Ga naar inhoud

2015 Dodge Viper ACR


Monterey Jack

Aanbevolen berichten

Dodge Viper ACR is straatlegaal circuitmonster

VIPER1.jpg

 

De hardcore ACR-variant van de Dodge Viper houdt zijn 650 pk sterke V10-krachtbron, maar het aerodynamisch verantwoorde spoilerwerk zorgt er wel voor dat de Amerikaan meer downforce ontwikkelt dan een McLaren P1. Een aanval op het Nordschleife-ronderecord wenkt.

 

We kijken wel uit met geil ogende conceptauto’s. Meestal oogt het uiteindelijke productiemodel toch een stuk braver dan de wagen die onder de salonspotlight blinkt. Gelukkig zijn er uitzonderingen die de regel bevestigen. Zoals de Dodge Viper ACR, kort voor American Club Racer. Was de eind vorig jaar op de SEMA-tuningbeurs voorgestelde concept al behoorlijk gek, dan gaat de productievariant helemaal door het lint.

 

Onder de motorkap schuilt een 8,4 liter-V10 die een piekvermogen van 650 pk combineert met een maximaal koppel van 815 Nm, power die naar de achterwielen vloeit via een manuele zesversnellingbak. Toch speelt die monstermotor slechts een bijrolletje in het ACR-verhaal. Zo geeft Dodge geen prestatiegegevens mee, het zijn de rondetijden die primeren.

 

ACR2.jpg

 

Het hoge woord is eruit: de Nordschleife. Op 14 september 2011 reed Dominik Farnbacher de ACR-versie van de vorige Viper-generatie naar een tijd van 7.12,13, een chrono die sneller bleek dan die van de Lexus LFA met Nürburgring-pakket en die van de Nissan GT-R. Tijden die intussen weer scherper staan, dus de nieuwe American Club Racer weet wat gedaan.

 

Daarvoor rekent de Viper ACR onder meer op een volledig instelbaar onderstel met Bilstein-dempers, met koolstofkeramische Brembo-remmen en met superzachte Kuhmo Ecsta V720-banden rond superlichte 1-duimsvelgen. De Dodge-ingenieurs hebben bovendien hemel en aarde verzet om de gewichtsverdeling bij te stellen naar een optimale 50/50. Hoewel de ACR minder weegt dan de gewonde Dodge Viper, wordt het interieur niet volledig gestript.

 

ACR3.jpg

vydy3w1bn39s.jpg

 

Het meest ingrijpende update? De Extreme Aero-bodykit, bestaande uit een verstelbare kontspoiler, een complexe achterdiffusor, een gigantische splitter onder de neus en flaps op de zijkanten van de voorbumper. De louvres op de specifieke, uit koolstofvezel opgetrokken motorkap kunnen verwijderd worden. De einddempers komen nog steeds uit de zijkant piepen.

 

Het resultaat? Downforce. Heel veel downforce. Bijna 1 ton bij 285 km/u, de topsnelheid van deze Dodge Viper ACR. Dat is meer dan de McLaren P1! Of dat ook resulteert in een nieuw Nordschleife-ronderecord moet nog blijken, daar de eerste modellen pas eind dit jaar klaar zullen zijn.

 

Viper2.jpg

Bron: http://www.autowereld.be/2015/05/11/viper-acr/

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog een artikeltje:

 

Dodge Viper als spijkerharde ACR

vbbyw5kbb0pg_600.jpg
 
Dodge heeft het doek getrokken van de Viper ACR, een straatlegale Viper met racegenen.

Dodge heeft met de Viper een supercar in de prijslijst staan met een atmosferische 8,4-liter V10 onder de kap volgens het oude recept. Met 640 pk een geweldige bak agressie, maar met de hagelnieuwe American Club Racer (ACR) gaat Dodge nog een stapje verder.

 

De ACR is een straatlegale circuitracer met 653 pk en 812 Nm, en is daarmee iets krachtiger dan z'n reguliere broer. Dodge heeft de ACR voorzien van een gigantische achtervleugel en extra spoilerwerk rondom, waardoor er bij z'n topsnelheid van 285 km/h liefst een ton aan neerwaartse druk wordt gegenereerd.

 

De gewichtsverdeling bedraagt 50:50 en om gewicht te besparen hebben de Amerikanen lichtgewicht vloermatten, een minimalistisch audiosysteem en handmatig te verstellen stoelen in het binnenste van de ACR gelepeld. Het raceonderstel is instelbaar, hetzelfde geldt voor de achtervleugel. In het derde kwartaal van dit jaar gaat het racemonster in productie.

 
 
i4eyb0ebpjna_600.jpg
 
 
 

Bron: http://www.autoweek.nl/nieuws/32817/dodge-viper-als-spijkerharde-acr

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kwijl al sinds mijn jeugd van Vipers, en da's bij deze niet anders. Al vrees ik wat voor de Ringtijd als hij maar op 285 topt, dat recht stuk is lang :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe vet is dat.

 

Eh Greg, denk je dat de GT3's die VLN rijden over de 300 lopen? :)

 

 

Denk niet dat dat ding in Europa straatlegaal te krijgen is. Die voorbumper + veiligheid voor voetgangers, lukt nooit imo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zalig spel! Wat een uitstraling :lolz: heerlijk!

 

M'n kop er af als je dat zoals op de foto legaal toegelaten krijgt in België. "Geen gevaarlijke uitsteeksels" of hoe noemt men 't. 't Spel is verdomme één gigantisch gevaarlijk uitsteeksel!

 

Toffe livery ook. Mag ongewijzigd afgezet worden, kan voor mij weinig verbetering aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan me geen auto voor de geest halen met een grotere spoiler!

En aangezien het net dat is wat onze primitieve gevoelens voor auto's aanwakkert: topkar. :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh my god  :wacko:  :blink:

 

Habba Habba :inlove:

 

 

 

And the  crowning jewel, a six foot double plane wing

 

:!:  :dancingbanana:  :!:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 jaren later...
  • 3 weken later...

They’re here. They’ve arrived. The Vipers are pounding the Nürburgring Nordschleife even as I write this article. Don’t believe me? Watch the short video I made this morning trackside.

After rounds of crowdfunding, corporate sponsorship and a helluva-lot of bloody-mindedness, the guys have managed to get both Vipers here, a crew of mechanics and engineers, and two professional drivers. But it’s been 7 years since they were last here.

 

http://www.bridgetogantry.com/the-viper-acr-is-officially-hunting-a-nurburgring-laptime/

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet alleen de aero is over the top...

 De BIV (Belasting op inverkeerstelling) bedraagt: 10.928,11 EUR
 De VB (Verkeersbelasting) bedraagt: 6.917,49 EUR

:lol:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat

Because it rained last night, and everybody's waiting for the track to dry, I'm honoured to bring you guys a little update from inside Fort Viper!

Day 1 went well, but they did experiment with lower than recommended tyre pressures. One set of tyres scrapped. Compared to 2011 the car is almost entirely new, so the baseline setup doesn't translate into an instant replication of that old 7m12s laptime. Dominik and Luka have a challenge ahead, as do the whole team.

I have a lot of respect for what these guys are doing. Two final edition Vipers, straight off the showroom floor. No factory cars, no factory budget. This is teamwork. It's the last drink at the bar for the Viper, the last chance before a forced retirement; Russ and Bernie and the whole team want the Viper to go out with a win, not an open question mark. Respect!

foto van Nürburgring Bridge To Gantry.

 

aangepast door fuxhound
Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat

Just popped in on the Viper boys as I went to work. Today it's more setup work as the two cars diverge on the setup sheets and drivers try each iteration...

foto van Nürburgring Bridge To Gantry.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid