Ga naar inhoud

Kunstmatige motorsound: weg ermee?


gTa

Sound-enhancement in auto's  

31 leden hebben gestemd

  1. 1. Ik vind volgende gradaties van sound-enhancement als liefhebber "aanvaardbaar":

    • gradatie 0 (puur natuur)
      18
    • gradatie 1 (uitlaat als knaldemper, dus gewoon stiller)
      18
    • gradatie 2 (uitlaat/inlaat die sound verbetert, OEM)
      23
    • gradatie 2bis (uitlaat/inlaat/... die sound verbetert, aftermarket)
      23
    • gradatie 3 (hardwarematige sound enhancers in interieur, zoals soundpipes e.a.)
      16
    • gradatie 4 (softwarematig sound enhancement van de authentieke motorsound in interieur, via speakers
      7
    • gradatie 5 (softwarematig sound enhancement in interieur, niet-authentieke sounds)
      3
    • gradatie 6 (soft- en hardwarematig volledig anders doen klinken van auto's, langs binnen en buiten)
      3
  2. 2. Volgende gradaties sound-enhancement houden met NIET tegen om een auto te kopen:

    • gradatie 0 (bij race-auto's)
      19
    • gradatie 1 (gewone stille uitlaat, no sound)
      19
    • gradatie 2 (lekkere sound, wat luider, OEM)
      26
    • gradatie 2bis (brulpijp!)
      17
    • gradatie 3 (meestal moeilijk te detecteren, it's there...)
      15
    • gradatie 4 (speakers play own engine sound)
      9
    • gradatie 5 (speakers play an alien engine sound)
      4
    • gradatie 6 (auto klinkt als een compleet andere)
      5
  3. 3. Je hebt een auto die z'n sound verandert. De volgende gradatie ga je proberen terug te draaien / te deactiveren:

    • gradatie 0 (bij race-auto: auto stiller maken, te luid = te luid)
      10
    • gradatie 1 (stille uitlaat eraf, brullen moet dat!)
      10
    • gradatie 2 (oem sportuitlaat eraf, moet stiller; OF: nog luider maken?)
      2
    • gradatie 2bis (aftermarket sportuitlaat eraf, back to OEM)
      8
    • gradatie 3 (soundpipe door bulkhead dichtstoppen o.i.d.?)
      2
    • gradatie 4 (laten coderen bij de dealer dat de speakersound wegvalt = stillere kar)
      12
    • gradatie 5 (laten coderen bij de dealer dat de speakersound wegvalt = stillere kar)
      12
    • gradatie 6 (speakers uit uitlaat, andere uitlaat, interieurspeakersound deactiveren, ... kar klinkt weer als een diesel of als een 3-cilinder)
      14


Aanbevolen berichten

Noisepipe is de buis aan de linkerkant.

Gaat van je turbo (?) naar een soundgenerator achter het handschoenkastje.

Je verliest dus gewoon een beetje turbo-druk... :fp:

post-137-0-29539600-1388315467_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leven en laten leven , iedereen doet wat hij wil met al die soorten tuning.

Ik heb daar allemaal niets op tegen. Er rijden genoeg mensen rond met M en AMG logo's .... Fake sound .... Fake looks ..... Valse tetten.... Brillen die geen brillen zijn.....vrouwen die geen vrouw zijn..... Gasten die denken dat de rapste zijn op de Ninoofsesteenweg gelijk staat aan de kunde van Neuville enz.....

It's the world. Dat neemt niet weg dat ik liefst geniet van het pure en de rest ideaal is om wat tegen te rebelleren al weet je dat je die strijd verliest :D

Ik heb zelfs ooit nog met een RS logo op een Audi A4 1.9tdi rondgereden wachtend op P.Snijers om hem is goed op zijn doos te geven.

So.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Euhm... :D

 

Als het de sound enkel versterkt, en niet fake. Dan vind ik het kunnen.

Om een voorbeeld te geven: de M135i klinkt imo schitterend. En het valt totaal niet op.

 

Je hebt bv de nieuwe Clio RS, en daar kan je effectief 6 verschillende sounds kiezen... Dat is gewoon een belachelijk systeem.

Ik heb eens afgesproken met DarkiedM4, die zo'n F20 135i heeft. We hebben toen met die van hem en onze 135i cabrio gereden. Er is duidelijk verschil in geluid, want een M135i klinkt veel feller door in het interieur. Wel is het zeer goed gedaan. Als je het niet zou weten zou je niet horen dat het 'fake' is.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

ik prefereer dat men tot maximaal optie 3 gaat, maar optie 4 zou me niet tegenhouden om een kar te kopen. Vanaf optie 5 vind ik belachelijk, bv. bij de Clio RS waar je kan opteren om je wagen als een ruimteschip te laten klinken, waar halen ze het :lol:

bij elektrische wagens zou ik liever geen geluid hebben, dan een V8-gebrul dat door de luidsprekers gestuurd wordt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat de 3.0 TDI klinkt als een V8 op benzine vind ik top ... ik heb liever een echte V8 op benzine, maar dat die 3.0 TDI klinkt als een V8 vind ik top.

Wat kies je, een 3.0tdi die klinkt als een V8, of een V8 (met meer vermogen natuurlijk) die klinkt als een 3.0tdi?

Link naar reactie
Delen op andere sites

<br />Als het de sound enkel versterkt, en niet fake. Dan vind ik het kunnen.<br />Om een voorbeeld te geven: de M135i klinkt imo schitterend. En het valt totaal niet op.

<br />Idd BMW heeft het zeker heel goed voor mekaar, had ik het niet op voorhand geweten en er op gelet, ik had het waarschijnlijk niet gemerkt. Het blijft echter wel een sound symposer en geen amplifier, dus ik weet niet wat dat geeft met een aftermarket uitlaat.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar ik snap het wel ergens, als je die kar echt wilt om verschillende redenen en die heeft dan toevallig zo'n nepsoundsysteem, tja wrslk ga je 'm daar waarschijnlijk niet voor laten staan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zolang je nog KAN kiezen, dan liefst een natuurlijk geluid zonder tusenkomst van wc kokers die van de motor tot in de cockpit gaan. Digitale tussenkomst is ook uit den boze IMO. Ik vind het gewoon niet meer 'naturel' als je wagen niet klinkt zoals hij is. Ook al klinkt hij misschien niet zo mooi van nature uit, dan toch liever dat ipv een audio orgasme dat zuivere sci-fi is.

Je kunt een atmo blok ook uitrusten met een fake BOV (blow off valve) zodat ie pssssht doet... Maar met wat zijn we dan bezig?

PS: i.v.m. borsten ben ik iets 'ruimdenkender' :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat kies je, een 3.0tdi die klinkt als een V8, of een V8 (met meer vermogen natuurlijk) die klinkt als een 3.0tdi?

Beide kan. Hangt af van motorkarakter en kostprijs van beide; je geeft veel te weinig details.

  • Een 313pk 3.0 TDI met 600 Nm versus 340pk 4.4 V8 met 420 Nm ... inclusief de Belgische fiscaliteit (BIV van de tweede minstens 3 tot 4 keer zo hoog en de jaarlijkse rijtax 't dubbele). Meteen de diesel, zeker als die naast kostprijs, vlotheid, autonomie e.d. ook nog eens de sound voor heeft. Jij niet?
  • Als je anderzijds over een ca. 250pk 3.0 TDI met 500 Nm vergelijkt met een 560pk en 700Nm sterke biturbo V8 op benzine, njah dan ligt het anders. :D

Kan dus alle kanten uit.

 

(Trouwens, sound is (voor mij) allerminst het enige dat rijplezier uitmaakt. Ik dacht dat dat wel zo duidelijk was, dat ik het niet vermeldde in de openingspost.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

De analogie tussen digitale en analoge muziek gaat voor mij niet op, want bij muziekdragers gaat het om waarheidsgetrouwe reproductie van een geluid, niet om de creatie van een geluid. Een betere vergelijking zou zijn: akoestische gitaar vs synthesizer.

In die zin is een andere uitlaat ook geen versterker, maar een klankkast. Er wordt niks gecreëerd dat er oorspronkelijk niet is, het wordt enkel selectief gefilterd en gedempt om een bepaalde karakteristiek naar voren te laten komen. Een 4 cilinder zal nooit klinken als een 6 cilinder, net zoals een akkoord van 4 snaren niet hetzelfde klinkt als een akkoord van 6 snaren.

Klopt helemaal. Heb eerste post ook snel in drie kwartier bijeen geschreven.

 

Hey, at least we're trying to discuss something here in an orderly manner (behalve de notoire zeikstralen die alles weer met één boutadeke willen afronden :D ).

 

Volgende keer begin en eindig ik zo'n post nog met "Als je denkt dat er ergens een verkeerde analogie is gebruikt, probeer eromheen te denken in plaats van die noodgedwongen te moeten corrigeren."  Oké? :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

WTF :blink: ie-ieuw

 

Zet maar in het kill it with fire hoekje met de Renault Clio RS, wat mij betreft.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Grappig wel hoe hij op gehoor "fake" schakelt terwijl het toerental gewoon lineair stijgt :lol:

't Is voos. Ik weet niet wat ik erger vind, dát of de Clio RS in UFO-mode. :huh:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Grappig wel hoe hij op gehoor "fake" schakelt terwijl het toerental gewoon lineair stijgt :lol:

 

En dan heb je die display met de versnellingsindicator nog niet gezien :lolz:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat zijn de enige twee auto's van de Car o/t Year waarmee ik érg graag eens zou rijden, de Zoë en de i3. :grin:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid