Ga naar inhoud

BIVV campagne


Maaher

Aanbevolen berichten

Er was heel wat over te doen in de oude (radio) en nieuwe (Twitter en consoorten) media.

 

Allee, het BIVV heeft een nieuwe campagne en de VRT zit mee op de kar. "Controversieel" blijkbaar. De nadruk lag er nogal dik op daarjuist op de radio. Werkt dit voor mensen die systematisch te snel rijden? Ik vrees van niet. Gaat de campagne iets uithalen op de lange termijn? Ik betwijfel het.

Wat denken de petrolheads hier? Pas op, ik wil hier niet beweren dat iedereen hier een zware voet heeft maar ik wil wel eens weten wat jullie ervan vinden

Het gaat dus hierom:



Ter vergelijking een bekende Nieuw-Zeelandse campagne (ik zie net dat zelfs hln.be deze heeft opgepikt)

 

Jullie mening?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goh ik vind die campagnes altijd wat overdreven, hebben ze daar effectief al ooit resultaten mee behaald?

Mijn vriendin en ouders vinden ook altijd dat ik te snel rijdt. Ik rijd inderdaad bijna altijd sneller dan de toegelaten snelheid, omdat ik gewoon een 'goed aanvoelende' snelheid aanneem voor iedere weg die ik neem. 

 

Voel gewoon aan welke snelheid je ergens kan rijden zonder een gevoel te hebben dat je risico's neemt, rij defensief en hou er je volledige aandacht bij en dan ben je hoogstwaarschijnlijk veiliger bezig dan Jan met de pet die om de 10 seconden naar zijn teller staart om te zien of hij effectief onder de 70 blijft, ondertussen de radio verzet en de airco regelt omdat zijn vrouw zit te klagen dat ze te koud heeft.

 

Het is spijtig dat iemand die niet met autorijden begaan is, dit niet inziet.

 

ps: ik wil de cijfers van ongelukken die veroorzaakt zijn door overdreven snelheid ZONDER intoxicatie wel eens zien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Altijd leuk dat focussen op snelheid. En accoord er zijn heel wat mensen verongelukt door hun onaangepaste snelheid. Maar dat Nieuw-Zeelandse filmpje laat een ander verborgen gevaar zien : niet goed kijken en voorrangsnegatie.

Als de andere op de voorrangsweg te snel rijdt is op dat moment bijzaak. Kijk beter en hoop er niet op dat de rest wel kan stoppen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Snelheid zal nooit een oorzaak zijn, enkel een verzwarende factor. Als men dat omlaag kan halen, gaat het dodenpeil moeten volgen, in theorie...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar dat Nieuw-Zeelandse filmpje laat een ander verborgen gevaar zien : niet goed kijken en voorrangsnegatie.

Als de andere op de voorrangsweg te snel rijdt is op dat moment bijzaak. Kijk beter en hoop er niet op dat de rest wel kan stoppen.

Ik zie de boodschap in dat filmpje zo: mensen maken fouten. Het is niet omdat jij weet wat je doet, dat een ander geen fouten kan maken. Als je veel te snel rijdt kan je minder anticiperen op fouten van een ander. Zo zag ik het, maar jouw interpretatie is daarom niet minder to the point.

 

Dat is wat @@CharlesV ook bedoelt, denk ik: defensief rijden, ogen gebruiken, het verkeer "lezen" en er niet vanuit gaan dat iedereen op de baan even alert is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn vrouw heeft me daarnet bij haar geroepen om deze te bekijken...

En ik moet zeggen dat ze wel wat gelijk heeft. Ik denk da'k stillekesaan eens ga kijken om mijn GTI te vervangen, want vrees dat het niet goedkomt met mij met die kar...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat me stoort is de willekeur van redenen, de ene week is de grootste oorzaak overdreven snelheid, de week erop alcohol, dan drugs, dan vermoeidheid, ...

Ja het kan niet alles zijn hé, dus dat ze eerst eens zorgen dat hun statistieken op orde zijn.

 

En dan eens kijken naar de toegelaten snelheid want op veel plaatsen is die belachelijk laag waardoor je volgens HLN al een wegpiraat bent.

 

Dit is daar een mooi voorbeeld van, een stuk van 1,5km zone 30 maken en dan verwonderd zijn dat iedereen te snel rijdt!

http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-brugge/hindernissenparcours-bij-az-sint-lucas-a1842560/

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Snelheid zal nooit een oorzaak zijn, enkel een verzwarende factor.

 

 

 

Toch niet mee eens mateke..

Vanmorgend bvb in duitsland gereden. En op een gegeven moment pak ik een lange bocht tegen 190, in het nat.

En daarna denk ik eraan dat dat eigenlijk bijna op de grens was.

 

Om dan daarna door mijn vrouw met dat filmpje geconfronteerd te worden...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie de boodschap in dat filmpje zo: mensen maken fouten. Het is niet omdat jij weet wat je doet, dat een ander geen fouten kan maken. Als je veel te snel rijdt kan je minder anticiperen op fouten van een ander. Zo zag ik het, maar jouw interpretatie is daarom niet minder to the point.

 

Dat is wat @@CharlesV ook bedoelt, denk ik: defensief rijden, ogen gebruiken, het verkeer "lezen" en er niet vanuit gaan dat iedereen op de baan even alert is.

 

Inderdaad, pas je snelheid aan aan de verkeersdrukte/weersomstandigheden/... 

 

Als je door een woonwijk rijdt, mag het nog droog en kalm zijn, toch rijd je traag omdat er veel zijstraatjes zijn ( al dan niet met voorrang ). 

 

Ik heb er op het ei van Kortrijk ( hier al ter sprake gekomen ) al vaak op de berm zien staan, maar wanneer gebeurt dat ? Altijd als het eens goed geregend heeft, soms na een lange droge periode. Mochten die mensen wat inzicht gehad hebben en hun snelheid aangepast hebben, was dat nooit gebeurd..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Altijd maar weer die focus op snelheid. Laat ze eens de gebrekkige wegeninfrastructuur aanpakken, laten we dan nog eens praten.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb er op het ei van Kortrijk ( hier al ter sprake gekomen ) al vaak op de berm zien staan, maar wanneer gebeurt dat ? Altijd als het eens goed geregend heeft, soms na een lange droge periode. Mochten die mensen wat inzicht gehad hebben en hun snelheid aangepast hebben, was dat nooit gebeurd..

 

Komt grotendeels door de rijopleiding hé, daar leer je om ZO TRAAG mogelijk te rijden. En dan kruipen die jonge gasten in hun auto, willen ze eens gas geven en liggen ze in de gracht.

Stuur iedereen eens verplicht 10 ronden het circuit op, zal al iets helpen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Altijd maar weer die focus op snelheid. Laat ze eens de gebrekkige wegeninfrastructuur aanpakken, laten we dan nog eens praten.

 

Dat ook ja, met al die versmallingen en verhogingen moet je niet veel doen om ergens tegen te rijden. Helft daarvan is 's nachts gewoon onzichtbaar wegens niet verlicht!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Komt grotendeels door de rijopleiding hé, daar leer je om ZO TRAAG mogelijk te rijden. En dan kruipen die jonge gasten in hun auto, willen ze eens gas geven en liggen ze in de gracht.

Stuur iedereen eens verplicht 10 ronden het circuit op, zal al iets helpen!

 

Tzijn zeker niet altijd jonge gasten die verongelukken omdat ze hun snelheid niet aanpassen aan de weersomstandigheden. Maar je hebt zeker gelijk dat het komt omdat de meerderheid hun auto niet 'kent', en niet weet hoe ze moeten omgaan met een nat wegdek/sneeuw/...

 

Altijd maar weer die focus op snelheid. Laat ze eens de gebrekkige wegeninfrastructuur aanpakken, laten we dan nog eens praten.

 

Ik weet genoeg plekken waar ongevallen gebeurd zijn die perfect in orde zijn qua asfalt en verlichting. Of wil je naast elk boerewegje een vangrail en lichten? Als het niet verlicht is, moet je wat meer opletten hé..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie de boodschap in dat filmpje zo: mensen maken fouten. Het is niet omdat jij weet wat je doet, dat een ander geen fouten kan maken. Als je veel te snel rijdt kan je minder anticiperen op fouten van een ander. Zo zag ik het, maar jouw interpretatie is daarom niet minder to the point.

 

Dat is wat @@CharlesV ook bedoelt, denk ik: defensief rijden, ogen gebruiken, het verkeer "lezen" en er niet vanuit gaan dat iedereen op de baan even alert is.

 

Je past je snelheid aan de omstandigheden, in regenweer (zeker na lange periode van droogte) ga ik automatisch trager rijden dan als de zon schijnt. Ook de hoeveel verkeer (en daarbij tellen fietsers, voetgangers, ... ook mee) speelt daarin een rol.

En op die manier lees je al het verkeer.

Overal de correcte snelheid rijden, maar niet opletten, is dan pakken gevaarlijker. Je zou op tijd gestopt kunnen hebben, maar je lette niet op en hebt de voetganger op het zebrapad toch op je motorkap gezet. Je reed niet te snel, maar je was aan het suffen en daarom reed je meneer aan die zelf een voorrangsnegatie pleegde.

 

Nu is het je reed te snel, dus je bent in fout. (deels waar). Maar de ander was aan het slaaprijden en is de oorzaak.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet genoeg plekken waar ongevallen gebeurd zijn die perfect in orde zijn qua asfalt en verlichting. Of wil je naast elk boerewegje een vangrail en lichten? Als het niet verlicht is, moet je wat meer opletten hé..

Ja, zet nog een paar verlichtingspalen langs de wegen. En vangrails, daar zijn de motards ook blij mee. Je kan misschien nog een paar bomen planten ook op 50cm van de weg. En binnen 5 jaar kunnen jullie filmpjes posten van het BIVV die een actie doet rond mensen die overal tegenaan knallen. wellicht gelinkt aan overdreven snelheid en alcoholmisbruik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, zet nog een paar verlichtingspalen langs de wegen. En vangrails, daar zijn de motards ook blij mee. Je kan misschien nog een paar bomen planten ook op 50cm van de weg. En binnen 5 jaar kunnen jullie filmpjes posten van het BIVV die een actie doet rond mensen die overal tegenaan knallen. wellicht gelinkt aan overdreven snelheid en alcoholmisbruik.

 

Ik denk dat je me verkeerd begrepen hebt  :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Komt grotendeels door de rijopleiding hé, daar leer je om ZO TRAAG mogelijk te rijden. En dan kruipen die jonge gasten in hun auto, willen ze eens gas geven en liggen ze in de gracht.

Stuur iedereen eens verplicht 10 ronden het circuit op, zal al iets helpen!

 

Ik weet niet hoe lang jou rijopleiding geleden is, maar bij de rijschool heeft men mij geleerd om de aangeduide snelheid te rijden. En zeker niet trager (of toch niet veel).

Ik ken maten die een tweede poging nodig hadden puur en alleen omdat ze 30 reden waar ze 50 mochten. En 60 waar er 70 verwacht werd. Motivering was dat ze nodeloos het verkeer op houden zonder dat er een gegronde reden voor was. (als je achter een traktor zit en je kan die niet voorbij : dan natuurlijk niet, maar dan ben jij ook niet de oorzaak dat je 30 rijdt).

Ik heb zelf op een rustige, rechte baan moeten gas geven (ik reed daar toen 80 of 90) en moest dan alles dichtsmijten. Puur om de abs te voelen werken, zodat ik in een noodsituatie dat pedaalgevoel zou herkennen en niet mijn rempedaal lossen omdat ik dan nog meer in paniek schiet. (wel niet op examen, maar tijdens mijn 6u rijopleiding met de rijschool).

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

 

Ik weet genoeg plekken waar ongevallen gebeurd zijn die perfect in orde zijn qua asfalt en verlichting. Of wil je naast elk boerewegje een vangrail en lichten? Als het niet verlicht is, moet je wat meer opletten hé..

 

zorg ervoor dat er tenminste aanduiding is dmv reflectoren en/of reflecterende wegmarkeringen. Ook kruispunten.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet hoe lang jou rijopleiding geleden is, maar bij de rijschool heeft men mij geleerd om de aangeduide snelheid te rijden. En zeker niet trager (of toch niet veel).

Ik ken maten die een tweede poging nodig hadden puur en alleen omdat ze 30 reden waar ze 50 mochten. En 60 waar er 70 verwacht werd. Motivering was dat ze nodeloos het verkeer op houden zonder dat er een gegronde reden voor was. (als je achter een traktor zit en je kan die niet voorbij : dan natuurlijk niet, maar dan ben jij ook niet de oorzaak dat je 30 rijdt).

Ik heb zelf op een rustige, rechte baan moeten gas geven (ik reed daar toen 80 of 90) en moest dan alles dichtsmijten. Puur om de abs te voelen werken, zodat ik in een noodsituatie dat pedaalgevoel zou herkennen en niet mijn rempedaal lossen omdat ik dan nog meer in paniek schiet. (wel niet op examen, maar tijdens mijn 6u rijopleiding met de rijschool).

 

Voor de auto geen lessen gevolgd maar ken er genoeg die dat wel gedaan hebben, spreek van 14j geleden.

 

Voor de moto wel rijlessen gevolgd en die instructeur reed vlot en moedigde dat ook aan. Niets van defensief of traag rijden

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zelf op een rustige, rechte baan moeten gas geven (ik reed daar toen 80 of 90) en moest dan alles dichtsmijten. Puur om de abs te voelen werken, zodat ik in een noodsituatie dat pedaalgevoel zou herkennen en niet mijn rempedaal lossen omdat ik dan nog meer in paniek schiet. (wel niet op examen, maar tijdens mijn 6u rijopleiding met de rijschool).

 

Ik denk dat je één van de enigsten bent die dat privilege gehad heeft. Ik ben zerker ook voor een degelijke rijvaardigheidscursus bij de rij-opleiding. Maar dat maakt het wel weer een pak duurder, terwijl het nu ook al genoeg centen kost.

 

zorg ervoor dat er tenminste aanduiding is dmv reflectoren en/of reflecterende wegmarkeringen. Ook kruispunten.

 

Da's een goede oplossing. In mijn buurt hebben ze nu een onverlichte, bochtige weg met aan beide zijden diepe grachten, daarmee voorzien. Om de 5 meter witte plastieken paaltjes met reflectoren op, precies een rally stage nu  :ninja:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast caoimhin

Snelheid zal nooit een oorzaak zijn, enkel een verzwarende factor. Als men dat omlaag kan halen, gaat het dodenpeil moeten volgen, in theorie...

 

 

Toch niet mee eens mateke..

Vanmorgend bvb in duitsland gereden. En op een gegeven moment pak ik een lange bocht tegen 190, in het nat.

En daarna denk ik eraan dat dat eigenlijk bijna op de grens was.

 

Om dan daarna door mijn vrouw met dat filmpje geconfronteerd te worden...

 

Ik wou het net zeggen, ik kan het niet eens zijn met Andy. Dat het in vele gevallen enkel een verzwarende factor is, daar wil ik mee akkoord gaan. Maar snelheid kan ook gewoon de oorzaak zijn. Of je moet het als inschattingsfout zien, maar dan kan je alles onder inschatting zetten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb in Engeland op van die backroads rondgereden en daar zag je de blinde bochten beter dan dat je hier overdag soms de bochten ziet. Echt belachelijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid