Maaher 1.999 Geplaatst: 8 april 2014 Delen Geplaatst: 8 april 2014 Er was heel wat over te doen in de oude (radio) en nieuwe (Twitter en consoorten) media. Allee, het BIVV heeft een nieuwe campagne en de VRT zit mee op de kar. "Controversieel" blijkbaar. De nadruk lag er nogal dik op daarjuist op de radio. Werkt dit voor mensen die systematisch te snel rijden? Ik vrees van niet. Gaat de campagne iets uithalen op de lange termijn? Ik betwijfel het.Wat denken de petrolheads hier? Pas op, ik wil hier niet beweren dat iedereen hier een zware voet heeft maar ik wil wel eens weten wat jullie ervan vindenHet gaat dus hierom: Ter vergelijking een bekende Nieuw-Zeelandse campagne (ik zie net dat zelfs hln.be deze heeft opgepikt) Jullie mening? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
CharlesV 3.655 Geplaatst: 8 april 2014 Delen Geplaatst: 8 april 2014 Goh ik vind die campagnes altijd wat overdreven, hebben ze daar effectief al ooit resultaten mee behaald? Mijn vriendin en ouders vinden ook altijd dat ik te snel rijdt. Ik rijd inderdaad bijna altijd sneller dan de toegelaten snelheid, omdat ik gewoon een 'goed aanvoelende' snelheid aanneem voor iedere weg die ik neem. Voel gewoon aan welke snelheid je ergens kan rijden zonder een gevoel te hebben dat je risico's neemt, rij defensief en hou er je volledige aandacht bij en dan ben je hoogstwaarschijnlijk veiliger bezig dan Jan met de pet die om de 10 seconden naar zijn teller staart om te zien of hij effectief onder de 70 blijft, ondertussen de radio verzet en de airco regelt omdat zijn vrouw zit te klagen dat ze te koud heeft. Het is spijtig dat iemand die niet met autorijden begaan is, dit niet inziet. ps: ik wil de cijfers van ongelukken die veroorzaakt zijn door overdreven snelheid ZONDER intoxicatie wel eens zien. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Stancke 4.020 Geplaatst: 8 april 2014 Delen Geplaatst: 8 april 2014 Lol, ik ken die kerel op 1.56min! Confronterend maar kan niet slecht zijn... Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
gewoon ik 6.723 Geplaatst: 8 april 2014 Delen Geplaatst: 8 april 2014 Altijd leuk dat focussen op snelheid. En accoord er zijn heel wat mensen verongelukt door hun onaangepaste snelheid. Maar dat Nieuw-Zeelandse filmpje laat een ander verborgen gevaar zien : niet goed kijken en voorrangsnegatie. Als de andere op de voorrangsweg te snel rijdt is op dat moment bijzaak. Kijk beter en hoop er niet op dat de rest wel kan stoppen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
TCT 5.918 Geplaatst: 8 april 2014 Delen Geplaatst: 8 april 2014 Snelheid zal nooit een oorzaak zijn, enkel een verzwarende factor. Als men dat omlaag kan halen, gaat het dodenpeil moeten volgen, in theorie... Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Maaher 1.999 Geplaatst: 8 april 2014 Auteur Delen Geplaatst: 8 april 2014 Maar dat Nieuw-Zeelandse filmpje laat een ander verborgen gevaar zien : niet goed kijken en voorrangsnegatie. Als de andere op de voorrangsweg te snel rijdt is op dat moment bijzaak. Kijk beter en hoop er niet op dat de rest wel kan stoppen. Ik zie de boodschap in dat filmpje zo: mensen maken fouten. Het is niet omdat jij weet wat je doet, dat een ander geen fouten kan maken. Als je veel te snel rijdt kan je minder anticiperen op fouten van een ander. Zo zag ik het, maar jouw interpretatie is daarom niet minder to the point. Dat is wat @@CharlesV ook bedoelt, denk ik: defensief rijden, ogen gebruiken, het verkeer "lezen" en er niet vanuit gaan dat iedereen op de baan even alert is. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
DDke 7.308 Geplaatst: 8 april 2014 Delen Geplaatst: 8 april 2014 Mijn vrouw heeft me daarnet bij haar geroepen om deze te bekijken... En ik moet zeggen dat ze wel wat gelijk heeft. Ik denk da'k stillekesaan eens ga kijken om mijn GTI te vervangen, want vrees dat het niet goedkomt met mij met die kar... Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
dragonfly 12.954 Geplaatst: 8 april 2014 Delen Geplaatst: 8 april 2014 Wat me stoort is de willekeur van redenen, de ene week is de grootste oorzaak overdreven snelheid, de week erop alcohol, dan drugs, dan vermoeidheid, ... Ja het kan niet alles zijn hé, dus dat ze eerst eens zorgen dat hun statistieken op orde zijn. En dan eens kijken naar de toegelaten snelheid want op veel plaatsen is die belachelijk laag waardoor je volgens HLN al een wegpiraat bent. Dit is daar een mooi voorbeeld van, een stuk van 1,5km zone 30 maken en dan verwonderd zijn dat iedereen te snel rijdt! http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-brugge/hindernissenparcours-bij-az-sint-lucas-a1842560/ 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
DDke 7.308 Geplaatst: 8 april 2014 Delen Geplaatst: 8 april 2014 Snelheid zal nooit een oorzaak zijn, enkel een verzwarende factor. Toch niet mee eens mateke.. Vanmorgend bvb in duitsland gereden. En op een gegeven moment pak ik een lange bocht tegen 190, in het nat. En daarna denk ik eraan dat dat eigenlijk bijna op de grens was. Om dan daarna door mijn vrouw met dat filmpje geconfronteerd te worden... Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
CharlesV 3.655 Geplaatst: 8 april 2014 Delen Geplaatst: 8 april 2014 Ik zie de boodschap in dat filmpje zo: mensen maken fouten. Het is niet omdat jij weet wat je doet, dat een ander geen fouten kan maken. Als je veel te snel rijdt kan je minder anticiperen op fouten van een ander. Zo zag ik het, maar jouw interpretatie is daarom niet minder to the point. Dat is wat @@CharlesV ook bedoelt, denk ik: defensief rijden, ogen gebruiken, het verkeer "lezen" en er niet vanuit gaan dat iedereen op de baan even alert is. Inderdaad, pas je snelheid aan aan de verkeersdrukte/weersomstandigheden/... Als je door een woonwijk rijdt, mag het nog droog en kalm zijn, toch rijd je traag omdat er veel zijstraatjes zijn ( al dan niet met voorrang ). Ik heb er op het ei van Kortrijk ( hier al ter sprake gekomen ) al vaak op de berm zien staan, maar wanneer gebeurt dat ? Altijd als het eens goed geregend heeft, soms na een lange droge periode. Mochten die mensen wat inzicht gehad hebben en hun snelheid aangepast hebben, was dat nooit gebeurd.. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Frekkel 9.308 Geplaatst: 8 april 2014 Delen Geplaatst: 8 april 2014 Altijd maar weer die focus op snelheid. Laat ze eens de gebrekkige wegeninfrastructuur aanpakken, laten we dan nog eens praten. 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
dragonfly 12.954 Geplaatst: 8 april 2014 Delen Geplaatst: 8 april 2014 Ik heb er op het ei van Kortrijk ( hier al ter sprake gekomen ) al vaak op de berm zien staan, maar wanneer gebeurt dat ? Altijd als het eens goed geregend heeft, soms na een lange droge periode. Mochten die mensen wat inzicht gehad hebben en hun snelheid aangepast hebben, was dat nooit gebeurd.. Komt grotendeels door de rijopleiding hé, daar leer je om ZO TRAAG mogelijk te rijden. En dan kruipen die jonge gasten in hun auto, willen ze eens gas geven en liggen ze in de gracht. Stuur iedereen eens verplicht 10 ronden het circuit op, zal al iets helpen! Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Lotuzzz 15.225 Geplaatst: 8 april 2014 Delen Geplaatst: 8 april 2014 Zou het BIVV ook graag meer zien lobby'en en minder energie steken in shockerende campagnes. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
dragonfly 12.954 Geplaatst: 8 april 2014 Delen Geplaatst: 8 april 2014 Altijd maar weer die focus op snelheid. Laat ze eens de gebrekkige wegeninfrastructuur aanpakken, laten we dan nog eens praten. Dat ook ja, met al die versmallingen en verhogingen moet je niet veel doen om ergens tegen te rijden. Helft daarvan is 's nachts gewoon onzichtbaar wegens niet verlicht! Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
CharlesV 3.655 Geplaatst: 8 april 2014 Delen Geplaatst: 8 april 2014 Komt grotendeels door de rijopleiding hé, daar leer je om ZO TRAAG mogelijk te rijden. En dan kruipen die jonge gasten in hun auto, willen ze eens gas geven en liggen ze in de gracht. Stuur iedereen eens verplicht 10 ronden het circuit op, zal al iets helpen! Tzijn zeker niet altijd jonge gasten die verongelukken omdat ze hun snelheid niet aanpassen aan de weersomstandigheden. Maar je hebt zeker gelijk dat het komt omdat de meerderheid hun auto niet 'kent', en niet weet hoe ze moeten omgaan met een nat wegdek/sneeuw/... Altijd maar weer die focus op snelheid. Laat ze eens de gebrekkige wegeninfrastructuur aanpakken, laten we dan nog eens praten. Ik weet genoeg plekken waar ongevallen gebeurd zijn die perfect in orde zijn qua asfalt en verlichting. Of wil je naast elk boerewegje een vangrail en lichten? Als het niet verlicht is, moet je wat meer opletten hé.. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
gewoon ik 6.723 Geplaatst: 8 april 2014 Delen Geplaatst: 8 april 2014 Ik zie de boodschap in dat filmpje zo: mensen maken fouten. Het is niet omdat jij weet wat je doet, dat een ander geen fouten kan maken. Als je veel te snel rijdt kan je minder anticiperen op fouten van een ander. Zo zag ik het, maar jouw interpretatie is daarom niet minder to the point. Dat is wat @@CharlesV ook bedoelt, denk ik: defensief rijden, ogen gebruiken, het verkeer "lezen" en er niet vanuit gaan dat iedereen op de baan even alert is. Je past je snelheid aan de omstandigheden, in regenweer (zeker na lange periode van droogte) ga ik automatisch trager rijden dan als de zon schijnt. Ook de hoeveel verkeer (en daarbij tellen fietsers, voetgangers, ... ook mee) speelt daarin een rol. En op die manier lees je al het verkeer. Overal de correcte snelheid rijden, maar niet opletten, is dan pakken gevaarlijker. Je zou op tijd gestopt kunnen hebben, maar je lette niet op en hebt de voetganger op het zebrapad toch op je motorkap gezet. Je reed niet te snel, maar je was aan het suffen en daarom reed je meneer aan die zelf een voorrangsnegatie pleegde. Nu is het je reed te snel, dus je bent in fout. (deels waar). Maar de ander was aan het slaaprijden en is de oorzaak. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Frekkel 9.308 Geplaatst: 8 april 2014 Delen Geplaatst: 8 april 2014 Ik weet genoeg plekken waar ongevallen gebeurd zijn die perfect in orde zijn qua asfalt en verlichting. Of wil je naast elk boerewegje een vangrail en lichten? Als het niet verlicht is, moet je wat meer opletten hé.. Ja, zet nog een paar verlichtingspalen langs de wegen. En vangrails, daar zijn de motards ook blij mee. Je kan misschien nog een paar bomen planten ook op 50cm van de weg. En binnen 5 jaar kunnen jullie filmpjes posten van het BIVV die een actie doet rond mensen die overal tegenaan knallen. wellicht gelinkt aan overdreven snelheid en alcoholmisbruik. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
CharlesV 3.655 Geplaatst: 8 april 2014 Delen Geplaatst: 8 april 2014 Ja, zet nog een paar verlichtingspalen langs de wegen. En vangrails, daar zijn de motards ook blij mee. Je kan misschien nog een paar bomen planten ook op 50cm van de weg. En binnen 5 jaar kunnen jullie filmpjes posten van het BIVV die een actie doet rond mensen die overal tegenaan knallen. wellicht gelinkt aan overdreven snelheid en alcoholmisbruik. Ik denk dat je me verkeerd begrepen hebt Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
gewoon ik 6.723 Geplaatst: 8 april 2014 Delen Geplaatst: 8 april 2014 Komt grotendeels door de rijopleiding hé, daar leer je om ZO TRAAG mogelijk te rijden. En dan kruipen die jonge gasten in hun auto, willen ze eens gas geven en liggen ze in de gracht. Stuur iedereen eens verplicht 10 ronden het circuit op, zal al iets helpen! Ik weet niet hoe lang jou rijopleiding geleden is, maar bij de rijschool heeft men mij geleerd om de aangeduide snelheid te rijden. En zeker niet trager (of toch niet veel). Ik ken maten die een tweede poging nodig hadden puur en alleen omdat ze 30 reden waar ze 50 mochten. En 60 waar er 70 verwacht werd. Motivering was dat ze nodeloos het verkeer op houden zonder dat er een gegronde reden voor was. (als je achter een traktor zit en je kan die niet voorbij : dan natuurlijk niet, maar dan ben jij ook niet de oorzaak dat je 30 rijdt). Ik heb zelf op een rustige, rechte baan moeten gas geven (ik reed daar toen 80 of 90) en moest dan alles dichtsmijten. Puur om de abs te voelen werken, zodat ik in een noodsituatie dat pedaalgevoel zou herkennen en niet mijn rempedaal lossen omdat ik dan nog meer in paniek schiet. (wel niet op examen, maar tijdens mijn 6u rijopleiding met de rijschool). Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
gewoon ik 6.723 Geplaatst: 8 april 2014 Delen Geplaatst: 8 april 2014 Ik weet genoeg plekken waar ongevallen gebeurd zijn die perfect in orde zijn qua asfalt en verlichting. Of wil je naast elk boerewegje een vangrail en lichten? Als het niet verlicht is, moet je wat meer opletten hé.. zorg ervoor dat er tenminste aanduiding is dmv reflectoren en/of reflecterende wegmarkeringen. Ook kruispunten. 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
dragonfly 12.954 Geplaatst: 8 april 2014 Delen Geplaatst: 8 april 2014 Ik weet niet hoe lang jou rijopleiding geleden is, maar bij de rijschool heeft men mij geleerd om de aangeduide snelheid te rijden. En zeker niet trager (of toch niet veel). Ik ken maten die een tweede poging nodig hadden puur en alleen omdat ze 30 reden waar ze 50 mochten. En 60 waar er 70 verwacht werd. Motivering was dat ze nodeloos het verkeer op houden zonder dat er een gegronde reden voor was. (als je achter een traktor zit en je kan die niet voorbij : dan natuurlijk niet, maar dan ben jij ook niet de oorzaak dat je 30 rijdt). Ik heb zelf op een rustige, rechte baan moeten gas geven (ik reed daar toen 80 of 90) en moest dan alles dichtsmijten. Puur om de abs te voelen werken, zodat ik in een noodsituatie dat pedaalgevoel zou herkennen en niet mijn rempedaal lossen omdat ik dan nog meer in paniek schiet. (wel niet op examen, maar tijdens mijn 6u rijopleiding met de rijschool). Voor de auto geen lessen gevolgd maar ken er genoeg die dat wel gedaan hebben, spreek van 14j geleden. Voor de moto wel rijlessen gevolgd en die instructeur reed vlot en moedigde dat ook aan. Niets van defensief of traag rijden Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
PJH 17.503 Geplaatst: 8 april 2014 Delen Geplaatst: 8 april 2014 Jullie mogen mij uitstrooien op het graspleintje in de Carousel. 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
CharlesV 3.655 Geplaatst: 8 april 2014 Delen Geplaatst: 8 april 2014 Ik heb zelf op een rustige, rechte baan moeten gas geven (ik reed daar toen 80 of 90) en moest dan alles dichtsmijten. Puur om de abs te voelen werken, zodat ik in een noodsituatie dat pedaalgevoel zou herkennen en niet mijn rempedaal lossen omdat ik dan nog meer in paniek schiet. (wel niet op examen, maar tijdens mijn 6u rijopleiding met de rijschool). Ik denk dat je één van de enigsten bent die dat privilege gehad heeft. Ik ben zerker ook voor een degelijke rijvaardigheidscursus bij de rij-opleiding. Maar dat maakt het wel weer een pak duurder, terwijl het nu ook al genoeg centen kost. zorg ervoor dat er tenminste aanduiding is dmv reflectoren en/of reflecterende wegmarkeringen. Ook kruispunten. Da's een goede oplossing. In mijn buurt hebben ze nu een onverlichte, bochtige weg met aan beide zijden diepe grachten, daarmee voorzien. Om de 5 meter witte plastieken paaltjes met reflectoren op, precies een rally stage nu Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast caoimhin Geplaatst: 8 april 2014 Delen Geplaatst: 8 april 2014 Snelheid zal nooit een oorzaak zijn, enkel een verzwarende factor. Als men dat omlaag kan halen, gaat het dodenpeil moeten volgen, in theorie... Toch niet mee eens mateke.. Vanmorgend bvb in duitsland gereden. En op een gegeven moment pak ik een lange bocht tegen 190, in het nat. En daarna denk ik eraan dat dat eigenlijk bijna op de grens was. Om dan daarna door mijn vrouw met dat filmpje geconfronteerd te worden... Ik wou het net zeggen, ik kan het niet eens zijn met Andy. Dat het in vele gevallen enkel een verzwarende factor is, daar wil ik mee akkoord gaan. Maar snelheid kan ook gewoon de oorzaak zijn. Of je moet het als inschattingsfout zien, maar dan kan je alles onder inschatting zetten. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
gewoon ik 6.723 Geplaatst: 8 april 2014 Delen Geplaatst: 8 april 2014 ik heb in Engeland op van die backroads rondgereden en daar zag je de blinde bochten beter dan dat je hier overdag soms de bochten ziet. Echt belachelijk. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.