Ga naar inhoud

Renault Espace


walter

Aanbevolen berichten

Knappe cijfers voor de nieuwe Espace: Weegt 250 kg minder dan de huidige, een langere wielbasis dan de huidige Grand Espace en een motor van 200 pk.

 

 

 

 

Renault Espace alleen met 1,6-liter viercilinders

In de aanloop naar de autosalon van Parijs hield Renault het wat betreft de Espace bij drie platen en een miniem persbericht. Nu kunnen we je alle details van de auto vertellen. De koper krijgt in de eerste instantie keuze uit drie motoren, alle met een cilinderinhoud van 1,6 liter. Het gaat om twee diesels en één benzinemotor. Renault biedt zowel handbakken als automatische transmissies aan op de diverse versies van de nieuwe Espace. De basismotor is een 1,6-liter dCi-motor met een vermogen van 130 pk. Wie meer dieselkracht wil, kan kiezen voor een versie met 160 pk. De benzine-Espace heeft een 1,6-liter turbobenzinemotor onder de kap met 200 pk en 260 Nm. Die laatste heeft een nieuw ontwikkelde close-ratio-automaat met dubbele koppeling en zeven verzetten. De auto staat op een nieuw, modulair platform. Mede hierdoor is het gewicht van de Espace met zo'n 250 kg gedaald.

Flink lager
De nieuwe Espace is 4,85 meter lang, één centimeter korter dan de huidige Grand Espace. De wielbasis is echter 2,88 meter lang, 16 mm langer dan bij de grootste Espace van de huidige generatie. Die ruimte komt de inzittenden ten goede. De bewegingsvrijheid op de tweede zitrij is zelfs de grootste in het segment voor grote MPV's, claimt Renault trots. Het is vooral de hoogte waarmee de komende generatie zich van de huidige onderscheidt. De nieuwe is met z'n hoogte van 1,68 meter 63 mm lager dan de Espace zoals we die nu nog kennen. De Cw-waarde van de nieuwe editie is 0,30. Renault monteert op alle modellen ledkoplampen, die 20 procent meer lichtopbrengst hebben dan de conventionele halogeenlampen. De grote wielen van de eerste foto's hebben een diameter van 19 inch, maar het Franse merk biedt ook exemplaren met een diameter van 17 inch aan.

Negen kleuren
De nieuwe Renault Espace is leverbaar in negen kleuren. Er is één niet-metallic kleur: Blanc Glacier. De overige metallic kleuren zijn Gris Cassiopée, Gris Platine, Beige Dune, Blue Céleste, Marron Glacé, Noir Etoilé, Blanc Nacré en Noir Améthyste (de laatste is voorbehouden aan de Initiale Paris-versie). Binnenin valt direct de pook van de automaat op. De interieurontwerpers hebben voor deze 'Shift-by-wire'-pook inspiratie opgedaan in de luchtvaart. Tegelijkertijd biedt de pook de bestuurder ondersteuning als hij het RLink2-multimediasysteem bedient. Voor de bestuurder bevindt zich een hi-res TFT-scherm, dat een geheel digitaal instrumentarium weergeeft. Een head-up-kleurendisplay toont daarbij nog zaken als de snelheid en aanwijzingen van het navigatiesysteem.

Uiteraard biedt de nieuwe Espace als echte MPV (o sorry, Renault, cross-over) tal van opbergmogelijkheden in het interieur. De Magic Drawer (12 liter) uit de Captur maakt bijvoorbeeld ook z'n opwachting. De bagageruimte heeft bij een vijfzitsconfiguratie een inhoud van 660 liter. Als de achterste twee zitrijen zijn verwijderd, is er 2.040 liter ruimte beschikbaar.

Vier uitrustingsniveaus
In Frankrijk komt de nieuwe MPV beschikbaar in vier uitrustingsniveaus. De basisversie is de Life, waarbij de kleur bruin in het interieur domineert. In de Zen heeft het dashboard de kleur Lune Grey of bruin, het stuur is met nappaleer bekleed en de inzittenden kunnen genieten van een gepersonaliseerde 'zwevende' middenconsole. De Intense biedt hetzelfde, maar dan met bruinleren bekleding. De topversie is de Initiale Paris. Die heeft een dashboard met sierstiksel in de kleur Lune Grey of bruin. De bekleding is leverbaar in Lune Grey verlopend naar Brown of in uni-bruin generfd nappaleer. De stuurwielrand, de deurpanelen en de armsteunen zijn ook bekleed met generfd nappaleer. Het MultiSense-systeem verdient speciale vermelding. Dit stemt niet alleen het onderstel, de besturing, het motorkarakter en de schakelkarakteristiek van de transmissie op elkaar af, ook het instrumentenpaneel en de interieurverlichting veranderen mee.

Uiteraard zit de Espace vol met veiligheids- en assistentiesystemen. We noemen Adaptive Cruise Control, Active Emergency Braking, Lane Departure Warning, Safe Distance Alert, Blind Spot Alert, grootlichtassistent en een achteruitrijcamera.

De nieuwe Espace is Renaults belangrijkste primeur op de autosalon van Parijs. De Renault Eolab Concept is een andere prominente nieuwkomer.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is toch echt wel een enorm knappe auto  :inlove:

 

Ze hebben het zetelsysteem wel zeer goed bedacht, de 2de zetelrij heeft nog rails, de 3de niet en zijn gewoon inklapbaar. Lijkt mij het beste van twee werelden.

 

s7-sal10.jpg

 

s0-sal10.jpg

 

renaul10.jpg

 

renaul11.jpg

 

Paris-2014-Renault-Espace-2.jpg

 

Paris-2014-Renault-Espace-1.jpg

 

renaul12.jpg

 

Paris-2014-Renault-Espace-3.jpg

 

Paris-2014-Renault-Espace-16.jpg

 

Paris-2014-Renault-Espace-5.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

 

Ze hebben het zetelsysteem wel zeer goed bedacht, de 2de zetelrij heeft nog rails, de 3de niet en zijn gewoon inklapbaar. Lijkt mij het beste van twee werelden.

 

 

 

 

Helemaal zoals een 5008 dus, zo zijn onze zetels ook.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Helemaal zoals een 5008 dus, zo zijn onze zetels ook.

 

 

De mijne ook...

 

Idem. En de Touran gaat al tien jaar mee of zo. Niks spectaculair an sich.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn bushokje. :)

 

@Lotuzz heeft gelijk, de oerbus bij ons was toch wel de Espace. Maar die oude Espace had wel geen vaste derde rij, of wel? Waren dat niet allemaal losse stoelen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn bushokje. :)

 

@Lotuzz heeft gelijk, de oerbus bij ons was toch wel de Espace. Maar die oude Espace had wel geen vaste derde rij, of wel? Waren dat niet allemaal losse stoelen?

 

Ik dacht dat het over de rails ging, scuzi. Was de eerste auto met inklapbare achterste zetels niet de... Zafira? (buiten die bankjes in tegenrijrichting in breaks)

Link naar reactie
Delen op andere sites

idd de eerste versie had allemaal verschillende verankeringspunten. je kon ze naar voor achter en links en rechts verzetten, maar niet hoever je zelf wou.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Knappe kar vanbinnen (en ik zeg dat niet vlug van een Renault want ik vind dat hun grootste zwakte: ze kunnen geen mooie interieurs ontwerpen). Maar die tweede zetelrij ziet er weer niet uitnodigend uit om in te zitten. Je ziet een cargo met drie stoelen in. Je ziet niet een comfortabel ogende achterbank waar het knus vertoeven is. In fel contrast met de (weliswaar bewerkte) foto van die voorzetels van die initiale hier.

 

1984: Espace 1.0:

Renault-Espace_1984_1024x768_wallpaper_0

 

Had ik in mijn Galaxy ook. Is mooi voor in de reclameboekjes, maar als je dit wou, moest je al twee zetels thuis laten, en eer de chauffeurszetel gedraaid was moest je alle instellingen wijzigen om te kunnen passeren aan het stuur (hellingsgraad zetel, langspositie op de rails, ...).

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Was voor mij de ster van het autosalon: het design komt nog beter over dan op de foto's, heel veel waar voor je geld, enorm luxueus en een afwerking op zeer hoog niveau. De afwerking van de zilveren Mercedes V klasse die even verder stond, en zo'n 30.000 euro duurder was dan de topuitvoering van de Espace, was toch wat minder. 

 

Enigste nadeel: de koffer en de 3de zitrij zijn een stuk minder ruim als de huidige Grand Espace. Twee volwassen op de 3de zitrij zal niet meer lukken, in tegenstelling tot de vorige.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn werkgever op de hoogte gebracht dringend van VW lease weg te moeten. Ik wil als volgende een Espace, al is het de basisverie. Was enkele maanden terug niet overtuigd, maar hoe meer ik er van zie hoe meer ik het een schitterende wagen vind.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid