Ga naar inhoud

Walkie-Talkie


Lefty

Aanbevolen berichten

Ik weet niet hoe het nu zit, maar vroeger kon ik bij mijn oma op zolder zelfs met van die speelgoedbrol de flikken afluisteren :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet hoe het nu zit, maar vroeger kon ik bij mijn oma op zolder zelfs met van die speelgoedbrol de flikken afluisteren :D

Ik heb zo heel lang een scanner in huis gehad zodat ik wist wanneer de brandweer uit rukte. Tegenwoordig zitten die op Astrid, gaat via gsm netwerk.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zo heel lang een scanner in huis gehad zodat ik wist wanneer de brandweer uit rukte. Tegenwoordig zitten die op Astrid, gaat via gsm netwerk.

Inderdaad, vroeger kon dat nog al eens de hulpdiensten beluisteren maar met Astrid is dat inderdaad niet doenbaar. Of toch niet voor de leek?

Ik kan me wel herinneren dat ik vroeger toen ik klein was regelmatig bepaalde gesprekken kon horen die leken op conversaties tussen vliegtuigen en de controletoren. Geen idee of dat zaventem was?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast wooter

Maar technisch gezien kan je dus de CB's van de taxi's afluisteren? Ik weet nog goed dat mijn baas er op stond dat ik nooit het woord "Looza" uitsprak, ik moest steeds gewoon "Borgloon" zeggen. Hij had schrik dat men ons zou afluisteren.

CB is een bepaalde band van frequenties... Jij zat vermoedelijk op een andere frequentie, niet CB, maar niet dat dat uitmaakt... Analoog is altijd af te luisteren.

 

Ik heb zo heel lang een scanner in huis gehad zodat ik wist wanneer de brandweer uit rukte. Tegenwoordig zitten die op Astrid, gaat via gsm netwerk.

ASTRID is een eigen netwerk via het TETRA protocol, met eigen masten. Entropia gebruikt ook het TETRA protocol, over hun eigen zendmasten. Doorgaans zit dat in de 70cm-band, terwijl GSM hogere frequenties gebruikt. In dit geval wordt de stem via een vocoder gedigitaliseerd en doorgestuurd van walkie talkie naar basisstation. Omdat gedigitaliseerde stem gecomprimeerd is en minder ruimte inneemt dan analoge stem, is er ruimte vrij op 1 frequentie, en kan je dus op 1 frequentie 4 gesprekken tegelijk laten verlopen. Als je dan ook nog trunking kan doen op 4 verschillende frequenties, is het dus mogelijk om via TETRA 16 gesprekken tegelijk te laten verlopen terwijl je maar 4 frequenties verbruikt, wat heel wat praktischer is dan het vroegere 1 frequentie per gesprek.

 

Afijn, allemaal wel heel interessant voor de nerds onder ons, daar niet van :)

 

TETRA is op zich, omdat het een open protocol is, ook af te luisteren. Per sjans heeft ASTRID na de eerste meldingen van "ASTRID scanners" in het wild toen ook de encryptie geactiveerd, wat het afluisteren dus in principe onmogelijk maakt - of je moet ook nog de juiste key hebben om de encryptie te ontsleutelen.

 

Daarnaast gebruikt ASTRID ook nog een paging-systeem, dat via 1 bepaalde landelijke frequentie werkt via het POCSAG-protocol. Ook weeral een open protocol, en niet geencrypteerd, dus die paging-berichten kan je meelezen met de nodige software of compatibele pager. Maar dat is vaak beperkt tot brandweer-meldingen zoals "schoorsteenbrand", en daar ben je als persmuskiet niets mee.

 

Maar bij dit alles moet gezegd worden dat in België je als leek enkel de amateurbanden mag meeluisteren. Voor alle ander luistervinkerij heb je een luistervergunning nodig van de eigenaar van de frequentie. Wil je bv Radio Tour volgen bij een wielerwedstrijd, dan moet je een luisterlicentie kopen bij de wielerbond. Het BIPT doet daar regelmatig controles, dus wees niet verrast als plots iemand je vraagt wat dat toestelletje met die antenne is, en hij zich identificeert als lid van de gerechtelijke politie van het BIPT.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid