Ga naar inhoud

Walkie-Talkie


Lefty

Aanbevolen berichten

Gast wooter

Goed genoeg voor wat je het wil voor gebruiken, maar je betaalt extra voor de china oortjes...

 

Dan zou ik toch voor de beginner Kenwood gaan... Voordeel is dat daar alle Kenwood-compatibele accessoires zoals oortjes en ander ebay-leuks op passen.

 

http://www.walkietalkiestore.be/product/228300/category-183237/kenwood-ubz-lj8-zwart.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

M'n dochter snelt me te hulp: 'ik heb er nog papa!'

 

Ik probeer een excuus te bedenken waarom ik niet met roze exemplaren van Mega Mindy wil rondrijden :lol:

  • Vind ik leuk 8
Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed genoeg voor wat je het wil voor gebruiken, maar je betaalt extra voor de china oortjes...

 

Dan zou ik toch voor de beginner Kenwood gaan... Voordeel is dat daar alle Kenwood-compatibele accessoires zoals oortjes en ander ebay-leuks op passen.

 

http://www.walkietalkiestore.be/product/228300/category-183237/kenwood-ubz-lj8-zwart.html

 

 

OK, maar...

 

meer dan dubbel zo duur

geen schermverlichting

minder bereik?

 

Maar je zal het vast wel weten, ik ken van die dingen geen hol.

 

 

Nog iets wat ik me afvraag, in Palestina waren (mainly de moslims) ze hun GSM aan het gebruiken maar spraken via CB. Tenminste, het klonk zo.

Hoe zit dat in elkaar?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vermoedelijk omdat dat geen PMR's zijn maar op 27Mhz werken en nog geen 200 meter ver gaan?

 

 

she's a bright kid maar die uitleg gaat ze niet aanvaarden

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast wooter

minder bereik?

PMR heeft altijd hetzelfde bereik... Voor marketingredenen lullen ze 10km, maar aangezien die toestellen allemaal op 446Mhz werken, allemaal 0,5W mogen uitzenden en allemaal een vaste antenne in het toestel moeten hebben, ga je daar dus weinig verschil in merken.

 

Radiocommunicatie niet via GSM is erg beperkt... Ofwel heb je de licentievrije optie met dus erg lage vermogens en niet de mogelijkheid om externe antennes te gebruiken, ofwel moet je bij het BIPT langs gaan voor een frequentie te reserveren + de nodige toestellen kopen om die frequentie te gebruiken. Of bij Entropia een abonnement op hun netwerk huren, kost 25€ per maand per toestel en enkel in Vlaanderen. Enkel radioamateurs hebben wat "vrijheid", in die zin dat ze in ruil voor een examen hogere vermogens en meer bandbreedttes mogen gebruiken, maar enkel om te experimenteren (ik mag dus bv geen valet service over amateurbanden doen), en je daarvoor je aan regels moet houden (callsigns, radioprocedure, ...).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een Topcom setje. Niet bepaald high-end. :D

Afstand : een auto of zes.

Maar soms moet eentje die in't midden zit, tussenstation spelen tussen de eerste en de laatste...

Batterij : een uurtje of zeven. Toestel staat dan constant op, maar d'er werd niet constant in geluld.

Zijn PMR's en ik denk dat de PMR's de enige toestellen zijn die je vergunningsvrij mag gebruiken, in Belgenland en in aardig wat buurlanden.

Is leuk om tijdens een trip eens iets tegen mekaar te kunnen zeggen iedereen met een radio kan meeluisteren en praten, doe je dat met een gsm, dan moet iedereen iedereen opbellen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

PMR is licentievrij. Spel is ook maar een halve watt aan vermogen en een vaste antenne. Als je verder wil, zit je al snel met magneetantennes en +5 watt, maar dan heb je ook de nodige licenties nodig.

 

 

Wij moeten in elk geval radiolicenties hebben op circuit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast wooter

Wij moeten in elk geval radiolicenties hebben op circuit.

Vanaf het moment dat je buiten die PMR-frequenties zit, vaak met radio's met externe antenne en zo, dan is dat idd nodig. Maar als je gewoon een PMR in de auto meeneemt, heb je geen licentie nodig. Toch geen licentie afgeleverd door het BIPT ofzo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Walkie talkies die door een berg heen kunnen zenden moeten ze nog uitvinden denk ik ;)

Als die op AM kunnen zenden, dan gaat dat toch in een vallei? Is dan over de bergen ipv er door natuurlijk<

 

PMR is licentievrij. Spel is ook maar een halve watt aan vermogen en een vaste antenne. Als je verder wil, zit je al snel met magneetantennes en +5 watt, maar dan heb je ook de nodige licenties nodig.

 

Tragische is dat je tegenwoordig voor 50€ al een goeie dualband portofoon kan kopen met afneembare antenne, maar dan heb je wel een licentie nodig...

Tegenwoordig is het overal in Europa toch al licentievrij, of zijn de licenties gratis? Ik heb daar toch een brief voor gekregen van BIPT dat ik zo geen sticker meer ging krijgen.

 

 

Moest ik er eens kopen en er het budget voor uittrekken, zou ik toch gaan voor iets waar een externe antenne aan kan gehangen worden. Werkt zo veel beter, zelfs met zo een dom klein antennetje van 30cm.

Een volledig vaste installatie zou ik niet meer nemen, want die kan je niet meer gebruiken buiten de auto (of snel in een andere auto steken). In de auto is het wel super, geluid is echt ZO veel beter!

Je neemt best ook een walkietalkie waar je ook een externe spanningsbron op kan aansluiten. Die laadstations is altijd prutsen, en in de auto is er uiteindelijk altijd elektriciteit voor handen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast wooter

CB is gratis licentie, maar om dat goed te laten werken op auto's heb je lange antennes nodig. PMR is licentievrij en door 446Mhz kortere antennes, maar geen toelating voor externe antennes en beperkt vermogen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Was idd CB bij mij. Ik was de enige met een antenne van 1.5m lang. De rest had er van +/-30cm. In de 2 richtingen werkte dat perfect, maar misschien lag dat vooral aan mijn antenne.

Link naar reactie
Delen op andere sites

M'n dochter snelt me te hulp: 'ik heb er nog papa!'

 

Ik probeer een excuus te bedenken waarom ik niet met roze exemplaren van Mega Mindy wil rondrijden :lol:

 

Die neem je toch gewoon mee? Steek ze daarna in het handschoenkastje en klaar. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

wij hebben een Topcom Twintalker 9100 set voor de autoritten naar de Alpen en ook voor in de Alpen zelf. Werkt redelijk goed. Indien je wil mag je die wel eens proberen, moet ze terug hebben 5/7

Link naar reactie
Delen op andere sites

PMR heeft altijd hetzelfde bereik... Voor marketingredenen lullen ze 10km, maar aangezien die toestellen allemaal op 446Mhz werken, allemaal 0,5W mogen uitzenden en allemaal een vaste antenne in het toestel moeten hebben, ga je daar dus weinig verschil in merken.

 

Radiocommunicatie niet via GSM is erg beperkt... Ofwel heb je de licentievrije optie met dus erg lage vermogens en niet de mogelijkheid om externe antennes te gebruiken, ofwel moet je bij het BIPT langs gaan voor een frequentie te reserveren + de nodige toestellen kopen om die frequentie te gebruiken. Of bij Entropia een abonnement op hun netwerk huren, kost 25€ per maand per toestel en enkel in Vlaanderen. Enkel radioamateurs hebben wat "vrijheid", in die zin dat ze in ruil voor een examen hogere vermogens en meer bandbreedttes mogen gebruiken, maar enkel om te experimenteren (ik mag dus bv geen valet service over amateurbanden doen), en je daarvoor je aan regels moet houden (callsigns, radioprocedure, ...).

Maar technisch gezien kan je dus de CB's van de taxi's afluisteren? Ik weet nog goed dat mijn baas er op stond dat ik nooit het woord "Looza" uitsprak, ik moest steeds gewoon "Borgloon" zeggen. Hij had schrik dat men ons zou afluisteren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast wooter

@lefty;

Motorola TLKR T60 - Walkie talkie op bol.com: http://go.bol.com/p/9200000010336165

Ik zag gisteren in de Dreamland 3 modellen - TLKR T20 tot T60 - met alledrie verschillende afstanden... 2, 4 en 8km... Allemaal bullshit, zijn alledrie PMR dus normaal 2km op vlakke omgeving.

 

Het zal werken, zo een T60, maar accessoires zijn belabberd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid