat luider, OEM)
      26
    • gradatie 2bis (brulpijp!)
      17
    • gradatie 3 (meestal moeilijk te detecteren, it's there...)
      15
    • gradatie 4 (speakers play own engine sound)
      9
    • gradatie 5 (speakers play an alien engine sound)
      4
    • gradatie 6 (auto klinkt als een compleet andere)
      5
  3. 3. Je hebt een auto die z'n sound verandert. De volgende gradatie ga je proberen terug te draaien / te deactiveren:

    • gradatie 0 (bij race-auto: auto stiller maken, te luid = te luid)
      10
    • gradatie 1 (stille uitlaat eraf, brullen moet dat!)
      10
    • gradatie 2 (oem sportuitlaat eraf, moet stiller; OF: nog luider maken?)
      2
    • gradatie 2bis (aftermarket sportuitlaat eraf, back to OEM)
      8
    • gradatie 3 (soundpipe door bulkhead dichtstoppen o.i.d.?)
      2
    • gradatie 4 (laten coderen bij de dealer dat de speakersound wegvalt = stillere kar)
      12
    • gradatie 5 (laten coderen bij de dealer dat de speakersound wegvalt = stillere kar)
      12
    • gradatie 6 (speakers uit uitlaat, andere uitlaat, interieurspeakersound deactiveren, ... kar klinkt weer als een diesel of als een 3-cilinder)
      14


Aanbevolen berichten

Steeds meer auto's worden af fabriek door een "enhanced engine sound" voorzien. Dat bestaat in een aantal verschillende gradaties. Maar de uitlaat als auto-onderdeel is altijd al een stukje hardware geweest om het motorgeluid bij te sturen.
 
Ik probeer eerst enkele verschillende stappen van 'sound enhancement' te omschrijven, zo feitelijk mogelijk, zonder waarde-oordeel. Daarna gebruiken we diezelfde gradaties in 3 vragen in de poll.

 

 

Gradaties

 

0. puur natuur
 

In the old days liet men alles vliegen: uitlaatgassen én ontploffingsgeluiden. Nu kan dat op de openbare weg niet meer. Uitstootnormen vereisen ingewikkelde uitlaatsystemen met reinigende eigenschappen, en "knaldempers" dienen sinds het begin der tijden al de integriteit van de trommelvliezen van mensen op/rond de openbare weg. Enkel nog in de racerij vinden we vandaag nog auto's waar uitlaatsystemen gewoon tot doel hebben om de uitlaatgassen zo efficiënt mogelijk uit de motor te krijgen, waarbij sound (toon, geluidsniveau) er niks toe doet... maar ook in de racerij komen steeds meer restricties.
Kortom: gradatie 0 (nul wegens geen sound enhancement) is puur natuur, géén bijsturing van motorsound whatsoever.

  • Authenticiteit: absoluut, 100% de sound van de de betrokken motor
  • Eigenschappen: vervuilend, niet straatlegaal, mogelijks oorverdovend luid, puur natuur, maar ook lelijke sound(eigenschappen) zijn ongedempt

 

1. de gewone uitlaat als "knaldemper"

 

Al erg lang ondervond men dat gradatie nul, de "puur natuur", eigenlijk nauwelijks doenbaar is. Enter the knaldemper! Doel is om het geproduceerde lawaai zodanig te dempen dat een rijdende auto / draaiende motor niet meer als storend wordt ervaren. In den beginne, en ik denk zelfs lange tijd (tot nu nog), was het element 'sound enhancement' daarbij geen thema: gewoon stiller en klaar.
Kortom: gradatie 1 is 'sound deadening', de ware aard van het ding dat "knaldemper" heet. Geen bijsturing van de motorsound om die anders/mooier/... te laten klinken, maar gewoon stiller.

  • Authenticiteit: absoluut, nog altijd de sound van de motor zelf
  • Eigenschappen: stil(ler), geen storende geluidsniveaus, geen inspanningen om een mooi geluid te bekomen dus sound is wel eerlijk maar is mogelijks saai/lelijk/...

 

2. het in-/uitlaatsysteem (zonder meer) als sound enhancer

 

Al erg lang gaat men een stap verder dan bij gradatie 1: ook vroeger al werden de uitlaatsystemen (met knaldemper(s) en evt. andere zaken die de uitlaatgassen zuiveren) ook verder aangepakt zodat ze het geluid dat de auto produceert, verbeteren. Vandaag de dag worden niet weinig, ik vermoed zelfs de mééste auto's qua sound gefinetuned door een uitlaatsysteem te ontwikkelen die de motor het geluid doet maken dat men beoogt. Bij uitbreiding mogen ook intake-systemen die (mee) tot doel hebben om de sound te verbeteren, hier bij gerekend worden. Soms

Dus: gradatie 2 is 'sound engineering' via hardware (voornamelijk in- en uitlaatsystemen), maar dan zonder toevoeging van systeemvreemde hardware die bijkomende sound genereert.

  • Authenticiteit: zeer hoog, het is immers de motorsound zélf, maar wel gefinetuned
  • Eigenschappen: meestal de soundkleur en het volume dienstig, dus meestal een sound die goed bij de betrokken auto en zijn roeping past, nog altijd zuiver hardwarematig, hierbij zoals bedoeld door de constructeur

 

2bis. het in-/uitlaatssysteem (zonder meer) als sound enhancer, non-OEM / aftermarket

 

Hetzelfde als gradatie 2, maar dan in een bis-versie, om een onderscheid te kunnen maken tussen "wat de constructeur wil" (gradatie 2) en "wat de eigenaar wil" (gradatie 2bis). Dit bevat dus alle zuiver hardwarematige aanpassingen van in- en uitlaatlijn (zonder systeemvreemde toevoegingen) die men als eigenaar van een auto laat doen om de sound aan te passen aan de persoonlijke voorkeuren. Dit kan met OEM materiaal (b.v. een optionele sportuitlaat), maar meestal gebeurt dit met aftermarket materiaal. Het onderscheid met gradatie 2 is dat men dus als eigenaar zelf de sound aanpast, los van de keuze van de constructeur van de auto.
Kortom: gradatie 2bis is 'sound engineering' door aanpassing/vervanging van hardware (voornamelijk in- en uitlaatsystemen), zonder de toevoeging van systeemvreemde hardware die bijkomende sound genereert, zodat het geluid die de auto maakt aan de persoonlijke smaak kan worden aangepast.

  • Authenticiteit: hoog, het is nog altijd de motorsound zelf
  • Eigenschappen: zoals gradatie 2, maar nu volgens de smaak van de gebruiker en mogelijks met onderdelen van vreemde makelij

 

3. hardwarematige tricks om de soundbeleving in het interieur te verhogen

 

Door de steeds toenemende isolatie van auto's wordt het soms nodig (volgens constructeurs) om extra maatregelen te treffen om een aangename soundbeleving te hebben binnen in de auto.
Los van de mechanische onderdelen van de aandrijflijn zelf (intake, motor, versnellingsbak, uitlaat, ...) is er nog hardware die door aanpassing/toevoeging/verwijdering toelaat om de soundbelevenis aan te passen: gebruik van of net het verwijderen van geluidwerende materialen (in spatwand, kofferruimte, chassis, ...) soundducts, (mechanische) sound generators (vaak zijn dat openingen in spatwanden of koetswerkpanelen), ... De auto wordt er langs buiten niet luider door of gaat niet anders klinken, maar de soundbeleving van de bestuurder/inzittenden wordt versterkt.

Dus: gradatie 3 zijn alle zuiver hardwarematige oplossingen (los van de aandrijflijn) om het geluid van de motor en/of de uitlaat beter in het interieur door te laten dringen.

  • Authenticiteit: hoog, want nog altijd de motorsound zelf, allen op slimme (mechanische) manier "beter" in het interieur gebracht
  • Eigenschappen: verhoogde soundbeleving zonder sound"vervalsing", stoort omstaanders niet (geen luidere auto langs buiten)

 

4. softwarematige tricks om de soundbeleving in het interieur te verhogen | authentieke sound

 

Eigenlijk hetzelfde als 3, maar nu softwarematig i.p.v. hardwarematig; voor de rest identiek: de motorsound van de auto wordt (al dan niet gefilterd) versterkt in het interieur gebracht via de luidsprekers. Dat zou kunnen via dedicated speakers, maar omdat er meestal toch al een geluidssysteem in de auto aanwezig is kan men dat daarvoor gebruiken.

Dus: gradatie 4 betreft alle softwarematige oplossingen om het geluid van de motor en/of uitlaat (geen niet-authentieke sound) beter in het interieur door te laten dringen.

  • Authenticiteit: is er zeker nog, want het is nog altijd de motorsound zélf .. zelfs als er geen realtime opname&weergave is van maar het om prerecorded sounds gaat (al dan niet digitaal afgebroken en dan tijdens het rijden elektronisch opnieuw wordt samengesteld)
  • Eigenschappen: verhoogde soundbeleving zonder sound"vervalsing", stoort omstaanders niet (geen luidere auto langs buiten)

 

5. softwarematige tricks om de soundbeleving in het interieur te verhogen | niet-authentieke sound

 

Hetzelfde als 4 (namelijk enkel sound enhancement in het interieur van de auto), maar waarbij men nu ook 'alien sound' toelaat, dus geluiden die de auto zélf niet kan genereren, onder geen enkel beding (b.v. diesel klinkt als benzine, viercilinder klinkt als achtcilinder). Bij uitbreiding kan men zelfs per knopdruk toelaten om 1 van meerdere sounds te kiezen; the sky is the limit. Ik vermoed dat we zulks in de toekomst nog vaker zullen zien.

M.a.w.: gradatie 5 is hetzelfde als gradatie 4, softwarematige oplossingen om sound enhancement in het interieur te verhogen, waarbij digitale geluiden gebruikt worden die niet van de auto zelf afkomstig zijn.

  • Authenticiteit: is erg laag, want de enhanced sound is vreemd aan de auto
  • Eigenschappen: verhoogde soundbeleving met sound"vervalsing", stoort omstaanders niet want enkel in het interieur (geen luidere auto)

 

6. soft- en hardwarematige tricks om de soundbeleving langs buiten te verhogen | niet-authentieke sound

 

De vooralsnog laatste stap: een auto "helemaal" anders doen klinken dan 'ie van nature zou doen, door toevoeging van b.v. speakers in de uitlaatlijn om de sound bij te sturen. Au fond zou je hier de (o.w.v. de veiligheid) kunstmatig gegenereerde "zoem-sound" van ultrastille elektrische auto's kunnen rekenen, maar eigenlijk gaat het hier voornamelijk over auto's met ontploffingsmotor die men door de volledige truukendoos helemaal anders doet klinken dan de aandrijflijn au fond zelf kan, zowel vanbinnen als vanbuiten.

Dus: geen limiet op hard- en softwarematige trucs om een auto te laten klinken zoals men wil, ongeacht de eigenschappen van de aandrijflijn (speakers in uitlaatsystemen, niet-authentieke sound via luidsprekers afspelen, enz.)

  • Authenticiteit: hardly any, of zelfs none
  • Eigenschappen: verhoogde soundbeleving, maar "fake", voordeel dat de sound van één technische oplossing aan een volledig andere technische oplossing kan worden verbonden

 

 

Voorbeelden

 

Enkele hedendaagse voorbeelden die ik durf vermelden (corrigeer me indien fout):

 

gradatie 0 = racewagens in raceklasses zonder geluidsrestricties

gradatie 1 = "saaie" auto's waarbij sound geen thema is, vandaag misschien nog bij bepaalde low budget merken (b.v. Dacia Logan 1.6) en uiteraard héél wat huidige wagens met dieselmotor

gradatie 2 = de meeste hedendaagse auto's met benzinemotor, sommige diesels

gradatie 2bis = diezelfde auto's, maar met Eisenmann of Bastuck of Akrapovic of "cold air intake" of "sportluchtfilter" ...

gradatie 3 = BMW Z4 3.0si met hardwarematige "sound generator" (buis door de spatwand tussen motorruimte en interieur die de intakesound doorgeeft)

gradatie 4 = BMW F10 M5 V8 biturbo die een softwarematige "sound generator" heeft waarbij een deel van z'n eigen (prerecorded and digitalized) sound live wordt gegenereerd via de speakers in het interieur

gradatie 5 = de laatste Renault Clio RS met "R-Sound-Effect", wat toelaat om per knopdruk een interieursound te kiezen uit één van een aantal roemrijke voorouders uit het sportievere verleden van het merk (klik)

gradatie 6 = Audi 313pk 3.0 TDI met speakers in de uitlaat, die de zescilinder diesel doen klinken als een benzine V8

 

 

 

Poll-vragen:

  1. Vind je de gradaties sound-enhancement als gepassioneerd auto-liefhebber "aanvaardbaar"? Vind je het kunnen? Betreur je het?
  2. Stel dat je een auto met de gradaties aan sound-enhancement "moet" kopen (omdat je niet anders kan), en telkens dezelfde auto (dus merkvoorkeur speelt niet mee): houdt het je tegen om het te kopen, of niet? Ga b.v. uit van een auto die je echt wil, maar met een motor die minder is dan je zou willen (of een diesel ipv een benzine), en ga dan alle gradaties na. Wat aanvaard je (en dus de auto komt er), wat aanvaard je niet?
  3. Stel dat je zo'n auto met sound-enhancement hebt (hoe je eraan komt maakt niet uit, plots is hij er). Ga je de verschillende gradaties van sound-enhancement aanvaarden, of eerder proberen terug te draaien (of uitgeschakeld laten indien mogelijk)?
Link naar reactie
Delen op andere sites

Tot en met 3 is ok voor mij. Al moet ik toegeven dat die 3.0TDI van Audi echt goed klinkt, dus zoveel kwaad kan het ook niet. Vanaf dat je de sound kan selecteren om bv te klinken als een F1 auto of als een ruimteschip, dan mag het de vuilbak in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals je zelf zegt komt het geluid door de isolatie het interieur moeilijker binnen dus heb ik er geen probleem mee dat het door gelijk welke manier toch een beetje versterkt wordt voor een leukere rij ervaring.

En als je er geen zin in hebt laat je de kleppen dicht.

Als ik morgen een Yaris krijg die brult als een V8 zou ik me wel heel onnozel voelen.

Het moet dus in verhouding blijven met de motor die er in ligt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pure sound met de geur van wat naft er bij, of de naft die je letterlijk uit de uitlaten ziet sijpelen bij een dikke V8 à la AMG vind ik het dikst.  Maar uiteindelijk is het de beleving die telt en dan vind ik het van Audi ook wel echt knap gedaan hoe die 3.0 Bi-TDI klinkt, want dat is zowel vanbuiten als vanbinnen.

Die R-sound van een Clio RS.. Denk niet dat je dat serieus kan nemen, waarschijnlijk een grap van Renault Sport of zo..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wil een debadged echte M of AMG die stil klinkt. Dat zou de conclusie zijn na mijn epistel, welke ik nu niet kan schrijven wegens het feit dat ik aan het hijgen ben op mijne velo met 599xx soundtrack.

Link naar reactie
Delen op andere sites

't Is verlof zeker? :lol:

 

 

Gtaaaaaa :lolz: :lolz:

 

 

Man man man ....... :D

 

Zo af en toe komt de oude ik nog eens boven. :D Sorry hé. :D

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Enkel mechanische sound. Al die kunstmatige rommel zorgt ervoor dat je een rijgevoel gaat krijgen dat niet strookt met het geluid en vice-versa.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zelf ook de poll ingevuld. Ik vind alles "aanvaardbaar", enkel de "0" zou me tegenhouden iets te kopen (een race-kar om te tracken met open uitlaat zou ik m.a.w. niet moeten hebben, liever (een pak) stiller). En als ik er ene zou hebben met sound enhancements, dan zou ik dus ook enkel de "0" aanpakken (nl. stiller maken), al de rest zou ik zo laten.

 

Dat de 3.0 TDI klinkt als een V8 op benzine vind ik top ... ik heb liever een echte V8 op benzine, maar dat die 3.0 TDI klinkt als een V8 vind ik top. Dat de Golf R klinkt als een lekkere vijfpitter: geen énkel probleem mee. 't Is niet echt, maar 't klinkt lekker. Dat de M5 en de nieuwe M3 hun sound via de interieurspeakers wat upscalen: so what? Zolang het lekker klinkt (en rijdt, uiteraard) is 't mij allemaal goed. Enkel een systeempje zoals in de Clio RS zou ik gewoon uit laten staan, da's er echt over.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Enkel mechanische sound. Al die kunstmatige rommel zorgt ervoor dat je een rijgevoel gaat krijgen dat niet strookt met het geluid en vice-versa.

Ook mechanische sound die via speakers verbeterd wordt?

 

Het systeem van Lexus b.v., waarbij bepaalde resonanties en rijgeluiden door tegengolven actief worden gedempt (beetje de noice cancelling techniek van Bose). Vind je dat kunnen?

 

En wat met b.v. een uitlaatsysteem dat de auto beter laat rijden, maar resonanties veroorzaakt die dan nadien tegengewerkt worden door de speakers in het interieur? (ik zeg maar wat)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Enkel mechanische sound. Al die kunstmatige rommel zorgt ervoor dat je een rijgevoel gaat krijgen dat niet strookt met het geluid en vice-versa.

Daarom dat ik zeg dat het in verhouding moet zijn met de motor die er in ligt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat is het verschil nog met optische tuning, een ander zintuig ? Ge kunt ook uw km teller op 200 afstellen als je 120 rijdt. En een M 120D is ook niet ver weg meer .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alles tot en met gradatie 3 vind ik aanvaardbaar. Meer dan dat zou ik dus niet zelf in een optielijst aanvinken of zou ik - als ik zelf een constructeur was - in mijn auto's laten monteren. Ik blijf het wat "bedrog" vinden.

 

Als het echter op een auto zit die ik wil kopen, dan zou niets me tegenhouden om dat model in huis te halen. En als ik daar dan mee op de baan ga, dan zou het best wel eens kunnen dat ik mezelf gewoon bedrieg, gewoon omdat het leuker is zo.

 

Dus: aanvaardbaar tem 3, niets houdt een koop tegen, en als het erop zit zou ik met grote waarschijnlijkheid alles geactiveerd laten (behalve zoals eerder gezegd F1 zound op een dacia)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Elke autoliefhebber zal tem gradatie 3 wel in orde vinden. Veel hangt ook af over welke auto het gaat. Vanaf gradatie 4 hangt het ervan af hoe goed het gedaan is. 

Over een paar weken kan ik eens een A6 TDI 313pk rijden. Ik zal dan hier melden wat ik van de 'fake' sound vind.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat is het verschil nog met optische tuning, een ander zintuig ? Ge kunt ook uw km teller op 200 afstellen als je 120 rijdt. En een M 120D is ook niet ver weg meer .

Klopt, je raakt daar m.i. de kern.

 

Optische en technische tuning vinden we doorgaans allemaal OK - in meerdere of mindere mate. En we aanvaarden dat smaken en eisenpakketten en gradaties van liefhebber zijn sterk verschillen (de ene al meer dan de andere).

 

Maar qua motorsound leek het me alsof "motorsound door speakers afspelen tijdens het rijden" voor iedereen een zware no go is, terwijl dat au fond enkel maar de technisch nieuwere variant is van een sportuitlaat of een cold air intake. Digitalized, that's all. De eerste poll-resultaten en antwoorden hier bevestigen dat: optie 3 is nog OK (want "hardewarematig" versterkt) maar optie 4 is niet meer OK (want "softwarematig" versterkt), terwijl het om identiek dezelfde sound gaat, nl. die van de motor/aandrijflijn die effectief in die auto zit.

Maar spelen ondertussen wel MP3's af en eisen we geen analoge manier van muziek aanhoren meer. Niemand trekt nog analoge foto's. We staan dus eigenlijk niet stil bij het feit dat we eigenlijk niet consequent zijn. Moet ook niet, maar het deed me vermoeden dat dit mogelijks nog een leuke discussie kon opleveren.

 

Waarom mag analoge motorsoundverbetering wel en is digitale motorsoundverbetering dan weer een brug te ver?

 

(Dat het vanuit puristisch standpunt allemaal lulkoek is, dat volg ik helemaal. Maar de realiteit is de realiteit.)

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals ik al zei hangt het ook af van hoe goed ze dat digitaal geluid 'echt' laten klinken. Ik zou het vreselijk vinden als het klinkt als een 'playstation'. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals ik al zei hangt het ook af van hoe goed ze dat digitaal geluid 'echt' laten klinken. Ik zou het vreselijk vinden als het klinkt als een 'playstation'. 

Vind ik ook.

 

Maar ... we haten evenzeer een cheap-ass sportuitlaat die een auto als een blikken koekentrommel doen klinken, of een Polo of Clio plots doen klinken alsof er een slome 3-liter V6 met open uitlaat in zit.

 

Au fond: is dat niet hetzelfde? (just asking)  Dus: als het goed gedaan is, is dan "alles" aanvaardbaar? De klanten van Audi malen alvast allerminst om de sound van de 3L313TDI. Geen idee of je die motor al gehoord hebt, maar dat klinkt verdomde impressionant (voor een diesel) en verrassend "natuurlijk".

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op mijn golf zit zo'n soundpipe, ik vind het niks.

Meer nog, kost pk's...

Care to explain technically? Ik ken er niks van. :oops:

 

Is dat zo'n ding zoals ook op sommige BMW's zaten? Pijpje van de intake door de bulkhead naar interieur?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Care to explain technically? Ik ken er niks van. :oops:

Is dat zo'n ding zoals ook op sommige BMW's zaten? Pijpje van de intake door de bulkhead naar interieur?

Denk het wel.

Op het gti forum zijn er ook veel die het verwijderen.

Hoeveel pk kan dat nu wegnemen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Euhm... :D

 

Als het de sound enkel versterkt, en niet fake. Dan vind ik het kunnen.

Om een voorbeeld te geven: de M135i klinkt imo schitterend. En het valt totaal niet op.

 

Je hebt bv de nieuwe Clio RS, en daar kan je effectief 6 verschillende sounds kiezen... Dat is gewoon een belachelijk systeem.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid