Ga naar inhoud

Bandenprofielen


Stabilo Boss

Aanbevolen berichten

Op vlak van technische autokennis ben ik maar een leek, en ik vroeg me dus af welke verschillende soorten bandenprofielen er zijn, en wat de voor/nadelen er van zijn, of waarom mensen deze bepaalde banden onder hun auto  leggen.

Hier een aantal voorbeelden:_font_b_low_b_font_font.jpg

low-profile-typre-india.jpgRadial-Tyre-Patterns-Zlo-.jpgtyrecontactpatch_560_560x420.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie voornamelijk chinese brol die ik niet onder mijn auto zou steken :)

 

Profiel lijkt mij ondergeschikt te zijn aan samenstelling van het rubber. De Michelin Pilot Sport reeks heeft zo een heel banaal profiel maar die banden scoren keer op keer wel heel goed in grip, ook bij regen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De afbeeldingen zijn random van het internet geplukt, ben niet op zoek gegaan naar speciefieke bandentypen/merken

Ik vroeg mij dit af omdat men het inderdaad vaker heeft over de samenstelling van de band en zelden over het profiel.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Elke fabrikant doet genoeg research naar bandensamenstelling en profiel. Dit geeft al bij al een combinatie van weglegging (droog - nacht, koud - warm) waar het profiel van belang is voor het contactoppervlak als ook waterafvoering of afvoering van andere dingen zoals modder, sneeuw enzovoort. Afhankelijk van je doeleinden kom je dan ergens uit bij een keuze van banden. Wat je dan daadwerkelijk zelf wil: typische regenband, sportieve band, eco brol, cheap ass ding enzovoort.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zeven reacties ver en het is nog niet ontaard in een discussie over welk profiel nu het móóiste is. Er is iets grondig fout hier! :D

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zeven reacties ver en het is nog niet ontaard in een discussie over welk profiel nu het móóiste is. Er is iets grondig fout hier! :D

 

Toyo heeft wel leuke profielen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uniroyal RainSport:

 

uniroyalRainSport.jpg

 

 

Michelin Pilot Sport:

 

mps2.jpg

 

Gek genoeg gaat die Michelin dus beter door het water dan die Uniroyal.

 

Omdat een v-profiel de neiging heeft het water mee rond te nemen, daar waar het assymetrische profiel van de Michelin het water veel beter naar de buitenzijde afvoert.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zeven reacties ver en het is nog niet ontaard in een discussie over welk profiel nu het móóiste is. Er is iets grondig fout hier! :D

Dat kan enkel een vredestein by guigiaro zijn ook é, dus nutteloze discussie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie eigenlijk ook wel graag het profiel van de Uniroyal Rainsport, maar kwa grip kan waarschijnlijk geen band tippen aan "mijn" Michelin Super Sport band. Wegligging is fenomenaal in mijn ogen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zeven reacties ver en het is nog niet ontaard in een discussie over welk profiel nu het móóiste is. Er is iets grondig fout hier! :D

 

hebben ze geen banden met houtinleg?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dunlops SP9000 waren in de regen inderdaad behoorlijk bagger op mijn M3

sp9000.gif

Oh fuck, ik was al op zoek... Ik had die brol op mijn Audi! 90 per uur achter een camion op het rechtervak en nog schrik hebben om van de snelweg af te glijden!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid