Ga naar inhoud

Verkeerstest Hautekiet


CharlesV

Aanbevolen berichten

17

gordel bij parkeren, gele streep en groep fietsers.

en wooter heeft ongelijk

 

Ha die had ik ook allemaal verkeerd. Ik dacht dat bij die groep fietsers een begeleidende wagen met signalisatie hoorde.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Idd, de wettekst die Jan postte, zegt toch alles? Die laat geen twijfel toe.. 

 

Edith zegt dat de specifiekere regel 12.4bis de algemene regel "12.3.1. Elke bestuurder moet voorrang verlenen aan de bestuurder die van rechts komt, behalve indien hij op een rotonde rijdt of indien de bestuurder die van rechts komt uit een verboden rijrichting komt." teniet doet.

 

 

Dus kan de fietser na even stilstaan en zich het hoofd erover te breken, zijn weg verderzetten  :)

Waar zie je dat 12.4bis 12.3.1 opheft? Ik zou eerder verwachten dat dat in 12.3.1 opgelost zou worden, aangezien er in 12.3.1 al andere uitzonderingen worden aangegeven wanneer een voorrang van rechts niet meer zou gelden.

 

Het is puur dat 12.4bis en 12.3.1 elk een voorrangsregeling uitleggen, maar geen van beiden een uitzondering van de andere regel vermelden. En je mag niet simpelweg verwachten dat een uitzondering bestaat als ze niet in de wettekst is weergegeven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

groep fietsers was idd mijn vierde, maar de gordel wist ik.

 

Alleen vraag ik me af of ze dan volgens de letter van de wet verwachten dat wanneer je parkeert je die gordel weer aandoet om tussentijds nog eens vooruit te gaan... Anders wordt kleine plaatsjes innemen wel lastig :D

 

Nu ja, ik doe het met gordel aan, dus maakt niet uit...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waar zie je dat 12.4bis 12.3.1 opheft? Ik zou eerder verwachten dat dat in 12.3.1 opgelost zou worden, aangezien er in 12.3.1 al andere uitzonderingen worden aangegeven wanneer een voorrang van rechts niet meer zou gelden.

 

Het is puur dat 12.4bis en 12.3.1 elk een voorrangsregeling uitleggen, maar geen van beiden een uitzondering van de andere regel vermelden. En je mag niet simpelweg verwachten dat een uitzondering bestaat als ze niet in de wettekst is weergegeven.

Het probleem zit zich blijkbaar in juridische interpretatie... Voor mij is 12.3.1 een verdieping van 12.3. Volgens juristen blijkt 12.4 een verdieping van 12.3.1 te zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waar zie je dat 12.4bis 12.3.1 opheft? Ik zou eerder verwachten dat dat in 12.3.1 opgelost zou worden, aangezien er in 12.3.1 al andere uitzonderingen worden aangegeven wanneer een voorrang van rechts niet meer zou gelden.

 

Het is puur dat 12.4bis en 12.3.1 elk een voorrangsregeling uitleggen, maar geen van beiden een uitzondering van de andere regel vermelden. En je mag niet simpelweg verwachten dat een uitzondering bestaat als ze niet in de wettekst is weergegeven.

 

 

Het probleem zit zich blijkbaar in juridische interpretatie... Voor mij is 12.3.1 een verdieping van 12.3. Volgens juristen blijkt 12.4 een verdieping van 12.3.1 te zijn.

 

Soms kunnen wetten conflicterende normen inhouden, bijvoorbeeld wanneer de ene wet iets verbiedt dat door een andere wet geboden wordt. Welke norm dient nu gevolgd te worden? Hier is op twee manieren een oplossing mogelijk. Bij expliciete derogatie wordt door een derde wettelijke bepaling bepaald welke wet voorrang heeft. Een andere mogelijkheid is te bepalen welke wet voorrang heeft aan de hand van hun onderlinge rangorde: een hogere wet van een hoger orgaan gaat boven die van een lager orgaan (superioriteitsregel), een specifieke wet boven een algemene (specialiteitsregel) en een jongere wet boven een oudere (posterioriteitsregel). Dit worden ook wel de drie conflictregels genoemd.

 

 

BRON: Wikipedia  :) 

 

Weet wel dat ik akkoord ben met u hé Wouter, in de wegcode zitten inderdaad veel gaten. Maar internet en wetteksten gaan ook niet zo goed samen en er is dus sowieso weinig voorhanden om dat hier op 1, 2, 3 te 'bewijzen'. 

 

Ik hoop dat je nu kan toegeven dat de fietser voorrang heeft  :D 

Link naar reactie
Delen op andere sites

:lolz: Geef je nu toe dat je fout bent, Wooter?

Dat is de analyse die ik op gespecialiseerde fora heb terug gevonden over dit onderdeel :)

 

Het trekt nog altijd op geen kloten (zie mijn eerdere analyse over hoe een auto VVR moet geven en een fietser er rechts naast mag vlammen en geen VVR moet geven) maar ik kan me neerleggen bij die interpretatie :)

 

Er zijn overigens dringendere dingen... Fietspaden in vier richtingen op een kruispunt, met borden B1 geplaatst voor het fietspad. Dus moet een fietser voorrang geven (B1) maar krijgt ie voorrang (12.4bis). En borden gaan voor op regels :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

niet alles is een overwinning of een verlies he Wooter..

 

Jij zei dat de vraag van de quiz fout was. We zijn tot de conclusie gekomen dat ze wel correct is. Jij hebt iets bijgeleerd ( ik ook overigens ). Iedereen is een winnaar hier!  :party:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jij zei dat de vraag van de quiz fout was. We zijn tot de conclusie gekomen dat ze wel correct is. Jij hebt iets bijgeleerd ( ik ook overigens ). Iedereen is een winnaar hier!  :party:

Het heeft bij de gespecialiseerde fora 2 jaar geduurd alvorens er een consensus was hoe dit uit te leggen viel :)

 

En dit is nog altijd zonder rechtspraak die de interpretatie van de wet bevestigd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lees dit nog eens en probeer op zijn minst. 't Is een eerste stap.

Ja of nee is voldoende.

In de woorden van meneer Wallace:

you may feel a slight sting. That's pride fucking with you. Fuck pride. Pride only hurts. It never helps.

Link naar reactie
Delen op andere sites

19/20

Maar heb just weer een rijexamen moeten doen dus zal daarmee wel zijn dat het weer wat verser in't geheugen ligt.

 

Niet zozeer verser, er zijn gewoon zaken veranderd waar ik fouten op had. Lichten bij fietsen, gordel bij achteruit rijden, hesjes, en nog een paar dacht ik :-)

 

14/20. Alle 'echte' verkeerssituaties goed. Ben content en weer wat bijgeleerd dat is het voornaamste

Link naar reactie
Delen op andere sites

14/20. Alle 'echte' verkeerssituaties goed.

Zo dacht ik er ook over. Ik kan niet wakker liggen van het feit of boorddocumenten kopies mogen zijn of niet. Toevallig wist ik die omdat ik daar ooit eens een opmerking over gehad heb bij een controle of keuring.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet zozeer verser, er zijn gewoon zaken veranderd waar ik fouten op had. Lichten bij fietsen, gordel bij achteruit rijden, hesjes, en nog een paar dacht ik :-)

 

14/20. Alle 'echte' verkeerssituaties goed. Ben content en weer wat bijgeleerd dat is het voornaamste

Gordel uitdoen bij bv. achteruit inparkeren heeft toch altijd gemogen voor zover ik weet?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gordel uitdoen bij bv. achteruit inparkeren heeft toch altijd gemogen voor zover ik weet?

 

Dat is mogelijk, dan geef ik een verkeerd voorbeeld. Voor mij was er geen 'o ja' moment. Herinnerde me deze niet. Doe het ook nooit :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Van de baan halen die kikker!

Ergst van al: ik rijd met de fiets naar 't werk, kan je nagaan hoeveel keer ik dood ga per dag. :D
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ergst van al: ik rijd met de fiets naar 't werk, kan je nagaan hoeveel keer ik dood ga per dag. :D

Best da ge nen helm met een zwaailicht aan doet, knie en elleboogbeschermers en een vlagskes op uw bagagerek :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid