Ga naar inhoud

Kunstmatige motorsound: weg ermee?


gTa

Sound-enhancement in auto's  

31 leden hebben gestemd

  1. 1. Ik vind volgende gradaties van sound-enhancement als liefhebber "aanvaardbaar":

    • gradatie 0 (puur natuur)
      18
    • gradatie 1 (uitlaat als knaldemper, dus gewoon stiller)
      18
    • gradatie 2 (uitlaat/inlaat die sound verbetert, OEM)
      23
    • gradatie 2bis (uitlaat/inlaat/... die sound verbetert, aftermarket)
      23
    • gradatie 3 (hardwarematige sound enhancers in interieur, zoals soundpipes e.a.)
      16
    • gradatie 4 (softwarematig sound enhancement van de authentieke motorsound in interieur, via speakers
      7
    • gradatie 5 (softwarematig sound enhancement in interieur, niet-authentieke sounds)
      3
    • gradatie 6 (soft- en hardwarematig volledig anders doen klinken van auto's, langs binnen en buiten)
      3
  2. 2. Volgende gradaties sound-enhancement houden met NIET tegen om een auto te kopen:

    • gradatie 0 (bij race-auto's)
      19
    • gradatie 1 (gewone stille uitlaat, no sound)
      19
    • gradatie 2 (lekkere sound, wat luider, OEM)
      26
    • gradatie 2bis (brulpijp!)
      17
    • gradatie 3 (meestal moeilijk te detecteren, it's there...)
      15
    • gradatie 4 (speakers play own engine sound)
      9
    • gradatie 5 (speakers play an alien engine sound)
      4
    • gradatie 6 (auto klinkt als een compleet andere)
      5
  3. 3. Je hebt een auto die z'n sound verandert. De volgende gradatie ga je proberen terug te draaien / te deactiveren:

    • gradatie 0 (bij race-auto: auto stiller maken, te luid = te luid)
      10
    • gradatie 1 (stille uitlaat eraf, brullen moet dat!)
      10
    • gradatie 2 (oem sportuitlaat eraf, moet stiller; OF: nog luider maken?)
      2
    • gradatie 2bis (aftermarket sportuitlaat eraf, back to OEM)
      8
    • gradatie 3 (soundpipe door bulkhead dichtstoppen o.i.d.?)
      2
    • gradatie 4 (laten coderen bij de dealer dat de speakersound wegvalt = stillere kar)
      12
    • gradatie 5 (laten coderen bij de dealer dat de speakersound wegvalt = stillere kar)
      12
    • gradatie 6 (speakers uit uitlaat, andere uitlaat, interieurspeakersound deactiveren, ... kar klinkt weer als een diesel of als een 3-cilinder)
      14


Aanbevolen berichten

De analogie tussen digitale en analoge muziek gaat voor mij niet op, want bij muziekdragers gaat het om waarheidsgetrouwe reproductie van een geluid, niet om de creatie van een geluid. Een betere vergelijking zou zijn: akoestische gitaar vs synthesizer.

In die zin is een andere uitlaat ook geen versterker, maar een klankkast. Er wordt niks gecreëerd dat er oorspronkelijk niet is, het wordt enkel selectief gefilterd en gedempt om een bepaalde karakteristiek naar voren te laten komen. Een 4 cilinder zal nooit klinken als een 6 cilinder, net zoals een akkoord van 4 snaren niet hetzelfde klinkt als een akkoord van 6 snaren.

Toch ene die het snapt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beide kan. Hangt af van motorkarakter en kostprijs van beide; je geeft veel te weinig details.

  • Een 313pk 3.0 TDI met 600 Nm versus 340pk 4.4 V8 met 420 Nm ... inclusief de Belgische fiscaliteit (BIV van de tweede minstens 3 tot 4 keer zo hoog en de jaarlijkse rijtax 't dubbele). Meteen de diesel, zeker als die naast kostprijs, vlotheid, autonomie e.d. ook nog eens de sound voor heeft. Jij niet?
  • Als je anderzijds over een ca. 250pk 3.0 TDI met 500 Nm vergelijkt met een 560pk en 700Nm sterke biturbo V8 op benzine, njah dan ligt het anders. :D

Kan dus alle kanten uit.

 

(Trouwens, sound is (voor mij) allerminst het enige dat rijplezier uitmaakt. Ik dacht dat dat wel zo duidelijk was, dat ik het niet vermeldde in de openingspost.)

Ik vind het moeilijk.

Ik las (ik beken; deels) je openingspost en de comments die erop volgden en dat deed me afvragen wat we echt willen, een V8 of het geluid van een V8.

Beetje zoals stel je ziet graag een groot engels kasteel, maar kan dat niet betalen, iedereen kijkt dan hoe ze hun klein huis in die stijl kunnen zetten en staan er niet bij stil dat ze misschien de ruimte (oud fabrieksgebouw) meer op prijs stellen dan de stijl.

Wel een kromme vergelijking, want je kan weinig benzine V8 vinden die klinkt als een diesel, but you get the idea.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een Clio RS als een GT-R doen klinken is not-done, maar een TDI doen klinken als een V8 is wel ok. Waar zit de logica?

Die Clio en GT-R hebben tenminste dezelfde brandstof waar ze op rijden :P

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als op zo een M135i ook zo een synthesizer zit, waarom biedt BMW dan een m-performance einddemper aan als accessoire? Dan kunnen ze toch veel simpeler gewoon de software wat tunen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

De software speelt enkel binnenin. Velen willen ook langs buiten meer sound? Misschien wil BMW het ook verkopen als performance enhancing? Geen idee.

 

De logica (van mijn mening) zit (voor mij) in wat ik mooi vind en wat niet. Het toffe aan de Renault is dat je die R-sound-mode niet op hoeft te zetten. Da's bij die Lexus moeilijker. Bij die Audi heb je geen keuze, 't is zo en niet anders, en je kan het niet uitschakelen dacht ik, enkel minder sterk of sterker laten "afspelen".

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het moeilijk.

Ik las (ik beken; deels) je openingspost en de comments die erop volgden en dat deed me afvragen wat we echt willen, een V8 of het geluid van een V8.

Beetje zoals stel je ziet graag een groot engels kasteel, maar kan dat niet betalen, iedereen kijkt dan hoe ze hun klein huis in die stijl kunnen zetten en staan er niet bij stil dat ze misschien de ruimte (oud fabrieksgebouw) meer op prijs stellen dan de stijl.

Wel een kromme vergelijking, want je kan weinig benzine V8 vinden die klinkt als een diesel, but you get the idea.

Ik denk hetzelfde. Maar de openingspost was (zo schat ik voorzichtig in) mogelijks al nét lang genoeg, dus ik weerhield me van nóg bijkomende tekst over het feit dat sound niet het enige criterium is, en dat we hier even abstractie maken van alle andere eigenschappen en/of criteria die voor elk van belang zijn. :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb vandaag met een A6 Allroad 3.0 TDI gereden met 245pk. Dat wil dus zeggen dat deze geen 'fake' motorgeluid heeft. Ik vond echt niets mis met de motorsound. In de lage toeren klinkt 'm zelfs heel mooi, maar hij wordt wat rauw hoger in de toeren. Ik ben daarom benieuw naar de versie met 313pk die ik volgende week zal rijden. Ik heb al eens wat op youtube gekeken en geluisterd, en vind het daarop afgaand een minder mooie sound. Ik ben dus zeer benieuwd naar mijn irl ervaring.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De winst zit 'm niet binnenin, maar vooral langs buiten. "Voor de show",dus. Sommigen zouden zeggen dat het dus iets is voor mensen die dingen niet voor zichzelf doen, maar hoger schijten dan hun gat voor de show naar een ander. :-)

Klopt dat de Audi V6 klinkt als een typische V6: genoeg gedempt om romig te zijn in lagere toeren, maar wat angestrengt klinkend in hogere toeren. Enige V6 diesel die dat veel beter doet is die bij Jag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De software speelt enkel binnenin. Velen willen ook langs buiten meer sound? Misschien wil BMW het ook verkopen als performance enhancing? Geen idee.

 

De logica (van mijn mening) zit (voor mij) in wat ik mooi vind en wat niet. Het toffe aan de Renault is dat je die R-sound-mode niet op hoeft te zetten. Da's bij die Lexus moeilijker. Bij die Audi heb je geen keuze, 't is zo en niet anders, en je kan het niet uitschakelen dacht ik, enkel minder sterk of sterker laten "afspelen".

In de Lexus kun je dit simpel uitzetten, gelukkig maar :-)

Op Audi kun je het niet uitzetten en is een optie van 2500€, zat op een testwagen en mijn eerste vraag was hoe zet je dat af? Was niet mogelijk...

Link naar reactie
Delen op andere sites

In de Lexus kun je dit simpel uitzetten, gelukkig maar :-)

Op Audi kun je het niet uitzetten en is een optie van 2500€, zat op een testwagen en mijn eerste vraag was hoe zet je dat af? Was niet mogelijk...

 

Kan je bij Audi wel afzetten hoor via de Drive Select ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Het echte geluid dat versterkt wordt, kan nog net voor mij. Vergelijk het met je auto die je stript en dan ook luider, meer mechanisch klinkt. Als je zo een systeem nog kan in of uitschakelen volgens je stemming, kan ik daar zeker mee leven.

Maar een 4cil laten klinken als een V8 of een diesel als een benzine... Waarom?

Ik vergelijk het met een foto verbeteren in fotoshop. Je kan ook je foto volledig aanpassen... Maar wat blijft er dan nog van over?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid