Ga naar inhoud

Tripy + software


dragonfly

Aanbevolen berichten

Wat doe jij met een Tripy?!

 

Also, ik raad het af. Bolleke pijlke in 2014?! Voor minder geld heb je een Garmin met meer features.

 

't is niet voor mij maar op video zag dat er toch goed uit. Jij bent er niet tevreden van mss?

 

Welke Garmin is dat dan precies?

Link naar reactie
Delen op andere sites

't is niet voor mij maar op video zag dat er toch goed uit. Jij bent er niet tevreden van mss?

 

Welke Garmin is dat dan precies?

Ik rij in een vzw van seingevers, en er is er eentje die dat heeft op zijn Triumph. Laat me zeggen dat Tripy-rijders op Apple-gebruikers lijken, in die zin dat ze voor onbegrijpbare redenen een duurdere Tripy kiezen dan een Garmin. Met dit verschil dat een Tripy vaak nog eens zwart-wit is, en je heel wat moeite moet doen om een bestaande route van routeyou.com ofzo op je Tripy werkende te krijgen. Bij hem is dat toch altijd sukkelen.

 

Voordeel is dat dat ding 15 uren op een acculading kan meegaan, dat langer dan mijn Garmin Zumo 660 is, maar mijn 660 zit gewoon aan de accu van mijn motorfiets gekoppeld dus dat hindert niet. Het scherm van mijn 660 is ook groter, ...

 

Mijn persoonlijke voorkeur is de Garmin Zumo reeks. Ik heb zelf een 660 en schakel binnenkort over op het nieuwe BMW Navigator V model.

https://buy.garmin.com/nl-BE/BE/op-de-weg/moto/cOnTheRoad-cMotorcycles-p1.html

 

Ik kan nu punt per punt gaan opsommen waarom een Zumo beter zou zijn dan een Tripy, maar 1 ding valt me al op en dat is dat je de RoadTracer pro software enkel kan gebruiken als de Tripy aan je computer is aangesloten... Dit is niet nodig op de Zumo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tripy heeft een pluspunt voor offroad rijden. Voor de rest weinig voordeel. Al verschillende keren een hele dag gebruikt. Ik zou het nooit kopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tripy heeft een pluspunt voor offroad rijden. Voor de rest weinig voordeel. Al verschillende keren een hele dag gebruikt. Ik zou het nooit kopen.

 

En om routes mee uit te tekenen? Want dat ging wel vlot op de video, ff kiezen in itn / google maps en bam je hebt je route in tripy :(

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan routes ook in Basecamp laden, of ze zelfs tekenen in Basecamp. De mogelijkheden van Basecamp zijn ook wel groter als je trips wil maken van meerdere dagen en zo. Voor off road hoor ik dat Tripy "goed" is, maar ik kan op Basecamp en Zumo ook offroad tracks maken op een Zumo 660.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En om routes mee uit te tekenen? Want dat ging wel vlot op de video, ff kiezen in itn / google maps en bam je hebt je route in tripy :(

 

Waar ga je het voor gebruiken? A5 of R6?

 

Opstappen, mee wegrijden en plezier van hebben: TomTom Urban Rider

Meer features, wat duurder en wat minder intuitief: Garmin Zumo

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan routes ook in Basecamp laden, of ze zelfs tekenen in Basecamp. De mogelijkheden van Basecamp zijn ook wel groter als je trips wil maken van meerdere dagen en zo. Voor off road hoor ik dat Tripy "goed" is, maar ik kan op Basecamp en Zumo ook offroad tracks maken op een Zumo 660.

Voor offroad ben je bij de garmin stal beter af met een oregon ipv zumo, die werkt op aa cellen ipv 12v aansluiting wat niet aan te raden is voor offroad. Een trippy heeft het voordeel om voor offroad iets vlotter te lezen. Maar echt enorm veel beter is het niet. Ik gebruik zelf een oregon, op georganiseerde rondritten krijg ik meestal een trippy.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Waar ga je het voor gebruiken? A5 of R6?

 

Opstappen, mee wegrijden en plezier van hebben: TomTom Urban Rider

Meer features, wat duurder en wat minder intuitief: Garmin Zumo

TomTom heeft lastige limieten die het ding heel wat minder geschikt maken om routes mee af te rijden. Zo is het aantal waypoints beperkt - enkel de laatste RIDER (en dus niet de Urban Rider) kan nu geclaimd 10000 punten aan en ziet er eindelijk evenwaardig als een Zumo 660 uit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

TomTom heeft lastige limieten die het ding heel wat minder geschikt maken om routes mee af te rijden. Zo is het aantal waypoints beperkt - enkel de laatste RIDER (en dus niet de Urban Rider) kan nu geclaimd 10000 punten aan en ziet er eindelijk evenwaardig als een Zumo 660 uit.

 

Dat is allemaal theorie.

 

Als je de routes indeelt van tankstop tot tankstop en je rijdt geen rondjes IN steden dan heb je aan 30 waypoints genoeg om 150km af te leggen. In de bergen volstaan zelfs 15 waypoints voor die afstand.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is allemaal theorie.

 

Als je de routes indeelt van tankstop tot tankstop en je rijdt geen rondjes IN steden dan heb je aan 30 waypoints genoeg om 150km af te leggen. In de bergen volstaan zelfs 15 waypoints voor die afstand.

Toevallig rij ik soms wel rondjes in steden :D.

 

De meeste van mijn wielertochten die ik begeleid hebben meer dan 30 waypoints, en na zo een tocht heb ik nog naft genoeg.

 

Volgens de ervaringen op verschillende motor-gps-fora zitten die mannen soms ook aan sommige limieten van Garmin. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toevallig rij ik soms wel rondjes in steden :D.

 

De meeste van mijn wielertochten die ik begeleid hebben meer dan 30 waypoints, en na zo een tocht heb ik nog naft genoeg.

 

Volgens de ervaringen op verschillende motor-gps-fora zitten die mannen soms ook aan sommige limieten van Garmin. 

 

Dat wil ik dan wel geloven ja :-)

 

De limiet ligt overigens op 55 waypoints, maar de ervaring is dat ik met 55 waypoints een volledige dagtocht kan plannen. Als je die dan indeelt per tussenstop (gemakshalve tankstop genoemd) dan heeft de gemiddelde rijder daar ruim voldoende aan :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Straf. Een simpel tochtje van 100km is bij mij al snel meer dan 55 waypoints. Vooral omdat ik een specifieke weg wil volgen en niet altijd het snelste/kortste. Tomtom heeft wel zo'n bochtige wegen functie dacht ik hé? Dat is bijbetalen bij Garmin en heb ik niet. Misschien dat hij dan betere wegen voorstelt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Straf. Een simpel tochtje van 100km is bij mij al snel meer dan 55 waypoints. Vooral omdat ik een specifieke weg wil volgen en niet altijd het snelste/kortste. Tomtom heeft wel zo'n bochtige wegen functie dacht ik hé? Dat is bijbetalen bij Garmin en heb ik niet. Misschien dat hij dan betere wegen voorstelt.

 

Voorbeeldje van een route, in google maps dus voor iedereen te zien. Typerend voor het type route welke ik rijd. De aanrijroute richting Luik is voor mij prima om de snelste te nemen, of ik kies voor secundair de snelste.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voorbeeldje van een route, in google maps dus voor iedereen te zien. Typerend voor het type route welke ik rijd. De aanrijroute richting Luik is voor mij prima om de snelste te nemen, of ik kies voor secundair de snelste.

 

In de Ardennen lukt het me ook beter om minder punten te selecteren, dan hier. Maar ik moet wel toegeven dat ik de mogelijkheden van Basecamp nog niet door en door ken. Eerst stonden de instellingen zo ingesteld dat ik om de 100 meter bijna een puntje moest en dat had ik bijna pas op het einde van mijn rijseizoen pas door. (Heb mijn zumo nog maar een half jaartje gebruikt) .

 

Waarom ik voor Garmin gekozen heb is omdat er een uitgebreidere community leek (ik meer .gbd files vond dan .itn) en omwille van de lifetime updates. 

Ondertussen is de mijn precies wel al in prijs gezakt heb ik de indruk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Garmin is een perfecte metgezel, maar omslachtig in bediening.

 

De TomTom is over de hele lijn gezien zeker niet beter. Maar wel anders. Helaas wordt hij nogal snel gediskwalificeerd omwille van de waypoints en dat vind ik voor de gemiddelde gebruiker nonsens.

 

Op routeyou kan je tegenwoordig ook veel itn files vinden. Maar Garmin blijft de standaard voor het uitwisselen van bestanden (wel zorgen dat je dezelfde kaart als basis gebruikt)

Link naar reactie
Delen op andere sites

12766719435_ffc5861a63_c.jpg

 

Dit is de oregon op mijn K, heel tevreden van. Gemonteerd met RAM mount houder, dus heel makkelijk te switchen naar mijn andere moto's, zonder dat ik overal 12V aansluitingen moet gaan trekken etc.

Heb je maar 1 moto, en je wilt gesproken instructies moet je wel voor de zumo gaan of de nieuwe Montana

 

Een trippy kost rap 2 a 3 keer zoveel als deze, en is imo de meerprijs echt niet waard.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor de leek in deze. Kun je bv. ook een dagje gaan rijden in de Ardennen en dan naderhand hiervan een file maken om nog eens te gebruiken ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor de leek in deze. Kun je bv. ook een dagje gaan rijden in de Ardennen en dan naderhand hiervan een file maken om nog eens te gebruiken ?

Bij een trippy weet ik niet. 

Maar bij een garmin wordt er track opgenomen van waar je bent geweest, die je achteraf kan downloaden en openen in basecamp.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De TomTom is over de hele lijn gezien zeker niet beter. Maar wel anders. Helaas wordt hij nogal snel gediskwalificeerd omwille van de waypoints en dat vind ik voor de gemiddelde gebruiker nonsens.

En dan kom je dus tegen dat een nieuw lid met een TomTom niets kan uitvreten met zijn toestel...

 

Net zoals de enige Tripy'er ook een avond steekt in het herberekenen en hercreeren van de route.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De limiet ligt overigens op 55 waypoints, maar de ervaring is dat ik met 55 waypoints een volledige dagtocht kan plannen. Als je die dan indeelt per tussenstop (gemakshalve tankstop genoemd) dan heeft de gemiddelde rijder daar ruim voldoende aan :-)

Is de TomTom 55 waypoints?

 

De limieten bij Garmin kan je omzeilen om na elke 30 harde viapunten tot 125 softe viapunten in de route te steken, hoewel ik nog nooit tegen de limieten ben gelopen van mijn 660.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wilde de software eens gebruiken om te zien welke roadbook er daar precies uitkomt. Alle andere tools werken maar half.

 

Rondritten van old-timer clubs gebruiken meestal Tripy. (afgeprint)

Dus koppig als ik ben ondertussen zelf begonnen om zoiets te schrijven. Helaas enkel de Tulips met de info erbij (drag/drop, order, afstand, opmerkingen, print-functie, ...)

 

Roadbook assistant ziet er nog deftig uit maar het crashed op Windows 8

http://www.wetexx.de/index.php/software/roadbook-assistant

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid